Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä hävetti hammaslääkärissä! Hampaiden puhdistus ultralla vihloi niin että itkin!

Vierailija
14.03.2012 |

Hammaslääkäri oli sitä mieltä, että toimenpide on täysin kivuton. Hampaani ehjät.

Muita, joilla ultraäänipuhdistus on sattunut?

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta hammaslääkäri aina kysyy haluanko hammaskiven poiston ultralla vai perinteisellä, ja haluanko puudutusgeeliä.

Hyvä ja ihana hammaslääkäri on semmoinen aarre, josta en ihan suosiolla luovu.

Vierailija
42/72 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä haluan aina puhdistuksen tuolla ultralla. Se vinkuu ärsyttävästi, muttei satu. Lisäksi haluan aina puudutusgeeliä ikeniin, joten koukulla rapsuttaminenkin on siedettävää.

Sanokaa mitä haluatte ja käykää tarpeeksi usein hammaslääkärissä/suuhygienistillä niin pääsette paljon helpommalla!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut että kyllä sillä suuhygienistillä on väliä tässä tapauksessa! Kunnallisella minulta on hammaskiveä poistettu ultraäänellä, ja oli aivan kivuton, miltei rennon mukava kokemus. Ainoastaan laitteen ääni otti korviin.

Sitten siirryinkin opiskelijoiden terveydenhuoltoon. Oli aika vuosittaiselle hammaskiven poistolle, ja mielissäni asetuin tuoliin odottelemaan ultraäänellä poistoa. Kappas, sehän vihloikin aivan hirveästi! Silmiin kirposi kyyneleet ja vielä viikkokin toimenpiteen jälkeen hampaita vihloi jatkuvalla syötöllä. Eikä minulla ollut hammaskiveä kuin hyvin vähän tuolla kerralla. Vuoden päästä, eli seuraavalla kerralla, taidan pyytää mekaanisen rapsuttelun tuon ultraäänen sijaan.

Vierailija
44/72 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran poistettu hammaskivi ultralla ja se oli ihan kauheeta! Kamalinta, mitä ikinä tehty hampaille ja mun hampaat on sentään oiottu, paikattu tosin vain kerran. En ole antanut sen jälkeen puhdistaa koneella, käsipeli paljon parempi!

Vierailija
45/72 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

vihloihan se ikävästi, en ollut ollenkaan varautunut. suuhygienisti teki putsauksen.

Vierailija
46/72 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

en oikeastaan kutsuisi edes vihlonnasti, vaan sattui ihan pirusti, selkä märkänä tuolissa makasin. Mutta saattoi johtua tulehtuneista ikeneistä.

Vierailija
47/72 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On yksilöllistä miltä UÄ tuntuu. Jos on ien vetäytymiä eikä tarvitse olla paljonkaan niin herkästi vihloo. Vetäytyneen ikenen alta paljastuu dentiini joka ei ole kiilteen suojaama. UÄ on todella tehokas, oikesti puhdistaa hammaskiven ja bakteeri peitteet. Olen shg usein tulee kommentteja että eipä silloin 10 vuotta sitten kun puhdistettiin sattunut ollenkaan. Haloo, ei se enää olenkaan sama asia. Jopa muutamassa vuodessa voi ientulehdus kehittyä parodontiitiksi ja puhdistus on pakko tehdä huolella. Ja se verenvuoto: jos et puhdista välejä säännöllisesti päivittäin niin ihan takuulla vuotaa vaikka sen miten puhdistaisi ja reikiä tulee. Ikävä kyllä hammaskiven poistoa ei voi tehdä ajatuksen voimalla...

Vierailija
48/72 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.03.2012 klo 21:24"]

Tehty kerran ja sen jälkeen kaupungin hammaslääkärissä ja sen jälkeen olen käynyt yksityisellä ja kieltänyt ultran käytön. Papereihin kirjattu, että saavat poistaa hammaskiven vain perinteisesti koukulla.

ja olen myös itkenyt yksityisellä hammaslääkärillä -eri kuin nykyinen- joka tuhahti minulle ilkeästi, että "tuo ääntely ei mitään auta", kun vikisin pelosta viisaudenhammasta poistetaessa. Loukkaannuin niin paljon, että itkin.

[/quote]

No olipa tyly lääkäri tosiaan! Muistan kerran, kuinka mulla alkoi teininä oikomishoidon tarkistuksen aikana sylki valua kurkkuun siinä maatessa, ja väkisin aloin yskähdellä. Lääkäri sanoi mulle sellaiseen ällöön tätimäiseen sävyyyn, jolla jotkut puhuttelee pikkulapsia, että "et pääse yhtään nopeammin pois, vaikka kuinka yskisit". Eli hän olisi ennemmin halunnut että tukehdun siihen tuoliin...

Tämä tuli nyt mieleen, kun luin kokemuksestasi. Jotenkin luulisi, että jos hamamslääkäri on suht fiksu ihminen, hän yrittäisi olla potilaiden kanssa mahdollisimman hienotunteinen. Ei voi olla kenelläkään hammaslääkärille yllätys, että useimmat tuntevat olonsa epämukavaksi heidän vastaanotollaan.

