Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

raha ja parisuhde; meneekö teillä hermot?

Vierailija
10.03.2012 |

Miten teidän miehenne suhtautuvat rahaan ja ns. perheen elättämiseen?

Mun ukko alkoi just skitsoileen, ett en saa juoda lasia punaviintä, kun hän on sen maksanut ja se on hänen.

Mä olin just ostanut talon täyteen herkkuja ja kysyin lähtiessäni kauppaan, ett mitä hän haluaa. Toin sille jotain naposteltavaa vain siksi ett halusin ilahduttaa hänet.

Mieheni tienaa paremmin, itse teen osa-aikatyötä lapsemme takia. Oletan ett yhdessä tätä perhettä pyöritämme, mutta ukko hermoilee kun maksaa miltein aina ruuat. Mä ostan kyllä kans safkaa, mutten niin usein kuin hän.Silti kaiken muun maksamme fifty-fifty. Elänkö siis hänen siivellään? Että tuo alkaa mua jurppiin. Tasaisin väliajoin hän on tuolla tuulella ja jupisee. Mielestäni lapsellista, aikuiselta ihmiseltä. Kait mä alan sit vaan ostaan omat ruokani ettei herran tartte hermoilla, katotaan miten sit suu pannaan. Voi, kumpa tästä voisi jutella aikuismaisesti, mutta ei....

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aika typerää jos on eri arvot. kumpi elättää lapsen.. vai äidinkö tehtävä on elättää lapsi vaikka olisi pienemmät tulot. meillä ainakin menee niin että se joka saa enemmän tuloja niin kanssa maksaa enemmän menoja. ei siin ois mitään järkeä jos pienempi tuloisempi elättäisi kaksi ihmistä ja isompi tuloisempi vain itsensä..

Vierailija
2/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

..koska molemmat tienasimme kivasti ja rahaa oli mennä & tulla. Nyt tilanne lapsen takia tietty on toinen. Maksan silti kaikki laskuni, puolet yhteisistä jne. en siis mielestäni elä mieheni siivellä. No, ehkei hänkään ihan noin ajattele, mutta välillä noi hänen kommenttinsa ovat kyll lapsellisia ja syvältä. Onneksi tätä ei ole elomme kaiken aikaa. Muuten oisin kait nostanutkin jo kytkintä. No, tiedänhän sen, ett tää on väliaikaista, en aio osa-aika töissä olla loputtomiin ja siten talouteni tasapainottuu. Kumpa miehenikin muistasi tuon.Hän ei tainnut äsken muistaa miksi olen vain 4 pv töissä.Miehet taitaa joskus ajatella vain itseään eivätkä sitä ett nyt ollaan perhe ja asiat tehdään yhteisen hyvän vuoksi...

Helppo on sanoa "etten katselis tuollaista päivääkään" - asioilla on monta puolta ja tää on parisuhde ongelmista aika pieni varsinkin kun ei tätä tapahdu koko ajan. Hetkittäisen toisen tyhmyyden pitää antaa mennä vain ohi..Pahemminkin asiat voisivat vielä olla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me molemmat työskennellään oman perheen ja yhteisen hyvän eteen, eikä sitä lasketa rahalla. Kaikki on yhteistä.

Vierailija
4/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

siitä alkaen kun yhteen muutettiin -96 eikä ole tarvinnut rahasta juurikaan riidellä vaikka tiukkaa on monesti ollut kun vaimo on ollut pitkään kotona hoitamassa lapsiamme. En vain ymmärrä niitä joilla eri elintaso perheenjäsenten kesken..

M73

Vierailija
5/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille jatkuvasti on eras firma toimittanut tavaraa, jota emme ole kumpikaan tilanneet. Sitten ovat ihan vieneet rahat. Ryostoon verrattavissa. Ja Suomen lain mukaan tavaraa, jota ei haluta, ei saa toimittaa. Tai ei ollut ainakaan haluttu maksaa siita eika siis silla tavoin tilata.

Tama kavi ilmi, kun selvittelimme talousasioitamme. Ilmoitan poliisille, koska kyseessa rikosasia. Luulen, etta sotkut kylla loytyvat firman kirjanpidosta ja jos on muuta dokumentaatiota lisaksi, niin kaikki se poliisille.

