Mitä ihmettä te teette taaperonne kanssa päivisin??
Mulla on pian 1,4 v vanha lapsi. Meillä ulkoillaan, syödään, laitetaan ruokaa ja siivoillaan. Joskus kyläillään, käydään uimassa ja mummulassa, mutta SILTI tuntuu, että tuo lapsi ehtii jokapaikkaan! Hermo on kireällä kun kaikki paikat kompataan ja mihinkään ei saa hetken rauhaa, ilman, että täytyy siivota jälkiä jatkuvasti..
Toimivia vinkkejä? Ja jos ei ole, milloin elämä "normalisoituu"?
Kommentit (14)
Meillä on nyt 2,5-vuotiaat kaksospojat ja meillä ainakin tahti on koko ajan kiihtynyt. Ehtivät joka päivä eilistä enemmän, vaikka ovatkin kilttejä. Annan kuitenkin tuohuta niin paljon kuin jaksavat, toki on asioita, joita eivät saa tehdä, tai kaappeja, joita eivät saa tyhjentää, mutta siivottavaa riittää joka päivä niin paljon, kuin jaksaa ja ehtii!
Tuo alkaa olla sitä vaihetta että lasta kiinnostaa kaikki. Omaa tahtoa alkaa tulla ja käskyistä(kielloista) ei välitetä niin hirveästi.
Kun oma esikoinen oli tuon ikäinen, hommasin vetolaatikoihin turvalukot ja kaapinoviin myös. Toisaalta jätin kuitenkin yhteen vetolaatikkoon lukon laittamatta, samoin kuin yhteen alakaappiin ja täytin ne sellaisilla tavaroilla joita lapsi pystyi vaaratta tutkimaan. Tutkiminen on kuitenkin vain ja ainoastaan hyvä juttu, vaikka se vanhempi saattaakin ärsyttää.
Tuon ikäisenä myös harjoiteltiin itse syömistä ja juomista mukista/lasista.
Päivät menivätkin lähinnä opetellessa uusia juttuja ja leikkiessä. Esikoinen alkoi tuohon aikaan myös kiinnostua piirtämisestä ja sitä harrastettiinkin sitten miltei joka päivä. Ulkoilua oli meillä myös paljon.
Talo vain turvalliseksi ja minimoikaa vahinkoa tuottavien tavaroiden esillä oleminen.
http://www.mll.fi/vanhempainnetti/tietokulma/kasvu_ja_kehitys/1_2-vuoti…
Tuolta löytyy vähän vinkkejä että mitä kaikkea voitte touhuta tuon ikäisen kanssa.
tämä vähän helpottaa? Eli mit lapsi sitten tekee JOS se ei kaiva laatikoita? Pelkään, että jos hommaan kaikkiin lukot, lapsi ei viihdy senkään vertaa vaan kitisee joka hetki kun ei saa täyttä huomiota. Eli jos teen ruokaa, siivoan tms.. niin mitä tekee lapsi?
jos katsoo sotkua vähän läpi sormien. Särkyvät esineet pitää toki piilottaa, mutta muuten annan kamojen kulkea päivisin, keräilen sitten alkuillasta kertaalleen ennen kuin mies tulee kotiin.
Meillä myös taaperon kylpy ja tv:n lastenohjelmat antaa ajoittain äidille hengähdystauon keskellä päivää (kylvyn ajan istun tietty kylppärissä mut samalla voi vaikka lukea kirjaa ja juoda kahvia).
tämä vähän helpottaa? Eli mit lapsi sitten tekee JOS se ei kaiva laatikoita? Pelkään, että jos hommaan kaikkiin lukot, lapsi ei viihdy senkään vertaa vaan kitisee joka hetki kun ei saa täyttä huomiota. Eli jos teen ruokaa, siivoan tms.. niin mitä tekee lapsi?
ihan totuuden nimissä, seuraavana tulee uhmaikä ja sitten se ehkä alkaa helpottamaan.
Äläkä laita niihin kaikkiin laatikoihin lukkoja. Jätät vaikka alimman vetolaatikon ja jonkun alahyllyn lukitsematta niin lapsi saa rauhassa tutkia niitä. Vaihdat niissä olevat tavarat vaikka päivittäin, niin ei kyllästy.
Ja kun teet ruokaa tai siivoat niin otat sen lapsen siihen "mukaan". Ostat vaikka sellaiset muoviset astiat ja kattilat joilla lapsi saa leikkiä tekevänsä ruokaa ja vaikka kurkun tms. palasia joita se lapsi saa kokata. Ja kun siivoat niin annat rätin käteen ja kysyt että haluatko auttaa äitiä. Tuon ikäiset haluavat yllättävän paljon auttaa äitiä.
Mutta itse olen todennut, että kannattaa ulkolla paljon. Lapsi on huomattavasti rauhallisempi sisällä ollessa kun saa touhuta ja viettää aikaa ulkoilmassa tarpeeksi.
