Häh, joku haukkui Katja Kettu -ketjussa paljon lukevia elämää elämättömiksi?!
Minkä verran täällä yleensä ottaen luetaan?
Itse luen kolmisen kirjaa viikossa, joskus enemmän joskus vähemmän mutta tuo alkaa olla viime vuosien vakio. Ja luen pääosin bussissa istuskellessa! Työmatkaan menee yli tunti yhteen suuntaan. Mitähän mun sen sijaan pitäisi tehdä ettei vaan jää elämä elämättä kirjallisuuden takia?
Kommentit (21)
lukemiseen käytetty aika on pois. VAi?
Mä luen paljon ja tunnen syyllisyyttä siitä, koska se aika todellakin on pois siivoomisesta, remontin teosta ja ihmisten kanssa seukkaamisesta. Lukeminen on yliarvostettu juttu
Mä luen paljon ja tunnen syyllisyyttä siitä, koska se aika todellakin on pois siivoomisesta, remontin teosta ja ihmisten kanssa seukkaamisesta. Lukeminen on yliarvostettu juttu
kun joudun joka tapauksessa istumaan bussissa viitenä päivänä viikossa, yli 2 tuntia päivässä? Eli viikossa ainakin 11 tuntia.
Mitä sillä ajalla pitäisi tehdä? Häiritä matkustajatovereita hälisemällä puhelimessa likkakaverin kanssa? Surffata netissä kännykällä? Katsella maisemia (jotka ovat jo harvinaisen tutut kolmen vuoden jälkeen)? Kutoa/virkata?
Mistä se lukemiseen käytetty aika on pois?
ap
Taitaa olla melko köyhät lukutottumukset niillä, jotka tuollaistä väittävät. Jos itsekin lukisin harlekiineja niin voisin miettiä, että voisin käyttää sen ajan siivoamiseen...
kun joudun joka tapauksessa istumaan bussissa viitenä päivänä viikossa, yli 2 tuntia päivässä? Eli viikossa ainakin 11 tuntia.Mitä sillä ajalla pitäisi tehdä? Häiritä matkustajatovereita hälisemällä puhelimessa likkakaverin kanssa? Surffata netissä kännykällä? Katsella maisemia (jotka ovat jo harvinaisen tutut kolmen vuoden jälkeen)? Kutoa/virkata?
ap
Se voittaa mennen tullen netissä roikkumisen ja ihmisten kanssa "seukkaamisen" (joka on maailman yliarvostetuin asia). Siivoaminen ja remontin teko ovat listallani myös aika alhaalla. Niitä tehdään sen verran kuin on pakko.
En koskaan tuntisi huonoa omaatuntoa lukemiseen käytetystä ajasta.
En mielestäni häviä mitään, kun en seuraa ainoatakaan ohjelmaa tv:stä. Kumpikohan on elämättömämpää elämää: passiivinen tv:n tuijotus vai lukeminen??! Ah mutta kun sen tv:nkatselu on niin normaalia!
On aivan eri asia lukea kirjaa vert. katsoa vaikka sama teos elokuvana. Minä luen ja olen AINA lukenut kaikkea mahdollista, kotona kirjoja ja lehtiä laajalla skaalalla sekä ihan KAIKKIA mahdollisia lehtiä mitä on kotona, kavereilla, odotushuoneissa ym. ollut tarjolla. En ymmärrä millä ihminen saa ajan kulumaan "jos ei lue". Ja tämä selittänee myös sen, miksi minä voin ihan hyvin istua esim. rantalomalla samassa AI-hotellissa sen 2 viikkoa putkeen, koska (toki muutakin tehden) minulla on kirjani. Loman parasta antia on se, että saa kiireettä lukea moooooonta kirjaa putkeen :)
kun joudun joka tapauksessa istumaan bussissa viitenä päivänä viikossa, yli 2 tuntia päivässä? Eli viikossa ainakin 11 tuntia.Mitä sillä ajalla pitäisi tehdä? Häiritä matkustajatovereita hälisemällä puhelimessa likkakaverin kanssa? Surffata netissä kännykällä? Katsella maisemia (jotka ovat jo harvinaisen tutut kolmen vuoden jälkeen)? Kutoa/virkata?
ap
No sähän voisit sen sijaan vetää vaik kunnon kännit. Vaikutat keskustelutyylisi perusteella siltä että oot vahvasti sen tarpeessa
ap
No sähän voisit sen sijaan vetää vaik kunnon kännit. Vaikutat keskustelutyylisi perusteella siltä että oot vahvasti sen tarpeessa
Keskustelutyylini on juuri sellainen kuten mulle vastataankin. ap
En mielestäni häviä mitään, kun en seuraa ainoatakaan ohjelmaa tv:stä. Kumpikohan on elämättömämpää elämää: passiivinen tv:n tuijotus vai lukeminen??! Ah mutta kun sen tv:nkatselu on niin normaalia!
