Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäinen yleensä alkaa harjoitella itse syömistä ja miten se aloitetaan?

Vierailija
14.03.2012 |

lyödään kuppi ja lusikka nenän eteen ja katsotaan miten käy? :D Entä nokkamuki, meillä 6kk on yritetty harjoitella sillä, mutta ei kyllä tajua yhtään sen päälle, vaikka olen itse hörppyyttänyt että hoksaisi että juotavaa sieltä tulee. Keskittyy vaan pureskelemaan nokkaosaa.

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vuodesta eteenpäin. 1,5v ovat jo osanneet kiitettävästi, ei ole tarvinnut äidin paljon lusikkaan sattua. :)

Nokkamukia ei meillä käytetä, vaan tavallista mukia, johon laitetaan vain vähän kerralla ja autetaan niin kauan että jotenkin sujuu.

Vierailija
2/13 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lusikka ym. silloin lasta alkoi kiinnostaa itse

syöminen.

ei mun mielestä 6kk ikäsen tarvii vielä osata itse syödä :)

annoin kyllä olisko ollu jostain 8kk iästä sormiruokaa, esim maissinaksuja ja vihanneksia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettii että monet saattaa täysimettää sinne 6kk asti.. niin kyllä sen ikänen on vielä aika vauva eikä tod tarvii mistään mukista vielä osata juoda

Vierailija
4/13 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä aika tarkkaan 1v1kk jälkeen suorastaan vaati saada lusikan käteen, ei suostunut syömään mitään jos ei saanut omaa lusikkaa. Ja siis ihan itsekseen alkoi lappaa ruokaa suuhun (ja joka paikkaan muualle).

Meillä on alle 1-vuotiaana käytetty vielä suht reippaasti tuttipulloa kun ei nokkamukin kanssa alkuun onnistunut, siitä poika sitten pikkuhiljaa 1v täyttämisen jälkeen on oppinut juomaan nokkamukista.

Nyt 1v9kk juo nokkamukista ja tavallisesta mukista. Tää äiti on niin laiska ettei jaksa ihan aina olla skarppina kun muki saattaa pudota ties minne, joten ainakin kylässä on yleensä nokkamuki mukana...Ja ruoan syö pääsääntöisesti itse, riippuen vähän ruoan rakenteesta.

Vierailija
5/13 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyläillessä saatta joskus antaa syöttää. Nykyisin jos lapsi on virkeä ja motivoitunut, sujuu syöminen ihan siististi, ikää on 1v 2kk.

Nokkamukista ei osaa kuitenkaan juoda. En harjoituttanut sitä kovin aikaisin, kun on juonut nesteensä pääosin rintamaitona. Yleensä alkaa paiskoa mukia, vähän auttoi, kun otin kahvat pois. Muki on Aventin tuttipullo, jossa irtokahvat ja nokkaosa. Nyt on jotenkin oppinut kallistamaan mukia kun se on ilman venttiiliä, mutta paita kastuu kokonaan vaikka on kauharuokalappu. lapsi purskauttaa suurimman osan vedestä pois. Tavallisen mukin reunasta juottamalla saattaa ottaa pikku hörpyn. Tuttipulloa en halua enää antaa, kun vieroitettiin huvitutista kuukausi sitten. Muutenkin on juout siitä vain pieniä määriä maitoa, jos olen poissa.

Vierailija
6/13 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu tuota nokkamukia lähinnä ajattelin sillä kun niissä näyttää olevan tuo 6kk+ merkintä kaupoissa niin ajattelin että saisi jo harjoitella. Ja neuvola viimeksi myös mainitsi että olisi hyvä alkaa vieroittamaan pullosta ja siirtyä nokkamukiin.. Mutta se nyt tosiaan saa jäädä vissiin vähän myöhemmäksi:)

-ap

Vierailija
7/13 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esikoisen ollessa 4 kk ja kuopuksen 6 kk. Alkuun tietysti ei ollut lusikkaa, vaan söivät sormin soseiden ohella. Esikoinen oli hieman yli 1-vuotias, kun otti lusikankin käteen, mutta vasta n. 1,5-vuotiaana alkoi syömään sillä itse aktiivisemmin, ja aika pitkään vielä siitä syötin häntä. Kuopusta puolestaan ei missään nimessä ole ikinä saanut syöttää, hän söi alkuun lähes pelkästään sormiruokaa ja itse pyysi lusikan käteensä (isosisarusta matkien) n. 11 k ikäisenä. Sen jälkeen on syönyt lusikalla itse.

