Aivan yllättäen tulee kummallinen olo
Silmien edessä vilisee joku kuvasarja ja ajatukset lentää, mutten pysty yksilöimään mitä ajatuksia ja mitä näen. Kaikki on niin sekavaa. Tämän jälkeen tulee kammottava kuvotus, fyysinen paha olo. Se kestää noin viisi minuuttia ja menee sitten ohi. Onkohan mulle tapahtunut lapsuudessa jotain järkyttävää? Saako joku tuoksu,ääni,aivot muistamaan? Onko kellään vastaavaa?
Kommentit (34)
..Tai ei edes pelkästään sokereista, vaan insuulin ja muiden hormoonien toiminnasta. Joko sokerit laskee rajusti, tai olleet alhaalla pidemman aikaa ja laskussa edelleen. Pitäkääpä ruokapäiväkirjaa hiilihydraattien osalta. (toisaalta myös epilepsiaa hoidetaan juuri näin)
Nuo on traumatakaumia. Eli mieleen palautuvia dissosioituneita traumaattisia muistoja, tai ennemminkin osia niistä; välähdyksiä, mielikuvia, tunteita, fyysisiä oireita. Luultavasti lapsuudessa jotain traumaattista tapahtunut mitä ei muista ja muisti alkaa palautua tuollaisina välähdyksinä, muistojen osina.
Mulla on myös ollut noita kohtauksia aina murrosiästä lähtien. Liittyvät migreenikohtauksiin ja verensokerin tasoon mulla. Mulla ollut myös epileptisyyttä, esim. olen saanut tällaisen kohtauksen jonka jälkeen pyörtytnyt mm. discon strobovaloissa, jotka tunnetusti pahoja epileptikoille. Epilepsiaa mulla ei ole varmasti voitu diagnosoida, mut liittyy aivoverenkierron häiriöön, sanoi lääkäri.
Menee filmi ikäänkuin todella nopeasti silmien edessä ja mistään ei saa kiinni. Suussa omituinen maku. Ei tosi kestä tuota viittä minuuttia. Eikä yleensä kamalan huono fyysinen olo, ellen sitten ole kolhinut itseäni pyörtyessä.
Kuukauden kuluttua täti kuoli aivoveren hyytymään. Eli good luck, nauti elämästä nyt kun voit!
Mistään psykologisesta ongelmasta tuossa ei todennäköisesti ole kyse. Kuvailemasi sekavuustila kuulostaa näin ensi kuulemalta aivojen sähköisen toiminnan tilapäiseltä häiriöltä, eli suomeksi sanottuna lievältä epileptiseltä kohtaukselta. Voi johtua monista syistä, joten sinuna varaisin heti ajan lääkäriltä. Pistä valmiiksi ylös päivämäärät ja kellonajat jolloin kohtauksia on tullut, niiden laatu sekä niiden kesto (jos pystyt). Tämä auttaa lääkäriäsi arvioimaan paremmin miten vakavasta oireilusta on olla kyse. Myös metallinen maku suussa, ennakkotuntemukset ja deja vu -kokemukset ovat tyypillisiä epileptisille kohtauksille. Kaksi viimeksi mainittua liittyvät aivojen ohimolohkojen toiminnan häiriöihin. Tsemppiä matkaan.
Yhtäkkiä vaan tulee olo ettei tajua mistään mitään, kamala kuuma tunne päässä ja kohina korvissa. Lisäksi saattaa oksettaa ja pyörryttää ja näkökenttä muuttuu kaksiulotteiseksi eli syvyysnäkö katoaa kokonaan. Joskus jopa tuntuu että katsoisi itseään jostain katon rajasta, kropasta irrallaan. Sellainen olo että kuolee. Ekan kohtauksen muistan saaneeni 5-vuotiaana, kun mut jätettiin kipeänä yksin kotiin ja ahdistuin siitä ihan kamalasti. Juoksin peloissani ympäri kämppää ja lopulta päädyin peilin eteen tuijottamaan itseäni ja hokemaan omaa nimeäni kun tuntui etten ole enää olemassa.
Paniikkikohtauksia nuo lienevät, ainakin osittain. Voi siinä toki olla jtn muutakin häikkää taustalla, mikä aiheuttaa sen alun "oudon olon" joka säikäyttää sen verran että päälle iskee paniikki pahentamaan tilannetta.
Tiedän parikin henkilöä, joilla vastaavat oireet viittasivat aivoverisuonihäiriöön ja leikkausta tarvittiin. Epileptisiä kohtauksia siis.
eikä mitään tietoa miksi. Olis kyllä kiinnostava tietää.
olen ajatellut sen olevan epileptinen kohtaus...Mikä mahtaa oikeasti olla kyseessä?
Tulee ensin aavistus, että on ennenkin ollut näin. Että tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Sitten iskee se fyysinen pahaolo, omituinen haju ja maku suussa. Ei pysty toimimaan, heikottaa.
Näitä tulee mulle aina joskus - joskus vuoteen ei kertaakaan, joskus viikottain tai jopa päivittäin.
Erittäin epämielyttävää, joku aivohäiriö sen on oltava.
Tulee ensin aavistus, että on ennenkin ollut näin. Että tietää mitä seuraavaksi tapahtuu. Sitten iskee se fyysinen pahaolo, omituinen haju ja maku suussa. Ei pysty toimimaan, heikottaa.
Näitä tulee mulle aina joskus - joskus vuoteen ei kertaakaan, joskus viikottain tai jopa päivittäin.
Erittäin epämielyttävää, joku aivohäiriö sen on oltava.
edellinen vastaaja
vähän vastaavaa kun asuivat hometalossa
Tää on niin outo oire, etten ole sitä kenenkään kanssa ottanut puheeksi - ettei vain saa hullun leimaa otsaansa. Mutta jos tätä on muillakin niin sitten siitä ehkä lääkärikin olisi jotain mieltä? Oletko 6 itse puhunut siitä jollekulle? Mitä sanoivat?
5
mulla jotain samantapaista. tulee mieleen niinkuin pätkä jostain unesta (aina se sama), mut en saa siitä kyllä mitään tolkkua. en osaa yhtään kertoa itellenikään mitä siinä on. tähän liittyy kiristävä tunne päässä, ja useimmiten näitä "kohtauksia" seuraakin mulla päänsärky. muutoin tuo fyysinen paha olo kestää vaan ton hetken, menee ohi samantien. joskus näitä tulee useammin, on menny myös muutamia vuosia ettei tullut kertaakaan. nykysin tulee silloin tällöin.