Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

tukiverkottoman subjektiivinen päiväkodin käyttö, loppuuko?

Vierailija
20.03.2012 |

Olemme tukiverkoton perhe, ei isovanhempia tai sukua ja meillä on erityislapsi joka käy viikossa kahtena päivänä kuntoutuksessa. Sinne ei saa ottaa sisaruksia mukaan. Kaksi muuta lasta ovat 2 pv viikossa aamupäivät tarhassa tämän takia. Meidän kunnassa ei saa tällaisiin tilanteisiin kotiapua ja mll hoitajia ei saa keskellä päivää hoitamaan (pieni kaupunki, kaikki mll hoitajat koululaia eli päivällä koulussa).

Olen paniikissa, jos subjektiivinen oikeus viedään. Puoliso ei pääse kesken päivän kotiin töistä, ja päiväkoti on ollut ainoa apu jotta saadaan toimintaterapiat ja lääkärit ja muut erityislapsen menot onnistumaan. Itkettää jo valmiiksi, miten selviän kun hoitajaa ei saa! Tosi kiva, kun oidenkin laiskojen virikemammojen takia oikeasti hädässä olevilta viedään se ainoa tuki ja apu pois. Erityislapsi jää sitten kuntouttamatta ja kehitys pysähtyy: (

Kommentit (55)

Vierailija
21/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan seinältä joku tuntematon, sattumanvarainen lastenhoitaja. Aika riskialtista hommaa.

Vierailija
22/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattanee selvittää kaikki tuollaiset vaihtoehdot. Ja voisithan selvittää oman alueenne kerhot, perhepäivähoitajat... jos joltain löytyisi tilaa. Tai onnistuisiko hoitopaikan "ostaminen" joltain äitiyslomalaiselta? tai tai... Ei muuta kuin suuta auki päiväkodissa ja neuvolassa, lappua kaupan seinään jne. (Jos asuisitte jossain mun lähellä, niin mielelläni auttaisin itsekin)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

googlaa tilapäishoito päivähoidossa

Tai sitten perhetyöntekijä tms perhekeskuksen tai sossun apua antaaan kautta.

soittelua kunnan eri viranomaisiin kunnes apua löytyy....

Vierailija
24/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on viisi lasta, kaksi omaa ja kolme moniongelamaista sijoituslasta ja molemmat käymme töissä, lisäksi asumme pienessä kunnassa, jossa ei paljon palveluilla pääse kehumaan.

Nyt, kun teillä on ollut tuo päivähoito-oikeus, ette ole joutuneet käyttämään mielikuvitusta vaan teillä on tarjottu valmis ratkaisu.

Sitä oppii kummasti verkostoitumaan, kun tilanne sitä vaatii, ei pidä laiskistua.

Anteeksi, että et paljon sympatiaa saa, sitä kun viettää perhekodissa arkensa ja näkee oikeasti hädässä olevia lapsia, näkee punaista, kun joillekkin pitäisi kaikki pureskella valmiiksi.

Vierailija
25/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli on myös ihmisiä jotka ovat kotona (vammaisen) lapsensa omaishoitajia, ja jos kyseinen lapsi tarvitsee ohjattua tukitoimintaa niin sitä lasta pitää kuljettaa päivittäinkin joskus. Jos siis perheessä on useampi lapsi niin monesti ne terveet lapset ovat päiväkodissa esim. puolipäiväisinä. Ihan jo siksi että lapsille voi olla rankkaa kotona jos on pahasti erityislapsi.

Joten näiltäkin sitten subjektiivinen päivähoito-oikeus pois.

Ja itse kyllä näen asian siten että nyky-yhteiskunnassa on suvun luomat tukiverkostot pirstoutuneet lähest täysin. Koska syy on osittain valtion (työllisyys, aluepolitiikka) niin silloin saman tahon pitäisi myös tarjota jonkinlaisi tukiverkkoja tilalle.

