Kuinka huonon hampaan voi oikein korjata?
Kommentit (23)
ei ne aikuisille v*ttuile! Se on sitä lapsuudesta jäänyttä kammoa...silloin kyllä sai kuulla jos ei ollut hampaitaan pessyt. Aikuisiällä hajoaa ihan eri syistä. Itselläkin alkoi hampaat reikiintyä perättäisten raskauksien jälkeen. Nyt vasta alkanut tasoittua, kymmenen vuotta synnytyksestä.
mulla on niin iso kynnys varata aikaa meidän hammaslääkärille. se ihan pokkana v*ttuilee kuin oon niin huonosti suuni hoitanu ja mä sentään pesen aina hampaat 2x/päivä. Mulla "on menny niin suuhun" raskaudet ja imetykset (4v välillä raskaana ja imetystä). Ennen ei ollu mitään. ap
Se on ihan omaa laatuaan :D
Takahampaassani oli jo lapsena iso reikä. Hammaslääkäri sanoi että se on vain lakritsinpala eikä tehnyt sille mitään. Toki tiesin että reikä se oli, mutta hämäännyin niin vastauksesta etten 10-vuotiaana osannut vasta-argumentoida. Meni muutama vuosi ja hammas juurihoidettiin. Reikä oli mennyt jo sen verran pahaksi. Meni vuosikymmen ja juurihoidettu hammas halkesi. Olihan se takahampaana jatkuvan rasituksen alla, joten ei ihme. Hammas paikattiin. Aikansa se keski, kun hammas halkesi taas. Päivystyksessä se paikattiin väliaikaisella paikalla, koska meidän kaupungissa jonot hammashoitoon ovat noin 2 vuotta. Väliaikainen paikka ei tietenkään kestänyt, sehän on lähinnä sellainen purkkaviritys. Piti hakea uusi tilalle, joka sekään ei kestänyt. Sain tässä välissä ajan hammashoitajalle, joka arvioi hoidontarpeen ennen hammaslääkäriä. Hoitaja sanoi että eihän se nyt mitään haittaa että olet haljenneen poskihampaan kanssa kun se on juurihoidettu. Odotellaan vaan rauhassa sitä lääkäriaikaa 1,5 vuoden päähän. Meni 0,5 vuotta ja kipu juurihoidetussa hampaassa oli kova. Piti mennä päivitystykseen. Hammaslääkäri otti röntgenkuvan ja sanoi: "Jaahas, tästä ei enää kalua tule". Hammas jouduttiin poistamaan kokonaan, se oli täysin mätä. Hampaan poistaminen on aiheuttanut sittemmin purentavirheen ja siitä aiheutuvan jatkuvan kivun. Päivystävä hammaslääkäri kirjoitti lähetteen stabilaatiokiskon asentamiseen. Enää 1,5 vuotta tarvitsee odottaa, sitten todennäköisesti pääsen keskustelemaan toisen hammaslääkärin kanssa jos saisin tuon stabilaatiokiskon. En oikein haluaisi mennä näitä kunnallisen hammashoidon aiheuttamia virheitä korjauttamaan yksityiselle, sillä uuden hampaan laittaminen tilalle maksaisi pari tonnia. Minusta se kuuluu kaupungin kontolle.
Tsemppiä vielä loppuun saakka, toivottavasti kisko vie vaivat.
Kiitos. Tässä kaupungissa hammashoito on ihan kammottavan huonolla tolalla, eikä se koske pelkästään aikuisia.
Ketkä ikinä Lahteen suunnittelee muuttavansa, kannattaa tiedostaa etukäteen että täällä asiat hoituvat todella hankalasti asiassa kuin asiassa.
Kyse ei ole pelkästään päätöksenteosta vaan ihan toimintakultturistakin.
Utelen
ap