Vinkkejä aloittavalle kirjoittajalle tekstintuottamiseen, kiitos!
Haluaisin treenata asiatekstien kirjoittamista, lehtiartikkeli tyyppisiä juttuja. Kuinka saada kynnystä matalammaksi ja miten hyvä artikkeli rakentuu? Kunhan pääsen alkuun harjoituksissani niin kiinnostaisi lisäksi tietää, kuinka nopeasti toimittajat saavat tekstinsä tuotettua?
(Ja ennenkuin joku tulee tähän puuttumaan kirjoitusvirheisiini ja kehoittaa ensin opettelemaan kielioppia voin sanoa ettei kirjoitusvirheeni minua pelota ja vain kirjoittamalla opin kirjoittamaan.)
Kommentit (14)
Jos sulla ei ole tämän parempia tiedonhankinta kykyjä kuin av, niin mene sinne alepan kassalle ja vedä pussi päähäs.
esim. kolumnin kirjoittamiseen
http://kielikompassi.jyu.fi/opetus/kirjoitus/kirjoituskurssi/index.shtml
unohdin aivan tuon pointin, kiitti kun muistutit
*PUSU*
Ja neloselle kiitos linkkivinkistä, pääsin jo hyvään alkuun. Eka aihe mulla on jo valmiina nyt pitäisi vaan alkaa työstämään sitä haluttuun suuntaan. Itsekritiikki ja aloittamisenkynnys on vaan niin korkealla...
En tunne kirjoittajaa, mutta tässä on juttua luovuuden seitsemästä vihollisesta. Tunnistat niistä varmasti omasi! Jatkuvasti olkapäällä istuu kriitikko. Tai siirrät ja siirrät aloittamista.
Tekstiä syntyy vain kun kirjoitat ja kirjoitat ja kirjoitat. Suurin osa siitä menee hukkaan ja ainakin voit taittaa arkistasi ensimmäisen 2/3 pois ennen kuin alat olla edes asiassa.
Saat pidettyä sanahanat auki pienillä metodeilla. Laita esim. munakello soimaan 10min päästä ja kirjoita ajatuksenvirtaa ihan mistä tahansa niin monta sanaa kuin ehdit. Tai kirjoita joka aamu arkin verran ihan mitä tahansa, jolla ei ole tarkoituskaan tulla julkaistavaksi missään.
Näitä niksejä on paljon!
http://kirjoittajatreffit.net/2008/09/luovuuden-7-vihollista/
lyhyen jutun teen alle puolessa tunnissa, tarvittaessa (esim. kiireinen tiedote) 10-15 minuutissa.
Pitkää asia-artikkelia voin tehdä viikonkin, jos on aikaa. Ja joskus tietysti tiedon hankintaan yms. menee pitkään, jolloin koko tekoprosessi voi kestää vaikka puoli vuotta.
Usein ihmisillä on ongelmana se, että kirjoittamiseen menee tolkuttomasti aikaa. Sanoisin, että se johtuu ajattelun hitaudesta ja jäsentymättömyydestä? Itse pystyn suoraan "vaihtamaan" toimittaja/tiedottajamoodiin ja tehdä valmiita lauseita päässäni samalla kun esim. katson esitystä, josta olen juttua kirjoittamassa. Mutta varmasti tämäkin on treenattavissa oleva taito.
Avoin yliopisto muuten järjestää journalistisen työn kursseja, ainakin joskus siellä on ollut tosi hyviä opettajia.
unohdin aivan tuon pointin, kiitti kun muistutit
*PUSU*Ja neloselle kiitos linkkivinkistä, pääsin jo hyvään alkuun. Eka aihe mulla on jo valmiina nyt pitäisi vaan alkaa työstämään sitä haluttuun suuntaan. Itsekritiikki ja aloittamisenkynnys on vaan niin korkealla...
jos täältä vinkkiä haet...
saa auki ja niiden alla on lisää tekstiä jokaisesta arkkityypistä. ed.
