**Enskat Viikko 24**
Edelliset jutut täällä:
http://www.vauva.fi/keskustelut?p_p_id=forum_WAR_perhe&p_p_action=1&p_p…
Kommentit (39)
Eilinen meni poikaa viihdyttäessä, se varmaan jo protestoi kun oltiin monta päivää liikenteessä. Mun lähellä halus vaan olla kokoajan eikä oikein yksin viihtynyt. No tänään ollaan menossa tohon naapuriin voikkakaverin luo kahville, käydään ihan pikaiseen. Harmittaa ihan kun se siskon porukka oli täällä kolme päivää ja kokoajan sato vettä. Eilen lähtivät ja siihen loppu vesisade ja nyt paistaa aurinko ihan pilvettömältä taivaalta.
Pyykit pitäis mennä laittaan kuivuun ja syödäkin pitäis enneku Eetu herää. Yritän kirjoitella enemmän iltapäivällä.
Jäi ainakin mieleen Tipun mukavat kuulumiset ja ihanat lomasuunnitelmat. Kateellisena ja rahattomana lueskelen =)
Ja Bianco kyselit kalaruuista, Eetu tykkää siitä Semperin punakampelaa (ja mitähän muuta siinä on). Ja sit olikona Bonan Pikkukalastajan herkku. Mä oon antanut silleen että yhdellä syöntikerralla puol purkkia ja sit itse keittänyt/soseuttanut porkkanaa+perunaa lisäks ja silleen menee hyvin alas. Ihan "paljaaltaan" tosta purkista on toi kalan syönti vähän tökkinyt vaikka noi purkkiruuat onkin valmiita annettavaksi silleen. Tuttuja makuja kun on mukana niin hyvin uppoo. Jospa Kallekin oppis kalan maulle vähitellen.
Odottelija, ootko kokeillut antaa ummetukseen ihan luumua? meillä ainakin se auttoi, ei mitään muita konsteja tarvinnut. Tai no vettähän sitä annetaan jokatapauksessa joka ruuan jälkeen että suu huuhtoutuu. Toivottavasti ummetus hellittää!
nyt hommiin että saan jotain aikaiseksikin enneku Eetu herää.
Gaiolen Piiperö oli nukkunut hienosti!! hyvä homma, ja toivottavasti ne hampaat sieltä pian tulee ettei kovin pitkään tarviis niitä tehdä. Aika hidasta puuhaa se kyllä on.. =/
nyt meen...
ja Eetukin heräs. Tälleen tulee taas tekstiä monessa erässä, sorry.
Hannnahille on monesti pitänyt laittaa ja nyt vasta muistan, että mä olen kans iloinen kun välillä on sadepäiviä! saa ihan hyvällä omalla tunnolla olla sisällä ja olla vaikka sohvalla peiton alla. Kuunnella sateen ropinaa. Ja tehdä niitä kotihommia =) tai olla tekemättä ja ihan vaan olla.
Nyt lopetan palstatilan täyttämisen ja alan laittaa hoitolaukkua valmiiks kyläilyä varten.
hermione ja Eetu 8,5kk
Hermionelle ja Eetulle mukavaa kyläilyä!
Tipulla oli ollut ihanan puuhakasta ja mukavaa miehen kanssa :) Ja pian pääsette reissuun, mahtavaa! Tuosta Thassoksesta ei ole meikäläisellä mitään kokemusta.
Odottelijalle tsemppiä muuttopuuhiin! Muuttaminen on kamalan rankkaa puuhaa. Ja yksi vinkki ummetukseen on muutes mallasuute, sitä saa apteekista.
Bianco oli päässyt leffaan, oliko sinkkuelämää hyvä? Kallekin pian jo konttaa, sitten saakin juosta perässä koko ajan :)
Piiperö on nukkunut nyt sitten levottomasti pari yötä.. Tulinkin tänne kehuskelemaan hyvistä yöunista. Aina, jos palstalla jotain kertoo, niin tilanne muuttuu heti... Piiperö siis nyyhkii ja itkee unissaan kamalasti, on valmiina heräämään koko ajan ja välillä silmät rävähtää auki. Nukahtaa kuitenkin, jos ei mikään isompi ääni herätä. Muutenkin pyörii unissaan kamalasti.
Onko teillä muilla ollut vastaavaa noin 5kk iässä? Toki meillä on kämpässä kuuma, ja piiperö muuten oppi juuri kääntymään itse selältä vatsalleen! Eli voisiko nuo asiat ja tietty tulossa olevat hampaatkin sekoittaa unia? Nyt on meillä syöty yölläkin taas parina viime yönä.
Sitten mulla menee hermo tähän hiustenlähtöön.. Mulla on pitkä tukka ja koko ajan saan pelastaa hiuksiani menemästä piiperön suuhun. Niitä vaan tippuu joka paikkaan ja kohta lapsi varmaan tukehtuu mun hiustukkoihin. Ärsyttävää.
Vähän vetämätön olo tänään.. Sadepäivät on välillä ihan kivoja, mutta nyt keli vetää olon ihan veteläksi. Pitäisi lähteä hoitelemaan asioita kaupungille.
G ja piiperö kohta 5,5 kk
katosi sit pitkät höpinät taivaantuuliin... Yritän palata myöhemmin palstalle.
Summasummarum: piiperö on nukkunut nyt öitä huonosti, tosi levotonta menoa ja herää yöllä syömään. Tosin kerran vaan. Onko teillä muilla ollut tämmöstä noin 5 kk iässä? Siis levotonta unta ja kamalia nyyhkykohtauksia, vaikka lapsi onkin unessa?
Oppi muuten juuri kääntymään itse selältä masulleen, eli jos se vaikuttaa? Ja tulevat hampaat. Ja meillä on kämpässä kuuma..
