Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttakaa vauvan nukkumisongelmassa!

Vierailija
16.03.2012 |

Hei, meillä siis poika 9kk ja päivät menevät miten sattuu ja joskus ne ovat niin raskaita, että tuntuu ettei jaksa enää yhtään.

"Ongelmana" on päiväunien (nukkuu yleensä kahdet päikkärit) rytmitys ja niiden kesto sekä yöunet. Herättyään aamulla voi jopa valvoa neljä tuntia, mutta esim tänään oli hereillä 1½ tuntia eli nukahti ensimmäisille päiväunilleen jo klo 8.30! Nyt onkin arvoitus miten pitkään nukkuu. Joskus unet voi olla 30min, joskus yli 3 tuntia.. Sitten taas arvaillaan seuraavia unia ja niiden kestoa. Ja jos ne unet tulevat liian aikaisin päivällä tai kestäävät liian vähän aikaa, ei poika jaksa iltaan asti olla hereillä, joten olemme antaneet hänen nukkua pienet torkut alkuillasta. Ja sitten taas arvaillaan yöunille menoa ja sitä miten yö menee (voi herätä 7 kertaa yönaikana kitisemään/itkemään, konttaa sängyssä, nousee seisomaan ja mitä nyt keksii), yö voi kestää 12 tuntia tai sitten vain 9.

Aikaisemmin olen ollut rento ja mennyt pojan mukaan, mutta nyt olen jonkun aikaa stressanut aivan mielettömästi tätä asiaa. Neuvola (+sukulaiset) on sitä mieltä, että yösyömisestä pitäisi jo luopua. Mutta. Yöt voivat olla yhtä helvettiä. Toki olen itse opettanut lapseni syömään yöllä, koska tarjoan pulloa monta kertaa yössä jos poika on levoton (haluan päästä vain itse nukkumaan). Tassuttelu ei auta, sylissä saattaa vain raivota, mutta rauhoittuu kun väsyy. Ja mitä jos hänellä onkin oikea nälkä. Iltapuuro saattaa olla syötynä jo pari tuntia ennen nukkumaan menoa, koska ei tuosta lapsesta ota selvää milloin hän on käymässä nukkumaan! Ja jos puuron syöttää liian myöhään niin ei suostu väsyneenä sitä syömään lainkaan, sitten syö taas yöllä...

Ja ne raskailta tuntuvat päivät ovat sellaisia, että poika kitisee koko päivän, yrittää jatkuvasti kiivetä syliin, missään ei ole hyvä, ei suostu syömään. Voi olla myös niinkin, että vaatii pitkät nukuttelut päivä- ja yöunille vaikka itkee väsymystään, ei kuitenkaan käy yrityksistä huolimatta nukkumaan vaikka laittaisi hyvissäajoin unille. Tästä ilmeisesti oppinut, että sängystä pääsee pois, kun ei käy nukkumaan ja näitäkin tilanteita tulee joskus useita päivässä kun näyttäisi olevan uniaika, muttei sitten kuitenkaan nukuta. Tää on muuttunu ihan hirveäksi kierteeksi...

Välillä meillä on ollut hyviä kausia, päiväunet ovat olleet kunnolliset ja on yötkin menneet hyvin (eli syönyt ja nukahtanut hyvin) eikä ole herännyt itkemään ym. Tiedän, että huonot yöt voivat johtua uusien taitojen oppimisesta. Poika opettelee tukea vasten kävelyä ja on todella liikkuvainen. Hampaita on tullut, mutta tämä ei nyt ole sitä. Pitääkö tässä nyt ensin pitää unikoulua, että saisi yöt kuntoon vai rytmittää päivää?? Auttakaa ketkä osaatte. Tunnen itseni aivan idiootiksi kun en osaa itse keksiä ratkaisua.

Kommentit (0)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kuusi