Käyttävätkö tuilla elävät palveluita?
Kun sanotaan, että tulee lama, jos tuista leikataan. Käyvätkö he kampaajilla, ravintoloissa, teattereissä, hotelleissa?
Kommentit (20)
Purra sanoi hyvin asiantuntevasti, että nuo leikkaukset osuvat hyvin marginaaliseen joukkoon, eikä se todellakaan syökse Suomea mihinkään talouskurmukseen. Yksilöillähän ei ole merkitystä.
Purra jälleen kerran totesi, että meillä on aivan liian paljon näitä ansiosidonnaisella makaajia, jotka pitää saada töihin.
Ei käytetä. Tukan leikkautan opistolla ja se maksaa 11€. Harvoin käyn enää edes hampurilaisella tai pizzalla, koska niidenkin hintaa on nostettu. Teen nykyään itse hampurilaiset ja pitsan ostan pakasteena. Hotellissa en yövy koskaan, enkä muutenkaan matkaile. Onneksi en edes tykkää matkailusta. Elokuvissa kävin viimeksi viime kesänä. Sitten ihmetellään kun yritykset kaatuu kun palveluja ei käytä enää edes keskituloiset.
Käyttävät paljon sote-palveluita, joiden laskut jättävät maksamatta. Kun ovat tottuneet siihen, että monet palvelut pitää saada ilmaiseksi.
kampaajilla - olen vähentänyt, en värjää ja käyn enää puolen vuoden välein siistimässä. Pakko käydä muuten menee hiukset niin takkuun kakshaaraista.
ravintoloissa - jokin erikoistilaisuus kuten synttärit, muuten ei
teattereissä - en
hotelleissa - en todellakaan
Käyn kampaajalla 2 krt vuodessa. En käytä muita palveluja.
En käytä kampaajaa enkä hierojaa, en käy enää konserteissa, ainoa ravintolani on ABC (pari kertaa vuodessa), en käy baareissa, en osta vaatteita kuin käytettynä, en harrasta mitään, en omista autoa. Näitä en tee, koska ei sellaiseen ole yksinkertaisesti rahaa. Hotelleissa yövyn pari kertaa vuodessa, jotta pääsen sukulaisten luo kauas käymään perheeni kanssa. Kirjastosta saa lainattua kirjoja ja lapselle dvd-elokuvia, smartumilla maksan uimahalliretket lapsen kanssa (saan ttt matalan palkan lisäksi). Ainoa terveydenhoitopalvelu, jota käytän, on hammashoito.
Italiaan lahjoitettiin sellaiset miljardit, että niillä pumppaisi Suomen talouselämän käyntiin Pohjois-Karjalaa myöten.
Mutta ei. Sen sijaan täällä kurjistetaan kansa istumaan kotona hiljaa ja pimeässä, kun pian enää sähkövaloihinkaan ei ole varaa. Mistään palveluista on turha haaveillakaan, ja ruokakin ostetaan 30% alelaarista.
Tämä tietysti ajaa sitten palveluntarjoajat ahtaalle, lopulta konkkaan ja muiden köyhien mukana luukulle. Koko maa pysähtyy, köyhät vellovat kodeissaan. Tätähän hallitus kai haluaakin.
On tämä kyllä kumma maa, ja aika omituiset päättäjät me onnistumme itsellemme onnistumme valitsemaan. Nämä Sannat, Riikat ja Petterit.
En käy missään ravintoloissa tai teattereissa. En ole käynyt 15 vuoteen vaikka olin töissäkin. Nyt oon työtön. Säästän lähes kaikessa. Parturissa käyn 3 kuukauden välein.
Ei käytä. Eikä käytä myöskään pienipalkkaiset työntekijät.
En käytä. Ruuan hinnat ovat nousseet kaikkein eniten joka on etusijalla karsien ihan kaikki muut kodin ulkopuoliset huvit ja palvelut pois. Peruselämisen ja asumisen laskut nousevat ihan koko ajan. Ei voi lotrata vettäkään ihan vain raikastumisen vuoksi. Ennen niin perusaiat maksaa nykyään ihan järkyttävästi niin ettei tulot pysy perässä ja jostain pienistä eläkkeistä tai tuista puhumattakaan. Yrittäjien pitää saada ihan järjettömiä voittoja niin ettei mikään kohtuus riitä.
Ruuasta ei halua tinkiä loputtomiin, syödä kaikkein halvinta ja yksipuolista kuten opiskeluaikoina se kokemus ihan riitti toivoen sen olevan vain väliaikaista mutta kun se olisi taas nykyhinnoilla ihan sitä samaa.
