Ajelin tänään lukion ja yläkoulun ohi ja ajattelin, että kyllä maailma on huonompi paikka
kuin minun kouluaikanani...
Toisaalta, silloin kun minä valmistuin 90-luvun alussa, asiat olivat jo huonommin kuin vanhempieni siirtyessä työelämään 70-luvun alussa.
Ajattelin tänään, että noiden ylakoululaisten ja lukiolaisten tulevaisuus on niin epävarma. Vaikka opiskelisivat todella sinnikkäästi ja ahkerasti ja hakisivat ahkerasti töitä, olisivat hyviä pakollisessa työharjoittelupaikassaan, kukaan ei silti takaa heille työpaikkaa. Kuka huolii töihin ne, jotka eivät ole niin kauniita ja rohkeita.
http://www.aamulehti.fi/Kotimaa/1194727608469/artikkeli/puheenaihe%20il…
Sitten pohdin sitä, että voivathan nuo työllistää itsensä ja ryhtyä yrittäjiksi. Sitten kävin mielessäni läpi kymmeniä paikkakuntamme keskustassa olevia yrityksiä. Kaikki ovat joko suuria kansainvälisiä ketjuja tai pieniä henkitoreissaan olevia putiikkeja, jotka yleensä vuoden-parin jälkeen tekevät konkurssin tai muuten vain vähin äänin lopettavat toimintansa isojen tieltä. Voiko Suomessa enää pienyrittäjäkään ansaita leipäänsä yrittämisellä.
Itse katson tätä maailmaa pitkäaikaistyöttömän näkökulmasta. Erilaisia työvoimapoliittisia toimenpiteitä eli ilmaista työtä on tullut tehtyä eri työnantajille noin pari vuotta. Kovasti on kiitelty ja kehuttu kaikissa paikoissa. Mutta sitä oikeaa työtä ei ole herunut. Mutta minä olenkin jo liian vanha. Ja työkkärin kautta saa uuden harjoittelijan ilmaiseksi.
Kommentit (47)
mutta juttelen ennemmin ystävieni kanssa siitä kuin täällä :)
T. Työtön jo kolmatta vuotta, ikuinen pätkätyöläinen, harjoittelija
jäin suoraan työttömäksi valmistuttuani ja sitä rataa onkin sitten jatkunut. Välillä olen saanut jonkun pätkätyön mutta oikeassa ja perinteisessä työpaikaasa en ole ollut ikinä!
Toiovn, että omille nuorilleni ei käy yhtä huonosti. Mutta pahalta näyttää nykynuortenkin työllisyystilanne.
jäin suoraan työttömäksi valmistuttuani ja sitä rataa onkin sitten jatkunut. Välillä olen saanut jonkun pätkätyön mutta oikeassa ja perinteisessä työpaikaasa en ole ollut ikinä! Toiovn, että omille nuorilleni ei käy yhtä huonosti. Mutta pahalta näyttää nykynuortenkin työllisyystilanne.
mutta silloin oli vielä työtä, jota nykyään ei enää ole. On ulkoistettu, viety tuotantoa ulkomaille ja automatisoitu. On tehostettu ja säästetty. Ei ole kivaa ei.
ap
tota systeemiä olen minäkin usein miettinyt.. joo onhan niitä jotka on vaan laiskoja, mutta toi työharjoittelu systeemi on niin paska!
Kyllä ilmaiseksi on töitä, mutta heti kun rahasta puhutaan, niin vastaus on kiitos, mutta ei ole tarvetta! voi helvetti!
eikä "vanhoja" jätetä rauhaan eikä päästetä aikaisemmin eläkkeelle.. mitä vitsin järkeä? kuitenkin kaikki tietävät, että jopa 20 vuotiaat on työttömiä...
puhun äitini puolesta, itse toistaiseksi työelämässä.. mutta kyllä mietyttää, että miksi tehdä duunia, kun Suomessa ei voitolle jää.. mitä enemmän tienaat sitä enemmän annat veroissa pois.. ja kenelle??? kenelle??????????????????????????
Pitäisi olla tulot aika helvetin isot jos voittoa haluaa...
Tai ihan muutenkin ärsyttää, että kaksi ihmistä jotka asuvat samassa taloudessa ja kummatkin suht "hyvässä" duunissa, niin silti ei ole varaa ostaa omaa kotia... ja en todellakaan halua mistään kerrostalosta kaksiota, kun meitä olisi jo kolme... enkä edes vaadi kun 3-4 huonetta omalla tontilla..
Tämä tarina pääkaupunkiseudusta..
Se että kuvittelee asioiden olleen ennen paremmin ja nykyään huonommin kertoo lähinnä omasta ikääntymisestä. Mummokin muistelee kuinka sota-aikana oli kaikki paljon paremmin. :D
Se että kuvittelee asioiden olleen ennen paremmin ja nykyään huonommin kertoo lähinnä omasta ikääntymisestä. Mummokin muistelee kuinka sota-aikana oli kaikki paljon paremmin. :D
Mummo kertoo usein sota-ajan juttuja silloin heidän perheellään oli todella rankkaa. Elettiin silti omavaraistaloudessa, joten oli työtä ja toivoakin.
70-luvun alussa puolestaan työllisyys oli huikean hyvä Suomessa. Oli paljon työpaikkoja, joihin ei vaadittu kummempaa koulutusta. Vajaakuntoinenkin saattoi silloin työllistyä. Inflaatio söi asuntolainat.
On asioita, jotka ovat tällä hetkellä niinsanotusti paremmin. mm. tämä netti, tiedonvälitys ja kaikki vimpaimet ja teknologian huima kehitys. Ei se kuitenkaan kompensoi sitä, että iso määrä nuoria ja vanhempiakin joutuu pysyvästi työelämän ulkopuolelle. Se on ihan aikuisten oikeesti valtava ongelma tällä hetkellä.
Mummo kertoo usein sota-ajan juttuja silloin heidän perheellään oli todella rankkaa. Elettiin silti omavaraistaloudessa, joten oli työtä ja toivoakin.
70-luvun alussa puolestaan työllisyys oli huikean hyvä Suomessa. Oli paljon työpaikkoja, joihin ei vaadittu kummempaa koulutusta. Vajaakuntoinenkin saattoi silloin työllistyä. Inflaatio söi asuntolainat.
On asioita, jotka ovat tällä hetkellä niinsanotusti paremmin. mm. tämä netti, tiedonvälitys ja kaikki vimpaimet ja teknologian huima kehitys. Ei se kuitenkaan kompensoi sitä, että iso määrä nuoria ja vanhempiakin joutuu pysyvästi työelämän ulkopuolelle. Se on ihan aikuisten oikeesti valtava ongelma tällä hetkellä.
Absoluuttinen köyhyys on vähentynyt rajusti ja suomalaisten suhteellinen köyhyys kansana on nykyään lähinnä vitsi. Nykysuomalaisella köyhällä on varaa asioihin, joista 70-luvun keskiluokkainen vain haaveili ja sota-aikainen ei edes uskaltanut. En todellakaan ymmärrä ennen oli paremmin -marmattajia.
Mä en kanssa oikein ymmärrä miten esimerkiksi maassa asiat oli paremmin, silloin oli puoli miljoonaa työtöntä. Sen jälkeenhän on ollut pelkkää nousukautta ja pari lyhyttä taantumaa.
1970-luvulla oli töitä, kun kymmenet tuhannet nuoret muutti maasta pois paremman elintason perässä. Siksi jäljelle jäävät sai töitä vähän heikommillakin ansioilla.
että kaikki palstamammat oli saanet 90-luvulla töitä. Se oli vain omaa saamattomuutta jos ei töitä saanut.
Tässä oli esimerkkejä, millä palstamamma oli itsensä työllistänyt
-naapurin koiria ulkoiluttamalla
hampurilaispaikkoihin töihin
-kukkakaupat ottaa mielellään kaikki työttömät läheteiksi
-autokorjaamon pihalle voit mennä pesurätin ja ämpärin kans tarjoamaan kilpailevaa autopesua vitosella.
Voi, kaikkea kivaa oli tarjottu, mutta eihän teille työttömille luusereille edes se metsästys ja marjastus kelpaa.
työnantajana voin sanoa että olen nuoria ottanut työharjoitteluun mutta ne tulee töihin milloin tulee ja tekee hutiloiden minkä tekee. toki heti otttaisin töihin kun joku olis työajan töissä ja lisäksi tekisi työn niin hyvin ettei tarvi kokoajan tarkistaa ja korjata.
työnantajana voin sanoa että olen nuoria ottanut työharjoitteluun mutta ne tulee töihin milloin tulee ja tekee hutiloiden minkä tekee. toki heti otttaisin töihin kun joku olis työajan töissä ja lisäksi tekisi työn niin hyvin ettei tarvi kokoajan tarkistaa ja korjata.
Ennen oli nykynuorisokin ihan toisenlaista. :D
Ennen oli nykynuorisokin ihan toisenlaista. :D
ainakin oli mun tuttavapiirissä. Itse olin aina varttia ennen työajan alkua valmiina kun nyt tullaan töihin vartttia yli ja aletaan vasta valmistautua töihin. mitään työtä ei tehdä kunnolla. itse olen tehnyt töitä 13 v asti joka kesä ja lukion ohella teinkin illat jo kunnon työpäivää ja aina siitä eteenpäin. koskaan en ole omissa työkavereissa tällaista välinpitämättömyyttä kun nykyknorilla. mutta jos nuorista löytyy ahkera työntekijä niin LUPAAN palkata. pian kyllä menetän toivoni enä edes ota enää harjoitteluun. niistä on ollut tään mennessä pelkkää suurta vaivaa.
juu, ilmaiset työharjoittelijat kyllä kelpaavat, mutta palkkaa ei kukaan työnantaja enää nykyään maksaisi. Kyllä siinä menee motivaatio yhdeltä jos toiseltakin. Nuo nykyajan lusmunuoret saattavat olla jo toisen polven syrjäytyneitä. Heidän vanhempansa saattoivat jäädä 90-luvun alun lamassa työttömiksi.
Mä olen 35-v. ja tiedän montakin ikätoveriani ja vähän vanhempaakin, joita ei ole työnteko ikinä kiinnostanut. Eiköhän niitä ole joka ikäluokassa, ainahan omaa sukupolvea seuraavat ovat kelvottomia ja laiskoja. :D
On asioita, jotka ovat tällä hetkellä niinsanotusti paremmin. mm. tämä netti, tiedonvälitys ja kaikki vimpaimet ja teknologian huima kehitys. Ei se kuitenkaan kompensoi sitä, että iso määrä nuoria ja vanhempiakin joutuu pysyvästi työelämän ulkopuolelle. Se on ihan aikuisten oikeesti valtava ongelma tällä hetkellä.Absoluuttinen köyhyys on vähentynyt rajusti ja suomalaisten suhteellinen köyhyys kansana on nykyään lähinnä vitsi. Nykysuomalaisella köyhällä on varaa asioihin, joista 70-luvun keskiluokkainen vain haaveili ja sota-aikainen ei edes uskaltanut. En todellakaan ymmärrä ennen oli paremmin -marmattajia.
Suomalaisessa yhteiskunnassa köyhäkin tulee tosi kelvollisesti toimeen ( olen todellakin elänyt "köyhyydessä") ja mielekästä tekemistä löytyisi kaikille, jos vaan vähän viitsisi. Mutta kun ei mikään vapaaehtoistyö tms. jaksa kiinnostaa, kivempi masentua neljän seinän sisällä, juoda viinaa ja vähän piestä perhettä.
Lisäksi suomen virallinen työttömyysprosentti on tällä hetkellä alle 8. TOki on paljon työharjoittelijoita ja kaiken maailman kurssilaisia, mutta periaatteessa työllisyystilanne on toistaiseksi ihan hyvä.
Kyllä mäkin olen huomannut, että työelämä on nykyään tosi ankaraa, itse olen aina tehnyt töitä, ja ensimmäisen vakituisen työsopimukseni sain nyt vuoden vaihteessa, täytän tänä vuonna 34 vuotta. Mutta en ole antanut pätkätöiden estää elämistäni, ja kolme lasta tein jo noina epävarmoina aikoina. Nyt on sitten helppo olla, kun ei tarvitse koko ajan miettiä työasioita, ja toisaalta on perhekin jo kasassa.
Eipä tässä mun vuodatuksessa ollut mitään järkeä, mutta siinä nyt ap:lle tekstiä. Namedropping-ketjuun en viitsinyt osallistua, kun olisin lyönyt teidät kaikki laudalta.
jos harjoittelijat tekisivät työn kunnolla niin varmasti palkkaisin. mut miksi palkkaisin kun töihin tullaan miten sattuu ja kaikki työt saa tarkistaa ja joka hommasta löytyy korjattavaa. uskon että jokainen työnanataja kyllä palkkaa jos löytää hyvän työharjoittelijan. nää nuoret on vaan suoraan sanoen laiskojapaskoja.
juu, ilmaiset työharjoittelijat kyllä kelpaavat, mutta palkkaa ei kukaan työnantaja enää nykyään maksaisi. Kyllä siinä menee motivaatio yhdeltä jos toiseltakin. Nuo nykyajan lusmunuoret saattavat olla jo toisen polven syrjäytyneitä. Heidän vanhempansa saattoivat jäädä 90-luvun alun lamassa työttömiksi.
siis nimenomaan lun linkin. työharjoittelun mennään näyttämään taidot, ei lusmuilemaan, taidokkaat saa jatkaa ja surkeat saavat mennä seuraavaan ilmaisharjoitteluun.
siis nimenomaan lun linkin. työharjoittelun mennään näyttämään taidot, ei lusmuilemaan, taidokkaat saa jatkaa ja surkeat saavat mennä seuraavaan ilmaisharjoitteluun.
ei toimia työnantajille näytön paikkana, jotta he saisivat harjoittelijoista valita parhaat päältä.
jos harjoittelijat tekisivät työn kunnolla niin varmasti palkkaisin. mut miksi palkkaisin kun töihin tullaan miten sattuu ja kaikki työt saa tarkistaa ja joka hommasta löytyy korjattavaa. uskon että jokainen työnanataja kyllä palkkaa jos löytää hyvän työharjoittelijan. nää nuoret on vaan suoraan sanoen laiskojapaskoja.
näin tapahtui useammassa paikassa. Olisi pitänyt vain saada ilmainen työntekijä. Samat firmat ottavat jatkuvasti uusia ilmaisia työntekijöitä työkkärin kautta.
ap