... täällä sepittää? Lue nyt alkuun vaikka kirja Miksi kaikki huono on hyväksi. Siinä perustellista settiä siitä, miten tv-sarjat kehittyvät koko ajan sofistikoituneemmiksi ja miten niiden seuraaminen kehittää niin älyä kuin sosiaalista älyä.
Jengin älykkyysosamäärä muuten kasvaa koko ajan. Samaa tahtia kirjallisuuden lukeminen vähenee. Uskallatko uskis vetää johtopäätöksiä
yleensä sängyssä ennen nukkumaanmenoa. Olen nopea lukemaan, joskus nuorempana (esim. koululaisenä kesälomalla) luin helposti 300-sivuisen kirjan päivässä, enkä silloinkaan istunut koko päivää nenä kiinni kirjassa vaan tein muutakin.
Telkkaria ei ole, 2 kertaa viikossa katsotaan dvd:ltä jotain sarjaa tai leffa.
En kyllä keksi miten tuo lukuharrastus olisi estänyt minua elämästä. Olen opiskellut, viettänmyt aktiivista opiskelijaelämää ollen ainejärjestöaktiivi, matkustellut ja asunut ulkomailla, harrastanut vaikka mitä, rakastunut ja rakastanut intohimoisesti, perustanut perheen, tehnyt mielenkiintoisia töitä...
Miten kirjallisuuden lukijat on aina tämmösiä nyhverön kuuloisia mammantyttöjä. Teidän väittely-yrityksestkin on niin kesyjä, että voi elämä.
jos se kerran on niin tärkeää ;) Uinut alasti Helsingin keskustassa suihkulähteessä, syönyt hiiriä, kolunnut festareita, harrastanut ryhmäseksiä jne.
Miten kirjallisuuden lukijat on aina tämmösiä nyhverön kuuloisia mammantyttöjä. Teidän väittely-yrityksestkin on niin kesyjä, että voi elämä.
mitä opitaan telkkarista/netistä? Taidan painua mieluummin kustannustoimitetun tekstin ääreen :) ap
että väitteleminen on samaa kuin vittuilu tai haistatteleminen. Mitä se ei ole.
Mä oon aina lukenut paljon, eikä musta kyllä saa nyhveröä millään. Sivistymättömyys ei musta ole erittyisen rankkaa, se on vain tylsää.
mitä opitaan telkkarista/netistä? Taidan painua mieluummin kustannustoimitetun tekstin ääreen :) ap
Tää todentaa väitteeni nyhveröistä enemmän kuin todeksi. Hyi helvata, miten äitelää. Älä noilla kirjoitustaidoillas ainakaan ITSE haaveile kustannuskynnyksen ylittämisestä :)
Hyvä kirjallisuus on jotain pikkasen muuta
pitäisi osata kirjoittaa täydellisesti? Varmasti moni käy taidenäyttelyissä vaikka ei osaa itse maalata, tai teatterissa vaikka ei osaa itse nöytellä, tai keikoilla/konserteissa vaikka ei osaa soittaa...! Se että nauttii hyvästä "taiteesta" oli kyseessä sitten oppeera tai elokuva, ei tarkoita sitä että ITSE osaisi vastaavat aariat vetää tai vastaavan elokuvan ohjata. Sama pätee kirjallisuuteen: minulla siagnosoitu lukihäiriö, siitä huolimatta nautin lukemisesta, vaikka se ei niin nopeaa ja helppoa ole kun "tavikselle".
Siitä sitä vasta voisikin sanoa, että hanki elämä :D
Luen mieluummin kuin katson tv:tä, surffaan netissä tai harrastan jotain muuta. Luen joka päivä ainakin vähän. Loma-aikoina jopa kirjan päivässä, välillä yhden kirjan lukeminen kestää kuukauden.
Kirjallisuus on silti tärkein harrastukseni. En ole facebookissa ja netissä nollaan aivoja vain pieniä hetkiä kerrallaan. En sanoisi ikinä kenellekään, että jokin heidän harrastuksensa, vaikka käsitöiden tekeminen, estää elämästä oikeaa elämää.