Miksi ärsyttää jos toisten lapset ovat pois koulusta 2 vkoa?
Miksi teitä ärsyttää jos toisten ihmisten lapset ovat pois koulusta 2 vkoa lomamatkalla?
Eikö se ole vaan hyvä teidän lapsille kun oppilaita ovat poissa ja opettajalla on enemmän aikaa paikalla oleville lapsille.
Vähemmän porukkaa - yksilöllisempää opetusta.
Kommentit (21)
Opettajaa korkeintaan, jos oppilas ei olekaan hoitanut koulutehtäviään reissulla.
Sehän kertoo vain perheen arvoista...pakottavista syistäkin tulee riittävästi poissaoloja.
Opettajan aikaa menee poissaolijoiden ohjeistamiseen tms. eikä muiden tuntien parempaan suunnitteluun esimerkiksi.
Kun itse kotona opetetaan, että oppivelvollisuus on 16 vuoteen saakka ja sinä aikana käydään koulussa ja lomaillaan koulun ilmoittamina ajankohtina, on se lastenkin mielestä outoa, etteivät toiset näin tee ja saavat siis enemmän lomaa (lapsi siis kateellinen pidemmästä lomasta, matkoja meilläkin, mutta koulujen loma-aikaan)
kun ei ole itse varaa mennä mihinkään. Kun olin ala-asteella, moni kävi matkoilla eikä sitä pidetty mitenkään ihmeellisenä. Miksi ketään edes kiinnostaa toisten lasten koulunkäynti?
Eikä sen opettajan aika mihinkään lomasuunnitelman tekemiseen mene niin että se olisi muilta oppilailta pois. Järki käteen! Samalla logiikallahan jos opettaja auttaa toista oppilasta, on se pois av-mamman Nicolta ja tällöin opettaja on paska ja koulu on kamala paikka.
kerrassaan mikään! Se mikä toisessa ketjussa hermostutti, oli matkojen pitäminen esim. naapurikaupungissa tapahtuvaa chillailua parempana. Ei se Nico-Jamppa siellä Thaikkulassa ole sen parempi lapsi kuin Jannica Keravan ostarilla, vaikka jotkut näin kuvittelevat. Samaa paskaa paskovat ja Jannicalla taitaa olla enemmän lähimmäisen rakkauttakin annettavanaan ja parempi arvosana matikassa. Nico-Jamppa taas on hyvä jumppatunneilla ja historiassa.
Mikään ei riso
takaisin palattuaan. Opettajalla menee paljon ylimääräistä aikaa asioiden selvittämiseen.
Lomamatkan takia 2vk poissa oleminen rapauttaa koulunkäyntimoraalia yleisesti. Perheen asenne koulunkäyntiin on huono. Omatkin lapseni ihmettelevät miksi heidän pitää aina mennä kouluun ja kaveri voikin mennä Thaimaaseen...
ennenkaikkkea OPETTAA sille Nico-Jessicalle kaikki hänen lomamatkansa aikana läpikäydyt asiat.
Valitettavasti en voi niitä kaikkia tietää, enkä taatusti tiedä muiden opettajien suunnitelmia.
Äidit käy sitten kuumana kun en tiedä mitä muissa aineissa opetetaan jakun olen niin patalaiska ihminen, etten ota selvää.
Sitten nämä samaiset oppilaat, jotka eivät ole tehneet siellä matkalla yhtään mitään, eivätkä ennen tai jälkeen, tulevat vaatimaan tukiopetusta ja määrärahoja siihen ei yksinkertaisesti ole.
Sori vaan, mutta minä olen opena aika väsynyt näihin matkoihin. Ja miksikö? Siksi että olen saanut aika paljon saastaa niskaan vanhemmilta näiden matkojen takia, kun en ole pystynyt taipumaan aivan mutkalle matkojen takia.
kun nämä samat kouluajalla lomailijat itkevät sitten kesäisin ja muina koulun loma-aikoina, miten he eivät saa ketään hoitajaa ja miten koulun lomat ovat aivan liian pitkiä.