Me ulkoillaan, välillä taapero 1v 1kk kävelee itse tai sitten teen lenkkiä kun nukkuu vaunuissa. Pesen pyykkiä, siivoan ja laitan ruokaa. Siihen se aika menee ja sitten käydään kaupassa. Suurin osa ajasta on syömistä ja jälkien siivousta. Nyt lapsi keksi avata kaikki laatikot ja siitähän äiti tykkää kun tyhjentelee tavaroita joka paikkaan ja omat lelut ei kiinnosta. Jonkun verran katsellaan telkkaa. Itse odotan kesää kun voidaan olla enemmän ulkona ja oleilla omalla takapihalla! Ja ei meilläkään ole hetken rauhaa. :D
toi kun lasta ei kiinnosta yhtään omat lelut vaan kaikki muu :)
Laatikoista kaivellaan vaatteet lattialle ja keittiön kaapit tyhjentyy nopeasti ym.
Ja vessa se vasta kiinnostava on.
Onhan se aika rasittavaa juosta koko ajan perässä, onneks tilanne varmaan rauhottuu kun kasvaa vähän lisää.
Taapero 1v. 7kk
1,5 v. tyttö onneksi uskoo jo kieltoja, joten laatikot saavat olla rauhassa. Siivoillaan, syödään, ulkoillaan, käydään ruokakaupassa. Parina päivänä viikossa käväistään perhekerhossa, suunnilleen kerran viikossa kyläillään. Hyvin rauhallisia nämä päivät ovat.
Tuttua tuo että joka paikkaan ehtii ja itsellä hermo kiristyy. Lapsi 1v11kk.
Leikitään yhdessä ja lapsi leikkii yksin, paljon luetaan ja nyt taapero on innostunut myös piirtämään. Käydään kerhoissa 3xvko ja muskarissa kahdesti. Ulkoillaan pihalla ja puistossa ja vaunulenkeillä. Sitten tietysti ruokailut ja kotityöt. Puoliso on viikot poissa joten sama meno jatkuu aamukuudesta iltakasiin, paitsi että jossain vaiheessa isompi lapsi kotiutuu koulusta. Toisinaan isompi viihdyttää pientä jonkin aikaa jos on sellaisella tuulella ettei viihdy itsekseen ja minun tehtävä kotihommia. Onneksi taapero tosi mielellään myös auttaa kotihommissa: tyhjentää tiskikonetta, ruokkii koiria, lajittelee pyykkejä yms. minun kanssani. Hitaampaaan se tekeminen silloin on, mutta silti kiva tehdä yhdessä kun taapero selvästi on ylpeä osaamisestaan ja omista hommistaan :).
Huomaa kyllä selvästi että enemmän tekee kaikkea "kiellettyä" silloin jos ollaan paljon kotona, ts ei ole kerhoja tai ollaan jompikumpi sairaana. Mutta muutenkin välillä toki kiristää hermoa ja tuntuu tylsältä jankata samoja asioista sataan kertaan.
edellinen lisää. Meillä taapero on mukana myös siivoamisessa, innoissaan kaivaa pölyhuiskan esiin kun aletaan siivoushommat, ja annan vähän aikaa imuroida yms. Viis siitä että viimeksi dippasi pölyhuiskan vessanpönttöön..sellaista sattuu. Mutta itsellä ainakin on paljon helpottanut arkea se taaperon ottaminen mukaan kaikkeen tekemiseen mihin vaan keksii lapselle jotain mitä osaa tehdä, silloin on helppo ohjata lasta tekemään sallittuja asioita ja saamaan niistä kehuja =).
Herätään n klo 7, laitetaan aamupala, käydään pisulla ja pesulla. Lapsi leikkii siten jonkin aikaa. N. klo 9,30 lähdetään joko pihalle tai puistoon leikkimään kavereiden kanssa. Sitten kotiin ja syömään lounasta. Päiväunet n. klo 12-15 välillä ainakin pari tuntia.
Välipalaa, leikkimistä, lukemista tms.
Pihalle taas ja sitten kotiin ruokailemaan.
Loppuiltana lapsi leikkii, käydään kaupassa, naapurissa, saunotaan tms tms.
Nukkumaan laitetaan klo 20,30... noin.
Eli päivään mahtuu jokunen hetki, kun saa olla ns rauhassa.
edellinen lisää. Meillä taapero on mukana myös siivoamisessa, innoissaan kaivaa pölyhuiskan esiin kun aletaan siivoushommat, ja annan vähän aikaa imuroida yms. Viis siitä että viimeksi dippasi pölyhuiskan vessanpönttöön..sellaista sattuu. Mutta itsellä ainakin on paljon helpottanut arkea se taaperon ottaminen mukaan kaikkeen tekemiseen mihin vaan keksii lapselle jotain mitä osaa tehdä, silloin on helppo ohjata lasta tekemään sallittuja asioita ja saamaan niistä kehuja =).
meillä myös taapero tykkää auttaa astianpesukoneen tyhjäyksessä, pölyjen pyyhimisessä ja pyykin laitossa :)
Me ulkoillaan, välillä taapero 1v 1kk kävelee itse tai sitten teen lenkkiä kun nukkuu vaunuissa. Pesen pyykkiä, siivoan ja laitan ruokaa. Siihen se aika menee ja sitten käydään kaupassa. Suurin osa ajasta on syömistä ja jälkien siivousta. Nyt lapsi keksi avata kaikki laatikot ja siitähän äiti tykkää kun tyhjentelee tavaroita joka paikkaan ja omat lelut ei kiinnosta. Jonkun verran katsellaan telkkaa. Itse odotan kesää kun voidaan olla enemmän ulkona ja oleilla omalla takapihalla! Ja ei meilläkään ole hetken rauhaa. :D