Tyttö haki ammattikouluun, koska sanoin sen olevan paljon parempi vaihtoehto kuin lukio.
Hänen unelma ammatti on sairaanhoitaja ja siihen siis nyt tähtää. Sanoin sille, että kannattaa hakea mielummin lähihoitajaksi kuin lukioon. Lähihoitajakoulusta saa paremman hyödyn kuin lukiosta tuolla amk:ssa. Lisäksi ammattikoulu tulee paljon halvemmaksi, kuin lukio.
Aion myös tuoda vahvasti esille nuorimmillekkin lapsille, että ammattikoulu on yhtä hyvä, ellei parempikin, kuin lukio. Jos joku lapsista haluaa lääkäriksi, niin tottakai silloin sanon, että ehdottomasti kannattaa mennä lukioon.
Mitä mieltä te olette, että kumpi on nykyaikana parempi koulu: ammattikoulu vai lukio?
Kommentit (35)
ammattikoulussa meininki on vähän "leikkikoulu", kyllähän sitä kautta työllistyy ja saa elantonsa. Mutta yleissivistystä sieltä ei saa.
Itse suosittelen lukiota ja sitten vaikka sinne ammattikouluun jos joku ala sieltä kiinnostaa. Tietysti on opiskelu ei nappaa niin sitten ammattikouluun automaattisesti.
Itse olen ylioppilas jolla on ammatikoulututkinto, amk-tutkinto, joku keskiasteen tutkinto ja yliopisto-opintoja takana.
Todella vaikea uskoa että peruskoulu pärjäisi lukiolle missään asiassa.
että peruskoulussakin saa paremman yleissivistyksen kuin lukiossa :)
T: lukion käynyt
mutta jos on lukupäätä, suosittelisin lukiota/kaksoistutkintoa, ihan siltä varalta että mieli myöhemmin muuttuisi niin ylppätodistuksesta voisi olla hyötyä hakeutuessa uudelle alalle. En kyllä vaatisi, koska kyllähän sen lukion voi suorittaa aikuisenakin.
kumpikin on toisen asteen tutkinto. Mutta ovathan ne sisällöiltään aivan erilaisia. Ammattikoulussa opiskellaan pääasiassa ammattiaineita ja lukiossa pääasiassa yleissivistäviä. Esim. kieliopintojen määrä ja taso ovat reilusti erilaiset lukion hyväksi.
Onko tällä lähäritaustaiselaa sh-opiskelijalla lukiokin takana? Ellei, kuinka hän voi todeta toisen koulutuksen paremmaksi?
Yliopisto-opinnot ovat monelle ammattikoulutaustaiselle vaativia.
parhaillaan sairaanhoitajaksi. Mulla lähihoitajakoulu pohjana ja olen todennut niin moneen kertaan, että lähihoitajakoulu parempi pohja s-hoitajakoululle, kuin lukio. Opinnot ovat mm. lyhkäsemmät, kun sain lähihoitajakoulusta hyväksilukuja. Myös perusasioita ei tarvinnut opetella, mitä lukiopohjaset sitte opetteli.
Itse miellän ammattikoulun ja lukion yhtä tärkeeksi ja saman tasoikseksi. Mieheni valmistui juuri opettajaksi ja ei käynyt lukiota. Ammattikoulusta meni siis yliopistoon opiskelemaan.
Et ole ap. yhtään väärässä.
ohjaamaan. Mieli voi tytölläsi vielä muuttua ammatinkin suhteen.
kyllhään 9 v peruskoulun aikana on mahdollistaa opettaa ihan eri määrä asioita kuin lukion 3 vuoden aikana, vaikka ikätasot ja -erotkin ottaa huomioon.
Todella vaikea uskoa että peruskoulu pärjäisi lukiolle missään asiassa.
Olisimpa minäkin valinnut ammattikoulun. Lukio on bärseestä.
jos vaikka mieli muuttuu, niin ovet on avoimia edelleen kaikille aloille.
Mutta jos todistus ei ole kovin hyvä (alle 8), niin sitten ei lukioon kannata mennä.
Kuinka moni ei vieläkään tiedä, että lukion lisäksi yliopistoon voi päästä A) kolmivuotisen ammattikoulun suorittanut ja B) avoimen yliopiston väylän kautta?
Lukio on varmaan paras sellaisille aloille, joilla lukion oppikirjaan ja oppimäärään perustuva pääsykoe. Amis sopii monille käytännöllisemmille linjoille ja avoin yliopisto esimerkiksi hallintotieteelliseen, oikeustieteelliseen ja sellaisilla aloille, joille sopivaa amislinjaa ei oikeastaan ole.
