Neuvolantädin kotivisiitti vastasyntyneen luokse??
Okei, tiedän, tyhmääkin tyhmempi kysymys, MUTTA, varasimme tänään neuvolasta ajan neuvolantädin (ja harjoittelijan) kotivisiitille, tulevat siis morjestamaan minua ja vauvaa (ja muuta perhettä) kun kotiudumme sairaalasta; mutta siis, oletteko keittäneet kahvit tuota varten tms, vai onko ihan vaan että istutaan sängyn reunalla ja jutellaan, vai mikä tämä tämmönen kotivisiitti on?
Esikoiseni kanssa ei tämmöisiä järjestetty, nyt ovat innoissan tulossa vauvaa moikkaamaan (uusi kunta). Kertokaahan!
Kommentit (25)
kotiimme.
Käytiin siellä, silloin oli vauvat pieniä, muuten ei neuvolan "palveluita" pahemmin käytetä, vaan lapsiamme hoitaa ja aika ajion tarkastaa ihan yksityinen lastenlääkäri.
Emme halua lapsiamme mihinkään kunnalliseen rattaistoon.
Me näin, te noin, jokainen taplaa tyylillään mikä on itselle parasta.
Esikoisen kanssa oli kotivisiitti ja se oli ihan turha. Oli kesäaika ja neuvola lyhyen matkan päässä. Autokin oli käytössä ja minä hyvässä kunnossa sektion jälkeen. En ollut oikein mitään mieltä, haluanko kotikäynni vai en. Koska th halusi tulla, annoin tulla.
Mutta se kotikäynti olikin varsinainen tupatarkastus, sisustusta ja kotia kommentoitiin. Ihan hyvällä, mutta th kävi joka ainoassa huoneessa pikkuvessaa ja kodinhoitohuonetta myöten, mikä oli täysin turhaa ja asiaankuulumatonta. Ihan uteliaisuuttaan kävi.
Kuopus syntyi talviaikaan ja pakkanen oli kova, mutta kun soitin neuvolaan samalle th:lle kertoakseni vauvan syntymästä, sanoin että tullaan neuvolaan. Hän tietysti ehdotti taas kotikäyntiä, mutta en halunnut. Ei siihen ole pakko suostua, jos ei tahdo, ihan itse saa päättää. Ei tarrvitse olla itsetuntokysymys. Itselläni oli syynä th:n uteliaisuus ja se, etten pitänyt hänestä persoonana.
Itse olen siis yksi noista th:sta jotka noita kotikäyntejä tekee. En ole yhtään kiinnostunut kodin sisustuksesta ja sen huolitellusta kunnosta. Ihan vaan katson silläsilmällä kokonaisuutta, että onko äidillä ja vauvalla kaikki kunnossa. Jos tuntuu, ettei äiti jaksa ja on vaikka kovasti kipuja vielä synnytyksen jälkeen, sitten pohditaan miten voidaan hommaan vaikuttaa.
En varmasti käy joka huonetta tarkastamassa, huh!
Yhdessä niitä pulmia ratkotaan ja olen joskus tiskannutkin ja luvan takaa pyykkejä ripustanut kuivamaan. Varaan kotikäynnit yleensä viimeiseksi päivälle ja sitten on aikaa jos on tarvetta tehdä jotain ylim.
Nyt sitten elkää vetäkö poroja sieraimiin. Ihan myönteisellä mielellä nuo pikku "palvelut" on otettu vastaan. Ei kukaan ole silmille hyppinyt vaikka olenkin tiskiharjaan tarttunut, eikä minun ammattiylpeyteni kärsinyt, vaikka olenkin poikennut rutiinista.
Pieni paikkakunta ja saan aika vapaat kädet tehdä töitä, hyvä niin.
terveydenhoitaja kotikäynnillä. Musta on hienoa, että esikoisen tuore äiti saa tällaisen kotipalvelun Helsingissä, eikä tarvitse lähteä neuvolaan vastasyntyneen kanssa. Toisen lapsen synnyttyä olin valmistautunut käymään neuvolassa, mutta terveydenhoitaja tuli käymään meillä samalla, kun kävi katsomassa naapuriin syntynyttä vauvaa.
Ei olisi tullut mieleenkään kieltää tällaista palvelua tai pitää sitä jotenkin kyttäyksenä. Kun on kaikki asiat kunnossa, ei tietystikään ole syytä pelätä tai epäillä turhia. Muutoinkin pidän terveydenhuoltoa asiakaspalveluna, minun ja lasteni asiallahan he ovat, eivät meitä kyttäämässä.
Ekalle kerralla en muistaakseni keittänyt kahvia, jälkimmäisellä taisin tarjota. Istuttiin keittiön pöydän ääressä ja juteltiin. Kylppärissä hoitotasolla terkkari tarkasti ja mittasi vauvan.
Kun on hyvä itsetunto, ei tarvitse pelätä kenenkään kyttäämistä.
Tulee vain hyvä mieli siitä, kun pitävät minua ja vauvaani niin tärkeänä, että matkustavat kotiin katsomaan.
Tuskin sinäkään "kävisit mieluummin siellä" kolmekiloisen viikonikäisen vauvan kanssa tammikuun pakkasella ja vielä huonolla autolla noin 50 kilometrin päässä. Sellainen olisi meillä ollut ensimmäinen neuvolareissu, jos eivät olisi käyneet kotona.
Riippuu vähän matkastakin, tarjotaanko kahvit. Jos pistäytyvät kilometrin päässä virkapaikastaan, tuskin edes ehtivät juomaan, mutta jos kauempana asuvien luona käymiseen menee noin puoli päivää, kahvit voivat olla hyvinkin mieleen.