Täällä on niin uskomatonta naisten välistä kauteutta ja kaunaa, kukaan ei saisi saada mitään apua mistään. Ihan oikeasti joillain on sairas lapsi ja sen kanssa on kädet täynnä työtä ja välillä kova hätä miten saa asiat järjestymään. Minusta ei ole keneltäkään pois että tällainen perhe SAA PITÄÄ subjektiivisen oikeuden päiväkotiin niillä terveillä lapsillaan.

Vierailija
26/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupan seinältä joku tuntematon, sattumanvarainen lastenhoitaja. Aika riskialtista hommaa.

se on PAKKO ottaa kaupan seinältä se hoitaja, kun päiväkoti viedään pois, kotiapua ei ole, kerhoa ei ole ja MLL hoitajia ei ole.

En minä hitto vie halua lapsia antaa tuntemattoman hoitoon mutta se on pakko. Toinen vaihtoehto on vaan sitten jättää erityislapsi kuntouttamatta.

t. ap

Vierailija
27/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

haluaisin ihan rauhallisesti nyt saada tietää joltakulta palstalaiselta että missä lukee että laki muuttuu? Siis onko tiedote jossain ministeriön sivuilla?

Kysyn tätä siksi että omassa kunnassa on paljon muualta muuttaneita tukiverkottomia perheitä ja tämä on kunnan tiedossa. Ja kunta nimenomaan pyrki tarjoamaan näille perheille avuksi osa-aikaista päivähoitoa. Eli se on se kunnan tarjoama apu jota kunta ei halua varmaankaan poistaa. Itse työskentelen näitä asioita sivuavassa työssä joten tiedän että kunta näkee tämän asian näin.

Mutta en ole siis nyt saanut mitään tietoa tällaisesta lakimuutoksesta, olen ilmeisesti pimennossa.

Voisiko joku briiffata mistä on kyse??

Vierailija
28/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten sinä jaksat ilman ystävyyssuhteita Millaisessa työssä puolisosi on? Minkä ikäisiä lapsesi on?

Laiskat virkemammat?! Esim. työtönkö?! Päivähoidon saatavuus on tietenkin ehdoton edellytys sille, että pienen lapsen vanhemmat voi ottaa vastaan työtä.

Vierailija
29/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiitos kysymästä, olen tehnyt lapset siitä tietoisena että tukiverkkoa ei ole, joten jaksan ne kyllä hyvin hoitaa enkä tarvitse hoitoapua mihinkään parisuhdelomiin tai puolisotreffeihin.

Se mitä ei voi ennustaa tai tietää on lapsen sairaus, ja lapsen sairauden vaatima kuntoutus. Näitä tilanteita en osannut enkä voinut ennakoida, ja tässä tilanteessa on ainoa avuntarve mitä minulla on (avuntarpeen on päiväkoti täyttänyt ennen mutta ei siis ehkä enää jatkossa).

Toistan ja korostan, että mielestäni tarvitsemani apu, eli noin 1-2 kertaa viikossa kolmisen tuntia kerrallaan, ei ole mitään kohtuutonta, itsekästä tai yhteiskuntaa kuormittavaa.

Mutta ratkaisuni on siis se että etsin hoitajan "kaupan ilmoitustaululta" tai sitten palaan kokopäivätöihin ja kunta järjestäköön kokopäivähoitopaikan kahdelle tavalliselle lapselle ja yhdelle erikoislapselle. Uskallan väittää että kunnalle olisi ollut halvempaa järjestää se kaksi kertaa viikossa tapahtuva apu.

En haluaisi laitta erityislasta hoitoon pienenä mutta nyt lienee pakko. Eihän siinä muukaan auta.

t.ap

Vierailija
30/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos laiskojen mammojen oikeus dumpata lapset tarhaan loppuu, kun itse laiskottelevat kotona.

