1,5 km matka päiväkodille, ei autoa. Kokemuksia?
Kommentit (49)
Pyöräilyaikaa on kuitenkin maaliskuusta joulukuulle, joten pääosa vuodesta. Ne muutamat talvikuukaudet sitten kävellen, pulkalla, potkurilla.
meillä on 2km matkaa päiväkodille
ja 3½v ja 4½v. kävelevät sen matkan,
koska meillä ei ole autoa.
Kesäisin pyöräilen ja lapset ovat ns. peräkärryssä.
Ei kyllä tulisi mieleenkään käyttää julkisia tuollaiseen matkaan.
kiinnitetään aikuisen pyörän taakse tandemiksi, näitä kiinnitysvempaimia on kyllä myynnissä. Lapsi pyörän selkään ja menoks.
Tai sitten pyörän peräkärry tai etukärry, Bakfiets http://bakfiets.nl/eng/
kun teillä on reippaita lapsia! Mulla 6-v ja 3-v, ja matka hoitoon puoli kilsaa. Kävely tekee hoitopäivän jälkeen tosi tiukkaa, varsinkin vanhempi on siihen aikaan ihan puhki, eikä jaksaisi millään edes noin lyhyttä matkaa.
Kävellään muuten kyllä paljon, mutta jotenkin tuossa matkassa päiväkodilta kotiin purkautuu päivän paineet. Riippuu siis lapsesta, miten menee. Ja teille, jotka meinaatte vastata, että mitäs on kasvatettu lapsista laiskoja, niin ei se nyt tässä tapauksessa ole siitä kyse.
Kai sen lapsen fillarin saa päiväkodille päiväksi jättää?
pyörällä menee noin 10-15min ja kävellen 20-30 min.
Meillä ainakin saa jättää pyörän tarhaan. Ostin tosin vaijerilukon ettei kukaan varata pyörää.
3 km vuoropäivikseen (teen kolmivuorotyötä) ja takaspäin on kuljettava töihin. Siis joudun tavallaan sahaamaan ensin kolme km päivikseen ja sitten kävelemään takaspäin 2 km työpaikalle. Mies tarvitsee aamuisin autoa töihin (20km). Onnistuu hyvin pulkalla, pyörällä tai rattailla. Lapset 2 ja 4 v. Välillä ketuttaa, mutta kyllä se siitä. Asumme niin pienessä kaupungissa, että vuoropäiväkoteja on vain yksi:(
tyttönen kävelee tuon matkan n. 25min. Olkoonkin sitten normaalia hitaampaa, jos muilla menee 15-20 min. Minä itse kävelen saman matkan reippaasti n. 15 minuuttia...
Talvella pulkalla, välikausina kävellen ja muulloin fillarilla. Julkisia ei kulje.
Myrskyaamuina on kyllä ollut lapsen kanssa joskus taistelemista, mutta kun ei ole vaihtoehtoja, niin matka menee mukavasti, kun keksii tekemistä, esim. erilaisia kävelytyylejä, autojen laskemista, lumipallojen potkimista, pikkuspurtteja lampputolppien väleillä jnejne.
Ja äipän tulee kuntoiltua edes vähän, kun muuten ei jouda..... :D eli 2x päivässä kunnon reipas 15 min tai hölkäten sama matka ja 2x vähän vähemmän nopeasti... Ja tokihan sitä lasta voi repparissa kantaa jonkin matkaa, jos mahdottomaksi menee.
Onko ihan hirveää arjessa? 5-vuotias kyseessä.
Sataa rankasti vettä tai lunta. Ei muuten. Näin oli ainakin meidän kohdalla kun esikoinen oli pieni, mulla ei ollut autoa ja kaksi kilsaa oli matka.
2-vuotiaan kuskaan rattaissa jos on kiire, kävelen rattaidenkin kanssa tuon matkan alle vartissa kun vauhtini on aika reippaanpuoleinen :) Kotiinpäin mennessä kysyn lapselta haluaako itse kävellä ja sitten toki mennään hitaammin osa matkaa minkä haluaa kävellä. Autoa käytän vain silloin kun pitää tehdä isompi kauppareissu samalla. 5-vuotiaan luulisi osaavan kävellä jo aika reippaasti (tai pyöräilevän) jos on opetettu kävelemään eikä aina kuskattu autolla lyhyitäkin matkoja.