Millainen elintaso lapsella pitää olla jos lähivanhempi saa 450€/kk lapsesta?
Missä tuo raha näkyy ja missä sen pitäisi näkyä?
Kommentit (49)
ilmaistu väärin,mutta kaikki vähänkään järkevät ihmiset ymmärtävät mitä ap tarkoitti.Ap:n olisi pitänyt kirjoittaa mitä lapsi tuolla summalla saa,niin ehkä sitten olisi tämäkin ymmärretty.Mielestäni sillä saa lisähuoneen ja ruokaa tarpeeksi ja jää vielä ylikin.
Tuossa summassa elatustuki, lapsilisä ja lähivanhemman oma osuus.
Mistä lähivanhempi _saa_ oman osuutensa, kun aloituksessa ap sanoo, että lähivanhempi _saa_ 450 euroa?
Mistä voi vain saada rahaa? Palkkatyöhän se ei voi olla kysesssä, koska se ei ole rahan saamista. Se on rahan ansaitsemista, eikä ole sidoksissa siihen, onko palkansaajalla lapsia vai ei.
asunto ja ruoka eivät ole lapsen kaikki menot.
Vähänkään järkevät ihmiset eivät oleta mitään, vaan ovat tehneet lisäkysymyksiä, joihin ap ei ole vastannut.
ilmaistu väärin,mutta kaikki vähänkään järkevät ihmiset ymmärtävät mitä ap tarkoitti.Ap:n olisi pitänyt kirjoittaa mitä lapsi tuolla summalla saa,niin ehkä sitten olisi tämäkin ymmärretty.Mielestäni sillä saa lisähuoneen ja ruokaa tarpeeksi ja jää vielä ylikin.
juuri ton verran elatusapua kuussa tyttärestään. Lapsen elintaso ei kuulemma saa muuttua eron takia. Tässä tapauksessa lähivanhemman tulot on suuremmat kuin etävanhemman. Tuosta määrästä huolimatta rahaa ollaan kinuamassa joka kuukausi lisää, kun se ei riitä. Jos ei anneta syyllistetään sillä, ettei rakasteta lasta.
asunto ja ruoka eivät ole lapsen kaikki menot.
Vähänkään järkevät ihmiset eivät oleta mitään, vaan ovat tehneet lisäkysymyksiä, joihin ap ei ole vastannut.
menin asioiden edelle,mutta jos tuo summa on minkä lähi saa,eikä siinä siis ole lähin omaa osuutta niin sillähän saa jo vaikka mitä kivaa.
ja laskeskelin nopeesti, että vaatteet harrastukset, ruoka ja vakuutukset ovat noin 430€/kk
ja siihen kun sitten laskee mukaan lapsesta aiheutuvat asumisustannukset, vesi/sähkömaksut, sairastumisista tulevat kulut jne. niin mennään reippasti yli tuon 450€/kk
Ja siis ihan normi elintaso, vaatteet ostetaan uusina ja pojalla on kyllä kännykät tietokoneet ym ja harrastuksiakin kaksi. Mutta ei todellakaan mitään ihmeellisyyksiä.
ja laskeskelin nopeesti, että vaatteet harrastukset, ruoka ja vakuutukset ovat noin 430€/kk
ja siihen kun sitten laskee mukaan lapsesta aiheutuvat asumisustannukset, vesi/sähkömaksut, sairastumisista tulevat kulut jne. niin mennään reippasti yli tuon 450€/kk
Ja siis ihan normi elintaso, vaatteet ostetaan uusina ja pojalla on kyllä kännykät tietokoneet ym ja harrastuksiakin kaksi. Mutta ei todellakaan mitään ihmeellisyyksiä.
Jos 450 eurosta maksellaan vielä ne asumiskustannukset, vesi, sähkö, terveys jne, niin harrastuksiin ja uusiin vaatteisiin yms ei paljon jää rahaa.
En ihan ymmärtänyt varmaan kysymystä eli mitä lähivanhemmalla on kaikkinensa käytössä lapsen elatukseen.
Mikäli ajaltellaan, että lapsen kuluihin menee 450 euroa, niin se on keskivertosuomalaista ydinperhettä vähän vähemmän.
Jos taas menee 450 e + lapsilisä, niin pikkuisen enemmän kuin keskivertoperheessä.
Jos taas menee 450 e elatusmaksua + lapsilisä + lähivanhemmallakin on tuloja ja pistää vaikka 150 euroa vielä lapsen elatukseen, joten, sitten jo reippaastikin keskivertoa enemmän.
Keskiverrosti voi laskea näin:
asumiskulut - ensimmäinen aikuinen painoarviolla 1, toinen 0,5, lapset painoarvolla 0,3.
Meillä esim. pojan asumiskustannukset olisivat täten
1350
(1+0,5+0,3+0,3) -> 190 euroa
meillä pojalla on mennyt aikojen saatossa aina 170 euroa kuussa lapsen vaatteisiin, kenkiin, suksiin, pyöriin, leluihin yms., pojalla on siis oma telkkari, oma läppäri, pleikka2 ja pleikka 3 yhteiskäytössä pikkuveljen kanssa
ruokaan menee noin 150-200 euroa (riippuu, että syökö poika koulussa yhden ruuan vai onko kotona), syömme laadukasta ruokaa, paljon mm. luomuruokaa
harrastukset maksavat noin 150 euroa kuussa meillä (2 harrastusta, kalliit ammattilaiset, yksityistunteja)
vakuutukset maksavat noin 20 euroa kuussa
kauneus- ja terveys maksaa noin 50 euroa kuussa (yksityiset lääkärikäynnit, parturit, pesuaineet, dödöt yms.)
bussilippu koulumatkoihin noin 20 euroa kuussa
Meillä lapseen menee siis noin 750-800 euroa ja tämä sisältää asumisen + harrastukset + ruuan ja kaiken muun. Keskivertoperheessä ei siis todellakaan elellä näin kalliisti kuin meillä vaan kulut ovat noin 200 e vähemmän. Meillä isä maksaa elatusmaksuja lapsestaan juuri sillä mielialalla, että eron ei tarvitse laskea lapsen elintasoa ja ei ole mielestäni laskenutkaan. Lapselta ei mielestäni puutu yhtään mitään ja kaikki on laadukasta ja hyvää. Ostan myös vaatteet isän luo käytettäväksi, ne tosin on usein käytettynä hankittua.
Niin lähillä ei todennäköisesti paljoa elatuskykyä. Tai lapsella kalliit harrastukset/lääkekulut tms.
melba ja kiva että sun eksällä on varaa ja halua maksaa siten ettei elintasosta tarvitse tinkiä.Yleensä eron tullessa kaikkien elintaso laskee,kun pidetään kahta erillistä asunto jne.mutta lähit eivät tätä tajua vaan luulevat entistensä tekevän kiusaa,kun eivät suostu tolkuttomiin elareihin.
Etän on usein yksin mahdotonta maksaa mitään kolmiota,joka kuitenkin olisi lasten takia suotavaa.Meillä ei aina ostella vaatteita uutena,kun menevät pieniksi niin äkkiä enkä ymmärrä miksi nykyään lapsella pitää olla yhtä ja toista.Omat olen opettanut arvostamaan mitä heillä on ja ettei mikään tule ilmaiseksi apteekin hyllyltä.
Juuri ja juuri perusjutut saa, jos halvalla hankkii ja halvasti asuu.
ilmeisesti melko keskivertoelintason.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200801217092688_uu.shtml
Yllä olevan jutun mukaan 18 -vuotiaaksi kasvattaminen maksaan 105 600 euroa perheelle, eli yhtäkkiä laskettuna noin 488 euroa kuukautta kohden.
eihän lapsen ruokaan menekään yhtään mitään, kun syö 5 kertaa viikossa koulussa ilmaisen lounaan.
Ei ole kovinkaan kummoinen elintaso lapselle. Sillä kattaa juuri ja juuri lapsen asumiskulut pienehkössä asunnossa, veden, sähkön, lapsen ruoat, vaatteet kirpputorilta tms, hygienian, puhtauden, päivähoito/iltapäivähoitomaksut (jos maksut ovat pieniä), lähes ilmaiset harrastukset, erittäin halvan tapaturmavakuutuksen. Vaikeuksia saattaa tulla jos lähivanhempi joutuu olemaan palkattomalla hoitamassa sairasta lastaan (rahanmenetys johtuu lapsesta, kuuluu tuohon summaan), lääkkeitä sairauteen, lomat, kalliimmat harrastukset yms.
Mitä mainitsit.
Jotain tasokkaampaa pitäisi lapsen saada jos vanhemmalla on rahaa lapseen lähes 500€.
Ja lapsi saa ruuan koulussa eikä päivähoitomaksuja ikuisesti makseta.
Millaisissa vaatteissa kulkee, mitä harrastaa, onko oma huone, onko kännykkä,pelikone, tietokone, yms?