Nokkamuki on annettu lapsille käteen samalla, kun kiinteät on aloitettu. Ovat hörppineet siitä vettä ruokailun päätteeksi. Muki on siis ollut siinä alkuun lähinnä harjoittelumielessä ja tottumisen vuoksi, imetin heitä tuolloin ja maidon saivat rinnasta. Maitoa alkoivat juoda mukista n. 10 kk-1-vuotiaina imetyksen päättyessä, se meni helposti, kun muki oli heille jo tuttu.

Nuk:n nokkamukit on meillä todettu selkeästi parhaimmiksi (yksinkertainen, toimiva malli ilman venttiileitä tms, joten pienen vauvankin helppo juoda siitä, silti eivät vuoda).

Vierailija
8/13 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on molemmat lapset saaneet jo noin viisikuisena maistella maissinaksuja, kun ovat siinä iässä muutenkin alkaneet olla kiinnostuneita siitä, mitä isommat ihmiset syövät, joten varmaan sen mukaan on hyvä mennä, miten omalla lapsella on kiinnostusta itse syömiseen. Maissinaksujen kädessä pitäminen ja suuhun tähtääminen auttavat varmasti myös muutenkin silmän ja käden koordinaation kehittymistä.

Kuopus tosin on halunnut ihan kiinteiden aloittamisesta asti (4,5 kk iästä asti) auttaa lusikan ohjaamisessa suuhun. Olen siten antanut auttaa siinä, vaikka siitä sotkua tuleekin. Minä täytän lusikan, annan lapsen ottaa sen käteensä ja autan viemään sen suuhun asti. Esikoisen kanssa sama homma tuli aloitettua vasta joskus kahdeksankuisena - lapsi olisi varmaan halunnut pidellä lusikkaa jo aiemminkin, mutta minua ärsytti nuorempana liikaa siitä tuleva sotku :).

Nokkamukin kanssa kuopus ei ole vielä harjoitellut, sillä juo vielä rintamaitoa, mutta sitten kun tarvitaan muutakin juomaa, ajattelin ottaa nokkamukin käyttöön, sillä minusta on turha enää 'isona' tututtaa tuttipullon käyttöön.

Vierailija
9/13 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on molemmat lapset saaneet jo noin viisikuisena maistella maissinaksuja, kun ovat siinä iässä muutenkin alkaneet olla kiinnostuneita siitä, mitä isommat ihmiset syövät, joten varmaan sen mukaan on hyvä mennä, miten omalla lapsella on kiinnostusta itse syömiseen. Maissinaksujen kädessä pitäminen ja suuhun tähtääminen auttavat varmasti myös muutenkin silmän ja käden koordinaation kehittymistä.

Kuopus tosin on halunnut ihan kiinteiden aloittamisesta asti (4,5 kk iästä asti) auttaa lusikan ohjaamisessa suuhun. Olen siten antanut auttaa siinä, vaikka siitä sotkua tuleekin. Minä täytän lusikan, annan lapsen ottaa sen käteensä ja autan viemään sen suuhun asti. Esikoisen kanssa sama homma tuli aloitettua vasta joskus kahdeksankuisena - lapsi olisi varmaan halunnut pidellä lusikkaa jo aiemminkin, mutta minua ärsytti nuorempana liikaa siitä tuleva sotku :).

Nokkamukin kanssa kuopus ei ole vielä harjoitellut, sillä juo vielä rintamaitoa, mutta sitten kun tarvitaan muutakin juomaa, ajattelin ottaa nokkamukin käyttöön, sillä minusta on turha enää 'isona' tututtaa tuttipullon käyttöön.

Vierailija
10/13 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli kun alkoi kiinteiden syöminen, lykättiin lusikka käteen. Lapset ovat syöneet itse noin 10 kk iästä alkaen ja kaiken lisäksi siististi eli ruokaa ei ole ollut ympäri keittiötä.

Vierailija
11/13 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kas ihmettä, lapsi työnsi ne suuhunsa. Sormiruokaa pöydälle ja siitä se lähtee.

Vierailija
12/13 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja löin sitten keitetyn perunan eteen. Nyt on 7.5 kk ja syö kaikenlaista käsin (kukka-parsakaalia, porkkanaa, makaronia, lihaa, bataattia, rusinoita,...jne. jne). Samalla aloitimme nokkamukilla harjoittelun, nyt osaa juoda siitä.

Vierailija
13/13 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja löin sitten keitetyn perunan eteen. Nyt on 7.5 kk ja syö kaikenlaista käsin (kukka-parsakaalia, porkkanaa, makaronia, lihaa, bataattia, rusinoita,...jne. jne). Samalla aloitimme nokkamukilla harjoittelun, nyt osaa juoda siitä.