Konkurssien määrä tulee lisääntymään ja työttömyys. Ihmisen ainoa ilo on syöminen ja sitten tingitään ihan kaikesta muusta jos rahaa muuhun ei enää jää. Jotkut voivat säästää ruuasta saadakseen jotain muita huveja riippuen missä iässä on, varsinkin nuoret joillekka joku festari voi olla elintärkeä päästä sinne.
Minä en käytä, mutta en ole käyttänyt töissä ollessakaan. Viimeiset 25 vuotta ostanut vain pakolliset, kaikki muu mennyt säästöön. Hyvä näin. Nyt on tulossa ne ajat, jolloin noille säästöille alkaa olla tarvetta. Vielä ennen koronaa ajattelin, ettei näitä aikoja tule koskaan ja rahat jää jollekin sukulaiselle perinnöksi.
En käyttänyt työttömänä, enkä jatkossa pienipalkkaisessa työssä olevanakaan pysty.
Myös ruokaa ostan jatkossa vähemmän ja teen talvivarastojen eteen kesällä entistä enemmän.
Ja purra on kyllä tässä ( kin) asiassa bäärässä. Meitä pieni palkkalaisia on suuri määrä.
Voi hyvä tavaton.
Koeta byt itse laskea kännykän laskimella esim tilille jäävästä 400+ eurosta kaikki muut laskut - siis ne joita KELA ei huomioi, sekä kaikki muut menot. Mieti pitkäaikaisesti pyörästä tippuneita esim sairaita, joilla kaikki rikkuu ja kuluu loppuun. Meillä on sama taloustavaran ja hygienian tarve kuin muillakin. Emme mekään vaatteetta ja kengättä mene. Itselläni on 57v iässä ekaa kertaa kattilan pohja puhki. En ole moista ennen nähnyt. Luulin tarvitsevqni vain uuden paistinpannun, jota olen nyt hinkunut vuoden enkä saanutkaan jouluksikaan edelleenkään. Ei, tarvitsen myös 1.5l aamupuurokasarin tilalle uuden ... huokaus. Ja ei, en tue Kiinaa enkä osta "madeinchinaa". Ksikki se tekee kotomaista työttömyyttä.
Milläpä saat tässä kotimaista irti ...
Vierailija kirjoitti:
Purra sanoi hyvin asiantuntevasti, että nuo leikkaukset osuvat hyvin marginaaliseen joukkoon, eikä se todellakaan syökse Suomea mihinkään talouskurmukseen. Yksilöillähän ei ole merkitystä.
Purra jälleen kerran totesi, että meillä on aivan liian paljon näitä ansiosidonnaisella makaajia, jotka pitää saada töihin.
Vaikkei noista siis saada edes säästöjä käytännössä yhtään ne pitää tehdä. Miksi?
Kun lounas oli ennen koronaa 6,50 kyllä siellä pystyi käymään kerran pari kuussa.
Nyt paria vuotta myöhemmin hinta hilattu 13,70 eli yli tuplasti korkeammaksi. Ei kiinnosta maksaa tuota, kun tuolla summalla kokkaa kotona ruuat viideksi päiväksi.
Eivät saa käyttää. Ainakin yritetään estää, jos vain voidaan. Esim. terveydenhuoltoon yritetään usuttaa yksityiselle omalla rahalla totta kai, kun et tuo verorahoja tähän maahan! Yritin selittää, että olen kyllä ollut 20 vuotta työssäkin ja maksanut veroja. Ei kuulemma merkkaa mitään. Joku oli ylhäältä ohjeistanut, että niin kauan kun tukisummia kahmii, saan kuulemma törkeää ja asiatonta palvelua itselleni sekä lapsille julkisissa palveluissa ,koskien kaikkea, terveydenhuoltoa, opetustointa jne..
Rivien välistä vihjailtiin, että jopa vakavien rikosten kohteeksi sastamm3 kaikki joutua ja rämä ok mukamas viranhaltijoillekin.
En uskonut, mutta totta se on ollut. Ilmeisesti joku uusi köytäntö kaikkien työttömien kohdalla?
Ei käydä, jos saadaan toimeentulotukea. Hiukset leikataan itse youtuben avulla tai sitten on wt kampaaja kaveri, joka leikkaa. Marketti väreillä värjätään. Joku voi joskus käydä Mäkkärissä, onhan sekin ravintola. Hotelliin pääsee vain tuetulla lomalla. Teatterissa voi käydä kenraaliharjoituksissa salaa kurkkaamassa.
Mutta joo, ei meillä rahaa tällaisiin ole.
Se joiden kulutukseen tämä tukileikkaus iskee on ansiosidonnaisen saajat ja palkkatuella löllöttelevät dippainssi Iidat, heille on tulossa kylmää kyytiä ja loppuu kampaajakäynnit ja muu elostelu.