Kuinka kapea kolo riittää vessapöntölle?
vessan leveys 140cm ja sinne tulisi 80 tai 90 leveä suihkukaappi. Riittääkö 50 cm? (pöntön leveys on 40).
Niin ja onko 80x80 suihkukaappi ihan ok, vai naurettavan pieni? Silloin nimittäin pöntölle jäisi 60cm.
Kommentit (41)
pieni lavuaari.
Ravintoloiden keittiöissä voi olla sellaisia minikokoisia käsienpeuspaikkoja.
Tutuillani on vanha talo ja niiden wc-tilat ovat ahdistavan pieniä kopperoita. En voi käsittää.
Raskaana ollessa et mahdu edes kunnolla kääntymään tuollaisessa vessassa.
välittömästi jos tulee raskaaksi!
Oletko siis sama joka kyseli au-pairin huoneesta?
Mutta ei kai kaapin tarvitse olla neliö? Kyllä silti kannattaa huomioida kosteussulut, sillä höyryä tulee ja pieni kylppäri varsinkin on kostea. Kosteushan menee muutenkin rakenteisiin kuin valuvana vetenä.
Kyllä ton kokoiseen tilaan saa ihan ok ratkaisunkin. Teettekö kuinka paljon itse? En ole kytköksissä Bauhausiin, mutta jos on teidän lähellä, niin ottakaa sieltä suunnitteluapu ja jopa toteutukseen saakka. Tuli meillä ainakin edulliseksi. Jos siis itsellä ei ole kokemusta suunnitella tilaa.
T: edelleen 4
Ps. Jos olisi ohjelma koneella, voisin itse miettiä teille ratkaisua ;)
miten iso ahteri sulla on?
Kun istun pöntöllä, takapuoli ei ole yhtään pönttöä leveämpi (kävin kokeilemassa)
seisaalteen vai??
jolloin tilan koko on 85cm (olettaen että on 80x80 suihkukaappi). Mutta silloin lavuaarilla ja peilikaapille jää vain se 60cm kolo.
Jos taas suihkukaappi on numeroa isompi (90x90), niin pöntöllä jää 75 ja lavuaarilla 50cm (tai päinvastoin)
miten iso ahteri sulla on?
Kun istun pöntöllä, takapuoli ei ole yhtään pönttöä leveämpi (kävin kokeilemassa)
seisaalteen vai??
jotenkin poikittain vai?
a) ahdas vessa, mutta suihku on
b) tilava, mutta ei suihkua
ja jos pitäis vaikka vuosi asua
niin ahtaaseen vessaan ei tarvitse tunkea toista.
Ja jos se on pakko tunkea, niin laittaisin sisään taittuvat seinät. Sellainen välttää silloin, jos vessan suihkua joskus harvoin joutuu käyttämään.
(arkkitehti itse tiskaa tuttipulloja).
Säädösten mukaan suositellaan pöntölle 90 cm. kuitenkin 60 cm riittää, mutta on "nahkea", varsinkin jos molemmilta puolilta ummessa, esim toisella puolella suihkukaappi ja toisella seinä. Jos on lihavia ihmisiä, niin 60-senttiseen voi kannikat ottaa kiinni (arkkitehti ottanut pari lasia punkkua, sori).
Ja arkkitehti sanoo että 80x80 suihkukaappi menee kyllä , mutta ei todellakaan ole liian iso. ja vedensekoittaja kannattaa valita niin, ettei ole liian iso ja kolhi suihkijaa. Ja tämä arkkitehti on jokusen veskin suunnitellut.
t. arkkitehdn vaimo
.
Johan järkikin sanoo, että pöntön kummallekin puolelle on jäätävä järkevä tila mm. pöntön käytön, siivoamisen jne kannalta.
Mä olen kuullut sellaisen nyrkkisäännön, että pöntön kummallekin puolelle olisi tultava vähintään 15 cm tilaa. Käytännössä itse ollaan aiemmassa asunnossa tästä vähän luistettu ja toimi silti ok. Vessanpönttöjäkin on eri kokoisia, kantsii etsiä mahd. kapea.
Pesualtaita löytyy helposti pieniäkin, 60cm on jo aika leveä.
Mökillä meillä on suihkukaappi 80 ' 80 cm. Onhan se pieni, mutta ihan hyvin ollaan kaikki mahduttu pesulle.
(arkkitehti itse tiskaa tuttipulloja).
Säädösten mukaan suositellaan pöntölle 90 cm. kuitenkin 60 cm riittää, mutta on "nahkea", varsinkin jos molemmilta puolilta ummessa, esim toisella puolella suihkukaappi ja toisella seinä. Jos on lihavia ihmisiä, niin 60-senttiseen voi kannikat ottaa kiinni (arkkitehti ottanut pari lasia punkkua, sori).
Ja arkkitehti sanoo että 80x80 suihkukaappi menee kyllä , mutta ei todellakaan ole liian iso. ja vedensekoittaja kannattaa valita niin, ettei ole liian iso ja kolhi suihkijaa. Ja tämä arkkitehti on jokusen veskin suunnitellut.
t. arkkitehdn vaimo
.
suihku vai ei? ja vessan koko on tuo 140x165.
Alakerrasta löytyy saunan yhteydestä suihku kyllä.
kylppäriasiat on kiva voida hoitaa omissa oloissaan. Riippuu sekin tietysti siitä mistä maasta ja minkälaisista oloista tulee. Onko kovin ujo jne. Minä ajattelisin superujon mielummin ottavan pelkän oman suihkun ja käyttävän yhteistä vessaa kuin käyvänsä vessassa omassa huoneessa ja kulkevansa talon läpi suihkusta pyhe päällä. Ellei sitten suihku-/saunatilat ole isot ja pukeutumistila siellä yksityisesti.
T: taas 4
... 60 cm riittää, mutta on "nahkea", varsinkin jos molemmilta puolilta ummessa, esim toisella puolella suihkukaappi ja toisella seinä.
..
t. arkkitehdn vaimo
.
terassin reunalla niin ettei ole kaidetta?
lähes kiinni pöntössä. Tai vanhoissa asunnoissa voi olla kylpyamme vieressä (ei tässä tapauksessa). Voi myös olla suihkuverho tai pieni suihkuseinän pätkä lähes kiinni pöntössä, eli silloin ei ole ummessa kokonaan.
T: 4
Millä seinällä ja missä kohtaa ovi on?
oletetaan että ovi on pitkän sivun vasemmassa reunassa.
lavuaati suoraan ovea vastapäätä.
sitten siellä oikealla puolella peräseinällä vasemmalla suihkukaappi ja oikealla puolella pönttö.
Pöntölle olis enempi tilaa jos olis ovea vastapäätä, mutta eiks ole epäesteettistä että pönttö näkyy ovesta ekanana? =)
Mitä sanoo arkkitehdin vaimo?
että ovea vastapäätä olisi pönttö. Siinä vieressä oikealla kulmamallinen suihkukaappi. Sitten lavuaari kulmakaapin vieressä lyhyellä sienällä.
En osaa suoraan sanoa kulmakaappien kokoja, mutta tälläinen tuli mieleen.
T: 4 (sorry, ei arkkitehdin vaimo;)
Raskaana ollessa et mahdu edes kunnolla kääntymään tuollaisessa vessassa. Teidän pitää jakaa tila toisella tavalla.
Esim. sermityylinen koppi tilan perälle, sen eteen pönttö ja lavuaari pöntön eteen. tai jos ei mahdu niin lavuaari vaikka seinämän sisälle!