Ketkä saavata olla hautajaispäivänä luvalla/ palkallisesti poissa töistä?
Pohdin tätä, kun isäni tekee kuolemaa ja tod. näk. suuressa kaupungissa on hautajaiset arkena.
Kommentit (16)
joihin yleensä lasketaan puoliso ja lapset. Eli kyllä sinä isäsi hautajasiin saat mennä.
Vähän voi riippuua tessistä, mutta kyllä isovanhemmat ovat ns lähisukua.
Miten siellä töissä sitten sovelletaan. Itsellä ainakin niin, kun appiukkoni kuoli niin pomollen oli selvää, että olen poissa hautajaisten vuoksi.
Sain olla palkallisesti.
Lainaus kaupan TES:istä:
Kuolema ja hautajaiset
5. Työntekijälle pyritään järjestämään mahdollisuus lyhyeen poissaoloon
lähiomaisen kuoleman ja hautajaisten johdosta.
Lyhyellä poissaololla tarkoitetaan kuolemasta ja hautajaisista johtuviin järjestelyihin
tarvittavaa aikaa.
Poissaolon kestäessä yli päivän työntekijän on annettava työnantajan pyynnöstä
etukäteen selvitys ajan tarpeesta.
Lähiomaisia ovat muun muassa puoliso, vanhemmat, iso- ja appivanhemmat,
lapsi, sisar ja veli.
Poissaolo ei vähennä ansioita.
Kannattaa kysyä työnantajalta.
Itse antaisin vapaata vaikka olisi isoisä kyseessä. Vapaapäivähän menee kuitenkin pekkasista, saldosta tms. joten työnantaja ei siinä suhteessa "menetä" mitään. Annetaanhan sitä muutoinkin vapaapäiviä työntekijöille syistä ja toisista ja joskus ilman eriteltyä syytäkin.
työpaikasta ja ihan lähiesimiehestäkin. Meillä palkallista sai kaikki: me lapsenlapset, äitini (vainajan lapsi) ja isäni (vainajan ex-vävy). Isääni ei varmaan virallisesti olisi lähiomaiseksi laskettu, mutta sai vapaansa silti.
Miten siellä töissä sitten sovelletaan. Itsellä ainakin niin, kun appiukkoni kuoli niin pomollen oli selvää, että olen poissa hautajaisten vuoksi. Sain olla palkallisesti.
kun olit pois?
Meidän talon pykälien mukaan vapaapäivän saa, mutta se otetaan jostain ansaitusta lomapäivästä , työnajantasauspäivistä tai saldotunneista. Ei meillä ainakaan sitä työajaksi merkitä.
Vai luuletko sinun työnantajasi maksavan palkkaa perheellesi isäsi hautajaispäivänä?
Kysy esimieheltäs, ettet pelkästään sihteeriltä utele. Tai palkanlaskennasta. Voihan olla että tarvitset muutenkin "kevennystä" tuossa kohtaa töistäsi. Itse olen huomannut että on hyvä että esimies tietää että en ole "täysin läsnä" muutenkaan kun surulliset asiat mietityttää...
Voimia!!
että palkallisen vapaapäivän on saanut lähiomaisten hautajaisiin ja koska työskentelen alalla jossa ei ole tessiä niin työnantajani tulkitsee lähiomaiseksi puolison, lapset, omat vanhemmat tai omat isovanhemmat.
että palkallisen vapaapäivän on saanut lähiomaisten hautajaisiin ja koska työskentelen alalla jossa ei ole tessiä niin työnantajani tulkitsee lähiomaiseksi puolison, lapset, omat vanhemmat tai omat isovanhemmat.
Unohdin tuosta listasta omat sisarukset.
sain työterveyshuollosta 2 viikkoa sairaslomaa ja olin vielä hautajaisia edeltävän päivän pois töistä. Kaikki palkallista, mutta tein kyllä töitä kotoa käsin, kun siihen kykenin.
niin sittenhän sillä ei ole väliä, minkä takia vapaapäivän pitää, vaikka sitten olisi kyseessä lemmikkikissan hautajaiset. TES ja työpaikan käytännöthän nämä määrittävät, saako palkallisen vapaapäivän (ei siis saldovapaan tai pekkasen) lähiomaisen hautajaisten takia ja kuka lasketaan lähiomaiseksi. Itse olen omille alaisille myöntänyt näitä (palkallisia) hautajaisvapaita sen kummemmin tivaamatta, kenestä on kyse, harva nyt kuitenkaan hautajaisissa huvikseen juoksee.
Kannattaa kysyä työnantajalta. Itse antaisin vapaata vaikka olisi isoisä kyseessä. Vapaapäivähän menee kuitenkin pekkasista, saldosta tms. joten työnantaja ei siinä suhteessa "menetä" mitään. Annetaanhan sitä muutoinkin vapaapäiviä työntekijöille syistä ja toisista ja joskus ilman eriteltyä syytäkin.
saa palkallisen vapaapäivän jos osallistuu lähiomaisen hautajaisiin.
Lähiomainen on esim. puoliso, vanhempi, isovanhempi, lapsi, puolison vanhempi..
ja ihan varmasti sinäkin saat.