Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

14v syö e-pillereitä? Eihän tuon ikäisen pitäisi olla edes vielä sukupuoliyhteydessä

Vierailija
17.03.2012 |

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei niitä nykyaikana tarvi samaan aikaan alottaa. Tervetuloa 2000-luvulle...

Vierailija
42/52 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syitä löytyy miksi tuon ikäinen saattaa syödä e-pillereitä. Meillä tytär aloitti niiden syönnin jo 11 vuotiaana jolla koitettiin saada anemian hoito tehokkaaksi sillä vuodot olivat niin runsaat, että hän menetti kaiken rautansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että hienoa,niinkun niitä voi syödä muutenkin vielä kuin vain ehkäisyn kannalta,tietää varmat päivät milloin vuoto tulee,osaa varautua,jos epäsäännölliset tuossa iässä,jos/kun sukupuolielämä alkaa/kokeilut on ehkäsy kunnossa..hieno juttu täää on

Vierailija
44/52 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa 14-vuotiasta harrastaa seksiä, ja osa näistä kokee varmasti jo olevansa valmiita siihen touhuun - niin minäkin. Neitsyys meni juuri 14v täyttäneenä, eikä siitä sen enempää. Ei pakotettu tai alistettu, en tehnyt sitä saadakseni rakkautta tai jotain muuta, tein sen koska olin utelias ja teki mieli. Olihan se aika mitäänsanomaton kokemus, mutta niin ne ekat kerrat kai aika usein ovat. En ole katunut, joskaan en ole ylpeäkään.

Mieheni muuten menetti poikuutensa 13-vuotiaana samanikäisen tytön kanssa. Mitäs siihen sanotte?

Vierailija
45/52 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi ongelma itselleni olisi nuoren hormonitoiminnan sotkeminen ja elimistön kuormitus - kun ei se aikuiselle naisellekaan aina ole riskitöntä.

Muitako ratkaisuja ei ollut, miksi kondomi ei käy?

Vierailija
46/52 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vaan jos harrastaa seksiä, että ehkäisystä on huolehdittu. Kondomiin verrattuna pilleri ehkäisee tehokkaammin ei-toivottuja raskauksia.

Samalla tulee suojaa munasarjasyöpää vastaan, kun munasarjat saavat "uinua levossa", mikä on itse asiassa naisen keholle terveellistä. Keho kun on varsin kivikautinen, naisilla oli ennen vähemmän kuukautisia johtuen alkamisiästä, raskauksista, imetyksistä ja lyhyemmästä eliniästä.

Vierailija
47/52 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurempi ongelma itselleni olisi nuoren hormonitoiminnan sotkeminen ja elimistön kuormitus - kun ei se aikuiselle naisellekaan aina ole riskitöntä.

Muitako ratkaisuja ei ollut, miksi kondomi ei käy?

Kondomienkin ongelma kohdunkaulan ärsytysaltistuksen kannalta lienevät spermisidit, joita kai lisätään (aina?) kondomeihin.

Parasta olisi tosiaan odottaa, mutta kukapa sellaiseen jaksaa kannustaa vai miten se nyt meneekin se selitys.

Vierailija
48/52 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaakseni neuvolassa juttelin kerran terveydenhoitajan kanssa, ja se sanoi, että 12 vuotias voi hakea pillerit ilman että vanhemmille saa kertoa. Siis jos tyttö ei itse halua kertoa, vaitiolovelvollisuus koskee terveydenhuoltohenkilöstöä. Olin kyl vähän kauhuissani.

Vierailija
49/52 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muistaakseni neuvolassa juttelin kerran terveydenhoitajan kanssa, ja se sanoi, että 12 vuotias voi hakea pillerit ilman että vanhemmille saa kertoa. Siis jos tyttö ei itse halua kertoa, vaitiolovelvollisuus koskee terveydenhuoltohenkilöstöä. Olin kyl vähän kauhuissani.

Kannattaa siis olla hyvissä ja luottamuksellisissa väleissä omaan lapseensa, ettei tämä turhaan pelkää kertoa äidilleen elämänsa tärkeistä asioista. Järkeäkin saa silloin tarvittaessa puhua, moralisoimatta, ihan syy-seuraus -suhteiden tasolla.

Olisin itsekin kauhuissani tuollaisesta terveydenhuollon ammattilaisesta. Varsinkin, kun eivät ole aivan itsestään selviä hormonivalmisteiden vaikutuksetkaan. Miten ne nyt lapsille olisivat turvallisempia kuin aikuisille? Asiaa pitäisi voida avoimesti pohtia ennen niihin turvautumista.

Mutta kussakin kodissa tavallaan.

Vierailija
50/52 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenellä on verenpainetta, ollut veritulppa, rintasyöpä jne jne. Asioita joita on syytä pohtia ennen pillereiden aloittamista.

Kannattaa siis olla hyvissä ja luottamuksellisissa väleissä omaan lapseensa, ettei tämä turhaan pelkää kertoa äidilleen elämänsa tärkeistä asioista. Järkeäkin saa silloin tarvittaessa puhua, moralisoimatta, ihan syy-seuraus -suhteiden tasolla.

Olisin itsekin kauhuissani tuollaisesta terveydenhuollon ammattilaisesta. Varsinkin, kun eivät ole aivan itsestään selviä hormonivalmisteiden vaikutuksetkaan. Miten ne nyt lapsille olisivat turvallisempia kuin aikuisille? Asiaa pitäisi voida avoimesti pohtia ennen niihin turvautumista.

Vierailija
51/52 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerroin jo aikasemmin ketjussa, että aloin syödä pillereitä 14-vuotiaana ja hankin ne itse. Jos äidille olisi mennyt tästä soitto kotiin hän olisi kieltänyt pillerit. Koska hänellä on outoja periaatteita, ei seksistä vaan lääkkeistä. Ja mitäs sitten? 14-vuotiaalla ei ole varaa kortsuihin, seksiä halusin poikaystävän kanssa, joten melko todennäköisesti musta olisi tullut teiniäiti.

Ja kyllä, olin täsmälleen niin vastuuton 14-vuotiaana, että hankin itse ne pillerit. ;)

Vierailija
52/52 |
19.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse rupesin syömään 15-vuotiaana, kivuliaiden kuukautisten takia olin koskematon vielä silloin.

Oma lapsi saman syyn takia sai 14-vuotiaana e-pillerit.

ps. nyt mulla on kierukka. Syy siihen on runsaat kuukautiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän seitsemän