MITEN SUHTAUTUISITTE TÄHÄN TAPAHTUMAAN PVKODISSA.
tapahtui siis aamulla. Taapero jäi lohduttomasti itkemään pihalle, kun oli jäätävä päiväkotiin."tädit" ei tehneet elettäkään ottaakseen lapsen syliin, lohduttaakseen. ei edes lapsen ns omahoitaja tullut ottamaan lasta syliin, oli kuin ei näkisi..ja olis ollut aikaa tulla lapsen luo.tämä tapahtui nyt toisen kerran. ekalla kerralla kun toimi noin, otin asian puheeksi. silloin jätti lapsen eteiseen itkenmään, vaikka näki et mun lähdettävä töihin.
nyt taas. vähän samaa kuin tänne tänään kirjoittaneen teksti tylystä pvkodin tädistä. eli yhteys johtajaan, vai keskustelu tän naisen kanssa?? ja myös tämä ihminen" huono" moikkaamaan, kertomaan kuulumisia lapsen päivästä,ei oikeastaan puhu jos en itse kysy/moikkaa häntä. mietin millainen on lapselleni kun en näe..
jäi huono mieli tilanteesta!!
Kommentit (19)
Olin kerran harjoittelussa pk:ssa jossa ei ollut tapana lohduttaa ikävää itkeviä lapsia ollenkaan.. Jos huuto ei loppunut joutui jäähypenkille. Yleensä annettiin vain huutaa tai komennettiin lopettamaan.
Kerran ruokapöydässä pieni lapsi kannettiin sänkyyn koska itki pöydässä (kesken ruoan).. Menin nostamaan lapsen pinnasängystä syliin ja lohdutin hiljaiseksi. Tämä oli kuulemma väärin toimittu koska jos lapsi kiukuttelee niin ei saa antaa palkinnoksi syliä..
Jäi huono maku.
ainakin suoraan sanomaan hoitajalle että voitko ottaa tämän itkevän lapsen joka roikkuu mun jalassa. Ja aina ovat ottaneet syliin. Onneksi tätä ei tapahtunut montaa kertaa. Nyt reipas 4v ja saa syliä tarvittaessa hoitajilta.
soita johtajalle ja kerro että ei ole kiva jättää lasta yksin itkemään ja toivo että aikuinen olisi vastassa jos lapsi itkien tulee päiväkotiin. Voi olla että tilanne oli kertaluonteinen, mutta varmasti lapsi on kokenut hylätyksi tulemisen tunnetta ko. tilanteessa ja sitä olisi voitu pienellä huomioinilla vähentää.
Meidän päiväkodissa on sovittu että lapsi tulee itse sisälle eikä varsinaista vastaan ottoa ole. Jos lapsi itkee tai jää "roikkumaan vanhempaansa" hoitaja tulee välittömästi paikalle.
jos tuo on talon tapa, että ei lohduteta eikä oteta pieniä syliin, niin sitten vaihdat päiväkotia! Ja tuosta voi kyllä tehdä myös valituksen jonnekin. Ei ole inhimillistä toimintaa. Mutta tiedän, että näitä riittää... Siksipäs minun lapseni ovat menneet hoitoon vasta isompina.
Luulisi, että joku sanoisi muutaman sanan lapselle ja veisi ryhmää kohti muiden seuraan.
karulta paikalta :( Tulisi tosi huono fiilis mullekin ja varmasti kysyisin johtajalta tai suoraan hoitajalta. Ja hakisin toista hoitopaikkaa pikkuhiljaa.
ikävää, mutta onhan se nyt selvä, ettei isossa ryhmässä ehdi jokaista itkijää joka kerta sylitellä. Sillä välin muu poppoo voi keksiä vaikka mitä metkuja. Aika pian lapset oppivat, ettei itku kannata ja lopettavat itkemisen.
kuulostaa :( Meidän päikyssä hoitajat tulee ottamaan lapsen syliin, jos lapsi jää itkemään perääni. Sitten he heiluttavat yhdessä minulle ikkunasta kun lähden.
kun olin viemässä isompaa oman ryhmänsä luo sisätiloihin. jäi ok pihalle ja yleensä on jäänytkin näin leikkimään muiden kanssa. nyt viivyin sisällä n 5 min ja tällä välin oli itku alkanut ja kukaan ei tullut lapsen luo, vaikka hän oli yksin.
päätin jo että asian tulen asian ottamaan esiin. myös johtajan kanssa, jos ei muuten selkoa tule. omahoitaja vaihtoon, ei taida kemiat enää synkata tän jälkeen, jos ei hänen puolelta ennnenkään.
ap
koska muut pienten hoitajat ovat ihania. kyse nyt vain yhdestä ihmisestä.. ap
Voin kuvitella, että mietit mitä mahtaa tapahtua päivän aikana, jos pikkuisesi päiväkodissa itkee... Meidän lasten päiväkodissa itkevät lapset siirtyvät sylistä syliin eli ädiltä/isältä hoitajalle ja yleensä menevät ikkunaan vilkuttamaan. Jos lapsi itkee niin veisin hänet omahoitajalle ja sanoisin, että "XX ottaa sinut syliin ja äiti lähtee nyt töihin". Tuskin kehtaa olla ottamatta syliin mutta jos perusasenteessa on vikaa (pieniä ei lohduteta) niin asiaan pitää puuttua esimiestasolta. Sekään ei välttämättä korjaa tilannetta - me päädyimme vaihtamaan päiväkotia kun huomasimme, että lapsiin suhtauduttiin ap:n kuvailemalla tavalla. Ja uudessa päiväkodissa onkin ihan erilaista eikä sinne jäämisessä ole ongelmia. Sen verran pitää oman lapsen puolia pitää ja varmistaa, että häntä lohdutetaan tarpeen vaatiessa eikä jätetä yksin itkemään.
sanottakoon, että ei tuo minusta ole normaalia eikä hyväksyttävää käytöstä päiväkodin työntekijältä. En uskoa, että enemmistö toimii noin.
Omien lasteni hoitopaikassa on usein kiirettä, mutta aina on riittänyt syliä ja lohdutusta, jos äidin lähtiessä tulee itku. Ja muutenkin. Mut päiväkodeissa on eroja, ja hoitajissa varsinkin.
Kyllähän tuo lapsen lohduttaminen kuuluu ihan työnkuvaan, eli asian voi hyvin ottaa puheeksi.
Mulla ollut 2 lasta pkssa ja nyt kolmas meni sinne eikä koskaan, ei koskaan ole jätetty yksin itkemään! aina löytyy syli johon voi lapsen antaa!
Jos lapsi ei vaikka ollut saanut lelua toiselta, oli suuttunut jostain tms. Ei kait se ikävää itkenyt niinkuin täällä luullaan?
tämän hoitajan kanssa vai suoraan johtajaan? hoitajan tuntien alkaa kunnon selittely, vaikka näin tilanteen kyllä niin että hänellä olis ollut aikaa ottaa lapseni syliin. ja toki lopussa veinkin lapsen ihan itse syliin, kun ei ois muuten sinne päässyt. ap
Hoitajat ovat tottuneet ja kyllästyneet jatkuvaan parkuun ja eivät jaksaisi sylitellä. Aina siihen ei toki ole mahdollisuuttakaan, esim. jos pitää jakaa lapsille ruokaa tms. Oliko sellainen tilanne päällä? Jos ei niin olihan tuo tylsästi toimittu.
Päiväkodeissa kyllä tapahtuu hirveämpääkin. Oma lapseni (1 v 3kk) unohdettiin yksin pihalle muiden mennessä sisään ja muutamaa kuukautta myöhemmin lasta purtiin niin että lähti pala ihoa irti (antibioottikuurille joutui), tätä hoitajat eivät olleet huomanneet ollenkaan. Vaikka siis lapsen on täytynyt itkeä lohduttomasti, kirkua suorastaan. Voi vaan kuvitella sen hoidon tason... Nyt hirvittää jo valmiiksi kun kohta pitäisi laittaa seuraava lapsikin päiväkotiin.
Eivät hoitajat lohduttaneet, vasta ulkoilutunnilla tuli pienempien hoitaja lohduttamaan. Ainoa päiväkotimuistoni..
älkää viekö pieniänne päiväkotiin!
olis ikävää jättää lasta sellaseen paikkaan koko päiväks kaipaamaan ilman lohdutusta :(( olispa mahd hoitaa lapset kotona ilman päiväkoteja