Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten/miksi vaivataan pullataikinaa?

Vierailija
11.03.2012 |

Tosissani kysyn - tekisi mieli korvapuusteja, mutta en ole varmaan kahteenkymmeneen vuoteen tehnyt niita ja olen unohtanut, miten ja miksi pullataikinaa vaivataan. Sen verran muistan, etta kasilla siirretaan taikinaa reunoilta keskelle. Onko tarkoituksena poistaa tai lisata ilmakuplien maaraa? Kuinka kauan taikinaa vaivataan?

Neuvot olisivat todella tervetulleita!

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse alustan ihan käsin. Käsi taikinaan ja puristelua samalla, kun jauhot lisätään vähitellen. Kun kaikki jauhot on lisätty, puristellaan (vaivataan) vielä lisää ja lopuksi lisätään rasva ja taas puristellaan. Vain kädellä pystyy vaivatessa aistimaan sen, mikä jauhomäärä on oikea. Koska korvapuustit kaulitaan, taikina saa olla napakampaa (enemmän jauhoja) kuin pikkupullia tehtäessä. Tarvittava jauhomäärä vaihtelee myös sen takia, kun jauhot kuivuvat säilytettäessä ja kuivia jauhoja tarvitaan vähemmin.

Taikinaa vaivataan niin kauan, että se irtoaa helposti käsistä ja kulhon reunoista. Siis melko kauan. Käsi yleensä jo väsyykin siinä.

Vierailija
2/13 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vaivaan taikinan ihan kuten mun kissa vaivaa mun reisiä. Ota kissasta mallia. Ne osaa hyvin sen liikkeen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

xD

Vierailija
4/13 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi että vaivaan, sanoi äiti taikinalle.

Onkohan ap saanut pullia jo aikaiseksi?

Vierailija
5/13 |
27.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anu Hopian vastaus Tiede-lehdessä on todella hyvä, kannattaa lukea se. Ja tietysti lisätä rasva esim. voi pehmeänä, ei rasvana/öljymäisenä..

Sitko on muuten englanniksi gluten, paljon osuvampi kuin sitko. Enkä itse alusta taikinaa käsin niinkuin äitini, vaan luotan Kenwoodiin..

Vierailija
6/13 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti olet. No, kyseessä on hiivataikina, ja hiivataikina ei leipoudu tai kohoa ellei taikinaan saada sitkoa. Se on vaivaamisen tarkoitus. Ilmakuplakysymystä en ymmärrä.

Helpoimmalla pääset kun otat sähkövatkaimen tai yleiskoneen jossa taikinavimpaimet ja teet sillä.

Vierailija
7/13 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahoittamassa toisten mieltä, auttaako se sinua?

Vierailija
8/13 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://pakkopulla.vuodatus.net/blog/254615

Pikapullan ohje. Laita päälle runsaasti rasvaa, kanelia ja sokeria niin tulee korvapuustin tapaista.

Vierailija
9/13 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tosissani olen - kakkuja ja kekseja ja piirakoita leivon kylla, mutta pullataikinaa ei ole tullut tehtya pariinkymmeneen vuoteen. Suomessa ja Ruotsissa asuessani pullaa on saanut himon iskiessa kahviloista, taalla Englannissa ei niinkaan.

Ilmakuplakysymys oli silkkaa typeryyttani... Ajattelin, etta kakkutaikinassa kuohkeus tulee ilman lisaamisesta taikinaan joten miksei pullataikinassakin. Mutta pullataikinassahan hiiva syo sokeria ja tuottaa hiilidioksidia, joka kohottaa taikinan eiko vain?

Kiitos kardemummapalojen ohjeesta!!!

T. ap

Vierailija
10/13 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittää siinä reseptien kemialliset salat :)

Tärkeintä on rasva viimeiseksi, ei enää sitten jauhoja rikkomaan sidoksia. Myös oikeat lämpötilat ja riittävän pitkä vaivaaminen tuottavat täydellisen pullan :)

Vierailija
11/13 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä siinä vaivaamisessa oikein tehdään?

nim. kerran elämässään pullia leiponut, enkä silloin onnistunut saamaan sitkoa joten pullat maistuivat pahvilta

Vierailija
12/13 |
11.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taikinan vaivaaminen eli alustaminen on tärkeää. Hyvin vaivatuun taikinaan kehittyy kunnon sitko ja taikinaan muodotuu ilmarakkuloita, joihin hiivan tuottamat kaasut kerääntyvät. Hyvinalustetussa taikinassa hiivan tuottama kaasu jää taikinan sisään nostatuksen aikana ja leivonnainen kohoaa. Hiivataikinaleivonnaiset nousevat hyvin ja pysyvät muodossaan paiston aikana, kun taikinassa on hyvä rakenne eli sitko.

Vierailija
13/13 |
05.10.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonne

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi viisi neljä