Peruskoulussa ja lukiossa opiskellaan samoja aineita (paitsi jotkut taito- ja taideaineet). Lukio-opetus pohjautuu peruskoulun oppimäärään ja on lisä sille.
tytöllä pääsykokeissa luultavasti 8.0-8.2 Viime tokarissa oli tasaisesti 8 numeroita.
Alkoi kiinnostamaan tuo kaksoistutkinto. Tyttö ei ole siitä kovinkaan kiinnostunut juuri sen takia, kun on kuulemma tosi työläs. Etenkin kuulemma sen takia, että täällä on tosi huonosti suunniteltu kaksoitutkintolaisille mahdollisuutta käydä amiksessa ja lukiossa. Siis tunteja laitetaan koko ajan päällekkäin ja aina jommasta kummasta pitää karsia pois.
Taidan ehdottaa kuitenkin tytölle, että harkitsee tuota kaksoistutkintoa. Jos se ei ole opiskelumäärässä mitenkään rankka. Senhän voi aina lopettaa kesken.
terveisin ap.
esim. omalle alalleni otettiin 120 opiskelijaa per vuosi ja näistä oli 5-10 kiintiöity muille kuin ylioppilaille suunnatun pääsykokeen kautta. Eli sinänsä ylpääpaperit helpottavat jos haluaa myöhemmin opiskella jotain alaa jossa on samantapaiset kiintiöt.
avoimet ovet myös amiksesta
Kuinka moni ei vieläkään tiedä, että lukion lisäksi yliopistoon voi päästä A) kolmivuotisen ammattikoulun suorittanut ja B) avoimen yliopiston väylän kautta?
Lukio on varmaan paras sellaisille aloille, joilla lukion oppikirjaan ja oppimäärään perustuva pääsykoe. Amis sopii monille käytännöllisemmille linjoille ja avoin yliopisto esimerkiksi hallintotieteelliseen, oikeustieteelliseen ja sellaisilla aloille, joille sopivaa amislinjaa ei oikeastaan ole.
on ehkä parempi pohja sh-kouluun. Tosin itselleni lääkelaskut, kielet ym. olivat helppoa lastenleikkiä sh-koulussa kun olin lukiopohjalla. Mutta kaikki käytännönoppi olisi ehkä tullut näppärämmin lähihoitajakoulusta.
Ja suurimmissa kaupungeissa on ainakin nykyään järjestetty kaksoistutkintomahis paljon paremmin kuin ennen. Eli ei mitään aamusta-iltaan koulussa istumista niin kuin kymmenen vuotta sitten..
Tyttö siis vuoden verran sanonut, että haluaa sairaanhoitajaksi. Nyt sitten sanoin, että itse lähtisin sinun tilanteessa lähihoitajakouluun ja perustelin tietenkin. Tyttö itse teki päätöksen, että laittoi muutaman päivä sitten hakemuksen ammattikouluun.
Tosiaankin lukiossa ja ammattikoulussa opiskellaan samoja aineita. Tietty määrä matematiikan, kielien, kemian, fysiikan yms. kursseja käydään myös amiksessa.
nuori todella haluaa sairaanhoitajaksi, on ammattikoulu hyvä väylä sinne. Itse olen lh ja pystyin tekemään töitä koulun ohessa heti ensimmäisen opiskeluvuoden jälkeen. Nyt opiskelen sairaanhoitajaksi ja olen koko tämänkin koulun ajan pystynyt tekemään töitä koulun ohessa.
Eli jos nuori menee ensin opiskelemaan lh:ksi voi hän aloittaa alan työt heti 17-vuotiaana, mutta jos käy lukion ja menee sitä kautta amk:iin voi hän aloittaa alan työt vasta vuosia myöhemmin.
Ja jos mieli muuttuukin, voi lh:n papereilla hakea opiskelemaan muitakin aloja ammattikorkeaan.
Ja lukion sivistävyydestä sen verran, että ei se lukiossa roikkuminen automaattisesti autuaaksi tee. Toki jos opiskelee tunnollisesti, niin sieltä saa varmasti paljonkin. Mutta tiedän kyllä lukion käyneitä, jotka eivät tiedä esim. milloin suomi on itsenäistynyt.
lopettanut poikani meni amikseen. Tiesi, mihin haluaa, joten annoin siunaukseni sille.