Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaa ensikertalaista 1v aurinkolasien kanssa. Onko ne edes pakolliset?

Vierailija
12.03.2012 |

Tuntuu olevan kaksi koulukuntaa; ehdottomasti lasien (julbot tms) kannattajat ja sitten ne jotka luottaa, että lipallinen hattu riittää..

Miten siis on? Riittääkö kalastajanlakki -tyyppinen hattu vai onko lasit pakolliset?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin keväthangilla ja kesällä veden äärellä ne suojaavat silmiä hyvin. Ilman muuta hankkisin lapselle lasit ja käyttäisin sitten tilanteen mukaan. Eihän tuo nyt niin iso investointikaan ole, kympillä saa jo lasten aurinkolaseja. Kokeilet vain, että ne istuvat hyvin eivätkä purista.

Vierailija
2/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se tosiaan on koulukunta-asia. Joillain näkee, joillain ei. Me ei olla ikinä niitä lapsilla käytetty, ja hyvin ollaan ilmankin pärjätty.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsella on niin valonarat silmät, että alkaa ulos tullessa välittömästi itkeä ja peittää käsillä silmänsä, ellei laseja ole. Etenkin näin kevättalvella aurinkolasit ovat lapsella aina ulkona päässä. Optikkoliikkeestä saa parhaita.

Vierailija
4/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainakin keväthangilla, kun käytetään lipatonta lakkia/pipoa. Kesällä saattaa sitten pärjätä ilmankin, jollei oleskele vedessä/hiekalla. Aurinkohan heijastuu vedestä/lumesta jne. tosi hyvin, joten siksi tarvii myös lasit. Pelkkää taivaalta paistavaa aurinkoa vastaan voi suojautua isolierisellä hatulla tai lippiksellä. Googlaa sarveiskalvon vaurioista.

Vierailija
5/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sekä päänsäryltä. Miksi siis et käyttäisi?

Vierailija
6/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta edelliseen lisäys, että optikkoliikkeistä ei varsinaisesti sen parempia saa kuin marketistakaan. Itse linsseissä ei tutkitusti juuri eroa ole, muotoilussa ja varusteissa sen sijaan on. Minusta resorilliset on pienillä lapsilla paremmat varsinkin keväällä, kun tarvitaan vielä pipoa. Lasit pysyy siten pipon päällä, eikä paina korvia. Pysyvät myös ehkä paremmin tallessa kuin nauhattomat aurinkolasit.

Itse olen ostanut lapsille ihan niitä melko halpoja Kids Banzeja, kahdellakympillä saa. Toki nekin maksaa, kun pitää olla parit jokaisella lapsella (yhdet aina hukassa kun pitää lähteä), ja lapsia on neljä.

Vierailija
7/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

On juuri se pahin aika, aurinko paistaa ja lumi heiastaa valoa. Meillä ei ole aurinkolaseja lapselle hankittu, mutta olishan ne hyvät... Kesällä pärjää minusta hyvin hatuilla, ellei oleskele paljon veden äärellä.

Vierailija
8/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarveiskalvovaurioiden lisäksi aurinkolasit suojaavat myös vanhemmiten kehittyvältä kaihilta.

Itse en lastenkaan aurinkolaseissa luottaisi siihen halvimpaan vaihtoehtoon, vaan hankkisin kunnolliset suoraan optikkoliikkeestä. Näin siksi, että huonot lasit aiheuttaa silmään enemmän tuhoa, kuin kokonaan ilman laseja oleminen.

Vierailija
9/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuhoa aiheuttaa? Uv-suojat täytyy olla kaikissa laseissa, ja usein aurinkolaisessa (kuten kaikissa muissakin tuotteissa) tuotemerkki nostaa hintaa, ei valmistusmenetelmä/materiaali tms. Huoltiksen lasit voi suojaominaisuuksiltaan olla ihan yhä hyvät kuin Chanelin, vaikka jälkimmäiset on varmasti hienommat ja kalliimmat. Kallis hinta ei takaa hyvää laatua, ainakaan ruotsalaiset testfaktan laboratoriossa tehdyn aurinkolasitestien (kulutusjuhla) perusteella.

Vierailija
10/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on oikeassa. Tuo on ihan huuhaata, että huonot lasit aiheuttaa enemmän tuhoa kuin ilman laseja oleminen. Tietysti jos onnistut vielä jostain löytämään sellaiset "mustat lasit", jotka ei suojaa ollenkaan uv-säteilyltä, niin sitten on parempi olla ilman laseja. Kaikissa aurikolaisessa on kuitenkin nykyään se suojausmerkkitarra.

Ja miksi lapsille aurinkolasit? No tästä syystä: "Etenkin lasten silmät ovat todella tärkeä suojata laadukkailla aurinkolaseilla. Lapsen mykiöt ovat kirkkaat ja läpäisevät jopa 95% silmään tulevasta valosta. Vastaavasti 25-vuotiaan silmä läpäisee valoa vain 25%. "

Vierailija
11/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin olen hengissä ja näen ihan hyvin vaikka ekat aurinkolasit ostin omilla rahoilla 15-vuotiaana.

Vierailija
12/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joo, vankilaan joudut jos et hanki lapselle aurinkolaseja.

Vierailija
13/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ainakin olen hengissä ja näen ihan hyvin vaikka ekat aurinkolasit ostin omilla rahoilla 15-vuotiaana.

niin minäkin, vaikkei arskoja ole ollutkaan lapsena. Mutta silmävaurioilta ne silti säästävät, tutkitusti.

Ja halvat on usein yhtä hyvät kuin kalliitkin. Toki liikkeestä saa palvelua, ja esim. paremmin istuvat aurinkolasit lapsille. Liikkeissä on lapsille useampia vaihtoehtoja, esimerkiksi kumisia sankoja tai sitten näitä remmillisiä malleja, jotka pysyy pienelläkin päässä, eikä paina korvien taakse.

Kyllä käytän lapsillani aurinkolaseja, vaikkei itselläni ole lapsena ollutkaan. Ja hengissä siis.

Vierailija
14/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta aika hölmöinä pidän vanhempia, jotka ei kirkkaalla auringolla laita lapsilleen laseja. Varsinkin jos itsellä on sellaiset nenällä.

Sellaisia vanhempia pidän vähän piittaamattomina, ehkä tietämättäminä, ensin mainittu pahempi.

Vierailija
15/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten mikset hankkisi? Itse ostin just meidän 1-vuotiaalle, maksoi 14 euroa Prismassa.

Optikkoliikkeessä olen itse ollut töissä ja tosiaan samaa laatua saa kaupastakin. Ehkä joissakin aikuisten laseissa laatu voi olla parempi, mutta lapsille on ihan se ja sama mistä lasit hankkii, kun tärkeintä on kuitenkin se uv-suoja (joka löytyy kaikista aurinkolaseista hinnasta riippumatta)

Vierailija
16/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostettiin lapselle lastentarvikeliikkeestä parinkympin lasit toissa keväänä. Laseissa on sellainen säädettävä nauha ja ovat hyvät edelleen. Ei ne tietenkään pakolliset ole, mutta suojaavat silmiä ja helpottavat oloa kun ei aurinko häikäise niin ikävästi.

Vierailija
17/17 |
12.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aurinkolaseja, etenkin kevätaurongossa, ja myös lippistä sitten kesällä.