Mutta kommentit jäi nyt kadonneeseen viestiin. Tarttee lähteä asioille.
t. palstan toimimattomuuteen ärsyyntynyt gaiole ja piipeö
oli se sitten tullutkin viiveellä tänne se edellinen viesti..
Täällä onkin moni reissaillut, mukava kuulla että on kaikilla mennyt matkat hyvin lasten kanssa. Itsekin tässä jostain pienestä reissusta tässä kesän mittaan haaveilen, ihan vaikka piipahdusta lähikaupungissa. Nyt toisaalta olisikin helppoa ainakin vauvan ruuan kannalta, kun se on aina mukana :)
Mama: Mukava juttu, että teidän illanvietto sujui hyvin, ja Justus viihtyi hoidossa. Oli varmasti virkistävää viettää iltaa miehen kanssa. Ja mukavaa lomaa sukulaisissa!
Hannnah: Minä olin kanssa tyytyväinen kun oli alkuviikosta niin kurja sää, nimittäin tyttö nukkui silloin parhaiten ulkona, kun oli niin viileää. Eli taisi ne viime viikon "päikkäriongelmat" johtua lämpimistä keleistä. Taisin laittaa vain ihan liikaa päälle, vielä kun ei tiedä millä asusteilla pärjäisi.
Tipulla on ollut mukavankuuloinen viikko ja mahtava "äitienpäivä". Onpa tosiaan miehesi hemmotellut sinua. :)
Gaiole: Meillä kävi samoin...kerkesin täällä jo tuulettamaan Ainon hyvistä yöunista ja sen jälkeen neiti pisti ranttaliksi useampana aamuyönä. Yksi ilta oli tosi levoton, eikä kehtoonsa rauhottunut millään. Nukkui kyllä sylissä, mutta kun laski petiin, niin heti säpsähti hereille. Niinpä nukuttiin sitten kaikki samassa pedissä, kun meidän viereen rauhoittui parhaiten. Minä vaan en osaa kovin hyvin nukkua jos tyttö on vieressä. Viime yö olikin sitten taas tosi hyvä. Nukkui hyvin omassa sängyssään ja pari kertaa heräsi syömään. Saa nähdä miten ensi yönä käy..eli parempi vaan mennä edelleen yö kerrallaan.. ;)
Meillä oli tiistaina 1 kk neuvola. Kyllä neidille ruoka maistuu, painoa oli jo 4165 g, kun syntymäpaino oli 2955 g. Pituuttakin oli tullut 3,5 cm eli nyt 53 cm. Kaikki oli muutenkin kunnossa. Hieman protestoi terkkarille punnituksia ja mittauksia, mutta rauhoittui kuitenkin lopuksi. Ensi kerralla onkin neuvolalääkäri. Itsellekin tilasin jälkitarkastusajan kesäkuun loppuun. Viikko on tosiaan oltu koko perheellä kotona. Kävin eilen parturissa ja kaupungilla muutenkin asioilla, kun mies oli tytön kanssa kotona. Ihana oli istua parturissa ja lueskella lehtiä ja nauttia kun joku laittaa hiuksia. Ja hyvinhän ne pärjäsivät kotosalla, kun Aino nukkui koko ajan. Otti eilen kunnon päikkärit, lähes 5 tuntia...siinä aloinkin jo loppusalla toivoa, että alkaisi herätä, kun tuntui maitoa olevan tarjolla liiankin kanssa :) Viikonloppuna mennään varmaankin vanhempieni mökille Ainon kanssa, kun miehellä on varpajaiset. On se kummallista, että miehet juhlii tätä vauvan syntymää kuin olisivat isoimman työn tehneet..milloinkahan me naiset saataisiin samanlaiset juhlat... ;)
Taidan lähteä leipomaan pikkuleipiä kastajaisia varten, kun neiti on unilla.
Aurinkoista loppuviikkoa kaikille!
Weera ja Aino 1 kk
Sara-Maria: Vellithän maistuu erittäin hyvin:) Ainut vaan et Laurille tuli vatsanväänteitä hiukka ja vähensin sit vellin määrää. Ja yöunien pituuteen ei vaikuttanu mitään...
MamajaJustus. Kiva ku saitte rauhass katella stand-uppia ja nauttia olosta kahdestaan:)
Pore: Kiva kun sinäkin olet päässyt nauttimaan vapaaillasta=)
Buuffa: Ihana kuva Neeasta:)
Tipu: Työhän aiotte matkustaa enemmänkin. Ihana kyllä Siennalle et pääsee pienestä pitäen näkemään maailmaa. Ootteko koviakin matkustamaan vai sattuuko nyt vaan olee enemmän noita matkoja samaan aikaan?
Odottelija: Meillä autto ummetukseen peruna-porkkana velli. Toivottavasti teilläkin helpottaa kun Eemil tottuu kiinteisiin ruokiin:)
Gaiole: Mulla kasn sama ongelma noitten hiusten kaa. Meillä kävikin pien onnettomuus tässä kerran mun hiuksien takia. Pari hiusta oli kiertyny Laurin varpaan ympärille ja teki aika ikävän näkösen haavan ja nahat läks. Onneks huomattiin ajoissa.
Weera: Hyvin Aino kasvaa:)
G: Mites muilla on mennyt vauvojen kanssa mökkiolosuhteissa? Mua jännittää ku juhannuksena oltas ekaa kertaa menossa möksälle et miten siellä sujuu ku ei oo kuitenkaan kaikkia mukavuuksia niinku kotona.