Lapset hoituvat koulun loma-aikoina mainiosti,jos vain ei sitä omaa lomaa oteta joka käänteessä. Lapseni koulukaveri oli tammikuussa kolme viikkoa omalla lomalla joululoman jatkeeksi ja nyt sitten pääsiäisen jälkeen lähtevät viikoksi reissuun. Samainen kaveri roikkuu meillä koko kesän "hoidossa", kun on niin rankkaa nämä koulun loma-ajat...
Meillä otetaan kesälomarahat lomana ja minä olen kuusi viikkoa lomalla ensin ja sitten mies sen neljä viikkoa. Joululomalla oli mies ja talvilomalla minä. Järjestelykysymys. Tämäkään vaihe ei kestä kuin pari vuotta ja sitten lapset ovat jo riittävän isoja matkustamaan isovanhempien luo esim. kesälomalla (isovanhemmat asuvat ulkomailla).
Lapseni oli kolmannella luokalla 2 viikkoa sairauden takia poissa, ja aika paljon olivat silloin meneett eteenpäin. Onneksi lapseni on tosi hyvä matikassa,sai kiinni muut nopsaan. Nyt 5. luokalla on joka ilta paljon läksyjä ja tehtäviä, kyllä kahden viikon läksyihin mnee todella paljon aikaa. Toki lapseni koulussa annetaan paljon enemmän läksyjä kuin tavallisissa peruskouluissa, mutta silti!
Vaikka emme ole varakkaita, niin meillä on ollut varaa matkustaa lapsen loma-aikoina. Lapsi kyllä haluais muulloinkin, mutta olemme kunniottaneet koulua ( ei se niin hirveän kauna sitten ollut mikään itsestäänselvyys ja eikä suurimmalle osalle maailman lapsia edeleenkään ole) ja lapsen oppimista.
takaisin palattuaan. Opettajalla menee paljon ylimääräistä aikaa asioiden selvittämiseen. Lomamatkan takia 2vk poissa oleminen rapauttaa koulunkäyntimoraalia yleisesti. Perheen asenne koulunkäyntiin on huono. Omatkin lapseni ihmettelevät miksi heidän pitää aina mennä kouluun ja kaveri voikin mennä Thaimaaseen...
sitä ThaiMAA sanan taivutusta voisi ainakin äiti harjoitella.
itse ole ollut peruskoulussa joka vuosi 2 viikko lomalla, eikä siitä ollut mulle haittaa eikä muille. Puheet siitä että opettajalla menee aikaa poissa olleen oppilaan perehdyttämiseen on ihan paskaa. Joku lapun kämänen jossa oli sivut mitä piti lukea tai tehdä lyötiin kouraan. Pari kertaa tein sitten jonkun kokeen jossain kopissa koulupäivän jälkeen.
Opettaja ei anna lapselle läksyjä 2 vko loman ajaksi vaan on vanhempien päätettävissä, miten lapsi kirjojen ja harjoituskirjojen kanssa etenee. Lomailijalle ei järjestetä tukiopetusta ja jos loman aikana on kokeet, niistä tulee automaattisesti 4 eli hylätty, uusimismahdollisuus joulu- ja toukokuussa, mutta ei loman jälkeen keskellä vuotta. Opettaja ei loman jälkeen auta lomailijaa mitenkään erityisesti eli kaikki vastuu on vanhemmilla, jotka ovat päättäneet loman olevan kouluaikana. Ja jos loma päättyy maanantaina ja tiistaina on kokeet, ei opettajalla ole velvollisuutta etukäteen kokeista ilmoittaa eikä myöskään vastata vanhempien kyselyihin siitä, missä ollaan menossa. Asiat kysytään kavereilta.
Ei vähempää voisi kiinnostaa, tietty siltä kantilta katsottuna, että olisi lapsen paras kaveri, joka olisi aina loma-aikojen ulkopuolisilla lomilla, voisi ärsyttää tosiaan siksi, että omaa lasta ottaisi päähän, kun paras kaveri ei ole koulussa. Muutoin ei itseäni liikuttaisi pätkääkään.
ja aivan takuulla siitä on muodossa jos toisessa opettajalle ylimääräistä työtä.
kun nämä samat kouluajalla lomailijat itkevät sitten kesäisin ja muina koulun loma-aikoina, miten he eivät saa ketään hoitajaa ja miten koulun lomat ovat aivan liian pitkiä.
