Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Samanaikaisesti: opintotuki+vanhempainraha+palkka?

Vierailija
06.03.2012 |

Niin, onko kukaan saanut kaikkea kolmea yhtä aikaa? Onko se mahdollista? Siis tuo palkkatulo kuuluu opintoihin kuuluvaan harjoittelupätkään, josta saa palkkaa. Palkkatuloa vain muutama kuukausi, joten joten opintotuen palkkatuloraja ei mene yli.

siis yhtäkkiä huomasin, että voinko tosiaan nämä kaikki saada samanaikaisesti, jos mies hoitaa lapsia jonkin aikaa??

Nyt jotenkin tilttaa päässä, ehkä tämä yhtälö ei voi mennä näin?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein samalla tavalla ja kun harjoittelu oli palkallista, tienasin noin puolen vuoden ajan lähes 4000 euroa kuukaudessa.

Joo, tätä mietinkin, että mikään ei oikeen poissulje toisiaan. En löytänyt mitään syytä, miksi en voisi saada kaikkea samanaikaisesti. Eli sinäkin sait äitiyspäivärahan+opintotuen+opintojen harjoitteluun liittyvän palkan?

Riittää siis, että pitää huolen tuon opintotuen kanssa ettei mene tienistit yli..

Hienoa, jos näin on!

Vierailija
22/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein samalla tavalla ja kun harjoittelu oli palkallista, tienasin noin puolen vuoden ajan lähes 4000 euroa kuukaudessa.

Tässä tapauksessa joudut maksamaan Kelalle etuuksiasi takaisin ihan varmasti. Opiskelijana voit toki tienata n 10 000 e vuodessa taskurahaa, mutta jos saat vanhempainrahaa, niin tämä ei päde. Et ole oikeutettu vanhempainrahaan täysimääräisenä, edes minimiin, jos käyt töissä.

Lähde: Kelan virkailija viime viikolla :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on reilu ta, meillä ta ei maksa latin laita sille vuorotteluvaapaalaiselle, kela hoitaa sen puolen. Mutta teillä siis toisin, jees!

Vierailija
24/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä tapauksessa joudut maksamaan Kelalle etuuksiasi takaisin ihan varmasti. Opiskelijana voit toki tienata n 10 000 e vuodessa taskurahaa, mutta jos saat vanhempainrahaa, niin tämä ei päde. Et ole oikeutettu vanhempainrahaan täysimääräisenä, edes minimiin, jos käyt töissä.

Mitähän nyt uskoisi..siis tuo palkkatulohan liittyy opintoihin! Siis voiko minimivanhempainrahasta vielä nyhtää alemmaksi? Enpä ole kuulutkaan.

Vierailija
25/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän nyt uskoisi..siis tuo palkkatulohan liittyy opintoihin! Siis voiko minimivanhempainrahasta vielä nyhtää alemmaksi? Enpä ole kuulutkaan.

Ei olisi uusi tieto, jos Kelan virkailija olisi puhunut läpiä päähänsä. Minulle sanottiin, että minimistä vähennetään palkkatulo ja tämän vuoksi olen kieltäytynyt rahakkaista keikkahommista! Prkl: Kelan arvailijat, jos olette oikeassa..

Vierailija
26/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei olisi uusi tieto, jos Kelan virkailija olisi puhunut läpiä päähänsä. Minulle sanottiin, että minimistä vähennetään palkkatulo ja tämän vuoksi olen kieltäytynyt rahakkaista keikkahommista! Prkl: Kelan arvailijat, jos olette oikeassa..

[/quote]

Ja mitenhän tällainen vähentämine tapahtuu? Jos tienaa vaikka 1000e/kk niin paljonko ne ottaa minimi vanhemp.pvärahasta pois?

Vierailija
27/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho, tulipas kuuma keskustelu! :) Tieto hyvin ristiriitaista näköjään. Kenellä olisi nyt antaa yhteenveto asiasta ihan faktapohjalta, eikä miään mututietoa.. ;)

Vierailija
28/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mitenhän tällainen vähentämine tapahtuu? Jos tienaa vaikka 1000e/kk niin paljonko ne ottaa minimi vanhemp.pvärahasta pois?

Luin muitakin palstoja ja aika monessa paikassa tunnutaan ajattelevan, että vanh.rahaa voi saada minimin jos on töissä. Siis ihan päinvastoin kuin Kelan virkailija sanoi minulle juuri muutama päivä sitten!

Tämä nuorehko nainen sanoi puhelimitse, että joudun täyttämään samanlaista lappua kuin työttömät eli työssä/työtön -tyylistä... Eli päädyimme siihen, että esim. jo 50 e päiväpalkka vähentäisi minimin kokonaan 0 euroon.