Sitten jotain kuulumisia. Juhlat on juhlittu ja hyvin oli pojillakin menny hoidossa. Olivat nukkuneet lähes koko ajan. Kumpa nukkuisivat kotonakin niin hyvin. Laurilla ollu taas päiväunien nukkuminen niin hankalaa et hyvä ku nukkuu 15min kaks kertaa päivässä. Sit nukahtaakin jo seittemältä illalla ja sit sitä ei meinaa saada millään nukkumaan. Leevillä taas on nukahtaminen vaikeaa, ku ei haluis millään olla makuuasennossa. Sylissäkin punkeaa koko ajan istuma-asentoon. Eilen muuten käänty ekaa kertaa selältä mahalleen ja takasinkin mut tais olla joku vahinko ku ei oo sen jälkeen sitä toistanut.
Lauri on alkanu nauramaan ääneen. Sellasta matalaa hohotusta. Aika veikeen kuulosta:) Sit hän on myös tajunnu et kiljuminen on kivaa.(Ei vaan äitin ja iskän mielestä...) Toivottavasti loppuu pian tuo kiljumisvaihe.
Pojat ovat myös alkaneet yhä enemmän kommunikoimaan keskenään. Heti tulee hymy ku katselevat toinen toistaan. Lattialla vetävät toisiaan korvasta, hölöttävät ja pitävät käsistä kiinni. On se niin suloista katsottavaa=)
Nyt täytyy mennä syömään vähän iltapalaa ja sit laittaa Leevi nukkumaan
On taas vierähtäny muutama päivä.. Ollaan oltu tällä viikolla joka aamu muskarissa ja huomenna on viimenen kerta. Saaga on tykänny kovasti.
Toinen hammaskin puhkesi samoilla lämmöillä jo sunnuntaina. Nyt toivottavasti menee aikaa ennen seuraavia hampaita.
Niin ja maanantaina käytiin neuvolassa 67,5cm ja 8860g. Rokotteen Saaga otti jo paljon reippaammin kuin viimeksi. :)
Hermione: Harmi ku ette pääse Helsingin reissulle. Olisi ollut kiva tavata. Mutta tietäähän sen ettei kelan hoitovapaarahoilla juhlita. :(
Onpas Hannnahilla ollut menoa!
Pore saanut vapaaillan, hienoa!
Bianco ja Kallekin palannut reissusta. Kiva että imetyksen lopetus sujui kivuttomasti.
Dajmille pahoittelut mummosi huonon kunnon vuoksi. Voimia sulle!
Ihana kuva Buuffan Neeasta!
Gaiole: Peruna tai koko sose maistuu huonosti. On nyt päättäny pitää suuta tiukasti kiinni, mut välillä Saagaa käy niin kovasti naurattamaan mun pelleilyt et saan ujutettua ruokaa suuhun. Oon tässä miettiny et pitäisinkö vähän taukoa tai sit jatkan mut ens viikolla lähetään reissuun ni siellä voisi sitte mummo ja pappa ja muut antaa ruokaa vaihteeksi.
Ja onnea piiperölle uudesta taidosta. Levottomat unet johtuu varmaanki juuri tuosta uudesta taidosta. Pitää unissaakin harjoitella. ;) Ja tietysti hampaatki voi kiusata. Meillä Saaga ei meinannu malttaa nukkua ollenkaa juuri silloin ku opetteli kääntymistä. Tai oikeestaa sen jälkeeki iltasin pyörii sängyssä kovasti jos hakee unta.
Mulla kanssa hiusten lähtö on ihan järkyttävää. Tuntuu et ainaki puolet hiuksista on jo lähteny. Ja niitä hiuksia on joka puolella. Kaiken aikaa saisi olla siivoamassa.
Tipulle voimia yharkeen. Aika varmasti kuluu nopeasti ku on reissu mitä odottaa.
Odottelijalle tsemppiä muuttokuvioihin! Toivottavasti löytyy mukava asunto.
Weeran Aino saanut hienot mitat. Nauti noista pitkistä päikkäreistä. Ennen Saagan pitkät päikkärit kesti 3-4 tuntia nyt 2 tuntia on jo tosin hyvin. On ihan päivä unirytmit sekasin, huoh.
Butterfly, eikö olekin "kivaa" tuo kiljumisen oppiminen. Saaga harrastaa sitä aamusin ku ite haluaisi vielä nukkua. :D
Jaahas, mut nyt teho-osaston pariin...
S&S
Täällä taas pyörähtämässä ja kuulumisia katsomassa. Ulkona on kyllä taas niin kaunis ilma, että taidan kohta mennä tuohon terassille istuskelemaan. Kalle on päiväunilla, käytiin äsken leikkipuistossa vähän keinumassa ja hiekkalaatikkoa ihmettelemässä. Lisäksi tuohon meidän viereiselle pallokentälle on tullut sirkus, ja siinä oli poni syömässä ruohoa. Poni oli Kallesta hauska siihen saakka kunnes se alkoi hirnua, joka oli vähän pelottavaa...
Mulla on suurensuuri angsti hoitopaikasta. Menen syksyllä töihin 3 pv viikossa. Meillä on kaksi hoitopaikkavaihtoehtoa, yksityinen ryhmäperhepäivähoito ja kunnan päiväkoti (pieni sellainen). Oon käynyt katsomassa molempia, ja molemmissa on omat hyvät puolensa, ja myös huonot puolensa. Ja viikonloppuna pitäisi tehdä päätös kumpi otetaan. Aargh. Olikos täällä muita jo syksyllä hoitoon menijöitä: olikos Hermionen Eetu menossa vai oliko teillä se edessä vasta vuodenvaihteessa?
Susannalla ja Saagalla onkin ollut paljon muskariohjelmaa! Kuinkas niitä joka päivä on? Onnea myös hienoista mitoista, mä luulen että Kalle ei paina vieläkään noin paljoa... Kun paino noin hienosti kasvaa, niin tuskin tarvitsee murehtia tuota soseiden syömistä, varmasti Saagalle alkaa nekin vielä kelvata!
