Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla menee hermo lopullisesti lapseni kiusaajan kanssa!

Vierailija
13.03.2012 |

Lapseni on ekalla luokalla ja jo syksystä asti luokkakaveri on kiusannut häntä monin eri tavoin. On leikkien häiritsemistä, tönimistä, sylkemistä, lyömistä, härnäämistä, repimistä... Oma lapseni uskollisesti joka kerta kertoo opettajalle, joka puhuttelee kiusaajan ja laittaa pyytämään anteeksi. En tiedä, onko annettu jotain muita sanktioita. Opettaja on puhunut kiusaajan vanhempien kanssa, minä olen puhunut kiusaajan vanhempien kanssa. Vanhemmat ovat puhuneet lapsensa kanssa. Minä olen ohjeistanut omaa lastani välttämään kiusaajan seuraa ja kertomaan jatkossakin kiusaamisesta (lapsi jossain vaiheessa sanoi, ettei jaksa raportoida jokaisesta tönimisestä jne.) Lapset ovat keskustelleet koulussa asiasta opettajan johdolla. Minä olen puhunut kiusaajan kanssa.

MITÄÄN ei tapahdu. Joka ikinen päivä lapseni tulee koulusta kotiin uuden raportin kanssa siitä, kuinka taas on revitty repusta ja tönitty portaissa. Tämä kiusaaja haluaisi kovasti olla lapseni kaveri, mutta koska ei osaa leikkiä nätisti, eikä suostu ottamaan muita lapsia mukaan leikkeihin, oma lapseni ei halua leikkiä hänen kanssaan. Ja nyt ollaan siinä pisteessä, että meidän lapsi puhuu siitä, kuinka hän vihaa ja inhoaa kiusaajaansa. Aiemmin lapseni yritti ottaa kiusaajaa joskus leikkeihin mukaan, huonolla seurauksella. Ja välillä hänellä oli vain paha mieli ja harmi tämän kiusaajan puolesta, kun ei kukaan halua olla hänen kaveri. Mutta loputtomiin ei minunkaan pitkäpinnainen ekaluokkalaiseni jaksanut yrittää.

Multa on keinot loppu. Mitä tässä enää voi tehdä? Opettaja yrittää ihan varmasti parhaansa koulussa ja haluan uskoa, että kiusaajan vanhemmat myös. Ei tämä voi olla heillekään helppo tilanne. Minä puolestani alan taipua lapseni tunteiden puolelle ja vihantunne kiusaavaa lasta kohtaan ei ole kaukana.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempineen koolle ja kertoisin että jos toimintaa ei saada koulun tai vanhempien puolesta loppumaan, teet tästä poliisiasian, se tepsi kaverini perheen kohdalla.

Vierailija
2/22 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempineen koolle ja kertoisin että jos toimintaa ei saada koulun tai vanhempien puolesta loppumaan, teet tästä poliisiasian, se tepsi kaverini perheen kohdalla.

nyt kuulostaa ehkä vähän yliampumiselta. Tai en minä tiedä. Herättäiskö se vanhemmat sitten lopullisesti laittamaan lapsensa kuriin. Jos se ylipäätään on mahdollista. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt kuulostaa ehkä vähän yliampumiselta. Tai en minä tiedä. Herättäiskö se vanhemmat sitten lopullisesti laittamaan lapsensa kuriin. Jos se ylipäätään on mahdollista. ap

Onhan tuossa jo yritetty kaikenlaista rauhanomaisempaa. Ajattelen tässsä nyt jopa kiusaajankin etua, hänen elämästää tulee todella kovaa, jos hän ei ala hankkia itselleen kavereita rakentavammilla keinoilla!

Vierailija
4/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta sillä, onko tuolla lapsella diagnoosia tai ei, ei ole tuon kiusatun näkövinkkelistä MITÄÄN merkitystä. Eikä tarvitsekaan olla, ei sitä käytöstä siltikään tarvitse kestää tai hyväksyä. Meidän koulussa nuo ratkaistu niin, että tuon kiusaajan perässä kulkee koko ajan joku aikuinen, siis KOKO ajan, kaikki välitunnit, kaikki siirtymiset koulun sisällä yms. Tulee kouluun aiemmin kuin muut ja lähtee myöhemmin. Joillakin määräaajan, joidenkin toisen perässä koko ajan. Vaadi samaa tuolle kiusaajalle, tuossa alkaa olla jo terveys ja omaisuus pikkuhiljaa vaarassa. JOs ei onnsitu, sitten yhteys lastensuojeluun, josko onistuisi sen kautta.

Vierailija
5/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rehtorin puhuttelu ja jos ei lopu, oppilashuoltoryhmä ja lastensuojelu.

Vierailija
6/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn kersa on joku ruma lihava kummajainen. Kiusaajat ottaa sellaiset looserin aina uhreikseen. Niistä kun saa parhaat naurut! :)

Vierailija
7/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apn kersa on joku ruma lihava kummajainen. Kiusaajat ottaa sellaiset looserin aina uhreikseen. Niistä kun saa parhaat naurut! :)

Parhaat naurut saa sinusta. Etkä edes itse tajua sitä. Ja se naurattaa vielä enemmän.

Vierailija
8/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat saavat lapsensa yleensä kuriin, koska eivät halua lastensuojeluun selvittämään asiaa.

Keinoja kuule rupeaa löytymään.

Vierailija
9/22 |
27.11.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella voi olla esim. neurologista häikkää, jota vanhemmat kieltäytyvät uskomasta. Oma lapseni ei kiusaa, mutta on erityisryhmässä jossa on noita kiusaajia ja heistä jokaisella on jokin häiriö.

Vierailija
10/22 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempiin se tepsiikin, ottavatpahan tosissaan ja laittavat lapsensa ruotuun. Ketuttaa nämä kädettömät vanhemmat jotka vain hymistelevät lastensa toilailuille.

Vierailija
11/22 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ehkä ne vanhemmat kiusaa itse sitä lastaan. niin siitä on tullut tuollainen idiootti.

Vierailija
12/22 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

rangaistuksia ne kiusaajan vanhemmat on sille lapselle antaneet?

Vierailija
13/22 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusaamisesta tehdään poliisiasia? mikä on rikosnimike?

Vierailija
14/22 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkiä niin kuin muut lapset. Kyseessä saattaa olla erityistä tukea tarvitseva lapsi. Jos näin on, niin sitten rankaisua tarvitsevat osaamattomat aikuiset.

Nämä on todella vaikeita tilanteita. Meillä kanssa tyttären ryhmässä poika, joka selvästi ei ryhmässä pärjää. Näyttää sen kiusaamisella ja häiriköinnillä. Opettaja joutuu ennakoimaan tilanteet joissa ongelmia saattaa tulla. Koulun puolelta ei kuitenkaan mitään ole tapahtunut. Vanhemmille raportoidaan kaikki ongelmat kyllä, mutta siinä kaikki. Opettaja totesi minulle vain että kiusaaminen ei kohdistu pelkästään meidän lapseen. Siinä se sitten.

Vierailija
15/22 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

leikkiä niin kuin muut lapset. Kyseessä saattaa olla erityistä tukea tarvitseva lapsi. Jos näin on, niin sitten rankaisua tarvitsevat osaamattomat aikuiset.

Nämä on todella vaikeita tilanteita. Meillä kanssa tyttären ryhmässä poika, joka selvästi ei ryhmässä pärjää. Näyttää sen kiusaamisella ja häiriköinnillä. Opettaja joutuu ennakoimaan tilanteet joissa ongelmia saattaa tulla. Koulun puolelta ei kuitenkaan mitään ole tapahtunut. Vanhemmille raportoidaan kaikki ongelmat kyllä, mutta siinä kaikki. Opettaja totesi minulle vain että kiusaaminen ei kohdistu pelkästään meidän lapseen. Siinä se sitten.

Miten tänä päivänä voi olla kouluikään asti ehtinyt lapsi, joka ei osaa leikkiä, toimia ryhmässä... Onko tälle käytökselle hymistelty koko "varhaiskasvatusaika"? Vai onko kyseinen mussukka kotihoidettu ja äiti kieltäytynyt kaikistä turhanpäiväisistä alkaen neuvolakäynnit...

No joo, vähän aiheen ohi, mutta eikö tosiaan kukaan huomaa, jos lapsi ei osaa toimia ryhmässä/sosiaalisissa tilanteissa? Siis vasta kouluiässä joku kiinnittää huomiota, kun tämä kiusaa?

Vierailija
16/22 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiusaamista ei saa loppumaan rangaistuksilla, kun kiusaamisen syynä on sosiaalinen taitamattomuus. Vanhemmat tarvitsisivat tukea ja apua perheneuvolasta, ja opettajan pitäisi puhutteluiden sijaan opastaa ja tukea lasta sosiaalisissa tilanteissa.

Vierailija
17/22 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sossut opettaa olemaan ihmisiksi. Varmasti löytyy joku mukava laitos kiusanhengelle.

Vierailija
18/22 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä luokan kiusaaja oli 4 lapsisen perheen lapsonen, ollut kerhoissa jne. Oli erityislapsi, joka selvisi kouluvuoden aikana hiljalleen, oppimisongelmien lisäksi oli ja on yhä jotenkin ongelmallinen kaverijutuissa, ei edelleenkään 10v iässä ymmärrä oikean ja väärän eroa, siis miksi joku asia on kielletty tai mitä on mielipaha tms. Vaikea selittää, mutta ei siis koe sääntöjä omikseen kun ei ymmärrä niiden syitä.

Vierailija
19/22 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusaajalla olisi oikeati joku dignoosi. tiedätkö, onko tutkittu? Esim. asperger ja vailla ymmärrystä asettua toisen asemaan? Huomoa käytöstä ei saa erityislapseltakaan sallia. Minusta tässä ratkaisevaa on kiusaamisen määrä. Jos jokapäiväistä, voisi kiusaajalapsen eristää hetkeksi muista välitunneilla ja muina vapaina hetkinä. Esim. avustaja kulkee hänen kanssaan viikon. Jos sujuu hyvin, saisi lisää vapautta. Opetettaisiin kantapään kautta, MITEN ollaan toisten kanssa.

Vierailija
20/22 |
13.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kiusaava poika, ei vika aina ole kasvatuksessa vaan lapsella voi olla esim. jonkinlainen kehityshäiriö, sairaus joka tarvitsee ammattilaisen taitoa ja ehkä erilaisen ympäriston missä oppia-> pienempi ryhmä, oma koulunkäyntiavustaja tms.

Vanhemmat luultavasti kärsii itsekin pojan metkuista mutteivät osaa vaatia kunnalta tai kaupungilta apua. Sitä on kyllä saatavilla kun vaatii.