Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Riippuvuuksista vapaa elämä, miten onnistuu?

Vierailija
07.03.2012 |

Tässä ajattelin mielenkiintoisen kokeilun aloittaa. Miten onnistuu tapojen/tottumusten ja riippuvuuksien lopettaminen.

Lopetin tupakoinnin jo muutama kuukausi sitten. Olutta en juo, kahvia en voi sietää. Juon päivittäin kolajuomia, mutta nyt lopetin nekin. Yritän tässä pohtia sellaisia rutiineja joihin olen tottunut, mutta en tiedosta niiden olevan riippuvuuksia. Puhun tässä siis nautintoaineista, en esimerkiksi urheilusta tai vastaavasta.

Onko moni muu kokeillut samaa? Tupakan aion siis tietysti jättää kokonaan pois, enkä halua muihinkaan riippuvuuksiin palata. Reissun päällä tai vieraissa paikoissa on helpompaa sopeutua kun ei ole ns. pakko saada jotain tiettyä substanssia kehoonsa että "lähtee päivä käyntiin", tai että voi käydä vessassa, tai että voi rentoutua. Alkoholiin minulla on mielestäni terve suhde. Mikään pakko ei ole juoda yhtään mitään, enkä harrasta "istunpa nyt kotona enkä voi muuten rentoutua" -tissuttelua.

Omia ajatuksianne tai kommentteja?

Kommentit (3)

Vierailija
1/3 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sillä, minäkin tykkäsin tupakoida. Se oli hyvää, tuoksui hyvälle, tapahtuma oli mukava, ja nautin siitä kaikin puolin. Rahanmeno (150 EUR/kk) ja sairastumisen pelko eivät olleet syinä lopettamiseeni.

Tässä haluankin lähinnä nähdä, että olenko onnellisempi kun en "tarvitse" tiettyjä asioita elämääni. Haluan myös nähdä paraneeko elämäni ja sen laatu millään lailla jättämällä riippuvuudet pois.

Vierailija
2/3 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoinnin olen lopettanut 7 vuotta sitten, ehdin polttaa parikymmentä vuotta. Reilu vuosi sitten lopetin alkoholinkäytön, se tapahtui pakon edessä. Olen erittäin iloinen että juominen on nyt kokonaan loppu. En pelaa, en käytä paljon nettiä, en ole riippuvainen kahvista enkä makeasta. Hyvältä tuntuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/3 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta on mielenkiintoista miettiä mikä määritellään riippuvuudeksi. Tykkään töissä syödä purukumia, koska sitten ei tarvitse juoda niin paljoa. Muutenkin estää happohyökkäyksen syömisen/juomisen jälkeen. Onko purukuminikin riippuvuus? Onko tietynlainen aamiainen riippuvuus?

Ehkä määrittelisin oikeaksi addiktioksi sellaisen, jota ilman menee tietty hetki pilalle ja alkaa suututtamaan. Jos en söisi purkkaa, niin joisin ehkä tuota sokeritonta mehua. Toisaalta ei se tupakointikaan ollut sellainen "pakkopakko", vaan jos tilanne niin saneli, niin olin helposti parikin päivää polttamatta.

Noh, jos tästä ei suurempaa keskustelua saada aikaiseksi, niin ainakin mielenkiintoisen monologin voin tänne suoltaa. :)