Butterfly: Kalle ei ainakaan ole vieläkään lopettanut kiljumista, joten ehkä turha odottaa että se menisi ohi :) Se on kyllä välillä superraivostuttavaa, etenkin just aamulla. Aivan ihanalta kuulostaa tuo poikien välinen kommunikointi, mahtavaa kun heillä on seuraa toisistaan! Ja varmasti aivan ainutlaatuinen suhde koko elämän ajaksi.
Weeran Ainollakin oli mahtavia neuvolamittoja. Hienosti tyttö kasvaa! Hyvä pointti tuo miesten varpajaisista... niille pitäisi kyllä keksiä joku naisellinen vastapaino. Vaikka 1-vuotisvarpajaiset :)
Gaiole: Kalle alkoi myös ehkä suunnilleen piiperön ikäisenä itkeskellä unissaan. Mä oon liittänyt sen päiviin, jolloin on joitakin tosi jänniä tapahtumia. Esim meillä reissussa ekana yönä hotellilla itki pari kertaa ihan täydessä unessa. Kalle rauhoittuu kyllä saman tien kun sille sanoo jotain, tyyliin "ei mitään hätää, kaikki on hyvin". Jos yritän antaa tuttia, niin se vaan herää. Että voi tosiaan hyvin johtua noista uusista taidoista.
Hermione: Kalle inhoaa tuota pikkukalastajan herkkua, mutta annoin tänään tuota Semperin punakampelaa, ja se upposi paremmin. Että ehkä se ei sitten ole kala sinänsä mitä Kalle inhoaa, vaan joku mauste tms. tuossa pikkukalastajassa. Mä teen kanssa noin, että teen itse vihannessoseita ja annan niitä sekoitettuna noihin kaupan purkkiruokiin. En oo jaksanut alkaa lihasoseita väsäämään, joten noin pääsee vähän helpommalla.
Sellaista tällä kertaa. Menen nyt tekemään jotain kotihommia kun Kalle toivottavasti vielä hetken nukkuu, ja sit tosiaan ulos aurinkoon! Mukavaa viikonloppua kaikille!
Bianco ja Kalle 7,5 kk
Täällä oli juttua kalaruuista. Meillä tökki kanssa se pikkukalastajan herkku, mutta luulisin, että se johtui enemmän niistä isoista sipulinpaloista ja tillistä kuin itse mausta. Nyt kun karkeammat ruuat jo maistuvat niin sekin menee ihan hyvin. Sienna on nyt alkanut syödä jo ison purkin ruokaa kerralla, aiemmin meni vain osa isosta purkista. Lemppareita on Bonan Couscous-kanajuttu ja pasta Toscana (se kasvisjuttu).
Gaiole: meillä oli myös yöhulinoita suunnilleen Piiperön iässä. Iltapuuron aloitus auttoi kummasti. Sen jälkeen ollaankin nukuttu tosi hyvin.
Vähän nauratti tuo Biancon Kallen poni-episodi. Kai sitä nyt hirnuvaa ponia säikähtäisi kuka vaan;)
Meillä oli tänään puistotreffit kaverin ja sen 1-vuotiaan pojan kanssa, oltiin meille ihan uudessa puistossa. Tosi hieno paikka, kauheasti kaikkia härveleitä ja paljon väkeä, toisin kuin meidän lähipuistossa. Eikä tämä uusikaan paikka ole kuin 15 min kävelymatkan päässä meiltä. Kiva löytää uusia paikkoja.
Juttelin täällä joskus mun exästä joka yllättäen otti yhteyttä. No, nyt olen sopinut sen kanssa ensi viikolle treffit kun ollaan juhannusta viettämässä Turussa, missä se asuu. Mennään sinne siis jo keskiviikkona, joten ehditään treffata ennen juhannusta. Sienna tulee luonnollisesti treffeille mukaan, esiliinaksi. Jännä nähdä onko meillä mitään puhuttavaa...
Eipä tässä sen kummempia, kohta alkaa Italian matsi. Olen ihan jalkapallohullu (tai pikemminkin urheiluhullu, vaikka jalkapallo onkin se lempparilaji) eli meillä katsotaan kaikki mahdolliset kisat. Miestä ei voisi vähempää kiinnostaa.
Mukavaa viikonloppua kaikille!
Tipu & Sienna melkein 9kk
Eetu nukahti jo klo18.50. Tais olla aika väsy. Tuli muuten mieleen että tykkääkö teidän lapset suihkussa käymisestä? varmaan vauvauinnissa kävijät on jo vanhoja tekijöitä sen suhteen. Meillä eka suihkukerta meni itkuksi joskus varmaan 6kk iässä. Sit seuraava meni jo paremmin ja sen jälkeen onkin mennyt tosi hyvin. Oikeestaan kylvyssä käydään aika harvoin kun Eetu tykkää ihan älyttömästi käydä suihkussa. Nauraa ja hihkuu ääneen kokoajan =)
Tipu, kyllä mä muistan et sä puhuit siitä sun exästä. Vai että treffeille, varmaan ihan kiva nähdä. Tietääkös sun mies tästä tapaamisesta? ettei tule mitään mustasukkaisuus draamaa... Sienna syö kyllä tosi reippaasti. Meillä tökkäs tohon sitkeeseen nuhaan Eetun 8kk ruokien syönnit, ei vaan uppoa!!annan nyt ihan suosiolla sitä mikä maistuu(sileitä ruokia), sitten jatketaan harjoittelua kun Eetu on ihan terve. Toi pikkukalastajan herkkukin jäi viimeks syömättä, harmitti ihan laittaa koko purkki roskiin kun ei poitsu suostunut syömään. Se on kyllä aika voimakkaan makuinen kun oon itse sitä maistanut.