Juteltiin asiasta ja 12v kysyi ihmeissään, et miksi ne tekee niin. Eli laittaa lapset tarahaan kun itse kotoan.

sossutapaukset

Mitäpä tuohon sitten vastata muuta kuin totuus. Eli ovat laiskoja eivätkä viitsi itse hoitaa lapsiaan.

Tai eivät kykene siihen sosiaalisista syistä.

Vierailija
31/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

maksaa se, että teillä ei ole tukiverkkoa ja ette jaksa hoitaa omia lapsianne.

Vituttaa joskus käydä töissä kun rahat valuu laiskojen emakkojen sohvalla makaamiseen kun nämä rahtaa kakarat virikehoitoon ollessaan vauvalomalla.

Olemme tukiverkoton perhe, ei isovanhempia tai sukua ja meillä on erityislapsi joka käy viikossa kahtena päivänä kuntoutuksessa. Sinne ei saa ottaa sisaruksia mukaan. Kaksi muuta lasta ovat 2 pv viikossa aamupäivät tarhassa tämän takia. Meidän kunnassa ei saa tällaisiin tilanteisiin kotiapua ja mll hoitajia ei saa keskellä päivää hoitamaan (pieni kaupunki, kaikki mll hoitajat koululaia eli päivällä koulussa).

Olen paniikissa, jos subjektiivinen oikeus viedään. Puoliso ei pääse kesken päivän kotiin töistä, ja päiväkoti on ollut ainoa apu jotta saadaan toimintaterapiat ja lääkärit ja muut erityislapsen menot onnistumaan. Itkettää jo valmiiksi, miten selviän kun hoitajaa ei saa! Tosi kiva, kun oidenkin laiskojen virikemammojen takia oikeasti hädässä olevilta viedään se ainoa tuki ja apu pois. Erityislapsi jää sitten kuntouttamatta ja kehitys pysähtyy: (

Vierailija
32/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on PAKKO ottaa kaupan seinältä se hoitaja, kun päiväkoti viedään pois, kotiapua ei ole, kerhoa ei ole ja MLL hoitajia ei ole.

En minä hitto vie halua lapsia antaa tuntemattoman hoitoon mutta se on pakko. Toinen vaihtoehto on vaan sitten jättää erityislapsi kuntouttamatta.

t. ap

Ehkä tässä piilee myös yksi ongelmista syrjäytymisee ja tukiverkottomuuteen. Yleinen epäluulo ja kyräily! Mitä on pahin mitä voi tapahtua? Kyseessä on muutaman tunnin hoitokeikka, tapaat tietty hoitajan ensin, ehkä useamminkin ja tämän jälkeen kokeilet kerran. Aika harvinaista on, että ne sun lapset rikki menisi kahdessa tunnissa.

Kuten joku mainitsikin on niin käsittämättömän raivostuttavaa nämä ihmiset kenelle kaikki tarvii pureskella valmiiksi. Kun yhteiskunta tarjoaa hopeavadilla helpon ratkaisun ei kenenkään tarvitse enää mennä ulos kuplastaan ja tutustua ihmisiin. Me kaikki olemme samassa veneessä! Ihan varmasti löytyy verkostoja kun niiden tarpeesta avoimesti puhutaan, ollaan ystävällisiä ja välitetään myös itse muustakin kuin omasta navasta!

Vierailija
33/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt siis täällä on lukutaidotokta porukkaa, jos se on kotona makoilua että lapset on vammaislapsen kuntoutuksen ajan eli 3h päiväkodissa. Mitä laiskan mamman makoilua se on? Se voi olla sitä jos äiti on kotona yksin, ilman lapsia, ja lapset hoidossa 40h viikossa!

Vierailija
34/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nin kauan kestä, etteikö normaalit lapset jaksaisi sen aikaa odottaa odotushuoneessa tai samassa tilassa kirjojen tai piirustusvälineiden kanssa.

Näin meillä toimi. Kuopus kävi fysioterapeutilla 2 vanhempaa oli mukana ja odotti kirjojen ja piirrustusvälineiden kanssa samassa tilassa.

