Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

uskotteko että vanhemmat voivat itse jossain määrin vaikuttaa lapsen sairasteluun?

Vierailija
18.03.2012 |

Tuli mieleen juuri facen tilapäivityksiä katsellessa että osalla tunnutaan olevan koko ajan kipeänä, edellinen tauti lähtee niin uusi koputtelee jo oven takana. Ja toisilla taas sairastellaan yksi flunssa kerran vuodessa. Uskotteko että tähän voi jotenkin vaikuttaa esim ruokavaliolla, käsihygienialla jne?

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
20.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskomatonta jos joku uskoo, että ravinnolla, unella ja stressin määrällä EI olisi selvästi vaikutusta vastustuskykyyn. Tämä ei ole edes mikään uskon asia, onhan näiden kaikkien yhteyksistä sairasteluun ihan kiistatonta näyttöä. Tuskin kaikkia sairauksia pystyy välttämään vaikka tekisi mitä, mutta varmasti niitä tulee Vähemmän jos panostaa em. asioihin.

Vierailija
2/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei tosiaan juurikaan sairastelle, mutta hygienian taso on teidän kaikkien mielestä aivan puutteellista.

Mun esikoinen on jo 15v, eikä ole ikinä ollut edes vatsataudissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

10ug on sopiva määrä lapsille. Sitten käsihygienialla voi myös estää tautien tartumista.

Vierailija
4/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä ei tosiaan juurikaan sairastelle, mutta hygienian taso on teidän kaikkien mielestä aivan puutteellista.

Mun esikoinen on jo 15v, eikä ole ikinä ollut edes vatsataudissa.

:D Katsos, kun tämä ylihygieenisyys nykypäivänä juuri lisää niitä tauteja. Kunnon terve baksteerikosketus vahvistaa vastustukykyä.

Ainakin omasta puolestani sanon sen, sillä asuin maalla kohtuullisesti ravassa uiden, ja vaikka olin kotihoidossa ihan kouluun asti (virikehoitona kerhossa kahdesti viikossa), niin en silti saanut kaikkia kulkutauteja.

Joskus toki olin kipeänä, kuten melkein kaikki. Mutta harvemmin kuitenkin.

Itse ainakin melkein usutan lapseni bakteerien ääreen. Toki pidän myrkyt kaukana, mutta luonnossa saa laittaa juttuja suuhunkin. Siihen ei kuole, vaan tähän ylihygieniaan. Vatsataudin aikaan pestään sitten käsiä usein jne.

Vierailija
5/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja käsihygienialla, ei juuri muuten. Itse hoidan lapsia tällä hetkellä kotona ja aina pestään käsiä kun kuuluu, silti molemmat lapset ovat kaikki talvet korva- ja muussa sairastelukierteessä. Joka talvi sairaspäiviä on enemmän kuin terveitä ja tämän takia olenkin lykkäämässä töihinpaluuta vielä vuodella. Minä ja mies olemme molemmat aina olleet herkkiä saamaan jokaisen flunssan, mitä vain työpaikalla tai kavereilla on ollut liikkeellä. Joten huonot geenit :(

Vierailija
6/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun on olemassa miljoonia eri sairauksia, ja niilla on todella monimuotoisia syntymekanismeja, niin riippunee ihan siita sairaudesta... Joihinkin voi vaikuttaa tavalla tai toisella, mutta esim. monogeenisiin perinnollisiin sairauksiin voi monesti varmasti vaikuttaa ainoastaan olemalla lisaantymatta... Jos taas tarkoitat ainoastaan tavallisia virusflunssia, niin toki hyva kasihygienia auttaa niiden estamiseen huomattavasti. Ja tietysti jos on hyva vastustuskyky (johon osaltaan vaikuttaa terveellinen ruokavalio), niin sekin auttaa paljon. Mutta jos lapsella on jo valmiiksi hengityselinsairaus (esim. astma, jonka syntymekanismi on pitkalle geneettinen, mutta myos lapsen lahiympariston tupakointi, elaimet jne vaikuttavat) niin taudit iskiessaan ovat vakavampia, ja sitten taas heikentavat vastustuskykya, ja kierre on valmis... Nama ovat monimutkaisia juttuja, enka ihan ekaksi alkaisi syyllistaa vanhempia lastensa sairastelusta (enka myoskaan ihailla sairastamattomien lapsien vanhempia "saavutuksesta", koska hyvin todennakoisesti ovat saaneet geeneissa hyvat lahtokohdat jo valmiiksi)...

Vierailija
7/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kannattaa miettiä mitä ja mihin lääkkeitä antaa. Esim yskänlääke yskään, ok, hyvä idea, mutta jos yskänlääke on sellaista, joka lamaa yskänrefleksiä eli "hillitsee yskää", jää se lima pyörimään keuhkoihin kun lapsi ei sitten saa yskittyä sitä pois ja tuloksena keuhkoputkentulehdus...

Vierailija
8/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisillä on erilainen vastutuskyky. Toiset sairastuvat herkemmin. Tähän ei mitkään ihmetemput auta.

Minä en saa käytännössä koskaan mahatautia, mutta helposti nuhakuumeen. Toisilla toisin päin.

Mutta yksi kohta tietenkin on, johon voi vaikuttaa ja tämä on antaa siaraan lapsen sairastaa kunnolla ja toipua täysin terveeksin ennen kuin altaan hönkimään.

Vierailija
9/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sairastelut on ihan ihmiskohtaista. Meillä sairastetaan todella vähän. Koko alkuvuoden kouluissa kiertäny vaikka mitä tauteja, niin meillä ei kukaan ole sairastanu nuhaa kummempaa.

Tuttava perheessä lähes joka viikko jollain on kuumetta ja vatsatautia, influenssaa. Välillä en voi kun ihmetellä, et miten tuo on edes mahdollista.

Ja aika samanlaiset elämäntavat molemmissa perheissä.

Vierailija
10/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa mm. eristämällä niistä sairaista, ettei tartu. Meillä 2,5-v kotihoidettu on sairastanut vain muutaman flunssan koko elämänsä aikana. Ei ikinä ole tarvinnut antibioottia tai edes lääkärikäyntiä. Ollaan kasvissyöjiä ja otetaan d säännöllisesti purkista. Liekö niillä vaikutusta?

On varmaan mukana tuuriakin. Menee nyt tarhaan ja odotan jännityksellä, mitä tapahtuu.

Vierailija
11/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaa mm. eristämällä niistä sairaista, ettei tartu. Meillä 2,5-v kotihoidettu on sairastanut vain muutaman flunssan koko elämänsä aikana. Ei ikinä ole tarvinnut antibioottia tai edes lääkärikäyntiä. Ollaan kasvissyöjiä ja otetaan d säännöllisesti purkista. Liekö niillä vaikutusta? On varmaan mukana tuuriakin. Menee nyt tarhaan ja odotan jännityksellä, mitä tapahtuu.

mutta jossain vaiheessa ne taudit sitten tulee kuitenkin, jos on tosiaan "eristetty" siihen malliin, ettei vasta-aineita ole paassyt syntymaan eika kuitenkaan aio loppuelamaansa elaa muovikuplassa. Tietysti voi olla kivempaa sairastaa moni tauti yli 3-vuotiaana kuin alle, mutta todennakoisesti tulette huomaamaan etta eka 6kk lapsenne kay lapsi monenmoista tautia...

Vierailija
12/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin se hoidetaan kunnolla kotona leväten. Eli ei ekan kuumeetoman päivän jälkeen heti tarhaan takaisin. Mitä ärjyimpi tauti, sen pidempi toipuminen. Itse maksan omasta pussista sairaalle lapselle kotihoitajan ettei kierre alkaisi van lapsi todella kunnossa ennen tarhaan paluuta.

Toiseksi emme käy HopLopissa tai uimahalleissa kun on pahin influenssa/oksennustauti sesonki (juuri nyt).

Monet eivät välitä ollenkaan vaikka yksi lapsista olisi sairas niin HopLopiin tai uimaan kun muilla on "tylsää". Soitan myös kyläpaikkaan usein edellisenä päivänä ja varmistan ettei siellä ole edellisenä yönä/parin päivään oksennettu tai oalla rajussa räkätaudissa. Pienenten konttaavien lasten kanssa on ne kuitenkin laittaa kylässä leluja yms suuhun ja siinä se sitten on. Emme mene toipilasperheeseen kylään vaan kunhan on tervehdytty kunnolla.

Kädet pestään kun kotiin tullaan ja ennen syömistä ulkona. D-vitamiinia 20 mkrogr/pv ja maitohappobakteereja talvella päivittäin. Jos tarhassa laajemmin yrjötautia niin lapset jää kotihoitoon pahimmaksi ajaksi.

Näillä on saatu monen vuoden tautisuma katkaistua ja tänä talvena 2 pientä flunssaa lapsilla joita 3 ja yksi tarhassa muut kerhoissa. Eli kyllä uskon että osittain voi ainakin vähentää.

Vierailija
13/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varman sillä miten matalalla kynnyksellä toisen vie lääkäriin. Osa on valitettavan hysteerisiä kun pikkasen piltti on nuhanen.

Samaa mieltä hygienia-asioissa. Liika putsaaminen ja käsihuuhteiden käyttö on haitaksi. D-vitamiinia kaikille läpi vuoden 20 mikroa

Vierailija
14/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on varman sillä miten matalalla kynnyksellä toisen vie lääkäriin. Osa on valitettavan hysteerisiä kun pikkasen piltti on nuhanen.

Eli miten se lapsi tulee siita laakarissakaynnista sairaammaksi? Sitahan tassa kysyttiin, eika mitaan tajunnanvirtaa kaikesta mita olet koskaan ajatellut sairauksista ja niiden hoidosta...

Vierailija
15/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukin tavallaan, minulla on yksi konsti tähän soppaan lisää. Pesin lapseni nenän joka aamu (nykyään osaa jo itse), ei kutita turhaa kuivunut lima ja sormet eivät eksy suuhun/nenään ollenkaan niin usein. Väitän että nuhat sun muut pisaratartunnat jäi tältä talvelta saamatta. Samoin olen opettanut kurlaamaan lämpimällä vedellä, lämmittää nenä-nielua ja kosteuttaa poskionteloita - niistäminen helpompaa.

Tähän normaali käsihygienia ja multaisten perunoiden pesua. Lattialle pudonneen omenapalan saa syödä...

Vierailija
16/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta just toisinpäin kuin monet muut.

Meillä ei hössötetä käsihygieniasta, ja lapset ei oo ikinä sairaita eikä meillä oo mitään allergioita.

Lisäksi lapsia ei ylipueta, kuten joissakin perheissä. Syksyllä jo toppapuvut ja fleecepuvut päällä ja sitten kun talvi tulee, niin lapset on aina sairaita kun on syksyllä jo ylipuettu.

´Meillä ei myöskään haeta pieneen nuhaan ja yskään yskänlääkkeitä tai antibiootteja, kuten joissakin perheissä on tapana.

Vierailija
17/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sitä hössytystä. Ne on nimittäin niitä samoja luuseriihmisiä jotka hakee säälipisteitä fb:ssä kun kertovat lääkärikäynneistä ja sairasteluista. Voi kun tietäisit millaisia ammoja olen vastaanotolla nähnyt. Säälistä ei laitetaan dg vaikka monesti pitäs vaan laittaa kotiin.

Olen jopa kuullut tilanteen jossa yh äiti hälytt ambulanssin lapselle kun se oli mennyt huonoon kuntoon. Kohteessa ongelmana se että kuumeiselle ei ollut antaa pamolia peppuun.

Vierailija
18/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en ole huomannut omalla käytöksellä olevan muuten mitään merkitystä, mutta sen jälkeen kun pari talvea sitten lisäsin d-vitamiiniannostuksen lapsilla 20 mikrogrammaan päivässä ja itsellä 50 mikrogrammaan, emme ole olleet sairaana.

Vierailija
19/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raukka oli joka toinen kuukausi kipeänä ja usein muu perhe mukana.

Nyt kun aloitti päiväkodin (2-vuotiaana) syksyllä, jännäsin aika tavalla. Ihan ekoina päivinä sai lievän nuhan ja toisen kerran sitten joulukuussa nuhakuumeen eli oli toipilaana pari päivää. Helmikuussa oli pitempään nuhainen ja välillä lievää kuumetta eli oli poissa päiväkodista viikon.

Mielestäni tämä on aika vähän. Ei mitään pahempaa ja tosiaan pidempi sairastelu vain kerran. Töissäkin ollaan tyytyväisiä, kun en ole jatkuvasti poissa. Helmikuussa tosin sairastuin itsekin ja olin kolme päivää poissa itseni takia, mutta lapselle sain mummon hoitajaksi.

Vierailija
20/53 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

esim käsihygienia, d-vitamiinit, maitohappobakteerit... Sitten vaan toivotaan parasta.

Kaikki me olemme erilaisia, myös vastustuskyky on erilainen. Mutta jossain vaiheessa sairauksia vaan on. Sillä lailla vastustuskykyä kerätään.

Joku kotihoidettu 5v, joka ei ole koskaan sairastanut kunnolla, voi aloittaa sen sairastamisen sitten eskarissa, kun on kunnolla kontaktissa muiden kanssa. Mutta ei välttämättä. Näitä molempia ääripäitä on nähty.