Bianco, hyvä että Semper maistui Kallelle. Eetu menee hoitoon marraskuun alussa, vielä ei oo mitään tietoa että minne pääsee/joutuu hoitoon =( soitin sinne päiväkotiin minne on haettu, niin aikaisintaan lokakuun alussa saa tietää. Kuopiossa on tosi huono tilanne noiden päivähoitopaikkojen suhteen. Toivottavasti te päädytte hyvään ratkaisuun!
Susannan Saagalle onnitteluja hampaista! ja tosi hienoja neuvolamittoja! Tsemppiä sinne kiinteiden maisteluun!
Butterflyn pojat on varmasti ihania kun alkavat nyt leikkiä toistensa kanssa. On niistä varmasti tosi paljon seuraa toisilleen =) toivottavasti siellä unirytmit tasaantuu molemmilla. Oletko sä muuten parantunut siitä kohtutulehduksesta?
Weeran Aino kasva huimaa vauhtia, hienoa! ainakin maitoa kuuulostaa äipältä tulevan hyvin =) mä en oikein tykkää tosta varpajais-touhusta, mun mies ei onneks halunnut lähteä minnekään viettämään varpajaisia. Oli vaan meidän kans kotona. Joissain kaveripiireissähän se on ihan "pakollinen" traditio. Mun siskojen miehet on nimittäin olleet viettämässä varpajaisia, kaverit ihan vaatineet..
Gaiole, varmaan johtuu uusista taidoista noi yöunien levottomuudet. Kuulostais ainakin siltä. Tai ootko antanut jotain uutta makua tms? Eetu on niin hitaaseen tahtiin lähtenyt liikkeelle ettei sen yöunet oo koskaan häiriintyneet mistään *kop*kop* koputan puuta... Paitsi sillon kun kiinteitä aloittelin antamaan, joskus oli sellaista vaikerointia yöllä. Otin sitten kiinteiden suhteen vähän takapakkia niin yöunetkin taas parani. Täällä kans ihan hirveetä karvanlähtöä =(
Jos lähtis jotain syötävää kaivamaan jääkaapista, taidan juoda yhden kylmän oluen näin perjantain kunniaksi =)
hermione ja Eetu noin viikkoa vajaa 9kk
Kotona ollaan, tai siis tultiin jo to yönä mutta eilinen päivä meni pyykkiä pestäessä ja lepäillessä. Tänään olikin sitten jo normaalimpi päivä ja ehti vähän istahtamaankin koneelle. Olipa ihanaa lukea pitkä pino teidän kuulumisia, tovi siinä menikin. Jotain jäi mieleen, jos vaikka ensin niitä kommentoisin.
Hannnahin Ella oli ainakin saavuttanut 9kk iän, myöhästyneet onnittelut sinne. Ja hampaitakin oli tuloillaan. Kiialle puhkesi reissussa ensimmäinen ylähammas ja siihen viereen on tulossa kaveri päivänä minä hyvänsä. Ei onneksi oireillut mitenkään muuten kun just tolla kauheella kuolan määrällä ja kaiken tunkemisella suuhunsa.
Pore oli ollut perheineen reissaamassa ja häissä. Hienoa kuulla että tyttö oli pärjännyt hyvin iskän kanssa ja olit saanut nauttia vapaaillasta. Meillä oli eilen taas pitkästä aikaan ollut kunnon huutoa kun olin reeneissä ja poissa kotoa lähes kolme tuntia. Arvasinhan mä sen että kun viime viikko oli erikoinen kun joka ilta äiti oli laittamassa nukkuun niin vieraaltahan se taas vaihteeksi tuntuu että paikalla on vaan iskä. Ei ollut puuroa syönyt yhtään ja kolmen vartin itkun jälkeen oli viimein nukahtanut vajaaksi tunniksi ja sitten taas herännyt itkeen, nälkää ainakin. Höh.
Mukavaa kuulla että Biancon ja Kallen perheen reissu oli mennyt hyvin! Mä jännitin kanssa eniten noita lentoja mutta hyvin meni, ei ollut moksiskaan nousuista ja laskuista tyttö.
Ja sulla on sitten siellä isot päätökset edessä hoitopaikan suhteen. Koita nyt saada plussat ja miinukset koottua niin eiköhän se päätös sitten helpotu. Meillä hoitopaikka-asiat edessä tod.näk. vasta vuoden vaihteen jälkeen jossain vaiheessa.
Dajmilla oli ikäviä uutisia isomummusta, toivottavasti siellä voidaan jo paremmin. Puuroistakin olit kysellyt, meillä Kiia on koko ajan syönyt pelkkiä tavallisia pikapuuroja. Aluksi jauhoimme hiutaleet pienemmiksi mutta aika pian meni jo ilmankin. Aloitettiin kauralla ja nyt meillä on jo ruis, ohra ja vehnä maistettuna. Niin ja mä teen aina veteen ja mikrossa yhden annoksen kerralla, helppoa minusta näin.
Buuffa: ihana hymytyttö tuo Neea:) Ja samanlainen pupun kirja näytti olevan siella lattialla kun meilläkin. Kyselit liharuuan antamisesta, samaa oon miettinyt itseksin sillä annan usein toisen pelkän kasvisaterian. Niin ja konttaamaan on Neea alkanut, hienoa! Kiiakin jätti ryömimisen kokonaan pois lomalla, ennen siis meni vielä pitkät matkat ryömimällä kun selkeesti pääsi nopeampaa niin.
Hermione kyseli kalan annosta. Mä annan 1-2 kertaa viikossa. Ja pikkukalastajan herkku on täälläkin tullut tutuksi, vaikka useimmiten annankin oma tekoista, kovin voimakkaan makuista ja hajuista tuntuu olevan.
Gaiole: voi harmi teidän levottomia öitä, toivottavasti on ohimenevä vaihe. Kiiallakin oli silloin vähän levottomampaa kun alkoi enemmän liikkumaan mutta nyt meillä onkin sitten uusi haaste kun tyttö pyrkii öisinkin havahduttuaan nousemaan seisomaan. Iltaisin saa olla laittamassa maate monta kertaa kun ei malta alkaa nukkumaan millään vaikka nukuttaa.
