´Sikiöseulonnasta
joka on siis tässä 11-12 viikon nurkilla.Kuinka moni teistä on käynyt sen läpi?Verikokeet+ultra.
Kommentit (12)
en pystyisi abortoimaan kuitenkaan ja lapsen vammaisuuden ehtii saada tietoonsa myöhemminkin.
mutta lapsivesipunktion teetätin kahden nuorimman raskaudessa
Abortoida en aikonut. Kromosomi häiriöitä on paljon muitakin kuin vain down. Osa ei koskaan selviä hengissä synnytyksen jälkeen. Kehitysvamman varmasti kestäisin mutta en sitä että lapsi kuolisi synnytyksessä. Aina voi tulla vastaan vaikka mitä mutta itse halusin edes muutaman poistaa ajatuksistani.
Täähän on suht uus juttu,jos oikein muistan niin tuli kun vartosin esikoista -10...mutta siis joo menen tästä toisestkin,en siksi että abortoisin vaan siksi että jos jotain ilmenee,on aikaa valmistautua...
Mulle on ollut tärkeää tietää, että vauva kasvaa oikeassa paikassa ja myös raskauden keston ajoitus on ollut tärkeää. Sen lisäksi kaksosraskaus on mukava tietää ja tarvittaessa sitten lähetteet.
Aborttimielipiteellä on mun mielestä aika vähän tekemistä tuon asian kanssa.
Mä olen pyytänyt aina mittaamaan nisksturvotuksenkin. Jos se on koholla, niin sydänvikaa on helpompi etsiä rakenneultrassa. Sydänvikaisen lapsen raskausseuranta menee sitten yliopistolliseen keskussairaalaan. Jos on niskaturvotus kph olla, niin seuranra on jatkossa erikoislääkärien eikä kätilön tekemää.
En ole käynyt seulonnoissa aborttiaikeissa, jos jotain vikaa olisi enkä ole kuvitellut, että siinä nähtäisiin sairaudet. Eikä nähtykään. Vaikka koko raskausajan ultrat ovat olleet täysin normaaleja, lapset eivät.
Ja lähinnä vain sen takia, että oli ihanaa nähdä vauva siellä ruudussa, kun raskauden alussa oli vaikeuksia. Myös valmistautumisaikaa vammaisuuden hyväksymiselle, jos sellainen olisi ollut. Vaikka esim. Tampereella painostetaan aborttiin kuulemma, niin itselläni on niin kova pää, että sitä ei olisi saatu kääntymään.
lapsivesipunktioon en olisi suostunut, keskenmenoriskin takia. En olisi abortoinut suurimmassa osassa tapauksia (jos olisi tullut joku anenkefalia tms. elaman kanssa ei-yhteensopiva diagnoosi, niin sitten olisin abortoinut) mutta on myos hyva tietaa etukateen jos raskaudessa on jotain erityisseurattavaa.
niin siis se 12 viikon ultraus kuuluu joka tapauksessa raskausajan seurantaan mutta verikokeet on vapaaehtoiset..täällä meidän kaupungissa automaattisesti mitataan niskaturvotus,ei sitä tarvi erikseen pyytää.
Tamperelaisena sanoisin että jos joku painostaa niin menee valitus suoraan johtoon ja siitä eteenpäin, johan se lukee esitteissäkin että kaikki vapaaehtoista, aina saa kieltäytyä vaikka löydetään jotain jota voisi vaikka lapsivedestä tutkia lisää.
Koskaan en ole mistään panostuksista kuullut. Toki jos lapsella ei ole elinehtoja niin sen ääneen kuuleminen voi olla rankkaa? Tämäkin sitten vähän tulkintaa kuinka joku sanoi ja kuinka joku ottaa kuulemansa?
Ja kahdesti olen itse käynyt seerumin sisältävissä ultrissa, sen jälkeen täyttänyt 30. Nuorempana ei tätä tarjottu. Eikä ehkä nuoremmille odottajille tarjota vieläkään?
Ensin otetaan ihan verikoe labrassa. Tulokset lähetetään ultrapaikkaan jossa tekevät laskennan.
Täälläpäin tarjotaan kaikille,nuorille ja vanhemmille vaikka onkin vapaaehtoinen..
Halusin ehdottomasti mennä. JOs ois ollu joku ihan kamala kromosomihäiriö, olisin tehnyt abortin.