Lapset hoituvat koulun loma-aikoina mainiosti,jos vain ei sitä omaa lomaa oteta joka käänteessä. Lapseni koulukaveri oli tammikuussa kolme viikkoa omalla lomalla joululoman jatkeeksi ja nyt sitten pääsiäisen jälkeen lähtevät viikoksi reissuun. Samainen kaveri roikkuu meillä koko kesän "hoidossa", kun on niin rankkaa nämä koulun loma-ajat...
Meillä otetaan kesälomarahat lomana ja minä olen kuusi viikkoa lomalla ensin ja sitten mies sen neljä viikkoa. Joululomalla oli mies ja talvilomalla minä. Järjestelykysymys. Tämäkään vaihe ei kestä kuin pari vuotta ja sitten lapset ovat jo riittävän isoja matkustamaan isovanhempien luo esim. kesälomalla (isovanhemmat asuvat ulkomailla).
Meillä ei olla pois koulusta lomamatkan takia, silti kesä-, syys-, joulu- ja hiitolomat ovat hankalia järjestää, ei riitä vanhempien lomat. Ja kaikilla työpaikoilla ei voi vaihtaa lomarahoja vapaaksi. Eikä päättää itse loma-aikaa.
ennenkaikkkea OPETTAA sille Nico-Jessicalle kaikki hänen lomamatkansa aikana läpikäydyt asiat.
Valitettavasti en voi niitä kaikkia tietää, enkä taatusti tiedä muiden opettajien suunnitelmia.
Äidit käy sitten kuumana kun en tiedä mitä muissa aineissa opetetaan jakun olen niin patalaiska ihminen, etten ota selvää.
Sitten nämä samaiset oppilaat, jotka eivät ole tehneet siellä matkalla yhtään mitään, eivätkä ennen tai jälkeen, tulevat vaatimaan tukiopetusta ja määrärahoja siihen ei yksinkertaisesti ole.Sori vaan, mutta minä olen opena aika väsynyt näihin matkoihin. Ja miksikö? Siksi että olen saanut aika paljon saastaa niskaan vanhemmilta näiden matkojen takia, kun en ole pystynyt taipumaan aivan mutkalle matkojen takia.
lisää vielä, että kun opettaa esim. 170 yläkoululaista, joista tänäkin keväänä ennen ja jälkeen hiihtoloman on 12 oppilasta ollut omilla lomillaan, niin siinä on järjestämistä uusien kokeiden, muistiinpanojen ja kaikkien läksyjen tehtävien kanssa, kun jokaiselle räätälöi omaa suunnitelmaa. Mieletön määrä turhaa lisätyötä! Muuten menkää vaikka hevonkuuseen ja olkaa siellä 4 kk.
Opettaja ei anna lapselle läksyjä 2 vko loman ajaksi vaan on vanhempien päätettävissä, miten lapsi kirjojen ja harjoituskirjojen kanssa etenee. Lomailijalle ei järjestetä tukiopetusta ja jos loman aikana on kokeet, niistä tulee automaattisesti 4 eli hylätty, uusimismahdollisuus joulu- ja toukokuussa, mutta ei loman jälkeen keskellä vuotta. Opettaja ei loman jälkeen auta lomailijaa mitenkään erityisesti eli kaikki vastuu on vanhemmilla, jotka ovat päättäneet loman olevan kouluaikana. Ja jos loma päättyy maanantaina ja tiistaina on kokeet, ei opettajalla ole velvollisuutta etukäteen kokeista ilmoittaa eikä myöskään vastata vanhempien kyselyihin siitä, missä ollaan menossa. Asiat kysytään kavereilta.
Tässä mallia muillekin kouluille. Mua ei ärsytä toisten lomamatkoissa yhtään mikään, mutta se ärsyttää että muiden oppilaiden opiskelu häiriintyy, koska parin poissaolleen takia asioita pitää kerrata. Vanhemmilla tulisi olla täysi vastuu lapsensa oppimisesta loman aikana eikä sysätä sitä vastuuta muille.
Piittaamattomasta asenteesta se kielii jos pitää pari viikkoa lomailla kouluajalla.
Onkohan asenne omaan työntekoon yhtä löysä? Omaa lomaa aina kun siltä tuntuu...
perimmäinen syy