Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannustuksen sana hammaslääkärikammoisille!

Vierailija
16.03.2012 |

Kärsin jonkin sortin hammaslääkärikammosta. Lapsuudessa ja nuoruudessani kouluhammaslääkärini oli kiukkuisen oloinen, kiireinen & äärimmäisen syyllistävä nainen ("etkö sinä taaskaan ole muistanut käyttää sitä hammastikkua!!"), joka ei puuduttanut saati ollut helläkätinen.

Vitkuttelinkin melkein 10 vuotta ennen kuin uskaltauduin vihdoin tänään hammaslääkärin vastaanotolle! Kaikenlaiset kivut ja säryt vuosien aikana ehdin kokea, mutta sitkeästi särkylääkkeillä itseäni lääkitsin, ettei vain tarvitsisi mennä hammaslääkärille. Viisaudenhampaiden kohtalokin minua pelotti: edelliset hammaslääkärit olivat aina uhkailleet niiden pakkopoistolla ("kyllä ne pitää repiä irti").

Tänään menin, pelokkaana. Hammas lohjenneena. Ja kokemus oli vallan ihana! Inhimillinen, kannustava lääkäri ymmärsi ja oli oikeasti miellyttävä! Puudutusainetta laitettiin varmuuden vuoksi riittävästi ja odotettiin että se ehtii vaikuttaa aivan varmasti. Sillä välin lääkäri teki hellästi hammastarkastuksen, jossa paljastui vain 2 pientä reikää, vaikka itse olin jo melkein tekohampaita tilaamassa, kun olin niin varma hammaskalustoni huonosta kunnosta. Viisaudenhampaatkin saavat olla omilla paikoillaan: nykyajan hammaslääketiede ei kannusta niiden pakolliseen repimiseen mikäli niissä ei ole ongelmia. Hammasvälini ovat kovin ahtaat ja hammaslääkäri sanoikin, ettei hammastikun käyttäminen kohdallani ole asianmukaista vaan parempi vaihtoehto on käyttämäni hammaslanka. Että siitäs sait sinä elämääsi kyllästynyt paha hammaslääkäri nuoruudestani!

Kaikki aiemmat kammokokemukset eivät unohtuneet, mutta saivat ainakin vaihtoehtoisen lähestymistavan. Miksi ihmeessä jotkut hammaslääkärit säästelevät puudutusaineessa ja ovat niin järkyttävän kovakouraisia? Nuoruuteni karmaisevat HL-kokemukset melkein saivat minut olemaan ikuisesti käymättä hammaslääkärin vastaanotolla.

Älkää siis suotta pelätkö, nykypäivän koulutetut hammaslääkärit osaavat (erityisesti yksityisellä puolella) palvella asiakasta/potilasta kivuttomasti. Kiitos siitä!! :)

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennä sinne huonokuntoisen suun kanssa ja odottaa lääkärin järkytystä. Selvisin siitä sanomalla ihan suoraan, että pelkään hirveästi, pelkän kipua ja että pahinta on häpeän tunne! Ja ihan todella, palvelu oli hyvin miellyttävää ja kannustavaa. "Kyllä nämä kuntoon saadaan! Aletaan hommiin ihan rauhassa. Sano vain jos yhtään tuntuu. Ei ole kiire. Onko kaikki ok. Jatketaan taas kahden viikon päästä, ota yhteyttä jos on tarvetta aiemmin".

Vierailija
2/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä hammaslääkärillä kävit? Yksityisellä oletan? Mun olis myös kohta pakko varata aika tarkastukseen, vielä vain mietin minne sitä oikein menisin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sama ihminen, joka hoitaa koululaisten hampaitakin.

Vierailija
4/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä tullut mitään turvotuksia tai särkyjä. Eli ei turhaan kannata pelätä viisaudenhampaiden poistoa.

Vierailija
5/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis on aina sattunut siitä huolimatta, joten mieluusti jätän väliin. Puuduttaminen kuitenkin sattuu plus ne tunnit sen jälkeen, kun ei ole tuntoa.

Kipua enemmän pelkään silti hammaslääkäreitä. Lääkärit ovat niin tunteettoman näköisiä.

Vierailija
6/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutus ei toimi mutta silti sattuu puuduttamisen jälkeen tunteja ,kun ei ole tuntoa?

Voitko tarkentaa=D

Vierailija
7/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puudutus ei toimi mutta silti sattuu puuduttamisen jälkeen tunteja ,kun ei ole tuntoa?