Miten lapsen elämässä näkyy se, että lähivanhemmalla saa lapsesta yli 5400€/vuosi.
neuvoo toisia luusereita noissa sossun rahoissa.
näistä summista, jotta voi ohjata työssään kohtaamiaan ihmisiä sinne sossun luukulle. Kaikki kun eivät ole tietoisia oikeuksistaan ja omassakin työsssä olen huomaanut, että sitten ottavat esim pikavippejä yms.
Päiväkodissa olen töissä.
sossu ja sen "laskelmat" on hyvinkin kiinteästi ihmis-elämään kuuluva instanssi..että on se koti ja kauppa ja pankki ja sossu. Mun tuttavapiirissä kenelläkään ei ole mitään tekemistä sossun kanssa, enkä minäkään ole ikinä ajatellut et sossu kuuluisi mun elämään. Olenko jotenkin outo? Vai onko täällä jotain erityisen sossu-aktiivista ryhmää? En ole koskaan ollut sossun kanssa missään tekemisissä.
Maksan tuon verran kuussa elatusapua. En tiedä, mihin raha menee, mutta tiedän, että lapsella on oma huone, aina kavereita kylässä, luottavia aikuisia lähellä, terveellistä ruokaa joka päivä sekä puhtaat vaatteet ja urheiluvälineet koulua varten. Ei minua kiinnosta, kuinka kalliit merkkisaappaat lapsi saa, vaan että hänellä on kaikki perusasiat hyvin.
Minun exäni on siitä hieno ihminen, että on todennut, että lapsen ei tule kärsiä vanhempien erosta enää taloudellisestikin ja maksaa sen logiikan mukaan elareita. Niinpä olen saanut säilytettyä hänen elintasonsa.
Mutta kuten arvaat varmaan, niin ei exä maksa 750-800 euroa kuussa elatusmaksuja vaan kyllä minäkin kannan korteni kekoon lapsen elatuksessa. Ja arvaat varmaan myös, että silloin kun sain toisen lapsen ja olin hoitovapaalla, niin mieheni puolestaan toki maksoi pojan kuluja. Silloin kun minä olin töissä vuorostani ja palkkani oli niin pieni, että minun palkka + miehen hoitovapaan aikana saama korvaus eivät riittäneet aikaisempaan elintasoon, niin polttelimme 8000 euroa säästöjä.
Kyllä tässä siis 3 aikuista ihmistä on pitänyt huolta siitä, että pojan elintaso on säilynyt.
Exälläkin on kyllä vaimoineen talousasiat kunnossa, hulppeemmat tulot heillä on kuin meillä ja niin on omakotitalotkin. Ei siis tarvitse isän nyhjöttää yksiössä kaurapuuroa syöden pojan elintason takia.
Minun exäni on siitä hieno ihminen, että on todennut, että lapsen ei tule kärsiä vanhempien erosta enää taloudellisestikin ja maksaa sen logiikan mukaan elareita. Niinpä olen saanut säilytettyä hänen elintasonsa.
Mutta kuten arvaat varmaan, niin ei exä maksa 750-800 euroa kuussa elatusmaksuja vaan kyllä minäkin kannan korteni kekoon lapsen elatuksessa. Ja arvaat varmaan myös, että silloin kun sain toisen lapsen ja olin hoitovapaalla, niin mieheni puolestaan toki maksoi pojan kuluja. Silloin kun minä olin töissä vuorostani ja palkkani oli niin pieni, että minun palkka + miehen hoitovapaan aikana saama korvaus eivät riittäneet aikaisempaan elintasoon, niin polttelimme 8000 euroa säästöjä.
Kyllä tässä siis 3 aikuista ihmistä on pitänyt huolta siitä, että pojan elintaso on säilynyt.
Exälläkin on kyllä vaimoineen talousasiat kunnossa, hulppeemmat tulot heillä on kuin meillä ja niin on omakotitalotkin. Ei siis tarvitse isän nyhjöttää yksiössä kaurapuuroa syöden pojan elintason takia.
omalle lapselleen ei haluaisi parasta? Yksinäisen miehen on vaikea paikkailla eksän taloutta,jos omakin on kuralla.Mutta totta on että yhdessä saa enemmän,joten ei ne uudet puolisot olekaan niin pahasta kuin täällä annetaan ymmärtää.Jännä juttu että miehesi maksoi enemmän sinun ollessa hoitovapaalla,sillä kun kysyin täältä elatusmaksun alentamista jos mieheni jää hoitovapaalle niin se olikin tahallinen tulojen alentaminen.
Kaikkea ei voi tuolla 450e saada.