Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ajelin tänään lukion ja yläkoulun ohi ja ajattelin, että kyllä maailma on huonompi paikka

Vierailija
13.03.2012 |

kuin minun kouluaikanani...

Toisaalta, silloin kun minä valmistuin 90-luvun alussa, asiat olivat jo huonommin kuin vanhempieni siirtyessä työelämään 70-luvun alussa.

Ajattelin tänään, että noiden ylakoululaisten ja lukiolaisten tulevaisuus on niin epävarma. Vaikka opiskelisivat todella sinnikkäästi ja ahkerasti ja hakisivat ahkerasti töitä, olisivat hyviä pakollisessa työharjoittelupaikassaan, kukaan ei silti takaa heille työpaikkaa. Kuka huolii töihin ne, jotka eivät ole niin kauniita ja rohkeita.

http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194727608469/artikkeli/puheenaihe%20il…

Sitten pohdin sitä, että voivathan nuo työllistää itsensä ja ryhtyä yrittäjiksi. Sitten kävin mielessäni läpi kymmeniä paikkakuntamme keskustassa olevia yrityksiä. Kaikki ovat joko suuria kansainvälisiä ketjuja tai pieniä henkitoreissaan olevia putiikkeja, jotka yleensä vuoden-parin jälkeen tekevät konkurssin tai muuten vain vähin äänin lopettavat toimintansa isojen tieltä. Voiko Suomessa enää pienyrittäjäkään ansaita leipäänsä yrittämisellä.

Itse katson tätä maailmaa pitkäaikaistyöttömän näkökulmasta. Erilaisia työvoimapoliittisia toimenpiteitä eli ilmaista työtä on tullut tehtyä eri työnantajille noin pari vuotta. Kovasti on kiitelty ja kehuttu kaikissa paikoissa. Mutta sitä oikeaa työtä ei ole herunut. Mutta minä olenkin jo liian vanha. Ja työkkärin kautta saa uuden harjoittelijan ilmaiseksi.

Kommentit (47)

Vierailija
41/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikana ei ollut kouluampumisia eikä edes uhkailtu sellaisilla. On tosi raskasta olla nuori ja käydä koulua tällaisena aikana kun saa joka päivä pelätä, että koska joku luokkakaveri kilahtaa ja alkaa heilumaan pyssyn kanssa. Vaikka ei itse olisi ikinä pahaa sanaa kenellekään sanonut, niin voi silti joutua ammutuksi.

Eikä pelkästää koulussa joudu pelkäämään, myös kulkiessa ulkona ja kauppakeskuksissa. Eikä pelkästään nuoret joudu pelkäämään vaan kaikenikäiset.

Ei mun nuoruudessani 80 ja 90 luvulla tuollaista sentään kuitenkaan ollut!

Ja kyllä 90 luvun lama oli niin totaalinen monelle sen ajan nuorelle, että ns. jaloilleen ei ole kaikki päässeet vieläkään.

:D Hyvä parodia.

Vierailija
42/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muka on se auvoisa aikakausi, jolloin kaikki oli paremmin, ap? Kun suuret ikäluokat tulivat nuoriksi aikuisiksi, joka paikka oli tukossa ikätovereita. Luokissa istui kevyesti yli 40 oppilasta. Jatko-opiskelemaan oli vaikea päästä. Lapsuus olikin kulunut säännöstelyaikana ja pulan aikana. Kun minä, -67 syntynyt tulin nuoreksi, opiskelemaan kyllä pääsi - valmistuakseni sitten ammattiin -90 luvun alun suuren laman aikaan. Minä sinnittelin viisi vuotta määräaikaisena ennen vakinaistamista, mieheni oli ekat kolme vuotta työtön ilman mitään työttömyystukia (kun ei sitä saa, kun vaimo oli "hyvätuloinen"). KUSSAKIN AJASSA ON OMAT VAIKEUTENSA, AP. On naiivia kuvitella, että koska nyt on globalisaation myötä tietynlaisia vaikeuksia (suorittavaa työtä siirretään halvemman työvoiman maihin), KAIKKI on nyt huonommin kuin ennen. Kyllä, teollisuustyötä on yhä vähemmän. Toisaalta, työllisyystilanne on nyt melko hyvä, Tilastokeskuksen mukaan työttömyysprosentti oli 7,8, eli 0,4 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuotta aiemmin. Suurten ikäluokkien poistuminen eläkkeelle merkitsee, että vaikka työpaikkoja jossakin määrin yhä siirtyy ulkomaille, työpaikkoja myös vapautuu eläköitymisen myötä. Ja hoiva-alalla näkymät eivät ole koskaan olleet näin hyvät, siis työllistymisen ja yrittämisen kannalta... Taloudelliset heilahtelut eivät ikävä kyllä poistuneet euron myötä, kuten luultiin. Sellainen epävarmuus siis on tullut jäädäkseen. Mutta kuten tosiaan se 1990-luvun alun suuri lama osoitti, ei talouden vaihteluita ole koskaan ollutkaan olematta!

mutta ei niitä työttömiä paperimiehiä sinne voi laittaa.

NYT ei kumminkaan kannata kouluttautua enää paperimieheksi. Ja minä en kyllä IHAN hirveästi osaa säälitellä paperialan työttömiä, jotka kumminkin töissä ollessaan nostivat sellaisia liksoja, että moni akateeminen ei ikinä. Kyllä se totta on, että työttömäksi jäävän keski-ikäisen työllistymismahdollisuudet ovat huonot. Mutta eivät ne ole oikeastaan enää kymmeniin vuosiin OLLEETKAAN hyvät! Esim. oma isäni jäi työttömyyseläkkeelle 1980-luvulla, kun ei vuosiin saanut töitä (jäi työttömäksi 50+ -iässä). Uudelleen kouluttautuminen ei silti ole välttämättä huono idea, kunhan alan valitsee viisaasti. Juuri hoiva-alalla otetaan töihin mielellään keski-ikäisiä, kunhan heillä on koulutus ja terveyttä tarpeeksi.

kun riittävän monta kertaa tulee kuvainnollisesti turpaan työmarkkinoilla.

Nyt siirryn kotitöiden pariin. Jatkakaa te väittelyä, mutta yrittäkää edes olla ihmisiksi.

ap

ja heti, kun sulle tulee vastaväitteitä, sä vetäydyt pelistä. Sulta loppui selvästi paukut, ha!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä muka on se auvoisa aikakausi, jolloin kaikki oli paremmin, ap? Kun suuret ikäluokat tulivat nuoriksi aikuisiksi, joka paikka oli tukossa ikätovereita. Luokissa istui kevyesti yli 40 oppilasta. Jatko-opiskelemaan oli vaikea päästä. Lapsuus olikin kulunut säännöstelyaikana ja pulan aikana. Kun minä, -67 syntynyt tulin nuoreksi, opiskelemaan kyllä pääsi - valmistuakseni sitten ammattiin -90 luvun alun suuren laman aikaan. Minä sinnittelin viisi vuotta määräaikaisena ennen vakinaistamista, mieheni oli ekat kolme vuotta työtön ilman mitään työttömyystukia (kun ei sitä saa, kun vaimo oli "hyvätuloinen"). KUSSAKIN AJASSA ON OMAT VAIKEUTENSA, AP. On naiivia kuvitella, että koska nyt on globalisaation myötä tietynlaisia vaikeuksia (suorittavaa työtä siirretään halvemman työvoiman maihin), KAIKKI on nyt huonommin kuin ennen. Kyllä, teollisuustyötä on yhä vähemmän. Toisaalta, työllisyystilanne on nyt melko hyvä, Tilastokeskuksen mukaan työttömyysprosentti oli 7,8, eli 0,4 prosenttiyksikköä pienempi kuin vuotta aiemmin. Suurten ikäluokkien poistuminen eläkkeelle merkitsee, että vaikka työpaikkoja jossakin määrin yhä siirtyy ulkomaille, työpaikkoja myös vapautuu eläköitymisen myötä. Ja hoiva-alalla näkymät eivät ole koskaan olleet näin hyvät, siis työllistymisen ja yrittämisen kannalta... Taloudelliset heilahtelut eivät ikävä kyllä poistuneet euron myötä, kuten luultiin. Sellainen epävarmuus siis on tullut jäädäkseen. Mutta kuten tosiaan se 1990-luvun alun suuri lama osoitti, ei talouden vaihteluita ole koskaan ollutkaan olematta!

mutta ei niitä työttömiä paperimiehiä sinne voi laittaa.

NYT ei kumminkaan kannata kouluttautua enää paperimieheksi. Ja minä en kyllä IHAN hirveästi osaa säälitellä paperialan työttömiä, jotka kumminkin töissä ollessaan nostivat sellaisia liksoja, että moni akateeminen ei ikinä. Kyllä se totta on, että työttömäksi jäävän keski-ikäisen työllistymismahdollisuudet ovat huonot. Mutta eivät ne ole oikeastaan enää kymmeniin vuosiin OLLEETKAAN hyvät! Esim. oma isäni jäi työttömyyseläkkeelle 1980-luvulla, kun ei vuosiin saanut töitä (jäi työttömäksi 50+ -iässä). Uudelleen kouluttautuminen ei silti ole välttämättä huono idea, kunhan alan valitsee viisaasti. Juuri hoiva-alalla otetaan töihin mielellään keski-ikäisiä, kunhan heillä on koulutus ja terveyttä tarpeeksi.

kun riittävän monta kertaa tulee kuvainnollisesti turpaan työmarkkinoilla.

Nyt siirryn kotitöiden pariin. Jatkakaa te väittelyä, mutta yrittäkää edes olla ihmisiksi.

ap

ja heti, kun sulle tulee vastaväitteitä, sä vetäydyt pelistä. Sulta loppui selvästi paukut, ha!

Vierailija
44/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun aikana ei ollut kouluampumisia eikä edes uhkailtu sellaisilla. On tosi raskasta olla nuori ja käydä koulua tällaisena aikana kun saa joka päivä pelätä, että koska joku luokkakaveri kilahtaa ja alkaa heilumaan pyssyn kanssa. Vaikka ei itse olisi ikinä pahaa sanaa kenellekään sanonut, niin voi silti joutua ammutuksi.

Eikä pelkästää koulussa joudu pelkäämään, myös kulkiessa ulkona ja kauppakeskuksissa. Eikä pelkästään nuoret joudu pelkäämään vaan kaikenikäiset.

Ja kyllä 90 luvun lama oli niin totaalinen monelle sen ajan nuorelle, että ns. jaloilleen ei ole kaikki päässeet vieläkään.

Vierailija
45/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakappa tästä yhtälöstä tulos:

Ollilan vetämän työryhmän mukaan työnteon tehokkuus on niin heikkoa, että sorvin ääressä on 150000turhaa työläistä. Ne olisi siivottava kortistoon ja sama työmäärä olisi tehtävä pienemmällä porukalla. Vain tuolla tehostamisella Suomi pelastuu.

Talousviisaiden mukaan Suomeen olisi tuotava tällä vuosikymmenellä ulkomailta yli 100000 vierastyöläistä. Muuten uhkaa perikato.

Eläköitymisikää olisi saatava nousemaan noin kahdella vuodella. Eläkeikäisten ikäluokka on noin 75000/vuosi. Jos niistä pari vuosikurssia saisi pidettyä pitempään töissä - se lisäisi työläisten määrää yli 100000 työntekijällä.

Näillä toimenpiteillä saataisiin nuorisotyöttömien lukumäärää lisättyä yhteensä 300000 - 500000 nuorella.

Tärkeintä olisi saada elekkeellejääntikahvitus ja haitajaiskahvitus samasta pannusta ja samalla kakulla.

Vierailija
46/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et taida tietää mitä parodia tarkoittaa.

Sä et taida tietää, mikä on työpaikka.

Vierailija
47/47 |
14.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sä et taida tietää mitä parodia tarkoittaa.

Sä et taida tietää, mikä on työpaikka.

oikeassa, että en tiedä millainen on vakityöpaikka. Semmosta ei ole näkynyt meilläpäin.