Tipulla ja Siennalla oli ollut paljon menoa. Ja teillä oli lomasuunnitelmia enemmänkin. Ei ole täälläkään kokemusta kohteesta mutta eiköhän se oo ihana kohde kuten muutkin Kreikan saaret. Tsemppiä sinne yh-arkeen.
Niin ja treffitkin olit sopinut, jännä varmaan nähdä pitkästä aikaa, tuu sitten kertoon miten meni.
Odottelijalle intoa pakkailuun. Siinä onkin hommaa kerrakseen, varsinkin nyt kun pikkuinen pyörii jaloissa ja käsissä.
Weeran Aino on jo kasvanut hienoihin mittoihin, ja tuollaiset 5h päikkäritkin kuulostaa komeilta. Voi niitä aikoja;)
Butterflyn galluppiin en osaa sanoa mitään kun ei olla mökkiolosuhteita testattu ollenkaan.
Muakin muuten nauratti tuo sun poikien välinen kommunikointi, varmaan ihan ylisöpöä katseltavaa. Ja millaseksi menoksi se muuttuukaan kun pojat tuosta kasvavat.
Susannalla ja Saagalla on ollut musiikin täyteinen viikko. Ja neuvolassakin olitte käyneet.
Hermione: voi harmi kun Eetulla on sitkeessä nuha. Ei kai oo öihin vaikuttanut?
Suihkureissuista kyselit. Meillä tosiaan Kiia ollut jo kauan pelkkien suihkujen varassa ja tykkää kovasti. Kädellä yrittää aina tavoitella vesisuihkua ja ihmettelee kun sitä ei vieläkään saa napattua kiinni.
Huh, tulipa pitkät stoorit. Ei jaksais enää kirjoittaa omaa napaa kun on hirvee nälkä iskenyt tässä istuessa ja jalkapallookin vois mennä hetkeksi katseleen. Mutta lyhyesti sanottakoon että reissu meni tosi hyvin, Kiia oli iloinen ja reipas matkalainen jonka kanssa kyllä kelpasi matkustaa. Päikkäreitä ei malttanut nukkua kunnolla tai siis nukkuin monta pikkupätkää mielummin kuin yhdet pidemmät mutta eipä tuo haitannut päästiin hienosti rattailla kierteleen ja katseleen paikkoja. Delfiiniretkellekin uskaltauduttiin viimesenä päivänä ja se olikin huippuretki kun niiden lisäksi nähtiin valaita, Kiialla riitti ihmeteltävää.
Semmosta siis täällä. Nyt jääkaapin kautta sohvalle.
heltsy ja Kiia 8,5kk (tai kaks päivää vaille oikeestaan..)
mä eilen illalla ajattelinkin teitä, että millon palaatte reissusta. Tosi mukavaa että reissu oli mennyt kaikin puolin hyvin. Eetulla tosiaan tuo nuha on vaivannut jo monta viikkoa, välillä parempana ja välillä taas vuotaa enemmän. Yöt menee kyllä hyvin.
Taidetaan lähteä mökille päiväksi, mukavaa päivää enskoille!
Ai niin, Eetu heijaa itseään konttausasentoon nyt ihan kokoajan ja pääsi ryömimäänkin eteenpäin mutta unohti samantien sen taidon. Hirveesti se pääsee liikkumaan vaik ei tuota eteenpäin menemistä ole vieläkään hoksannut. Kaikista olohuoneen nurkista se aina löytyy tutkimusmatkalta =)
Niin se taas nähtiin, ettei kannata täällä kehuskella mitään. Siennan hyvä 8-kk ruokien syöminen tökkäsi totaalisesti tänään, hyvä kun sain pari lusikallista pysymään sisällä. En tiedä mistä kiikasti, mutta teki totaalikieltäytymisen ja se vähä ruoka minkä sain väkisin tungettua suuhun lensi kaaressa ulos. Kaikki vaatteet vaihtoon... Ihanaa.
Hermione: jep, mies kyllä tietää, että olen menossa exää tapaamaan. Ei ole onneksi yhtään mustasukkainen, eikä ole tietysti mitään syytäkään olla. Sovin exän kanssa kahvitreffit sellaiseen aikaan, ettei voida olla kovin kauaa kun Siennan pitää päästä päikkäreille, ihan vaan siltä varalta, että meillä ei ole mitään puhuttavaa (ovelaa, vai mitä). Tuo mitä sanoit Eetun liikkumisesta pätee kyllä Siennaankin: lapseksi joka "ei osaa liikkua" ipana kyllä ehtii oudon nopeasti ihan joka paikkaan.
Butterfly kyseli sitä, että matkustellaanko me muutenkin paljon vai nyt vaan. No, me ollaan aina oltu tosi innokkaita reissaajia, yleensä ihan omin päin, en ole montaa kertaa valmismatkoilla ollut. Paljon ollaan kierrelty esim. Italiassa ja Kroatiassa autolla ja usein telttailumeiningillä. Nyt toki lapsen kanssa mennään hotelliin, mutta se syyskuinen Kreikka tulee olemaan myös omatoimireissu.
Kiva kuulla, että Heltsylläkin (tai tarkemmin sanottuna Kiialla) oli lennot menneet hyvin. Mua vähän jännittää Siennan puolesta, mutta eiköhän se niistä selviä.
Oltiin äsken kaverin kanssa lounaalla ihanassa italialaisessa paikassa, syötiin jälkkärit ja kaikki. Siennakin viihtyi hyvin, lirkutteli vaan viereisen pöydän seurueen kanssa, eikä niiden syömisestä meinannut tulla mitään kun ne tarkkaili Siennan touhuja.
