Aivan yllättäen tulee kummallinen olo
Silmien edessä vilisee joku kuvasarja ja ajatukset lentää, mutten pysty yksilöimään mitä ajatuksia ja mitä näen. Kaikki on niin sekavaa. Tämän jälkeen tulee kammottava kuvotus, fyysinen paha olo. Se kestää noin viisi minuuttia ja menee sitten ohi. Onkohan mulle tapahtunut lapsuudessa jotain järkyttävää? Saako joku tuoksu,ääni,aivot muistamaan? Onko kellään vastaavaa?
Kommentit (34)
Oletteko joskus saaneet kovan iskun päähänne? Minä olen, voisikohan sieltä löytyä syy?
Hyvin Hyvin Huonolaatuiseksi krapulaksi.
tai jos kestää, pitäisi mennä jo lääkäriin, koska kohtauksen pitkittyminen on vaarallista.
Toki voi olla, että ap kokee ajan pidempänä kuin se olisikaan.
Minusta tuo kuulostaa joko paniikkikohtaukselta tai sitten verensokerin yhtäkkiseltä laskulta. Jos mitään syytä paniikkikohtauksiin ei ole, miettisin tuota verensokeria.
paniikkikohtaukset loppuivat kuin seinään.
Lopuksi jää kylmän nihkeä ja voipunut olo.
5
Ei liity verensokeriin mielestäni. Mulla on ollut noita ihan yläasteikäisestä asti, lukiossa oli ehkä useimmin. Kun olin raskaana ja imetin ei tullut lainkaan. Nyt kun nuorinkin on 6v tulee harvoin, esim. nyt puolen vuoden sisään vain kerran.
Mulla kanssa ilmaantui kun vauva oli 2kk. Tosi karmea kokemus mielestäni. ikään kuin "unennäköä valveilla". Menin lääkäriin ja sain tutkimusten jälkeen epilepsia diagnoosin ja lääkityksen. Ny ei ole ollut moniin vuosiin. Lääkitystä puretaan hiljalleen. Mielenkiintoista että noinkin yleistä. Mä en "luonnossa" koskaan ole tavannut henkilöä jolla olis ollut vastaavaa.
Oliko jotain aivosähkökäyrämittauksia? Tutkiko ne jo yhden kohtauksen jälkeen?
Kiinnostunut 5, joka harkitsee itsekin nyt tutkimuksia kun kerran tätä on muillakin enkä vain ole kuvitellut koko juttua.
No kun ne alkoi, niitä tuli aika usein. Aluksi lääkärit ei uskonu. Sanoivat hyperventilaatioksi. Kohtaukset kuitenkin jatkui ja muutaman lääkäriin hakeutumiskerran jälkeen sitten alettiin tutkia enemmän. tavallisessa sähkökäyrässä se virhe ei näkynyt, mutta sitten sellaisessa, jossa piti ennnen käyrän ottoa valvoa koko yö näkyikin.
Hei,
Viestiketju on todella vanha jo, mutta niitä varten jotka lukevat tätä uusina. Tuo oireilu kuulostaa todella vahvasti epilepsian Dejavu:lta tai ajatusten vilistämiseltä. Minulla itselläni oireili vuosia tuolla tavalla kunnes lopulta sain kouristelukohtauksen. Jos oireita ei hoideta lääkityksellä sairaus pahenee kokoajan. Mene siis lääkäriin, jotta sinulle voidaan tehdä asianmukaiset tutkimukset. Itse olin 25v kun kouristelukohtaukset alkoivat. Lääkityksestä on apua.
Ylirasittuneena ja vieraassa ympäristössä, jossa on paljon uutta koettavaa, aivot reagoivat noin. On hyvä laittaa silmät kiinni ja levätä.
Nostan tätä vanhaa ketjua, jos sattuu heräämään keskustelu uudelleen.
Itse sain vastaavanlaisen poissaolo/pahoinvointi/aistiharhakohtauksen helmikuussa ja toistui pääsiäisenä, välissä pari lievää ns. vähän käyntiin lähtevää, jotka menivät muutamissa sekunneissa ohi. Taustalla fibromyalgia ja kroonisen migreenin diagnoosit sekä erittäin kuormittavat pari vuotta. Ei erityistä traumaa, mutta voimavarat käytetty moneen kertaan. Ei kuitenkaan masennusta, mielenterveyden häiriöitä tai muuta joka osaltaan selittäisi olot.
Kohtaus siis alkaa oudolla ololla, etenee nopeasti elokuvamaiseen kohtaukseen, jossa kuulen puhetta ja pystyn heti ymmärtämään, että asiassa on jotain unenomaisen tuttua, mutta en pystyisi kertomaan kuitenkaan mitä edes kuulen. Tämän jälkeen heti voimakas huimaus, pahoinvointi, paha maku ja joskus vähän metallinen haju sekä humahdus rinnassa kera kuuman aallon. Ikään kuin adrenaliini-hyökyaalto. Kohtauksen jälkeen vähän höntti olo, eniten väsynyt.
Tässä keskustelussa on tosiaan sivuttu epilepsiaa, migreeniä ja sokerien heittelyäkin, joista varmasti kaikki erittäin päteviä syitä. Neurologilla kävin tässä asiassa ja hän kuitenkin oli sitä mieltä, että kyse ei epilepsiasta olisi, kun pystyn selkeästi kuvaamaan kohtauksen. Jonkin verran asiaa kaivettuani kuitenkin olen ymmärtänyt, että oireet voi tosiaan olla hyvinkin tämän kaltaisia. Olen ajatellut uuden ajan varaamista neurologille, kun lähete on vielä voimassa, mutta toki herää mieleen myös sydänperäiset oireet, kun rintatuntemus on aika erikoinen ja mm. beetasalpaajaa ja verenpainelääkettä olen käyttänyt. Tosiaan kohtaus ei tunnu lainkaan pelottavalta, joten hätäilynä en tätä viestiä kirjoita, mutta olisi hienoa saada kiinni ihmisiä, joilla oireita on ollut ja mikä on ollut valistunein syy-yhteys?