Kysymys rekrytoijille...
Olen hakenut yhtä työpaikkaa, johon luulen olevani erinomainen valinta. (no totta kai jokainen luulee...)
Hakuaika päättyi 2,5 viikkoa sitten ja mitään ei ole kuulunut. Miten päätöksistä ilmoitetaan yleensä? Saanko sähköpostia jos minua ei valita? Kuinka kauan noissa päätöksissä yleensä menee?
Mietin vain että pitäisikö soittaa jo perään kun ei mitään kuulu?
Kommentit (10)
Toisinaan esimiehet ovat lomalla tai sairauslomalla, joten päätös saattaa venyä.
Minut on kerran palkattu pyytämällä erääseen firmaan. Prosessissa meni puoli vuotta.
hakijoita haastatellaan ja testataan, joten noin pitkän ajan sisällä on jo todennäköisesti kutsuttu osa haastatteluihin. Jos sulle ei ole tullut kutsua, et todennäköisesti sellaista saakaan.
Toki nyt on flunssakausi ja lomakausi meneillään, mutta 2,5 viikkoa on silti jo aika pitkä aika.
Osa ilmoittaa hylystä kirjallisesti, osa s-postilla, osa ei ollenkaan. Ikävä kyllä viimeksi mainittuja on aika paljon.
- keskiportaan päällikkö -
Eilen sain hakemukset ja huomenna alan soittelemaan porukkaa haastatteluun.
Näin kaupungilla...
Kyse on ison yhtiön johtajapaikasta, jos sillä nyt mitään merkitystä on. Voisi kyllä kuvitella että hakijoille ilmoitetaan myös jos ei pääse haastatteluun, mutta jos se ei nykyään ole enää käytäntö niin sitten kai voin heittää kirveen kaivoon :/
ap
mutta haastateltavat on varmaan valittu siinä vaiheessa. Pieni mahdollisuus, että kutsuvat lisää haastatteluun myöhemmin.
sähköpostia, että "valitettavasti et päässyt haastatteluun". Mitä järkeä enää 2 kk päästä lähettää mitään - kyllä se jo tuli selväksi muutenkin.
myös työnantaja on ns. tulisilla hiilillä tehtävän täyttämisen suhteen. Työntekijää saatetaan jo kaivata ja toisaalta parhaat hakijat voivat mahdollisesti saada muita työtarjouksia koska tahansa. Ei siellä huvikseen istuta hakemusten päällä ja kiusallaan odotuteta haastattelukutsua.
Minustakin 2,5 viikkoa hiljaisuutta on jo aika selvä merkki, että AP:n kohdalla ei tällä kertaa natsannut.
myös työnantaja on ns. tulisilla hiilillä tehtävän täyttämisen suhteen. Työntekijää saatetaan jo kaivata ja toisaalta parhaat hakijat voivat mahdollisesti saada muita työtarjouksia koska tahansa. Ei siellä huvikseen istuta hakemusten päällä ja kiusallaan odotuteta haastattelukutsua. Minustakin 2,5 viikkoa hiljaisuutta on jo aika selvä merkki, että AP:n kohdalla ei tällä kertaa natsannut.
Tosin tähän tehtävään tarvitaan henkilöä vasta loppukesästä / alkusyksystä, joten sinänsä ei ole kiire.
Mutta onhan tuo 2,5 viikkoa oikeasti paljon ja olisihan sieltä kuulunut jos minut haluaisivat. Niin ja minulla sellainen tilanne, että olen hyvässä ja mahtavassa työpaikassa enkä ole hakenut mihinkään muualle kuin tuohon mainitsemaani. Tuo tehtävä vain "kolahti" ja lujaa, tajusin että se olisi juuri se minun juttu.
No, ei se sitten ole. Jatkan töitäni siis vanhalla mallilla. Höh...
ap
jos hakijoita on ollut yli 50. Edelliseen aukiolevaan paikkaan tuli peräti 130 hakemusta, kuusi kutsuttiin haastatteluun, muille ei lähetetty mitään tietoa. Sivumainintana että kyseessä oli projektinvetäjän paikka johon opistotasoinen tutkinto oli riittävä ja meille haki jopa pari tohtoria ja maistereita oli hakijoista montakymmentä! Kaikki hakijat olivat naisia iältään 27-50. Työtilanne on joillain naisvaltaisilla aloilla nykyisin erittäin hankala.
Joissakin (harvoissa) tapauksissa rekryprosessi on voinut venyä niin, että hakemuksia ei olla vielä ehditty käydä läpi. Itselläni näin kävi kerran; hain paikkaa syyskuussa (hakuaika päättyi syyskuun lopussa), haastattelukutsu tuli joulukuussa. Tämä on kuitenkin harvinaista. Yleensä haastattelukutsu tulee samalla tai seuraavalla viikolla hakuajan päättymisestä.
Jotkut firmat lähettävät sähköpostia (se perinteinen "tällä kertaa valinta ei osunut sinuun"), toiset eivät vaivaudu sitäkään.
Itse en soittaisi perään, johan tuo on nyt melko selvä juttu. Uutta matoa koukkuun!