Kiinteiden aloittaminen ja kakkaaminen
Tästä aiheesta on ollut erilaisia viestiketjuja, mutta pyytäisin taas kommentteja. Poika on nyt 5 kk ja 5 päivää vanha ja ollut täysimetyksellä tähän asti. Nyt ollaan neljä päivää maisteltu kiinteitä; ensin kolme päivää pelkkää kesäkurpitsaa ja eilen oli porkkanaa kesäkurpitsan joukossa. Poika on viimeisen kuukauden kakannut vähintään kerran päivässä, yleensä kaksikin kertaa (aina melko löysää kakkaa). Tällä viikolla kakkaaminen on vähentynyt ja nyt on mennyt jo puolitoista vuorokautta ilman kakkaa. Paukkuja on tullut senkin edestä, mutta poika nukkuu hyvin ja on suht iloinen, joten vatsa ei vissiin ole kuitenkaan kipeä. Olisiko nyt hyvä pitää välipäivä soseiden antamisessa tai antaa vaikka luumua? Miten te muut olette tehneet? Vai onko täysin normaalia, että kakkaaminen harventuu heti kun aloittaa kiinteiden maistelun?
Kommentit (7)
Meillä kuopus (nyt 6kk) kakkasi äidinmaidolla ollessaan korkeintaan pari kertaa viikossa, ja kiinteiden alettua taisi olla lähes viikon tauko (joka nyt ei ollut tavatonta aiemminkaan). Mutta voi sitä tuskaa kun pieni yritti punkea kovaa kakkaa, sellaista kipuitkua en ollut ennen kuullut! Ja niinhän häneltä oli mennytkin peräaukolta limakalvo hieman rikki, ja oli vähän verta kakan mukana. Seuraava kakka tuli jo parin päivän päästä, senkin tekeminen sai itkun aikaan, muttei sentään samanlaista kuin ekan. Luumua aloin antamaan heti ekan kakan jälkeen, ja vettäkin aina silloin tällöin.
Nyt kun kiinteitä mennyt jo pari kuukautta, en anna enää luumua joka päivä mutta vettä opetellaan nokkamukista hörppäämään. Kakka tulee jo lähes joka päivä, eikä sitä tarvitse itkulla pusata. Tosin tämä meidän poika on ollut aina hyvin herkkävatsainen, kaikilla ei varmaankaan mene " tukkoon" noista kiinteistä. Onneksi näin pienet eivät vielä osaa pantata kakkaa (josta seuraisi pahempi ummetus), vaan kun se on tullakseen se myös tulee.
...varovasti kiinteät pojan tullessa 4 kk vanhaksi vajaa 2 viikkoa sitten. On maisteltu Piltin porkkana-perunasosetta ja eilen Hollen riisipuuroa.
Kakkaa tuli ennen kiinteitä kovalla paineella selkään asti ja paljon, varsinkin aamuaikaan. Kiinteitten alottamisen myötä kakan tulo ei ole vähentynyt eli sitä tulee edelleen, mut ehkä vähän vähemmän kuin ennen. Mutta pojalla tuntuu olevan ilmavaivoja enemmän kuin ennen ja yöt ovat ihan yhtä valvomista.
Aloteltiin kiinteät, koska tuntui, ettei mun maito enää riitä. Eli kun syöttövälit meni jo vähemmäksi kuin 2 tuntia. Ennen saattoi hyvin mennä 3 tuntia. Poika on ollut alusta asti herkkävatsainen, joten oonkohan tehny nyt virheen, kun alotin kiinteitä näin aikasessa vaiheessa?
Itse tässä on ihan rikki, kun ei saa nukuttua ei yöllä eikä päivällä. Yleensä vauveli nukkuu ulkona tosi hyvin 3 tunnin päikkäreitä, niin nyt muutamana päivänä on nukkunut tunnin ja alkaa huuto, ja on pakko ottaa sisään. Pojalla on vaunuissa silmät kiinni, mut huutaa vaan. Eikä tokene ennenkuin syötöllä. Samaa tekee yöaikaan. Ja se heräily on ihan jatkuvaa.
