Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksosten synnytys alateitse vai sektiolla? En osaa päättää

Vierailija
18.03.2012 |

Lääkäri sanoi, että koska odotan identtisiä kaksosia (monokoriaalis-diamnaalinen raskaus), niin voin itse päättää miten lapseni synnytän, sillä varauksella, että jos A on raivotilassa. Jos A perätilassa niin sektio on ainoa vaihtoehto.

Olen lukenut asiasta netistä. Joillakin sivuilla väitetään, että sektio on aina turvallisempi tapa kaksosilla, varsinkin identtisillä. Osassa taas suositellaan alatiesynnytystä. Esikoinen on syntynyt alateitse ja synnytys meni kaikin puolin hyvin, mutta netistä löytyy kauhutarinoita varsinkin B-kaksosesta, jolle alatiesynnytys voi olla kohtalokas.

Pelkään sektiota ja sitä, että toipuminen kestää, kun on kotona on 2-vuotias ja sitten vauvat. Että en pääsisi nostelemaan vauvoja, toki isä apuna. Alatiessä taas pelottaa synnytyksen pitkittyminen ja toisaalta myös se, että jos joudun kokemaan molemmat, A alateitse ja B hätäsektiolla.

Pää repeää, kun yrittää miettiä asiaa.

Kommentit (25)

Vierailija
21/25 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan tähän palstallekin mahtui jo yksi, jolla on vauva kuollut alatieyrityksessä!

Vierailija
22/25 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

myös identtiset eikä sektiota tarjottu vaihtoehdoksi koska A oli raivotarjonnassa, lapset hoikkia ja minä kuulemma hyvälantioinen. Kaikki meni onneksi hyvin ja ikäeroa tuli vain muutama minuutti. Jos olisin valitsemaan päässyt, olisin ehdottomasti valinnut sektion, mutta jälkeenpäin olen ollut onnellinen että kaikki meni niinkuin meni.

Tuo tilanne, että B:n kanssa joudutaan hätäsektioon oli sairaalan valmennuksen mukaan tosi harvinaista, en muista enää prosentteja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/25 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai suunniteltu sektio on kuitenkin nykyaikana kohtuuturvallinen?

t. ap

elektiivinen sektio on todella turvallinen synnytystapa. riskit veritulppiin yms ovat korkeammat kuin alatiesynnytyksessä, mutta silti minimaaliset ja esim. niihin veritulppiin saa estolääkettä.

kiireelliset ja hätäsektiot ovat asia erikseen, mutta nehän ovatkin usein epäonnistuneita alatiesynnytyksiä ja niiden riskit kuuluisi kirjata sinne alatiesynnytysten alle.. ainakin tilastoihin :D

yhden elektiivisen sektion (ja nolla alatietä) kokeneena suosittelen kyllä sektiota. itse paranin 1,5 viikossa niin etten enää huomannut koko haavaa. sairaalassa oltiin 5pv josta 3 olin tosi kipeä. ja mun sektiossa oli vielä verenvuotokomplikaatioita yms että ei ole mikään priimasti mennyt leikkaus.

vauvoja saat nostella, mutta 2 vuotiaan kanssa voi olla hankalampaa. olisi tärkeää ettet tosiaan nostelisi häntä n. 6 viikkoon, sektiohaavan pitää antaa parantua rauhassa niin säästyy kiinnikkeiltä yms riesalta.

sulle on tulossa vielä kaksoset ja mun kokemus tuttavapiirin perusteella on se että jokaisella (otanta vain 4 äitiä) jotka ovat yrittäneet alakautta, b-vauva on sektioitu. eli riski on suuri että jos yrität alakautta niin joudut kokemaan molemmat synnytystavat.

tsemppiä!! :)

Vierailija
24/25 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä vauvoja saa nostella sektion jälkeen, kunhan ei lattialta pöydälle nostele vaan varovaisemmin sängystä syliin tms. Minulle tehty suunniteltu sektio, sairaalasta kotiuduin 4. päivänä eikä mitään toipumislomaa tarvittu. KIpulääkettäkin vain leikkauspäivänä.

Sain itse yhden vauvan sektiolla enkä päässyt sängystä ylös kahteen päivään, sillä taju lähti aina, kun yritin. Sen jälkeen noin ensimmäisen viikon ajan aina seistessä sattui sektiohaavalle niin valtavasti, että tajunta heikkeni silloinkin niin paljon, etten uskaltanut kantaa vauvaa. Olen toki ääritapaus, mutta ei kannata laskea sen varaan, että pystyy yksin hoitamaan vauvoja heti. Itse valitsisin sektion ap:n tilanteessa. Riskit B-vauvalle ovat aika suuret. Lisäksi sinulla on takana jo yksi hyvin mennyt alatiesynnytys, joten mahdollinen seuraava lapsi voi hyvin syntyä vielä alateitse. Ja kuten jo todettiin, voit joka tapauksessa joutua sektioon kesken kaiken, pahimmassa tapauksessa ensimmäisen vauvan jo synnyttyä. Suunniteltu sektio on kuitenkin paljon miellyttävämpi vaihtoehto kuin hätäsektio ja siitä toipuu nopeammin.

enkä kuukauteen edes kuvitellut nostavani tai kantavani lasta. Harvinaista, mutta ei epätavallista.

Vierailija
25/25 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan tosiaan päätyä sektioon. Ainakin siinä lapset syntyy varmuudella samalla synnytystavalla.

t. ap