Työhakemukseen apua?
Eli, missä muodossa lähetän sähköpostihakemuksen (liitteenä)? Minulla on koneella vain Open Office käytettävissä, mutta .odt ei varmaankaan ole hyvä?
Ja muita vinkkejä saa antaa, jos tulee mieleen!
Kommentit (8)
Mielellään ei open officella. Googlaa netistä, miten saat sen tiedoston tallennettua wordilla avattavaan muotoon.
Toinen vaihtoehto on, jos saisit tallennettuasen pdf-muodossa, mutta en nyt osaa neuvoa millä ohjelmalla saat sen tehtyä.
Ei mitään odt- tai doc-tiedostoja, niiden avaaminen voi olla vaikeaa etkä tiedä, miten layout menee vastaanottajan versiossa.
Open Officessa on PDF-kuvake, jolla voit helposti tallentaa tiedoston PDF:ksi. Sitten kokeilet, että saat sen omalla Acrobatillasi auki ja että se näytttää hyvältä.
Onnea työnhakuun!
OO Writer (v. 3.X) 6. kuvake vasemmalta, punasävyinen PDF-ikoni avaa tallennusdialogin. Helppoa kuin heinänteko :)
Tuota doc:ia minäkin olen käyttänyt, mutta nyt iski uskon puute että onko sittenkään hyvä. Useamman vuoden olen ollut kotona lasten kanssa ja tuntuu etten osaa enää edes töitä hakea. :/ Mutta kyllä tämä tästä varmaan lähtee sujumaan, kun alkuun pääsee. KOulutus ja kokemusta kuitenkin löytyy :)
Teille muillekin vastaajille. Tuo pdf on ollut myös käytössä, mutta työkkäri oli sitä mieltä etä ei ole hyvä. En sitten tiedä miksi..
Mutta kiitos tsemppauksesta ja avusta, huomenna jatkuu taas aktiivinen työnhakeminen :)
Entäs oletteko mitä mieltä kuvasta cv:ssä? laitanko lapset/äitiyslomat?
ap
Mä tosiaan olen aina laittanut doc-tiedostona (ellei erikseen muuta pyydetä).
Kuvaa mulla ei CV:ssä oletukselta ole, laitan sen, jos sitä pyydetään. Joskin jos tuollaisen pyynnön saan, niin mietin kaksi kertaa halusinko paikkaa ollenkaan. En välttämättä tahdo paikkaan, jonne haetaan nuorta ja nättiä sihteerikköä... Vaikka peili väittää mun nuori ja nätti olevankin :p
Lapsi/äitiyslomia en ole merkinnyt mitenkään, tosin mulla lukee henkilötiedoissa siellä, että perheellinen. Tulkitkoon sen sitten kukin miten tykkää.
Ja edelleen, moitteita ei mun CV:stä ole tullut kuin työkkäristä, työnantajien mielestä on hyvä ja selkeä (ja kertovat tämän kysymättä!).
Tietysti, jos nyt olet pitkään ollut kotona, voisi vaikka hakemustekstissä olla joku maininta työelämään paluusta... Jollain fiksulla sanakäänteellä sitä mitä kotiäitivuosina oletkaan oppinut (onhan äiti mm. aikataulutuksen mestari, hallitsee logistiset ongelmat, toiminut niin kokkina, sairaanhoitajana, pyykkimestarina...) Toisaalta jos reikä CV:ssä ei ole kuin äitiysloman mittainen, niin tarvinneeko sitä selittää siinä lainkaan. Kyllä ta kysyy.
Open Office mullakin vaan, mutta sillähän saa tallennettua myös tuohon Wordin tukemaan :)
Yleensä kirjoitan hakemuksen sähköpostiviestiksi ja laitan vaan CV:n liitteenä, ainakaan yhdessäkään haastattelussa ei ole tuosta mitään kommentoitu.
Hakemuksen tekoon varmaan paras vinkki se, että lukee ilmoituksen huolella läpi, ja kertoo sitten hakemuksessaan kuinka haettua vastaa ja miksi ko paikka kiinnostaa. Omat hakemukseni ovat tällä metodilla johtaneet siihen, että 75% tuottaa vähintään kiinnostuneen yhteydenoton ta:lta, ja se taas yleensä johtaa haastattelukutsuun :)