Tässä alkaa olla ihan piipussa ite, mikähän neuvoksi? Onko kiinteiden alottaminen tosiaan näin vaivalloista...?
Oletko soittanut neuvolaan ja kysynyt ohjeita? Ehkä auttaisi, jos pitäisit kiinteissä vähän taukoa - ehkei lapsesi ollut vielä valmis niille. Jos maitosi ei riitä, ota avuksi tässä vaiheessa äidinmaidonkorvike ja odota kiinteiden kanssa vähän aikaa. Ehkä lapsellasi olikin menossa vain ohimenevä tiheän imun kausi, ja oma maidontuotantosi olisi siitä runsastunut. Itse joudun tosin imettämään alle kahden tunnin välein, mutten pidä sitä huonona. Luin tätä viestiketjua vain, koska nyt olen harkinnut kiinteisiin siirtymistä, kun poika herää yöllä tunnin välein. Ei tosin ole niin usein nälissään, vaan syö n. kahden tunnin välein yöllä. Meillä on nyt täynnä 5 kk ja miltei viikko.
... vaan lisäämään kiinteitten aterioiden määrää... Oma neuvolani ei tunnu olevan mikään imetyksen kannattaja. Viimeksi terveydenhoitaja perusteli aikaista kiinteitten aloittamista sillä, että lapsi oppii puhumaan??! Kuulema puheterapeutti oli sanonut, että lapsilla on puhehäiriöitä, jos alottavat kiinteitten syömisen myöhemmin. No, mä en kyllä mennyt tuohon halpaan. Ja lisäksi tähän itkuisuuteen ja levottomuuteen th kehotti antamaan suppoja!! Että sillä pitäisi hiljentyä... Th on vähän vanhempi täti ja tuntuu, ettei aina ole ihan ajan tasalla. Tokaisi sitten vielä, et nyt on joku ihme imetysbuumi meneillään, kun kehotetaan täysimettämään 6 kk asti.
Kyllähän ymmärrän, että kiinteitten syömisen opetteluun kuluu aikaa ja vauvan maha ja suolisto eivät ole siihen heti valmiita. Ainahan voi palata takasin pelkkään äidinmaitoon, jos tuntuu, ettei kiinteät ala luistaa. Korvike ei kuulemma pidä nälkää sen kauemmin poissa enkä halua mahavaivaiselle vauvalle antaa korviketta.
Viime yönä saatiin nukuttua jopa 3 tunnin pätkä ilman ähinöitä, joten eiköhän tämä tästä:)
Veikkaanpa, että meillä on sama neuvola, koska kukaan muu ei ole tällaista tietääkseni kuullut. Vanhempi täti, joka kehottaa itkuihin käyttämään suppoa ja aloittamaan kiinteät 4kk iässä puhetarpeuttien kehotuksesta. Kuulemma jotain uutta tietoa... On ollut vaikeaa miettiä, miten tuohon kehotukseen oikein suhtautua. Itse olen pikkuisen antanut kiinteitä, jotta suu saa pureskeltavaa, mutta olen hyvin tarkkana sen suhteen, etten anna liikaa tai aiheuta vauvalle vatsavaivoja. Ts lopetan heti jos tulee jotain ongelmia. Itse näkisin, että imetys on se paras juttu, mutta jos vatsavaivoja ei tule, voi antaa vähän kiinteitä, jotta vatsa alkaa niihin vähitellen tottua. Tämä on niitä ikuisuusjuttuja, joista aina jollakin on jotain sanottavaa...
meillä tuli vähän ongelmia kakan kans, kun tuli kiinteät 4kk iäs, nyt tyttö6,5kk..ja annan vieläkin joka pvä iltapuurossa 3pikkulusikkaa luumua, ei irtoa muuten, ja tulee kipeäksi..
Meillä sama homma. Poika nyt 4kk ja 2vkoa. Kiinteät aloitettiin kun 4kk tuli täyteen ja kakkaaminen vähentyi lähes saman tien. Ennen oli jokapäiväistä hommaa, nyt ollut jo parin vrk:n tauko.