Voitko tarkentaa=D

Siis puudutuspiikki sattuu, ja puuduttamisen jälkeen ien on tunnoton pari tuntia. Kuitenkaan se tunnottomuus ei jostain syystä vähennä poraamisen aiheuttamaa kipua.

Vierailija
8/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paha juttu. Puudutuspiikki ja nykäisy. Ei kipua, verenvuoto oli vähäistä ja kaikki tapahtui nopeasti. Leikkaus olikin sitten rankempi. Eniten pelkäsin juurihoitoa, joka ei ollut yhtään niin kamala kuin maineensä.

Vierailija
9/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sulle, että kokemuksesi oli positiivinen. Minulle on jäänyt kammo raudoista, huonokuntoisista hampaistani ja niistä iänikuisista rei'istä joita tulee, vaikka tekisin mitä. Viimeksi kun porattiin, hammaslääkäri laittoi NELJÄ puudutuspiikkiä ennen kuin alkoi auttaa. Kivaa olla ikenet reikäisinä ja pää puuduksissa, mutta silti se perkeleen hammas jomottaa. Olisihan siellä varmaan ihan mukava käydä, jos tietäisi ettei aina odota kissanmentävät reiät hampaissa. Sitten vielä nämä lääkärit selittävät, miten mitään "huonoa hammaslaatua" ei ole olemassakaan, reiät johtuvat vain huonosta hoidosta. Joop.

Sitä paitsi lähes aina pelkooni on suhtaudutta alentuen. Istun siellä oikeasti suunnilleen kyyneleet silmissä ja pelosta täristen, mutta ei mitään väliä, laitteet vaan suuhun ja poraamaan. Suunnilleen naureskelevat, että eihän tässä mitään pelättävää ole.

Vierailija
10/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mennä sinne huonokuntoisen suun kanssa ja odottaa lääkärin järkytystä. Selvisin siitä sanomalla ihan suoraan, että pelkään hirveästi, pelkän kipua ja että pahinta on häpeän tunne! Ja ihan todella, palvelu oli hyvin miellyttävää ja kannustavaa. "Kyllä nämä kuntoon saadaan! Aletaan hommiin ihan rauhassa. Sano vain jos yhtään tuntuu. Ei ole kiire. Onko kaikki ok. Jatketaan taas kahden viikon päästä, ota yhteyttä jos on tarvetta aiemmin".

ystävällistä palvelua saa? Mulle ollaan suurin piirtein naurettu, kun olen kertonut pelkääväni, ainakaan ei olla otettu tosissaan. Ehkä pitää päästä siihen kultaiseen keski-ikään, että aletaan kohdella niin kuin ihmistä.

Vierailija
11/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla puudutus ei toimi

Siis on aina sattunut siitä huolimatta, joten mieluusti jätän väliin. Puuduttaminen kuitenkin sattuu plus ne tunnit sen jälkeen, kun ei ole tuntoa.

Kipua enemmän pelkään silti hammaslääkäreitä. Lääkärit ovat niin tunteettoman näköisiä.

Onko sulle kokeiltu eri puudutteita? Montakin kertaa?

Niitä kun on eri merkkisiä ja eri vaikutusaineisia... Yhtä merkkiä saa muistaakseni pistää aikuiseen ihmiseen jopa 7 (!) piikillistä ja jos se ei tehoa, vaihdetaan merkkiä.

Mulla oli aiemmin sama ongelma, mutta kunhan puudutusaineen antaa vain vaikuttaa riittävän kauan ja pistää varmuuden vuoksi pari ylimääräistä piikkiä, niin aivan varmasti puutuu.

Tosin niitä pistoskohtia jomottaa aina pari päivää operaation jälkeen, mutta se on pieni paha verrattuna painajaismaiseen tuskaan hammaslääkärin tuolissa.

Infiltraatiopuudutus ylähampaisiin on itselläni tehokkainta kunhan puudutetaan samalla myös kitalaen puolelta. Tätä ei kuulemma tehdä yleensä kuin hampaanpoiston yhteydessä, mutta koska mun kipureseptorit ei helpolla puudu, joudutaan puuduttamaan silläkin tavalla.

Vierailija
12/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan hyvin asia menikin.

Eli kärsin jonkun asteisesta pelosta ja suurinpana oli sitten jo se häpeä. Miten kehdata mennä hammaslääkäriin suu täynnä reikiä.

Pakko oli kun etuhampaaseen tuli reikä, joka näkyi siis, kun avasi suun.

Väliä edelliseen tarkastukseen oli jotain 10-15 vuoden välillä.

Tiesin, että reikiä on paljon, koska lapsena joka tarkastuksesta niitä löytyi.

