Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aviomiehen ADHD

Vierailija
17.03.2012 |

Mun miehellä on todennäköisesti jokin tarkkaavaisuushäiriö, ehkä ei-ylivilkkautta aiheuttava versio ADHD:stä tai vastaava. Diagnoosia ei ole, mutta mies on sitä itse epäillyt koko aikuisikänsä ja tehnyt joitain sellaisia netistä löytyviä suuntaa antavia testejä ja näyttäisi siltä, että joku tarkkaavaisuushäiriö hänellä olisi.

Ongelma on minun kannaltani se, että miehen kyvyttömyys suunnitella tulevaisuutta tai pitää lupauksia repii minun hermoni ihan kokonaan. Ollaan oltu n. 10-v yhdessä ja nyt alkaa olla jotenkin pinna aika tiukalla. Tuntuu ettei jotkut pienetkään lupaukset koskaan pidä ja minä tunnen itseni ihan hölmöksi, kun joudun vahtimaan aikuisen ihmisen lupauksia. Laskut ei tule maksettua, ellen minä maksa, siivoamiset ei tule hoidettua ellen minä vahdi, tylsät kotityöt jää tekemättä ellen vahdi.

Ongelma onkin se, että raivoanko turhaan? Jos miehellä todellakin on ADHD ei hän ehkä noin vain pysty muuttamaan käytöstään. Ongelmat ilmenee ns tylsien töiden yhteydessä - mutta niin ilmenee adhd-lapsillakin. Minä taas en jaksaisi olla mieheni hoitaja tai ennemminkin vahtija, joka vahtii, että luvatut asiat tulee hoidettua. Haluaisin kumppanin, jonka kanssa jakaa arjen taakat, en kumppania joka ei omaa osaansa hoida. Mutta entä jos mies ei ihan oikeasti kykene siihen??? Onko tälläisessä mitään molempien kannalta toimivaa ratkaisua? Olisi toisaalta aika surullista, jos tarkkaavaisuushäiriö ajaisi meidät eroon. Ja toisaalta aika inhottavaa, jos mies piiloutuisikin sen häiriön taakse ja vetäytyisi kaikesta vastuusta: "en minä pysty kun minulla on tämä häiriö".

Neuvokaa te, joilla on kokemusta adhd-ihmisistä, että mitä kummaa tässä voi tehdä!!!

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei hyödytä hermostua, koska miehen osaamattomuus ei ole ilkeyttä tai tahallista, hän vaan ei joko osaa tai muista. Oikeasti petyt omiin odotuksiisi, odotat sellaista mihin toinen ei pysty. Silti voi rakastaa ihmistä, joka ei ole täydellinen, en itsekään ole.

Mitkä asiat hän osaa ja muistaa tehdä? Meillä työt jakautuvat, kun pyydän tekemään. Ei se vaadi hermostumista tai jäkätystä. Sanon vaan että ripustatko pyykit.

Meilläkin minä huolehdin raha-asioista, laskuista ym muistettavista asioista. Mies kyllä vie esim lapsen hammaslääkäriin jos sanon ajan milloin pitää mennä ja muistutan vielä aamulla asiasta.

Vierailija
2/12 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ekaksi sanoisin, että raivoaminen ei tosiaankaan auta, koska noi jutut ei onnistu siksi että niihin ei vaan pysty. Ei niitä jätä tekemättä pahuuttaan tai tahallaan.

Meilläkin mies hoitaa laskut, tekee veroilmoitukset, mun keskittymiskyky ja lyhytaikaisenkaan muistin kapasiteetti ei yksinkertaisesti riitä niihin.

Ahdistun ja alan sekoilemaan.

OLen tosi epäjärjestelmällinen. Haluaisin olla siisti, haluaisin pystyä siivoamaan kunnolla ja tekemään asiat ajallaan ja järjestyksessä, jotenkin se aina menee siihen että teen montaa asiaa kerralla, kaikki jäävät puolitiehen. Tai ainakin suuri osa niistä.

Olen opetellut siihen, että teen itselleni tietyslaisen lukujärjestyksen. Muu ei auta.

Pyykit, sen jälkeen vasta saa mennä koneelle. Tietokoneella 30 minuuttia. Sitten tiskikoneen tyhjennys. Pitää vaatia itseltään, että sitä noudattaa.

Jumittuminen on mulle tosi iso ongelma.

Saatan jumittua tiettyihin, mulle mieluisiin toimintoihin niin, etten näe enkä kuule mitään ympärillä tapahtuvaa.

Ne asiat joista pidän, ovat mulle lähes pakkomielle. Niistä sitten tiedänkin kaiken, niihin paneudun aivan sydämestäni.

Niistä joista en ole kiinnostunut, en sitten pysty pakottamaan itseäni kiinnostumaan edes sadasosasekunnin vertaa.

Tässä asiassa olen ihan on-off- ihminen.

Olen myös todella yliherkkä valoille, äänille ja olen lapsesta asti kärsinyt pahoista unihäiriöistä.

En itsekään tajua miten mieheni on kestänyt mua kaikki nämä vuodet.

Se vaan sanoo että mussa on niin paljon hyviä puolia. En ikinä nalkuta en räpätä, ei huuda jos mies jättää sukkia lattialle tai haluaa lähteä kavereitten kanssa kaljalle, mulla on hyvä huumorintaju.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oikeastaan se ei ole kamalan paha asia, eihän elämää oikeastaan kannatakaan suunnitella kamalasti etukäteen.

Säännölliset rutiinit ja tasainen arki on parasta mitä voi järjestää toiselle, koska adhd/as-häiriöisellä toiminta ohjautuu herkästi sisäisten tuntemusten perusteella. Ulkoiset rutiinit helpottavat sisäistä kaaosta ja tasaavat oloa.