Eka aihe mulla on jo valmiina nyt pitäisi vaan alkaa työstämään sitä haluttuun suuntaan. Itsekritiikki ja aloittamisenkynnys on vaan niin korkealla...
juttusi johonkin, niin ei missään tapauksessa kannata kirjoittaa sitä ennen kuin olet myynyt. Jutut tehdään tilaajaa varten yksilöidysti.
Mutta jos vaan treenaat, niin eri juttu sitten. Av kiinni ja tekstinkäsittelyohjelma auki.
Eka aihe mulla on jo valmiina nyt pitäisi vaan alkaa työstämään sitä haluttuun suuntaan. Itsekritiikki ja aloittamisenkynnys on vaan niin korkealla...
juttusi johonkin, niin ei missään tapauksessa kannata kirjoittaa sitä ennen kuin olet myynyt. Jutut tehdään tilaajaa varten yksilöidysti.
Mutta jos vaan treenaat, niin eri juttu sitten. Av kiinni ja tekstinkäsittelyohjelma auki.
Jos satut hyvään uutistilanteeseen paikalle, minusta on helpointa kirjoittaa juttu heti. Silloin se tulee suoraan paperille. Kun merkkimäärä niissä on ehkä jotain 800, niin pienempi vaiva on kirjoittaa se heti kun alkaa selittelemään potentiaalisille tilaajille, mistä aikoo kirjoittaa.
Toki juttuja on saattanut joutua joskus päivittämään hieman, mutta sekin on pienempi vaiva, kuin selitellä asiaa monelle ja sitten lopuksi vasta kirjoittaa.
Olen tällä tavalla kirjoittanut uutisia ja ollut suoraan lehtiin yhteydessä. Toisekseen samalla tavalla saat luotua työnäytteitäkin. Jos haet johonkin lehteen vakituiseksi avustajaksi, niitä tullaan varmasti sinulta kyselemään.
Mutta jos vaan treenaat, niin eri juttu sitten. Av kiinni ja tekstinkäsittelyohjelma auki.Jos satut hyvään uutistilanteeseen paikalle, minusta on helpointa kirjoittaa juttu heti. Silloin se tulee suoraan paperille. Kun merkkimäärä niissä on ehkä jotain 800, niin pienempi vaiva on kirjoittaa se heti kun alkaa selittelemään potentiaalisille tilaajille, mistä aikoo kirjoittaa.
Toki juttuja on saattanut joutua joskus päivittämään hieman, mutta sekin on pienempi vaiva, kuin selitellä asiaa monelle ja sitten lopuksi vasta kirjoittaa.
Olen tällä tavalla kirjoittanut uutisia ja ollut suoraan lehtiin yhteydessä. Toisekseen samalla tavalla saat luotua työnäytteitäkin. Jos haet johonkin lehteen vakituiseksi avustajaksi, niitä tullaan varmasti sinulta kyselemään.
uutistilanteeseen, jossa lehdellä ei ole omaa toimittajaa paikalla eikä muutenkaan mediaa, voi noin ehkä toimia. Mutta jos tarkoitus on kirjoittaa oikeita juttuja oikeisiin, vakavasti otettaviin lehtiin, juttu todellakin myydään ensin ja kirjoitetaan vasta sitten!
Nopeudessa on vielä paljon treenaamista. Mitään en aio nyt lähteä myymään, toivottavasti teksteistäni on hyötyä työnäytteitä varten. Mutta suurin hyöty omien tekstien luomiseen ja tekstintason parantamiseen.
Tähän asti olen kirjoitellut pöytälaatikkoon runoja ja novelleja, piirtänyt sarjakuvia ja postittanut perinteisiä kirjeitä. Töissä sitten töihinliittyviä tekstejä, mutta niissä on tietenkin aihe valmiina ja ajatus alusta loppuun mietittynä.
Nyt alan treenaamaan asioiden kirjaamista eri näkökulmasta.
Niin kyllä mä kehottaisin tutustumaan kielenhuolto-oppaisiin. Myös Kotuksen sivuilla on paljon hyviä neuvoja: http://www.kotus.fi/index.phtml?s=297
Virheetön kieli on perusta, jonka pohjalta voit ponnistaa erityyppisten tekstien kirjoittamiseen.
lukea paljon ja mennä vaikka jollekin kurssille.