Itse huolehdin hampaistani hyvin, siis pesen 2xpäivässä ja syön xylitol-purkkaa. Mutta uskon, että lapsena hampaistani ei huolehdittu, hampaanpesu on ollut mitä sattuu, kunnes itse opin siitä huolehtimaan.

No, kun pääsin hammaslääkäriin, reikiä löytyi paljon (en edes muista montako). Hammaslääkäri varmaan hieman järkyttyi miten jollain non huonossa kunnossa vo suu ollakaan.

Reikiä alettiin hoitaa. Kesti kauan, kun julkisella puolella hoidettiin, aikoja sai jotain kuukauden välein, tai pari aikaa oli samalla viikolla ja sitten aina joku kuukauden tauko.

Hammaslääkärikin vaihtui välillä.

Ihan asillisia olivat, ei mitään ääneen kauhisteluja, muttei mitään tollasta ap:n kuvaamaa lohduttavaa asennetta kylläkään.

Sitten hampaat olivat kunnossa ja kehoitus tilata kahden vuoden päähän tarkastus.

Noooo.... siitä on nyt 8 vuotta! Noloa, että olen taas samassa tilassa.

Tiedän, että hampaissa on taas paljon reikiä ja enää en sitten kehtaa mennä.

Ja täällä aikaa joutuu odottaamaan n. 8kk, joten siinäkin tekosyytä siirtää soittamista.

En ymmärrä miksi yhden kerran sen kynnyksen ylitettyäni ja hoidettuani suun kuntoon, olen voinut taas päästää itseni tähän tilanteeseen!

Miksei ne voi lähettää kutsua? Tälläinen ikävän asian lykkääjä lyllää sitten loputtomiin.

Tekareita odottelen seuraavaksi...

Vierailija
13/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm, missähän noin ystävällistä palvelua saa? Mulle ollaan suurin piirtein naurettu, kun olen kertonut pelkääväni, ainakaan ei olla otettu tosissaan. Ehkä pitää päästä siihen kultaiseen keski-ikään, että aletaan kohdella niin kuin ihmistä.

En ole tuo aiemmin ystävällisestä kokemuksestaan kirjoittanut, mutta vastaan silti. Omakin tämänpäiväinen kokemukseni oli niin miellyttävä ja mukava.

Itse olen noin 30-vuotias ja tuntemuksiini suhtauduttiin asianmukaisesti ja ymmärtäen. Tai ainakin ensimmäistä kertaa koen niin.

Kerroin rehellisesti ja suoraan, että pelkään kamalasti, kerroin että minulla on epämiellyttäviä kokemuksia menneisyydestä ja mainitsin myös suuresta häpeän tunteestani (melkein 10 vuotta edellisestä HL-kerrasta).

Ja tämä tapahtui yksityisellä puolella. Maksan siis vähän enemmän inhimillisestä suhtautumisesta, kiireettömyydestä ja kivuttomista hammaslääkärikokemuksista, mutta uskoisin ystävällisyyttä löytyvän myös julkiselta puolelta.

Vierailija
14/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin mä teen. Ei pysty mmuuten. Jo se meno tarkastukseen ja kustannusarvioon on sellasta et meinaan kääntyy ovelta ympäri.

Onneksi on mies mukana vahtimassa.

Vierailija
15/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä varmaan 2 sentin juuret kaikissa. Yhdessä vieläpä käyrä juuri ja site vedettiinkin jonkin aikaa...

Vierailija
16/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paremmin palkattua työpaikkaa, että saisin nopeammin säästettyä rahat tuohon nukutukseen. Se kipu on sanoinkuvaamatonta, ja vielä pahempaa on jos hammaslääkäri sanoo "ymmärtävästi" että tämä voi nyt vähän tuntua. Tai alkaa esitellä peilin kanssa, että mitä tekee seuraavaksi - että se kipu ei riitä, vaan etukäteen vielä kerrotaan, että millä tavalla aikoo satuttaa.

En tiedä mikä siinä on, mutta mikään muu toimenpide ei ole sattunut samalla tavalla kuin hampaan poraaminen. Tai jos joku on sattunut enemmän, niin se on ollut sitten puoli sekuntia ja tilanne on ollut ohi, poraamisessa se ei lopu ikinä.

Vierailija
17/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan tosi kammoisena jouduin pitkään hoitokierteiseen ja voin sanoa, että kaikki eivät osaa puuduttamista. Meillä eräs lekuri tarvii tavispaikkaukseen 3 ampullia ja sittenkin puutuu huonosti, toinen vetäsee vajaalla yhdellä semmosen johtopuudutuksen, että en tietäis vaikka vetäis irti toisen puolen kaikki hampaat :) Kaikki eivät vain osaa puuduttaa.