Vierailija
4/12 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaanko näin, että ei ole mitään herkkua.

Vierailija
5/12 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD on nimen omaan tarkkaavaisuus- ja ylivilkkaushäiriö. Pystyykö miehesi juomaan viinaa ilman että paikat hajoo? Jos pystyy kyse ei ole ADHDstä.

Vierailija
6/12 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tarkkaavaisuushäiriö joka tapauksessa, sitä kuuluu monen eri diagnoosin piiriin. Se ei ollut pointti tässä avauksessa.

Vierailija
7/12 |
17.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miehellä on diagnosoitu ADHD, ja elämä ei todellakaan ole aina helppoa. Mies kyllä hoitaa työt ja paljon juoksevia asioita mutta osassa asioista hän on vaan ihan kaoottinen.

Hyvä esimerkki voi olla maitopurkki. Eli hän ottaa purkin jääkaapista ja kaataa lasiin maitoa. Purkki unohtuu pöydälle. Eli ei löydä tietään enään jääkaappiin. Jotenkin hän ei vaan enään huomaa tai muista sitä, siihen se vaan jää kunnes minä laitan sen kaappiin.

Sama puhelimen tai avainten kanssa. Ne ovat kadoksissa melkein joka päivä. Ja vaikka kuinka sovitaan että avaimet pysyvät aina tässä purkissa niin ei se vaan toimi niin kun mies unohtaa laittaa ne sinne purkkiin.

Tässä oli vaan muutama esimerkki, mutta uskokaa pois niin kyllä nämä kaikki pikkuasiat joskus alkaa vituttamaan koska välillä tuntuu että olen kuin äiti tuolle miehelle, muistuttelen asioista ja korjaan jälkiä.

Tärkeintä on muistaa ettei hän sitä tahallaan tee. Ja miehessä on niin paljon hyviä puolia etten edes harkitse eroamista. Parempaa miestä ei varmaan minulle löydy, vaikka "viallinen" onkin.

Miehen saa myös osallistumaan kotitöihin, ruoanlaittoon ja hän itseasiassa hoitaa pääasiassa ostostenteon. Lääkitys on auttanut häntä paljon, huomaan kyllä eron keskittymisessä ja muistamisessa.

APlle vinkiksi annan että varatkaa lääkäriaika ja testatkaa mies. Jos tulee diagnoosi niin tulee myös lääkitys ja elämä helpottuu sen myötä!

Vierailija
8/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palasin nyt vasta lukemaan vastauksia ja olin kyllä tosi iloinen näistä!

Tilanne on tosiaan vähän uusi siinä mielessä, että vasta nyt viime vähän aikaa sitten minä otin esiin tarkkaavaisuushäiriön mahdollisuuden ja mies myönsi itsekin sitä pitkään itsellään epäilleen. Samalla tajusin, että ne ikuiset kinan aiheet - juuri nuo samaiset unohtuvat maitopurkit tms, unohtuvat laskut, kyvyttömyys suunnitella rahankäyttöäa (kun rahaa on tilillä, se käytetään heti eikä ajatella esim kuun loppuun asti), lupaukset hoitaa joku asia "heti huomenna" (ja jättää se sitten tekemättä) saattavatkin olla oireita tästä.

Minun täytyy tosiaan nyt tarkistaa omaa asennettani näihin juttuihin. Eihän se toisaalta tosiaan ole iso asia minun muistutella tekemisistä, vaikka se hermoja välillä rassaakin. Jospa saisin kuitenkin itselleni vähän kärsivällisyyttä kasvatettua, koska jos mies ei tosissaan itselleen mitään mahda, on se vähän epäreilua kinata tästä.

Kaikki tuo "jumittuminen" juttuihin kuulosti myös tutulta! Mies saattaa paneutua tuntikausiksi johonkin tietokonejuttuun, mutta siivoaminen unohtuu heti kun mahdollisuus tulee :D Ja kotona meillä on jonkun aikaa ollut käytössä tehtävälista (aamupäivällä tehdään nämä hommat, iltapäivällä nuo ja illalla nuo) ja se on vähän auttanut unohtelua...

Mistähän kautta tutkimuksiin pääsisi...? Pääsisiköhän työterveyshuollon kautta?

Vierailija
9/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

terveyskeskuksen tai työterveyshuollonkin kautta. Suosittelen lämpimästi, voi olla sitten mahdollisuus terapiaan ja muuhunkin tukeen. Vartaistukikin voisi auttaa , teitä molempia.

Vierailija
10/12 |
18.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ylivilkkaus ja impulsiivisuus laantuvat suurimmalta osalta aikuiseksi kasvun myötä.

Kyselepä ap vaikka anopiltasi minkälainen miehesi on ollut lapsena.

Itselläni tarkkaavaisuushäiriöinen mies ja monesti tuntuu aika rankalta. Jatkuvaa muistuttelua, tavarat on aina hukassa, vaikea suunnitella omaa toimintaa ja pysyä aikatauluissa, jumittuu, häiriintyy helposti ja alkaa kesken tehtävän a tekemään hommaa b koska se nyt sattui silmään sillä hetkellä.

Kuulostaa naurettavalta, mutta rytmit ja rutiinit ovat tärkeitä sekä riittävä uni. Alkoholi ei vaikuta mieheen negatiivisesti vaikka joku tuolla aiemmin sitä väläyttelikin, mies ei ole koskaan ollut väkivaltainen tai rikkonut tavaroita vaikka reagoikin ärsytteisiin helposti.

Vierailija
11/12 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
12/12 |
28.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sä olet joka veditä tämän up vuodelta 2012 ja miksi? Aika outoa muuten, että noissa vastauksissa kaikissa on samanlainen kappalejako ja muutenkin samantyylisiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kahdeksan