Kuinka voin kieltäytyä kohteliaasti kertomasta resptejäni?
Minulta kysellään paljon, miten olen minkäkin leivonnaisen tehnyt?
En haluaisi paljastaa reseptejä, jotka olen itse muokannut "täydellisiksi" :)
Kuinka voisin kieltäytyä kohteliaasti ystävien ja tuttavien kyselyihin?
Kommentit (37)
tarkasti kannata vahtia. Anna muidenkin kokeilla tehdä omat versionsa niistä, ei se ole sulta mitään pois. Ne on kuitenkin VAIN reseptejä...
urpona ne pitää sua kuitenkin. Luuletko muissakin asioissa olevasi paljon parempi kuin muut?
samaa mietin ku edellinen. Eiks olis pikemminkin kiva, kun sana kiirii? Muut leipojat kertoisivat, keneltä ovat reseptinsä saaneet. Outo ajatus pantata noita.
On merkki huonosta itsetunnosta, kun haluaa toisten kehuvan itseään eikä suo kehumista muille. Et ilmeisesti halua, että muut tekisivät yhtä hyviä leipomuksia ja heitä kehuttaisiin. Haluat kaiken kunnian itsellesi. Hyi sinua.
Voit kieltäytyä vaikka näin: En halua antaa ohjetta sinulle, koska olen itsekäs ja haluan muiden palvontaa.
tekee jokaisen leivonnaisista erilaisia. (Tai sitten ollaan laitosolosuhteissa.) Ihan turhaan vahdit. Tulet jatkossakin olemaan ainoa, joka saa ne omasta mielestäsi täydelliset leivokset aikaiseksi.
koska et muista, teet aina mutulla. Toimii!
Jolla on joku ihme tarve tehdä näin:
Antaa reseptin leivonnainen, mutta siinä on vähän kaikki pyllylleen eli ko. reseptiä noudattaen ei tule mitään herkullista. Ohjetta antaessa tietysti sanoo, että "saat tämän ihan alkuperäisen reseptin, jota olen sitten vähän kehitellyt...".
Tämä on kyllä perin ärsyttävää.
olemassa kohteliasta tapaa pihdata reseptejä.
En minäkään jakele ja levittele sukuperintöinä tullutta muutaamaa ruoka yms ohjeita.
Ne saa omat lapseni sitten joskus jos haluavat.
että en tajunnut kertoa, että tarkoituksenani on laittaa kahvila pystyyn, jonka myyntivaltti on juuri nämä erinomaiset leivonnaiseni.
Tämä on siis syy, miksi en halua kaikenkansan tietoon omia töitäni ja kehittelyjäni.
Kiitos kaikille, jotka ovat vastanneet asiallisesti ja antaneet hyviä vinkkejä!
On järkevä syy ihan itselläni eli sanot suoraan, että alat pian myydä näitä herkkuja. Jos vielä lisäät, että aiot myöhemmin tehdä keittokirjan niin ei kukaan varmaan harmistu.
vaan kehittelet joka kerta tilanteen mukaan, heittelet aineita, määriä et osaa sanoa jne.
Jos ei kerran ole reseptiä niin ei sitä voi antaakaan.
Tai jos annat niin tee pelkistetty versio (jätät ne omat hienosäädöt kertomatta).
On merkki huonosta itsetunnosta, kun haluaa toisten kehuvan itseään eikä suo kehumista muille. Et ilmeisesti halua, että muut tekisivät yhtä hyviä leipomuksia ja heitä kehuttaisiin. Haluat kaiken kunnian itsellesi. Hyi sinua.
Voit kieltäytyä vaikka näin: En halua antaa ohjetta sinulle, koska olen itsekäs ja haluan muiden palvontaa.
hieman ontuvaa keittiöpsykologiaa..
Itse en anna jakoon reseptejä, jotka isoäitini on kehitellyt. Jep, ehkä itsekästä, mutta itsetuntoon ei liity millään tavalla :)
antamaan jonkun saman tyylisen eri reseptin.
eri asia, jos olet aikeissa saada tuloja näistä leivonnaisistasi! Kotikäyttöön tarkoitetut ja vähän jonkun muun keksimiä muunnellen tehdyt ohjeet jakoon ja ne muut sitten erikseen, ei jaella enenkuin olet katsonut tuleeko liiketoiminnasta mitään.
vähän joka, kerta, kuinka monta munaa nyt sattuukaan olemaan jääkaapissa jne.
Ei kai se sinulta ole pois, jos muutkin pääsevät tekemään herkkuruokiasi, ellet ole aikeissa kirjoittaa keittokirjaa?