Vierailija
6/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka halusivat ennen avioliittoa tehdä avioehdon. Olen aina ihaillut sitä, miten koko elämä jaetaan yhdessä ja se on vanhempieni kohdalla toiminutkin. Mielestä tavallaan kertoo sitoutumisen tasosta, että halutaan jakaa kaikki maailman rakkaimman ihmisen kanssa. En odota, että mies elättäisi mut, mutta toivoisin, että voisi lastenhankinnan aikaan ehkä vähän relata hysteriansa kanssa ja maksaa lasten jutuista vähän enemmän, jos tarve niin vaatii. En edes itse haaveile omistusasunnosta tai valtavasta omaisuudesta, olen ihan tyytyväinen näin. Haluan elää simppeliä elämää ja tehdä reissun ehkä kerran vuodessa, ei sen tarvitsisi olla mitään ihmeellistä. Tiedän vain, etten koskaan voi saavuttaa mieheni tuloja, koska hän on nuori ja tulee vielä etenemään urallaan. Tilanne tulee varmasti kärjistymään siinä vaiheessa, kun muutamme yhteen, menemme naimisiin ja hankimme lapsia. Ehkä olen itsekäs, en tiedä.

t. 5

Vierailija
7/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

meinas ukko että kulut jaetaan puoliksi. Minä olin lukiossa ja mies töissä. Tein silloin jo selväksi, että rahat on yhteisiä(silloin sitä ei paljon ollutkaan), se maksaa jolla on rahaa. Nyt 12 vuotta myöhemmin meillä on yhteinen tili ja minä lasten kanssa kotona. Ei ole sen koommin tarvinnut rahasta tapella. Toisaalta minä kulutan vähän, ehkä pari kertaa vuodessa ostan uusia vaatteita.

Vierailija
8/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuukauden tuloista kun tietää paremmin perheemme tarpeet. Mä sit urputan jos ei tahdo rahat riittää. Jos tulot ois paremmat ei ois senkään vertaa syytä kinastella, mä en tykkää ostella ja saan tehdä sitä terpeeksi töissäkin..

M73

Vierailija
9/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen miestäni 6v nuorempi. koko seurustelumme ja avioliittomme ajan olen ollut pienituloinen opiskelija ja mieheni töissä. Lapsia hankimme jo ennen valmistumistani, hoidan tällä hetkellä kolmatta kotona. KERTAAKAAN ei ole mieheni edes vihjaissut, että hänen palkkatulonsa olisivat hänen / minä en saisi ostaa jotain juttua / että eläisin siivellä. Itse olen sitä kyllä miettinyt ja yrittänyt kysellä, että häiritseekö tämä epäsuhta tulojen osalta häntä. Ei. Laskut maksaa se, jolla rahaa (yleensä mies), mun panokseni perheeseen on muuta. Elämme toki säästeliäästi, yhden ihmisen tulojen kun pitäisi riittää viidelle, mutta omista (harvoista) turhistakaan ostoksistani ei nalkutusta ole tullut.

Arvoja katsokaas kun on niin monenlaisia, sen rahan lisäksi.

Vierailija
10/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin enpä olisi tuollaisen miehen kanssa päätynyt alunperinkään yhteen.

Vierailija
11/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä puhuta oikeen koskaan rahasta. Ihan turha aihe!!

Vierailija
12/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka tuollaista jaksaa? Meillä pistetään asumis- ja ruokakulut puoliksi, jotkut herkut sun muut tosin usein ostaa kumpikin vain itselleen, ts. eivät mene yhteisistä ruokarahoista.

Meillä on kyllä muutenkin leppoisa meininki, mies hoitaa raha-asioitaan hieman huolettomammin kuin minä, mutta homma pysyy hanskassa eikä turhista tarvitse kiistellä. En jaksaisi mitään nipoäijää, parisuhteessa pitää pystyä elämään suhteessa tuloihin.

Vierailija
13/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole muuta tuloa kuin säälittävä opintotuki, opintolaina ja se, mitä saan vanhemmiltani. Miehellä omistusasunto ja auto. Peruspalkka 4000 kuukaudessa. Kulujen jakaminen on tosi vaikeeta. Itse otan aika rennosti ja rahapulan sattuessa soitan äidille. Olen joskus yrittänyt tehdä töitä opiskelun kanssa samaan aikaan, mutta paloin loppuun ja jouduin sairaalaan. Työnteko ei siis ole tällä hetkellä mikään järkevä vaihtoehto. Mies saa välillä paniikkikohtauksia, että rahat ei riitä mihinkään, vaikka palkka ja bonukset juoksee mukavasti. Ei asuta yhdessä.

Vierailija
14/14 |
10.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies toisinaan jupisee, kun ei omiin menoihin riitä rahaa, vaikka joka päivä käy töissä.

Siinä vaiheessa muistutan, että olisi ajatellut asiaa silloin, kun jätti ehkäisyn käyttämättä.

Yleensä meillä menee kaikki rahat mitä tulee, eikä sitä lasketa, kenen rahoja ne ovat. Harvemmin edes omaisuutta, kumman se on vaan kaikki on enemmän tai vähemmän yhteistä.

Ei tule mitään sellaisesta parisuhteesta, jossa eri perheenjäsenillä on erilainen elintaso. Pahempaa vielä jos toinen "yhteisestä" sopimuksesta saa pieniä tuloja lastenhoidon vuoksi.