Taidan mennä lukemaan, taas on tullut kannettua kirjastosta iso kasa kirjoja vaikka omassa hyllyssäkin olisi paljon lukematonta.
Tipu & Sienna ylihuomenna 9kk
Mökillä tuli vietettyä koko päivä, kävin jopa talviturkin heittämässä. Eetun nukkumaan meno venähti vähän normaalia myöhemmäks mut onneks se kuulostaa jo rauhoittuneen sänkyyn. Mummin hoidossa oli sen aikaa kun me saunottiin, hyvin oli pärjännyt. Ei muuten edes muistettu milloin viimeks ollaan miehen kans kaksistaan käyty saunassa? me ei olla kovia saunomaan, en edes muista ollaanko tämän vuoden puolella kertaakaan lämmitetty tota meidän kotisaunaa. Mökillä on kyllä kiva saunoa.
Tipu, kyllä teillä varmaan puhuttavaa on ja onhan sulla Sienna mukana, lapsen kanssa/lapsesta on mukava höpötellä kaikkea. Ja tosiaan hyvä idea mennä siihen aikaan ettei oikeesti vois pitkään ollakaan (vaikka sitä puhuttavaa oliskin). Tuo on kyllä ihan totta mitä laitoit lapsen liikkumisesta. Yleensä kai ajatellaan että lapsen liikkuminen on joko ryömimistä tai konttaamista, mutta kyllä sitä muullakin keinolla pääsee paikasta A paikkaan B. Konstit on monet =)
Kyselitköhän sä Biancolta tässä joskus imetyksen lopettamisesta... En muista tarkkaan mut vastailempa kun oli mullakin ajankohtaista äsken. Eetu ei hirveesti tykännyt tuttipullosta joten mä aloin antaan korviketta aamulla heti herättyä, silloin tais olla suurin nälkä. Niin meni varmaan viikko, sitten aloin antaan toisen kerran illalla ennen nukkumaan menoa. Pikkuhiljaa lisäilin niitä pullottelukertoja, meilläkin oli tissittelyt aina ennen nukkumaan menoa. Pullo tuli sitten siihen tilalle. Eetulla alko vielä tulemaan sitä puremista niin senkin takia imetys loppui sitten ihan suht nopeesti. Vaikka alkuun mä en pitänyt kiirettä lopetuksen suhteen, tais mennä vaan niin että mitä enemmän Eetu sai pullosta, sitä enemmän se alko leikkimään (puremaan) tissiä.Mä en joutunut kertaakaan pumppaamaan tissejä tyhjäksi, Eetu kiltisti kyllä söi tissistä kun mä tarjosin. Silloinkin tarjosin aina vain aamuisin, nälkä oli silloin kovin eikä poitsu katsonut kai tarpeelliseksi testata hampaitaan. Maidon tulo kyllä väheni tosi nopeesti.
Jeps, nyt sohvalle miehen kans illan viettoon.
h+e
Lauantai iltaa vaan kaikille!
Bianco: Toivottavasti saatte hoitoasiat järjestykseen!
Toi muskari oli tommonen kesämuskari. Oli vaan tämän viikon ma-pe. Ihan kiva pätkä oli kokeilla mitä neiti tykkää. Ja tykkäsihän se.Ehkä syksyllä mennään sit johonki ryhmään.
Mulla alkaa vaan hajoamaan pää ku nyt jo kolmatta/neljättä päivää soi ne laulut päässä tauotta. Onneksi biisi vaihtuu välillä mut alkaa raastaan hermoja tosissaan.
Joo, enpä tuosta syömisestä niin stressaa. Kaipa neiti ennen kouluikää oppii. =)
Tänään tosiaan annoin ekaa kertaa päärynää ja jotenki ajattelin et se menis paremmi ku on makeempi mut eipä sit mennykään. Noh kai sinne mahaan jotain meni et voi laskea yhdeksi maistelupäiväksi. Huomasin muuten et Saaga juo vettä tosi hienosti mukista hörpyttämällä. Yksi päivä kahvilassaki annoin mun lasista vettä ku niin innoissaan yritti saada kahvimukia ja munkkia itselleen. :D
Tipulla on treffit tiedossa. Toi lapseen vetoaminen on kyllä varma nakki. Hyvä tekosyy -> Kerran mun serkulle maksettiin joku 10mk (oli siis jo kouluikänen) et sanoo vähä ikävämmässä kyläpaikassa tiettyyn kellon aikaan et eikös meidän pidä ny mennä ku meillä on se meno. :D - et käyhän se noinki...
Oikeestaan on ny sit hyvä et oot yh:na et saat rauhassa nauttia jalkapallo matseista. ;)
Kiva että Hermionella ja perheellä oli mukava reissu mökille. ilmeisesti teidän mökki on suht lähellä ku päiväseltään ehditte käydä. :)
Tervetuloa Heltsylle ja Kiialle takaisin matkalta. Mukava et kaikki meni hyvin.
Me lähdetään jo maanantaina sukuloimaan. Mennään ekaa kertaa junalla pitkää matkaa. Sain kyllä hyvän paikan junasta et siihen saa vaunut hyvin aseteltua. Et eiköhän mene matka hyvin. Mies tulee sit todennäköisesti perässä viettämään juhannusta kanssa maalle. Varmaan tuun lueskelemaan ainaki juttuja ens viikolla.
S & S5,5kk
Mukavaa tää muuttaminen... Kiitokset kaikille tsempityksistä. Mun äiti ja täti oli meillä viikonlopun pakkausapuna. Tosi hyvä, saatiin paljon tehtyä. Aina oli joku viihdyttämässä/vaunuttelemassa Eemilin kanssa.
Nyt on sitte suurin osa pakattu, ens viikko ollaan pois juhannuksen vietossa ja sit jussin jälkeen oliski jo tarkotus muuttaa.