Muualla netissä kyllä tunnutaan ajattelevan, että minimi säilyy, joten taidan itsekin uskoa siihen.. Helvetti noita Kelan pässejä, olen menettänyt monta tonnia tuon paskan arvoisen neuvon vuoksi... :/ Ketuttaa!!

Vierailija
29/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa. Palkan määrä ei vaikuta tukeen. Työskentelypäiviltäsi äitiysraha maksetaan vähimmäismääräisenä (ks. Määrä), muilta päiviltä saat täysimääräisen äitiysrahan. Työskentely sunnuntaisin ei vaikuta äitiysrahaasi, sillä äitiysrahaa maksetaan vain arkipäiviltä.

ei tässä siispuhuta mitään, että minimirahasta otettaisiin pois, vaikka saa palkkaa.

-> lähde Kelan sivut.

Vierailija
30/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin muitakin palstoja ja aika monessa paikassa tunnutaan ajattelevan, että vanh.rahaa voi saada minimin jos on töissä. Siis ihan päinvastoin kuin Kelan virkailija sanoi minulle juuri muutama päivä sitten!

Tämä nuorehko nainen sanoi puhelimitse, että joudun täyttämään samanlaista lappua kuin työttömät eli työssä/työtön -tyylistä... Eli päädyimme siihen, että esim. jo 50 e päiväpalkka vähentäisi minimin kokonaan 0 euroon.

Muualla netissä kyllä tunnutaan ajattelevan, että minimi säilyy, joten taidan itsekin uskoa siihen.. Helvetti noita Kelan pässejä, olen menettänyt monta tonnia tuon paskan arvoisen neuvon vuoksi... :/ Ketuttaa!!

Vierailija
31/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minullekin siellä on sanottu vaikka mitä.

Kerran yksi nuori tyttö alkoi väittämään, että jos yrittäjänä haluan sairauspäivärahaa niin pitää maksettujen YELien lisäksi toimittaa kirjanpitäjän todistus siitä, että todellakin eurolleen olen YELin mukaan nostanut itselleni firmasta palkkaa.

Kysyin että onko tämä todella näin, sillä joudun maksamaan kirjanpitäjälleni kyseisen todistuksen hankkimisesta rahaa.

Tyttö vaan vakuutti että kyllä se juuri näin menee.

Noh, en uskonut vaan tavasin Kelatekstejä netistä eikä missään sanottu mitään sen suuntaistakaan.

Laitoin sairauspäivärahahakemuksen menemään, ja se maksettiin tasan YELin mukaan niinkuin määräyksissä sanotaan.

Taisi tyttönen olla vaan katkera sairauspäivärahoistani.

Joten älkää ihmiset uskoko mitä joku sanoo puhelimessa!

Vierailija
32/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Voit työskennellä vanhempainvapaalla, mutta työskentelypäiviltäsi vanhempainraha maksetaan vähimmäismääräisenä (ks. Määrä). Työskentely sunnuntaisin ei vaikutatukeen."

Aika selvästi sanottu, että jos duunissa, k.o. päivältä mininietuus, paitsi jos k.o. pvä on sunnuntai.

Vierailija
33/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa. Palkan määrä ei vaikuta tukeen. Työskentelypäiviltäsi äitiysraha maksetaan vähimmäismääräisenä (ks. Määrä), muilta päiviltä saat täysimääräisen äitiysrahan. Työskentely sunnuntaisin ei vaikuta äitiysrahaasi, sillä äitiysrahaa maksetaan vain arkipäiviltä.

ei tässä siispuhuta mitään, että minimirahasta otettaisiin pois, vaikka saa palkkaa.

-> lähde Kelan sivut.

Koskakohan saadaan Kelan työntekijät vastuuseen kaikesta jauhamastaan kakkatiedosta? Oikeasti todella ärsyttävä tieto.

Vierailija
34/34 |
06.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

-> lähde Kelan sivut.

Koskakohan saadaan Kelan työntekijät vastuuseen kaikesta jauhamastaan kakkatiedosta? Oikeasti todella ärsyttävä tieto.

Henkilökohtaisesti olen varma, että osa virkamiehistä kettuilee tahallaan antamalla suullisesti vääriä neuvoja.

Vastuuseen heitä on siitä käytännössä mahdotonta saada.

Pyytäkää ihmiset vastaukset kirjallisina! Jos on viranomaispäätöksistä kyse, laittakaa hakemus vetämään jolloin virkamiehet joutuvat tekemään päätöksen ja nimenomaan lain perusteella.

Jos lakia ei noudateta, siitä taas sitten on helppoa vetää virkamies vastuuseen....

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme seitsemän