Vierailija
35/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etsimällä kaupan ilmoitustaululta, voi vahingossa löytää itsellesi luotettavan ja hyvän ystävän! Ei pidä heti tyrmätä.

Ja minä en usko hetkeäkään tilanteeseen, että olisi niin pieni paikkakunta, että siellä ei olisi muita äitejä, joille olisi apu tarpeen ja sitä voisivat tarpeen tullen myös itse antaa.

Sinä olet vaan laiska itse olemaan aktiivinen, kun sinulla on mahdollisuus kerran olla vaan passiivisena.

Vierailija
36/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt siis täällä on lukutaidotokta porukkaa, jos se on kotona makoilua että lapset on vammaislapsen kuntoutuksen ajan eli 3h päiväkodissa. Mitä laiskan mamman makoilua se on? Se voi olla sitä jos äiti on kotona yksin, ilman lapsia, ja lapset hoidossa 40h viikossa!

Vierailija
37/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uusiin ihmisiin ei pidä mennä missään nimessä ainakaan tutustumaan. Onhan siinä aina riskinsä, voi saada tarvitsemaansa apua ja sitä voi jopa pahimmassa tapauksessa joutua antamaan apuaan samassa tilanteessa olevalle.

Vierailija
38/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap tässä, kiitos, sentään joku järkevä viesti laiskaksi kotonamakoilijaksi haukkumisen sijaan. Laiskaksi haukkujat eivät tasan tarkkaan tiedä mitä on vetää perhearkea ilman tukiverkkoa kunn on kolme lasta ja eirityislapsi. Makoillut olen viimeksi viisi vuotta sitten ennen esikoisen syntymää: )

Vanhemmat lapset 4 ja 3, en ole ennen uskaltanut jättää odotustilaan yksin mutta nyt taidan pyytää luvan sairaalasta, osaavat ehkä olla kaksin, mutta nuoria vielä ja innostuvat pian karkaamaan.

Ja se joka mäkätti verorahoista: kumpi on kalliimpaa, järjestää lapsille 3h viikossa hoitoa, vai järjestää kokopäivähoito 2 normaalille ja 1 erityislapselle? Se kolmen tunnin hoito ei paljoa maksa eikä mahdollista sitä ns laiskana makoilua kenellekään.

Olen syvästi järkyttynyt miten ilkeitä ja pahansuopia naiset ovat toisilleen ja miten suorastaan toivotaan toiselle vaikeuksia ja kärsimystä. Yhtään apua ei ainakaan suotaisi. Toivon itse ettei kenenkään teistä haukkujista tarvitsisi koskaan joutua tällaiseen tilanteeseen, tukiverkottomana. En ymmärrä miksi itse haluaisin että joltain otettaisiin apu pois ja elämä olisi kurjaa?

Vierailija
39/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tulisi mieleenkään haukkua sinua laiskaksi kotona makoilijaksi, enkä sellaista edes havainnut, mutta ehkä en osaa tulkita viestejä oikein.

Sanoisin sinua laiskaksi etsimään tilanteesi ratkaisua, jos tosiaan päivähoito-oikeus loppuisi. Sanoisin sinua myös laiskaksi olemaan riittävän avoin etsimään tilanteesi ratkaisuja.

Lisäksi, et taida ymmärtää, että et ole ainoa, jolla on kolme lasta ja erityislapsi, ilman tukiverkostoa. Moni heistä pärjää ilman päivähoitoa.

Vierailija
40/55 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

t. ap

subjektiivista päivähoito-oikeutta ei saisi poistaa. Ei ole lapsen etu todellakaan, että häntä hoitavat sattumanvaraiset kaupan seinän kautta saadut epäpätevät "hoitajat", naapurin yläastelaiset teinit, omat 10-vuotiaat sisarukset, tms. Todellakin mieluummin mahdollisuus osa-aikaiseen hoitoon pätevien hoitajien, ammattilaisten luona virallisessa hoitopaikassa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi