Lähihoitajista
Pidätkö ammattia kovassakin arvossa? Ajatteletko, että siihen tarvitsee älyä? Pitääkö mielestäsi paikkansa, että lähihoitajat ovat usein melko kanamaisia, niitä jotka eivät koulussa pärjänneet?
Kommentit (24)
lähihoitajia todellakin tarvitaan. Uskon kuitenkin, että se on raskasta, vaativaa ja pienipalkkaista työtä, joten moni varmaan jatkaa opiskeluja jossain vaiheessa, jos se vaan on mahdollista, saadakseen helpomman tai paremman palkatun työn. Mutta varmasti löytyy myös niitä, jotka nauttii lähihoitajan työstä, onhan siinä paljon hyviä puolia, jos vaan sattuu onnistuu samaan sellaisen paikan, jossa työtä ei ole ihan älyttömänä paljon.
Lähihoitajan ei varmasti tarvitse olla maailman älykkäin, mutta älystä tuskin on haittaa ko. työssä. Luulen, että lähihoitajissa on sekä älykkäitä että vähäemmän älykkäitä, kuten monissa muissakin ammeteissa, myös niissä, joissa vaaditaan korkeakoulutus.
Oma tyttöni on menossa lähihoitajaksi nyt ysin jälkeen, ja se on minusta ok, mutta jotenkin uskon ja toivon hänen jatkavan opintoja joko amk:ssa tai yliopistossa. Ihan vaan kai sen vuoksi, että omassa perheessä koulutusta on aina arvostettu ja itsekin sitä arvostan, vaikka en pidäkään sitä älykkyyden merkkinä.
ei olekaan se ykkösjuttu, mitä siinä työssä vaaditaan. Kullakin on omat ominaisuutensa ja on hyvä, että kaikenlaiset ihmiset löytävät oman paikkansa. Mitä järkeä alkaa irvailemaan jollekin ammattiryhmälle? He sentään ovat lukeneet edes jonkin tutkinnon ja tekevät töitä.
opiskelen työvoimakoulutuksessa lähihoitajaksi ja kyllä sillä luokalla on fiksuja ihmisiä jotka ovat vaan kyllästyneet aiempaan ammattiinsa, tai työtä ei enää ole ollut. Hienoja tutkintoja löytyy monilta.
itseä vähän kummastuttaa, kun pari tuntemaani lähihoitajaa kovasti kertovat, miten paljon se opiskelu vaatii - no ehkä heiltä vaatii, kun eivät muutenkaan peruskoulussakaan mitenkään loistaneet.
Kaikki tuntemani lähihoitajat esimerkiksi tupakoivat, kehuskelevat juomisillaan, monet saavat lapsensa (vahingossa) nuorena jne.
Paskamainen aliarvostettu ja vastuuseen nähden alipalkattu duuni.
Tykkäävät pompottaa välinehuoltajia ja laitoshuoltajia, koska ovat heitä "alempana".
Tämä johtuu varmaankin pahasta olosta, jonka paskamainen aliarvostettu ja vastuuseen nähden alipalkattu duuni teettää.
Miehen eksä on lähäri. Hän
- tupakoi
- juo säännöllisesti
- teki lapset nuorena eri miesten kanssa
- tupakoi myös raskausaikana
- elää yli varojensa, luottotiedot menneet kaiketi jo
- haaveilee tatuoinnista alaselässä
Kai niitä on sekä älykkäitä että vähemmän alykkäitä kaikissa ammateissa, en usko että lähihoitajat ovat keskimäärin yhtään tyhmempiä kuin muutkaan ammattikoulutasoisen tutkinnon suorittaneet.
Ammattina arvostan että joku jaksaa tehdä raskasta työtä pienellä palkalla.
Lähihoitajien imagoa nostaisi kenties se, että koulutukseen ei otettaisi ihan kaikkia jotka sinne vaan viitsivät hakea. Työvoimapula tietysti vaikuttaa tähän, ja sitten ne lähihoitajat jotka tekevät työtään ammattitaitoisesti joutuvat ehkä kärsimään siitä kun kaikki eivät ole niin motivoituneita.
monessa muussakin ammatissa, olis sitten amk:n käynyt muu hoitaja tai lääkäri tms, on tatuoituja, tupakoivia, lapset nuorina eri miesten saaneita yms. haloo!!!!!
Pidän työstäni ja teen sen hyvin. Koulu ei ollut ns. vaikea, mutta haastoi minut monta kertaa etenkin työharjoitteluissa (saattohoitoa, agressivisia potilaita ja jumalaton kiire) Nuo asiat ovat nyt työelämässä ihan arkea ja kuitenkin olen lapsilleni hyvä äiti, laskut ja rokotukset koko sakilla kunnossa. En pidä itseäni älyllisesti erityisen lahjakkaana, mutta enpä ole näitä erityislahjakkaita tavannut muiltakaan aloilta. Tavan tallaajia, jotka nyt sattuivat valitsemaan alansa omien mieltymystensä mukaan. Miksi tällaisia älykkyyskysymyksiä pitää edes miettiä? Työttömällä tietty on aikaa, mutta kannattaisi varmaan keskittyä siihen oman elämänsä järjestämiseen. Syrjäytyneitä mielenterveyspotilaita on jo ihan tarpeeksi vaan hoitajia ei riittävästi...
opiskelen itse lähäriksi, ja arvostan ammattia kyllä sinänsä. koen vain että minusta olisi johonkin paljon haastavampaankin työhön, joten se hieman laskee fiilistä. Aloitin opiskelut todella epäluuloisena sillä ajattelin lähihoitajista juuri niin kuin ap. Huomasin kuitenkin ettei ne ennakkokäsitykset pitäneetkään paikkaansa. meidän ryhmässä suurempi osa on "kilttejä hikari tyttöjä" joilla on hyvät paperit ja panostavat opiskeluun täysillä. pieni joukko on sitten niitä tapauksia joista huomaa että joku juna on mennyt ohitse.. mutta heilläkin tuntuu olevan ihan aito kiinnostus tätä työtä kohtaan, joten mikäs siinä.
Ap:han ei sanonut olevansa itse tuota mieltä, vaan esitti kysymyksiä.
En ole itse lähihoitaja vaan vanhan ajan koulutuksen saaneita. Mutta todella reippaita tyttöjä on lähihoitajina töissä meillä. Ei ole moittimista heistä.
Tavallinen duunariammatti siinä kuin muutkin. Tuskinpa hakevat kouluun arvostuksen takia vaan siksi, että haluavat ammatin, missä on töitä ja tykkäävät hoitoalasta.
tv: positiivisen elämänasenteen omaava, vastavalmistunut lähihoitaja joka tykkää tehdä ihmisläheistä työtä! :)
Pidän ammattia arvossa, sillä se vaatii ihmiseltä henkistä kanttia aika tavalla. Ajattelen, että itse tutkinnon läpäisemiseen riittävät normaalit älynlahjat, MUTTA se, mikä tutkinnossa on hienoa on se, että siitä voi tehdä itselleen erittäin vaativan (jos on hyvät opettajat). Eli hyvin paljon on kiinni omasta "kunnianhimosta" ja kiinnostuksesta. Mikäli suuntautuu esim. ensihoitoon, on pakko olla varsin orientoitunut. Viimeinen väite ei minun kokemukseni mukaan pidä paikkaansa.
Enkä pitänyt niitä lääkelaskujakaan nyt vaikeina. Mutta tosiaan: Lääkelaskujen tentissä ei saa tulla yhden ainoata pienen pientäkään virhettä (niin kuin ei tosielämässäkään!!) joten se tentti oli haastava.
Olis muuten hauska joskus nähdä, miten kaikke te, jotka haukutte meitä, selviäisitte lähärikoulusta. Pistämisistä, katetroinnista ja muusta, etenkin niistä tenteistä. Ne kun ei ole sitä peruskauraa, mitä on peruskoulussa tai lukiossa. Ne vaatii ammatillista tietämystä. Siinä koulussa harjoitellaan ammattia varten.
Ei kun yrittämään vaan, kuka uskaltaa! ;)
T: Lähihoitaja ja ylpeä siitä
Enkä pitänyt niitä lääkelaskujakaan nyt vaikeina. Mutta tosiaan: Lääkelaskujen tentissä ei saa tulla yhden ainoata pienen pientäkään virhettä (niin kuin ei tosielämässäkään!!) joten se tentti oli haastava.
Olis muuten hauska joskus nähdä, miten kaikke te, jotka haukutte meitä, selviäisitte lähärikoulusta. Pistämisistä, katetroinnista ja muusta, etenkin niistä tenteistä. Ne kun ei ole sitä peruskauraa, mitä on peruskoulussa tai lukiossa. Ne vaatii ammatillista tietämystä. Siinä koulussa harjoitellaan ammattia varten.
Ei kun yrittämään vaan, kuka uskaltaa! ;)
T: Lähihoitaja ja ylpeä siitä
selvittää lääketentit ja lääkelaskutentit silmät kiinni ja vasemmalla kädellä =)...
lähäri-aloitusten tekijä! Pidätkö itseäsi kovassakin arvossa? Montako aloitusta aiot aiheesta vielä tehdä. Oletko pahoittanut mielesi koska et päässyt koulutukseen, nainut lääkäriä vai jostain muusta syystä. Ikävää sinulle. Kiinnostaisi tietää sinun koulutuksesi ja kanamaisuutesi omalla mittarillasi mitattuna!
t. ope
Koulu ei ole siis vaikea käydä läpi, jos riittää mielenkiintoa ja taitoa (ja sitä paljon puhuttua älyä). Itse koen, että mulla olis isot mahkut lukea korkeampaankin virkaan. Mutta kun en halua. Pidän työstäni. Suorastaan nautin siitä.
Ja mitä noihin syytöksiin tulee: Kyllä tupakoin. En juo (no joo, juon: max. 4krt vuodessa). Kyllä, tein lapset nuorena. Tarkoituksella, molemmilla sama isä, jonka kanssa vieläkin yhdessä.
Pointti on siinä, että työni on niin mielekästä, että en halua kouluttautua. Ainakaan vielä. Katsotaan sitten muutaman vuoden päästä uudestaan, mutta tällä hetkellä olen ylpeä työstäni (vaikka onkin surkea palkka). Olen onnellinen siinä, mitä teen.
Ettekö te ole, kun on pakko haukkua jotain ammattiryhmää jatkuvasti?
Jos ei lähäreitä olisi, kuka hoitaisi lapsenne pk:ssa (lto:t kun eivät halua olla vastuussa lasten peruhoidosta, vaan haluavat vastata ohjelmasta (näin ei onneksi ole joka päikyssä)). Kuka hoitaisi sairaat äitinne ja isänne, isovanhempanne? Kuka heille vaihtaisi vaipat ja kylvettäisi heidät? Sairaanhoitajat ja lääkäritkö? Salli mun nauraa.
Oikeasti. Tiedätteko edes kaikkia lähäreiden työtehtäviä? Mihin maailma menisi, jos meitä ei enää yhtäkkiä olisi? Oletteko ajatelleet sitä?
Takaan, että tähän(kin) ammattiryhmään kuuluu niitä, joilla.. Sanotaanko, että ei ole niin hohdokas elämä. Ihan kuin kaikkiin muihinkin ammattiryhmiin. Mutta te jaksatte aina haukkua lähärit maanrakoon. Ihmettelen. Mutta toisaalta, jos se teidän oloanne parantaa, niin antaa mennä vaan. Me kestämme sen. Pystypäin ja hymyssäsuin, jos tiedämme, että se auttaa teitä jatkamaan. =)
Kiitos ja hyvää yötä.
siis lähihoitajathan voivat ihan hyvin verrata itseään lääkäreihin, tai oikeastaan, lähihoitajiltahan vaaditaan vielä enemmän älyä, on ne lääkelaskut vaan niiiiin vaikeita ;)
Lukion matikan tunnit on ihan pelkkää yks plus kahta niihin verrattuna.
Kumarretaan lähihoitajia, noita älykköjä!
SULLEKIN KAIKESTA HUOLIMATTA JOUKKOON SEKAAN KAIKESTA HUOLIMATTA MUKAAN VAAN RÖHKEASTI* jos oletpi kiinnostunut ja muuten SOVELLUT???????????????????