Vierailija
49/72 |
17.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en oikeasti tajua ihmistä joka menee lääkärille jonka käsittely sattuu. Täällä ulkomailla ei ole tapana kiduttaa itseään lääkärissä.

Vierailija
50/72 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

pääsette helpommalla ja halvemmalla 292kun aäännöllisesti käytte hampulissa

Vierailija
51/72 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ultraäänipuhdistus ei satu, kun sen tekee ihminen, joka sen osaa.

Ihmettelin aikoinaan, että miksihän kunnallieella puolella hoitajasta riippuen välillä ei satu ollenkaan ja välillä vihloo ihan julmetusti. Reikiä ei ole ollut enää pitkiin aikoihin.

Vierailija
52/72 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hampaat saa tarkastaa ilman puuduttamista, mitään muuta en anna tehdä ilman. Puren hampaita ja vaikka on kiskot, hampaissa on mikrofraktuuroita joten esim ultra vihloo aivan infernaalisesti. Myös se ääni on kamala.

Olen ihan jänishousu hammaslääkärissä, ja jotta saadaan lääkärille työrauha ja itselle hampaat kuntoon, puudutus on otettava. Paljon riippuu myös hammaslääkäristä; tänäkin päivänä on lääkäreitä, jotka suhtautuvat pelkoon ylimielisesti ja vähätellen. Olen yrittänyt itse käydä paikoissa joista löytyy pelkopotilaita hoitava lääkäri, mutta aina ei sekään ole onnistunut. Haluan kuitenkin hoitaa hampaani hyvin, mutta silti mun ei tarvitse hammaslääkärissäkään kuunnella kettuilua. Pyytäkää vaan puudutus niin kokemus on siedettävämpi ja auttaa taas seuraavaakin kertaa kun jäi parempi mieli ja vähempi kipu.

Vierailija
53/72 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se sattuu mutta ei vihlonta ole tietysti lähellekään yhtä paha kuin poratessa. Kyllä mullakin vesi valuu silmistä tosta ultraäänipuhdistuksestakin kun vihloo.

Enemmän sattuu kuitenkin kun hammaslääkäri kaivelee parin hampaan ikeniä sillä koukulla raapiessaan hammaskiveä. Ennen ultraääntä kaikki hampaat saivat saman käsittelyn. Joka kerta aina ne samat hampaat joita rassataan. Niissä on kyllä ollut ientulehdusta mutta olen saanut sen rauhoittumaan pesemällä niitä.

Vierailija
54/72 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun USA:ssa ja juuri eilen keskusteltiin siitä, että kuinka täällä on ihan normaalia että potilas nukutetaan toimenpiteen ajaksi. Kaverini sanoi että hänelle ei edes ehdotettu mitään muuta kun piti esimerkiksi viisaudenhampaat poistaa.

Suomessa taas hammaslääkäri on kingi jota potilas vikinällään häiritsee, puudutusta saa jos maksaa. Mutta kukapa nyt sellaista haluaisi, "pikku vihlontaahan" se vain on?

Tultiin siihen tulokseen, että joku systeemi näiden välimaastosta voisi olla ehkö paras ratkaisu :D

Viisaudenhampaanpoisto on eri asia kuin hampaiden puhdistus. Kyllä Suomessakin saa viisaudenhampaat poistettua nukutuksella yksityisellä. Kallis toimenpide, jota pitää pyytää itse, sitä ei ehdoteta.

Tämä ketju koskee kuitenkin hampaidenpuhdistusta. Usassakin se tehtiin minulle ihan hereillä, ilman puudutusgeeliä tosin 6 kk välein. Mikä osaltaan tekee puhdistuksesta nopeamman ja helpomman.

Vierailija
55/72 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa aina pyytää puudutus hampaiden puhdistukseen. Yksityisellä toki maksaa vähän lisää, mutta silloin ei kyllä operaatio tunnu yleensä missään. Lisäksi puhdistus on helpompi tehdä kun sen puhdistajan ei tarvitse olla ihan niin varovainen koko ajan.

Vierailija
56/72 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hirvee se ultaäänellä puhdistus. Hammashyge aloitti sillä puhdistuksen ja kestin alle minuutin, kun toivoin et kuopsutetaan perinteisellä menetelmällä. Se ei juurikaan satu.

Kyllä muuten sattuu ja enemmän. Mulla on kokemusta molemmista.

Vierailija
57/72 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskenut yhtään. Tosin ei ikenetkään vuotaneet verta. Hoidan hampaitani säännöllisesti.

Vierailija
58/72 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kipu on pelkkää itsesuggestiota, ellei hampaat ole halkeamia täynnä hermokanaviin saakka.

Vierailija
59/72 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihloo se ultra. Siinä voi valita eri tehoja. Pienellä teholla sattuu vähemmän, kestää pitempään.

Mutta on moraalitonta mainostaa että se ei sattuisi.

Vierailija
60/72 |
16.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kipu on pelkkää itsesuggestiota, ellei hampaat ole halkeamia täynnä hermokanaviin saakka.

Sittenhän kylmän vedenkään ei pitäisi vihloa hampaita?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme