Anopin mielestä olemme tyhmiä, kun hankimme omistusasunnon
Totesi heti, miten onnellinen hän on, kun ei omista mitään. Verot minimissä, jne.
Totesi vaan, että kohta huomaatte, mitä kaikkia maksuja tulee, kun omistatte asunnon.
Eli ratkaisu olisi asua ikuisesti kaupungin vuokra-asunnossa... Mieluiten kai hänen kanssaan samassa talossa.
Kommentit (14)
että hän ei koskaan ostaisi omistusasuntoa. Ei ole järkevää. Sen sijaan hän hankkisi asumisoikeusasunnon. Joo, mimmin mieli on muuttunut sen jälkeen. Taitaa olla jo talo menossa...
Mutta piti tölväistä, että sai kaverin mielen pahaksi kun onnellisena kerroin meidän uudesta kodista.
tulee sun ihan OMA ja saat päättää sen kohtalosta itse, sisustus, myytkö/vuokraatko. voi tulla kyllä niitä yllättäviäkin menoja, mutta mä maksan ne, sillä saan samalla nauttia omasta tilasta (eikä tartte pelätä joka ikistä naulaa jonka lyö seinään että valittaako isännöitsijä tuosta..) ja lisäksi saat mekastaa omakotitalossa niin paljon kuin tykkäät :)
nimenomaa jarkevaa.
happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista...
Ja 10-15 vuoden päästä teillä on velaton katto pään päällä ja voitte joko säästää tsi sijoittaa ne lainanmaksuihin menneet rahat ja myöhemmin vaikka nauttia eläkkeestä, kun anoppi taasen makselee vuokraa vielä eläkkeestäänkin.
Me asumme vuokralla, koska miehellä niin paljon ulosotossa ja minä en uskalla luottaa töiden säilymiseen. Meille tämä on järkevä ratkaisu, mutta jokainen tyylillään.
Olen monesti saanut arvostelevia kommentteja, kun olen tyytyväinen vuokralla oloon. Ihan kuin kaikkien pitäisi asua omistusasunnossa.. tämä ei ollut kommentti ap:lle vaan ihan tähän omaan juttuuni.
ja olen töissä isännöitsijätoimistossa. Siinä vaiheessa kun lähettelen asiakkaille putkiremonttilaskuja, olen onnellinen, etten itse omista asuntoa. Sama tulee mieleen kun päätetään kerätä tuplaylimääräinen vastike lumilaskujen vuoksi.
Juu, kyllä ne kulut kiertää vuokriinkin, mutta koskaan ei voida kerätä jonkun kuukauden vuokraa triplana eikä vuokra voi kaksinkertaistua putkirempan vuoksi (tai tulla sen vuoksi ylimääräistä jättilaskua).
Ihmisillä kun on yleensä taipumus ryhtyä puolustelemaan omia ratkaisujaan kun joku toinen tekee eri tavalla. Taitaa vaan olla ettei silloin ole pohjimmiltaan kovinkaan varma omasta ratkaisustaan, kun kerran sitä täytyy puolustaa.
Onhan se totta, että putkiremppa kirpaisee... mutta toisaalta yleensä vuokra-asujille ei kerry juuri mitään omaisuutta. Inflaatio auttaa lainan maksussa omistusasujaa, mutta vuokralla asujan kulut nousevat tasaisesti, eikä maksaminen lopu koskaan...
Itse maksan mieluummin itselle ja lopulta asumiskulut ovat kovin pienet.
tuosta löytyy tilastoa ja vinkkiä hankinnan tueksi:
http://www.investori.com/b/index.php/asunto101
vuokralla-asumisen aikana. Asuivat 18 vuotta vuokralla VVO.n asunnossa. Vuokra oli pieni ja ylimääräisiä menoja ei tullut sen lisäksi. Säästivät rahaa vuosien varrella. En tiedä heidän sijoituksiaan, mutta hyvin tuntui varaa olevan kun pystyivät lasten muuettua pois ostamaan velattoman pikkutalon itselleen.
Onhan se totta, että putkiremppa kirpaisee... mutta toisaalta yleensä vuokra-asujille ei kerry juuri mitään omaisuutta. Inflaatio auttaa lainan maksussa omistusasujaa, mutta vuokralla asujan kulut nousevat tasaisesti, eikä maksaminen lopu koskaan...
Itse maksan mieluummin itselle ja lopulta asumiskulut ovat kovin pienet.
tuosta löytyy tilastoa ja vinkkiä hankinnan tueksi:
<a href="http://www.investori.com/b/index.php/asunto101" alt="http://www.investori.com/b/index.php/asunto101">http://www.investori.com/b/index.php/asunto101</a>
Munkin kaveri sanoi, kun mainitsin, miten odotan uuteen, omaan asuntoon pääsyä, että "Mä niin odotan sitä, kun saan oman talon ja pihan!"
meillä 140 neliön talon kaikki kulut kk n 350 euroa ja emme pihistele lämpöä eikä vettä ja maksamme vain sen, mitä itse kulutamme.
toki remppa josksu täytyy tehdä, mutta panemme muutaman satasen joka kk säästöön rempparahastoon, niin sitten on mitstä ottaa. Juuri uusimme näillä rahoilla toisen kylppärin ja laitoimme poreammeen ja ei tarvinnut pihistellä, kun oli rahat säästössä.
Emme ole koskaan olleet rikkaita, vaan pikemminkin alle keskituloisa, mutta säästäiväissys saa olon turvalliseksi.
Vuokralla asuja maksaa elonsa aikan jonkun muun asuntoja 2-3 kpl.
ja vuokralla asuminen/asumisoikeusasunto järjetön vaihtoehto jos ei ole lainansaantien tai asunnon tilapäisyyden tarpeen ihan välttämätöntä asua vuokralla/asossa.
Meillä on muutaman vuoden päästä maksettu oma asunto, sen jälkeen maksetaan vain vastiketta. Ja asunto on oma, sen voi vaikka lyödä lihoiksi halutessaan tai vuokrata.
Vuokralla asuvat tuttavat maksavat perheasunnosta yli 1000e/kk niin kauan kun siinä asuvat, vielä eläkkeelläkin. Ja vuokrat nousevat joka vuosi. Mitään ei jää käteen itselle.
ja tulkoot vaan putkiremontti. Vuokralainen maksaa sen vuokrassaan, se on pässi se, muttei saa vastineeksi kuin asumisoikeuden. Mulla sen sijaan tehty putkiremppa nostaa asunnon arvoa, pitkässä juoksussa, vaikka epämukavaa ehkä onkin vuoden verran. Talomme on tehty 1976, noin seitsemän vuoden säteellä remppa tulossa. Asunto 82 neliöinen neliö Vantaalla, ja velkaa jäljellä 22000 euroa.
Just laskettiin miehen kanssa, että vastaavasta pulitettaisiin vuokraa 900-1000 euroa, ja nyt menee 615 euroa. Ei haittaa pätkääkään, vaikka tulisi putkiremppa ja nousisi vastike. Omaani silti maksan omaan lompakkooni, eikä tarvitse eläkkeellä anoa asumistukia.
Jos haluaa asua vielä eläkkeellä kotilaupungissaan, on melkein pakko ostaa asunto.