Saatiin muuten asuntoki. kerrostalo kaksio. mut onpa edes joku mihin tavarat saa, ettei joudu anoppilaan asumaan. : )
HERMIONE oli mökkeilly, se on aina niin mukavaa. harmi et Eetun 8kk ruokien syönti tyssäs. Mutta kerkeehän tuo. Ja uusia taitoja oli tullu, konttausasentoa ja ryömimistä. Meillä ainaki on menny niin että oppii jotain ja sit menee aikaa että opittu taito on kateissa enneku sitten taas ihan oikeesti ottaa taidon käyttöön. Olipa selkeetä...
TIPULLA treffit tulossa. Kyllä mä ainaki oon niin utelias luonne et on kiva tietää mitä ex:lle kuuluu. Vaikka ei muuten ihmistä kaipaakkaan.
SUSANNA vai ei Saagalle maistu soseet. No kyllähän tuo vielä ehtii. : ) Hän on pikku neiti pienestä pitäen. : ) Meillä taas herra on suu auki odottamassa lisää. En kerkee niin nopeesti edes syöttää ettei ala jo vaatimaan vauhtia hommaan. : ) Mukavaa junamatkaa teille.
GAIOLELLE kiitokset mallasuute vinkistä. Kaikki keinot on tervetulleita. Ja varmasti noi taidot vaikuttaa uniin. Neuvolan täti sano et 8kk jälkeen yleensä helpottaa. Et sitä edotellessa... : ))
Ai niin HERMIONELLE piti vielä sanomani et oon joo kokeillu luumua, mut ei siitä oikein ollu apua. Nyt relatippoja ku oon antanu niin on toiminu vähän paremmin.
HELTSYLLE tervetuloa koto suomeen. Kiva että matka meni hyvin.
Mitähän vielä omia kuulumisia tuliki aika hyvin tuolla aina välillä. oon aika puhki, meni tietty illat pitkiks ku oli pitkänmatkan vieraita ja sit oli kuitenki hommaa aikalailla. Miten tota tavaraa voi olla noin paljon?? Vaikka kyllä mä heitin poiski aika surutta.
Meillä Eemil ryömii nyt ihan kunnolla, ja johdot on tosi ihania samoin pistorasiat jne... niin ja eilen otti eka kertaa kolme konttausaskelta. samoin tänään. Kauhulla odottelen, ei ihan vielä tartteis lähtee konttaamaan. Ai niin nous se tänään sängyllä mua vasten polviseisontaan. Kyllä äitiä hirvittää ku vauva oppii niin nopeesti.
Mutta jospa menis pakkaamaan (taas vaihteeks) juhannusreissun kamppeita. Ja jos sitä vaikka hetken löhöis sohvalla ennen ku häippäsen höyhensaarille.
Mukavaa ja toivon mukaan ihanan aurinkoista ja lämmintä juhannusta kaikille!! varalta jo nyt, jos en kerkee koneelle enään ennen sitä.
Ja muistakaa... Älä jätä aivoja narikkaan... : )) Vaikka aikalailla rauhallista taitaa juhliminen olla näiden pienten kanssa.
Odottelija ja Eemil ZZzzzz 5kk 1vko
Jospa sitä muutaman sanasen kirjottais...
Meillä muutto lähenee, asunnosta ei tosin vielä ole tietoa... Pakkaamista en oo edes alottanu. Eilen kotiuduttiin Eemilin kanssa, tänään oli neuvola ja yhet 1v synttärit. Jos huomenna sais jo jotain aikaseks pakkaamis rintamalla.
No onneks mun äiti ja täti tulee avuks viikonlopuks. Meillä kun edelleen nukutaan noin 30min päikkäreitä niin ei oikein kerkee päivisin mitään tekemään.
GAIOLEN Piiperö nukkuu ihania unia. Meillä herätään syömään 2-3krt. Ja anoppi neuvo antamaan hammasvaivoihin jääkaappi kylmän porkkanan. Meillä on samaa vaivaa. En oo vielä ite kokeillu. Siis tota porkkanaa. ja tosi hitaasti tuntuu tulevan toi hammas, on kuultanu ikenen läpi jo 3kk ikäsestä. Nyt on kyllä ien jo ihan pullollaan.
BIANCOLLA oli ollu hyvä reissu, kiva. ja imetys oli loppunu. Samoin ku HERMIONELLA. Varmaan joo lisääntyy toi sylin tarve ku ei oo enään imetyshetkiä. : ) Siitä alkaa sitte ihan erilainen "vapaus" ku ei ole enään tissitakiaista.
Mitähän vielä. No meillä oli neuvolassa kaikki ok. Piikkikään ei nyt edes itkettäny. Ja taas oli eri täti ku viimeks....
Meillä noita kiinteitä ollaan maisteltu aika rauhalliseen tahtiin ku Eemilillä meni vatsa ihan ummelle. Oon joutunu jopa topsipuikolla avittelemaan kun pienen olo on tuskanen. : ( Mutta ajattelin nyt kuitenki alkaa niitä lisäilemään vähän reippaammin, jos piakkoin ottais puuron mukaan. Siitä vois olla apua vatsantoimintaan.
Ja olikos täällä joku toinenki valitellu ummetusta? MAMA? Joko Justus syö kiinteitä? Neuvolantäti neuvo kokeilemaan: Relatippoja, Vettä, esim et keittää soseet veteen tai antaa vesi hörppyjä, puuro voi auttaa sit ku tulee mukaan tai sitten hienoks muussattua tuorekurkkua soseiden sekaan.
Mä ostin sit noita tippoja ja ajattelin muitaki konsteja kokeilla et saatais pienen maha taas toimimaan.
Mutta nyt tarkastamaan netin asuntotarjonta, ettimään papereita jne...
Odottelija ja Eemil 5kk 1vko