Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

suomi täynnä läskejä lapsia ja silti ei löydy vaatteita!!??

Vierailija
19.03.2012 |

Meillä on pulleroinen 9-v ja vaatteiden siis housujen löytäminen on aivan mahdotonta. Olen nyt sitte opetellut lyhentään lahkeita. Mutta esim toppiksien lahkeiden lyhentäminen ei ole kovin helppoa ko on niitä vetoketjuja yms.

Tuossa toisessa ketjussa sanotaan että näitä pulleroita on suomi pullollaan!! Miksi ihmeessä niille ei sitte tehdä vaatteita! että sais ostaa kaupasta. D-mallistoja on tosi vähän!! vai onko oletuksena että nämä pulleroiset ei liiku eivätkä tarvi ko farkut...

Miten pulleroisten äidit ootte ratkaissu vaikka nyt tämän toppahousu ongelman?

Kommentit (80)

Vierailija
61/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä näitä läski-nimittelijöitä. Ne "läskit" lapset voivat olla aikuisina fiksuja ja merkittäviä ihmisiä, ne omat luuviulunne taas niitä pummeja ja sosiaalituilla eläviä. Ihmisiä ei voi luokitella painon, ulkonäön tai minkään näkyvän ominaisuuden suhteen. Aivan yhtä suuri ihmisarvo on niillä pulleilla kuin hoikillakin ihmisillä.

Tunnen monia lihavia lapsia ja vain yhdessä tapauksessa myös vanhemmat ovat lihavia. Kaikissa muissa tapauksissa vanhemmat ovat hoikkia tai normaalipainoisia. Tottakai lasten lihavuus on ongelma ja ilman muuta vanhempia voi syyttää siinä mielessä, että jos eivät tarjoa lapselleen riittävästi liikkumista ja terveellistä ravintoa, on vika heissä. Meidän lastemme urheiluharrastuksissa on runsaasti lapsia, joiden vanhemmat ovat lihavia. Lapset taas ovat hoikkia, kun urheilevat.

Jos lapsi lihoo, vaikka hän harrastaa urheilua ja vaikka kotona eletään samalla ruokavaliolla muiden lasten ja vanehmpien kanssa ja nämä taas ovat normaalipainoisia, niin täytyyhän sen vian löytyä muualta kuin vanhemmista. Kenenkään muun aikuisen tai lapsen tehtävä ei ole syyllistää tai syyttää tai väittää tietävänsä, mistä "vika" johtuu. Lihavuus on asia, joka näkyy. Sen sijaan kiusaajat, ilkeilijät, itsekkäät ja vaurioituneet lapset jatkavat lähes huomaamattomina, kun heidän tilanteensa ei näy suoraan päällepäin. Tällalisten lasten vanhemmat täälläkin huutelevat läskiä ja syyttävät ja syyllistävät ja muka kauhistelevat nostaakseen omaa asemaansa ja selittääkseen itselleen, että ainakaan se oma lapsi ei ole lihava, vaikka muuten löytyy vikaa roppakaupalla.

Vierailija
62/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoikka, ja samoin toinen lapseni. Mutta toinen on pullea, ollut ihan pienestä ja harmittaahan se. Kaikki syödään terveellistä ruokaa, harrastetaan liikuntaa eikä mätetä herkkuja. Ei laihdu vaikka olen yrittänyt. Itsellänikin on pulleita lapsia nähdessä ajatus "vanhempien vika", mutta en keksi mitä tekisi lapsen ruoan suhteen, ettei nälkää näkisi. Tuo ylipaino altistaa kiusaamisellekin, siksi pidän julmana aikuisia jotka syöttävät lapsilleen tahallaan läskiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 14:43"]No on se nyt helvetti, että lapsillekin pitää alkaa tekemään pluskoon vaatteita! Voiko sairaampaaenää olla? Se on jo ihan sairasta, että aikuisille valaille tehdään jotain 50-koon vaatteita kun koko 44 alkaa jo olla hulluutta. No tehdään lasten lihavuudestakin sitten normaalia :)

Usein läskeillä näkee niitä läskejä lapsia. sanoisin, että 99 prosenttia läslien lapsien vanhemmista on läskejä. Ja ainoa mikä siinä on periytynyt on liikkumistottumukset, laiskuus ja jääkaapin sisältö.

[/quote]
Pitäisikö kulkea alasti vai? Saisit rääkyä sitten täällä kun saat traumoja kun läski lyllertää alasti menemään.

Vierailija
64/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen läheltä seurannut minkälaista tuskaa se aiheuttaa kun ihminen on lapsesta saakka ylipainoinen. Se ei ole ihan yksiselitteinen ongelma eikä aina ratkaistavissa sillä että"lopeta syöminen". Silti en valitettavasti ymmärrä että nämä samat ihmiset tekevät saman omalle lapselleen. Ei se lapsi liho jos ei saa liikaa ruokaa. Se voi olla hauska juttu perheen ruokapöydässä että lapsi syö 16 lihapullaa. Silti tuon hauskuuden takia ei pitäisi aiheuttaa omalle lapselle tuollaista koko elämän kärsimystä. Tätä ahmimista ja sille nauramista en voi ymmärtää.