Toiseksi, ite olen ottanu asenteen, että heti kun pientäkin oiretta niin lekuriin. Silloin saattaa selvitä minuutin porauksella ja joskus se onkin vain vanhan paikan lohkeema tms. En enää ikinä vitkuttele.

Häpeämättä myös kerron lekurille että pelkään aivan kamalasti ja haluan tän asian huomioitavan. Pyydän esim puhumaan jotain kaiken aikaa, hiljaisuus saa pelot mieleen jne. Hyvin ovat suhtautuneet.

Vierailija
18/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menkää hyvät ihmiset yksityiselle puolelle hoidattamaan hampaanne! Maksaa vähän enemmän, mutta kyllä sille rahalle saakin siellä sitten vastinetta!

En IKINÄ suostuisi menemään julkiselle puolelle, johonkin kiireiselle tk-hammaslääkärille. Pelkkä ajatuskin puistattaa! Se jatkuva kiire, ahdistuneen oloiset lääkärit, kireä tunnelma, pelon ilmapiiri, pahat hajut....YACK!

Yksityisellä puolella jo vastaanottovirkailijat ottavat sinut aina ystävällisinä vastaan, tätä samaa en valitettavasti voi sanoa julkisen puolen vastaanottovirkailijoista. Myös hammaslääkärillä on aikaa kuunnella potilaan sydämellä olevia asioita, millekään tunteelle, pelolle tai kysymykselle ei varmasti naureta.

Puudutusainetta saa aivan varmasti tarpeeksi ja sen annetaan vaikuttaa rauhassa, toisin kuin kiireisellä julkisella puolella.

En ole rikas, oikeastaan päinvastoin, mutta jostakin ne rahat aina yksityiseen hammaslääkärikäyntiin löytyvät.

Vierailija
19/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan tuon kaiken saman kunnallisella. Kukaan ei ole vähätelly pelkojani, ei kukaan hoitajakaan puhelimessa kun olen aikaa varannut. Olen saanut hyvää palvelua myös lekureilta pelkojeni suhteen, vaikka joka kerta eri lekuri kuitenkin. Se harmittaa joskus kun sitte pitää selittää uudelleen samoja juttuja, mutta käytyäni välillä yksityisellä vuosia niin huomasin, että hyvä kunnallinen on paljon tavisyksityistä arvokkaampi.

Vierailija
20/22 |
16.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan tuon kaiken saman kunnallisella. Kukaan ei ole vähätelly pelkojani, ei kukaan hoitajakaan puhelimessa kun olen aikaa varannut. Olen saanut hyvää palvelua myös lekureilta pelkojeni suhteen, vaikka joka kerta eri lekuri kuitenkin. Se harmittaa joskus kun sitte pitää selittää uudelleen samoja juttuja, mutta käytyäni välillä yksityisellä vuosia niin huomasin, että hyvä kunnallinen on paljon tavisyksityistä arvokkaampi.

En ihan ymmärtänyt mitä tarkoitat "hyvä kunnallinen on paljon tavisyksityistä arvokkaampi"-lauseellasi.

No, anyway. Hyvän kunnallisen löytäminen on onnen kauppaa, vähän sama kuin etsisit neulaa heinäsuovasta.

Ole siis onnellinen tuollaisesta kunnallisesta kokemuksestasi! Mulla itselläni nimittäin on vain ja ainoastaan huonoja kokemuksia julkisesta hammashoidosta, sekä TK:ssa että YTHS:lla.

Aikaa ei ole tarpeeksi, puudutusainetta ei saa riittävästi, lääkärit ovat kiireisiä ja kireän oloisia, ei aikaa turhaan jutusteluun vaan heti jalat suoriksi makuuasentoon ilman henkilökohtaista keskustelua, tunne että sun tuntemuksillesi hymähdellään & naureskellaan... Milloin on meinattu repiä täysin väärä hammas suusta hammalääkäriharjoittelijan vahingon vuoksi (ai se olikin se viereinen joka piti repiä), milloin taas on saanut odotella kipeän hampaan kanssa yli 6 kk väliaikaisen paikkauksen aikaa. Ei kiitos enää koskaan.

Jos tietäisin satavarmasti jossakin olevan hyvän julkisen hammaslääkärin, varaisin ajan välittömästi. Siihen asti käytän onnellisena kivuttomia yksityisiä hammalääkäripalveluja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kuusi