Vierailija
65/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="25.10.2014 klo 16:20"]Lastenvaatteet ovat jotenkin omituisen mallisia muutenkin.

Meillä on hoikka juoksijatyttö 12v ja erityisesti farkkujen ostaminen on hankalaa. Jos farkut istuvat jaloista ja ovat sopivan pitkät niin vyötärö on aivan jättimäisen kokoinen. Sitten taas voi olla farkkuja, joissa vyötärö on suht ok, mutta jaloille on aivan liian vähän tilaa eli ovat liian tiukat jaloista. En oikein ymmärrä, että minkä mallisille lapsille noita farkkuja tehdään..?
[/quote]

Minulla on sama ongelma aikuisenakin. BMI on 20, ja kun farkut menevät reisistä niin vyötäröllä on 15 cm ylimääräistä. Vaatteet tehdään vissiin tasapaksuille, itse kun olen tiimalasi.

Vierailija
66/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2012 klo 21:15"]lapsi heinäkuussa 10vee 162cm 75kg
[/quote]

Herranen aika! Saatteko apua laihdutukseen?

Vierailija
67/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kaksi lasta, joista toinen on tikkulaiha ja toinen tukeva. Jo vauvana toinen oli hento ja toinen isokokoinen. Samaa ruokaa syövät ja laiha liikkuu vähemmän eli miten tämän selitätte?

Vierailija
68/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ollaan kans varmaan esimerkkiperhe. Kaksi hoikkaa lasta, jotka herkuttelevat mielellään ja paljon, yksi pullea diagnosoitu, jolle ei anneta herkkuja ja normaalia ruokaakin rajoitetaan, koska voisi syödä sitä valtavia määriä (oli esim. koulussa ekaluokalla vetänyt neljä grillimakkaraa ja kaksi isoa lautasellista muusia jne.). Tiedän, että tämän yhden lihominen/syömishimo johtuu diagnoosista ja yritän tehdä parhaani. Mutta pahinta on, että minä olen aikuisena 30+ lihonut ihan omaa tyhmyyttäni kokoon 44  ja nyt meitä säälitään aina, että ollaan koko perhe huonojen elämäntapojen uhreja ja me ollaan vanhempia, jotka lihottaa lapsiaan tahallaan jne.

Oikeasti olen jo itse saanut omat asiani parempaan suuntaan ja lapsen kohdalla tehdään koko ajan kaikki, mitä voidaan. Mies ja kaksi lasta tosi hoikkia, ehkä liiankin. Mutta se ei vakuuta ketään, kun äiti ja yksi lapsi ovat ylipainoisia.

Vierailija
69/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää näissä geenit lihottaa perheissä on se, että yleensä lemmikitkin ovat ylipainoisia. Samat geenit niilläkin?

Tottakai geenit vaikuttaa mm. nälän tunteeseen ja siihen minne rasvakertyy, eli siihen kuinka herkästi lihoo, mutta energiaa ei synny tyhjästä. Ruokavalio ei yleensä reilusti ylipainoisilla ole kunnossa. 

Itse olen ylipainoisesta, geenit ne lihottaa perheestä, joka on perheen ainoa normaalipainoinen (aikoinaan kotoa poismuutto ja ruokavalion muutos sai varmaan aikaan muutokset perimässä, kun paino tippui normaaliin).

Vierailija
70/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä ne geenit vaikuttavat, mutta sitä ei saa käyttää tekosyynä! Silloin asia pitää tiedostaa ja muuttaa lapsen ruokavaliota niin että paino ei nouse liikaa.

Vierailija
71/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuntemien ylipainoisten lasten yhteinen tekijä on järjetön ruokahalu. Lapsi pystyy syömään enemmän kuin aikuinen ja esim jää mieluummin syömään lisää kuin lähtisi leikkimään muiden lasten kanssa. Aikuisen on tosi hankala vahtia lasta esim juhlissa kun koko ajan hän pyrkii saamaan lisää ruokaa ja syö toisten kakun jämätkin.

Vierailija
72/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsi on juuri tuollainen eli syö helposti enemmän kuin tarvitsee ja isoja annoksia. Päiväkodissa antoivat lapselle extraherkkuja kun lapsi kerran halusi eli pelkkää kermavaahtoakin, jota siis oli joskus kiisselin päälle. Tämä tuli ilmi kun lapsi itse puhui, että kiva kun saa pelkkää kermavaahtoa kun on ensin syönyt kiisselikupin tyhjäksi. Yritä siinä sitten kotona rajoittaa kun hoidossa tungetaan ruokaa suuhun. Nyt lapsi on koulussa ja kertoo ottavansa aina lisää ruokaa vaikka olen puhunut, että yksi annos riittää. Vaikeaa on saada lapsi ymmärtämään ettei koko maailma ruokia tarvitse syödä... Vauvana oli jo ihan mahdoton ahmatti ja olisi syönyt vaikka kuinka paljon, mutta silloin asiaan pystyi itse vaikuttamaan. 

Vierailija
73/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murteesta päätellen olet Oululainen? Vie Nappi-Kikkaan. Ei maksa paljoa toppisten lahkeiden lyhennys ja vetoketjujen siirto.

Vierailija
74/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.03.2012 klo 21:12"]Meillä kolme normaalipainoista poikaa ja housut ovat aina liian löysät vyötäröltä.
[/quote]

Pojilla onkin vielä inhimillisen kokoisia vaatteita. Jotkut tyttöjen housumallit ovat sellaisia että joutuu ostamaan aina isompaa kokoa kuin mitä normaalisti. Meillä oli aikoinaan tytön kanssa mielenkiintoinen ongelma, kun d mitoitukset olivat liian isoja vyötäröstä, mutta normaali mallin housut liian tiukkoja.

No onneksi sitkeästi etsimällä löytyi vähän eri mallisia eri valmistajilta, mutta joutui aina etsimään.

Aika usein ostettiin poikien housut, ne eivät olleet niin kireitä, mitä tytöille myytiin.

Vierailija
75/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulle 56. Hieno kirjoitus, joka sana niin totta. Minäkään en voi käsittää näitä luultavasti ihan aikuisten ihmisten mielipiteitä toisista ihmisistä. Varsinkin kun muodostavat ne vain ulkonäön perusteella, ovat kamalia roolimalleja lapsilleen. Nyt ymmärrän paremmin mistä niitä kiusaajia sikiää.

Vierailija
76/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilo rasvaa on 7000 kcal. ylimääräistä energiaa. Sen saa syömällä 4 dl maitoa ja pari täytekeksiä. Tai suklaapatukan tai irtokarkkia ja limsaa päivittäin. Myös liian isot annokset tavallista ruokaa lihottaa. Ja siihen yhdistettynä liian vähäinen liikunta. Kyse ei ole isoista asioista vaan pienistä jokapäiväisistä valinnoista.

Vierailija
77/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis ed. lisää että päivittäin maitoa ja keksit :)

Vierailija
78/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 08:54"]Olen hoikka, ja samoin toinen lapseni. Mutta toinen on pullea, ollut ihan pienestä ja harmittaahan se. Kaikki syödään terveellistä ruokaa, harrastetaan liikuntaa eikä mätetä herkkuja. Ei laihdu vaikka olen yrittänyt. Itsellänikin on pulleita lapsia nähdessä ajatus "vanhempien vika", mutta en keksi mitä tekisi lapsen ruoan suhteen, ettei nälkää näkisi. Tuo ylipaino altistaa kiusaamisellekin, siksi pidän julmana aikuisia jotka syöttävät lapsilleen tahallaan läskiä.
[/quote]

Mutta nyt ehkä ymmärrät paremmin, että kaikki ei ole sitä miltä Se näyttää. Uskon että tuo pulleampi lapsesi on vielä vaan sellainen lapsen pyöreä malliltaan ja kasvaessaan pidemmäksi katoaa tuo lapsen pyöreys. Älä missään nimessä ala siitä puhumaan lapsen kuullen äläkä tee numeroa. Vaan vahvista hänen itsetuntoaan niin että ei näe mitään vikaa itsessään. Silloin hän kestää hyvin sen, jos joku toinen asiasta huomauttaa.

Vierailija
79/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="26.10.2014 klo 10:35"]

Minun tuntemien ylipainoisten lasten yhteinen tekijä on järjetön ruokahalu. Lapsi pystyy syömään enemmän kuin aikuinen ja esim jää mieluummin syömään lisää kuin lähtisi leikkimään muiden lasten kanssa. Aikuisen on tosi hankala vahtia lasta esim juhlissa kun koko ajan hän pyrkii saamaan lisää ruokaa ja syö toisten kakun jämätkin.

[/quote]

Olen huomannut saman. Meillä 3 hoikkaa lasta, joita syöminen ei juuri kiinnosta ja sitten kuopus, pullero, joka tykkää suunnattomasti syömisestä. Ruoan jälkeen käy jopa tyhjentämässä toisten ruoanjämät lautasilta, jos en kiireellä kiikuta niitä pesuun. En tiedä, mistä tuollainen suuri ruokahalu voi johtua, tyttö syö enemmän kuin monta vuotta vanhemmat isosisaruksensa. Tuntuu vaikealta rajoittaa syömistä, koska en haluaisi pitää lasta nälässäkään. Ja hedelmistä ja vihanneksista hän ei niin perusta, juustoja rakastaa ja kaikkea muutakin rasvaista :(

Vierailija
80/80 |
26.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellinen vielä lisää, että ennen kuopuksen syntymää minäkin olin hyvin omahyväinen ja kauhistelin näkemiäni pullukoita lapsia ja erityisesti heidän vanhempiaan. Mutta nyt kun itsellä on tämä nuorimmainen pullukka, olen joutunut huomaamaan, etteivät asiat ole niin kauhean yksinkertaisia. Me ihmiset olemme erilaisia ja jokaisen tunkeminen samaan muottiin on hankalaa.