Miehen mielestä kaikki kotityöt on helppoja
mutta ei silti koskaan tee niitä. Ihmettelee kun listailen että olen pessyt kolme koneellista pyykkiä siivonnut keittiön, tyhjentänyt ja täyttänyt tiskikoneen, imuroinut. Sanoo että noihin menee vaan 5min.
Miksköhän mulla menee sitten vaikka tuntikin noiden hommien tekemiseen? Pyykit paikoilleen ja ripustaminen. Olen itse vielä tosi lyhyt eli ripustaminen narulle ei ole mitään helppoa.
Miten saisin taottua sille päähän että mua ainakin rasittaa kotityöt.
Kommentit (46)
Naiset ovat vähentäneet ja miehet lisänneet kokkaamista ja pyykinpesua, kun taas kodin huoltotyöt ovat edelleen miesten hertailla, ehkä sinunkin vuorosi tulee ostaa itsellesi porakone.
Pitääköhän miehenkin sitten vuorostaan ostaa oma hella ja pesukone? Think not.
Eikähän se nainen voisi käyttää sitä perheen poraa kuten mies voi käyttää muita kodinkoneita. Jos kyse taas on siitä, ettei mies anna poraansa toisen käteen, on syy vain ja ainoastaan miehen itsensä.
tässä kuukauden sisällä käyttänyt useita ruuvimeisseleitä, sahaa, vasaraa, pihtejä tms. Ihan vaan näitä kodin pikku askareita tehdessä.
Ja täytyy sanoa että ns. miesten hommat on paljon mielenkiintoisempia ja monipuolisempia kuin ns. naisten.
t. 7 tuhatta
Naiset ovat vähentäneet ja miehet lisänneet kokkaamista ja pyykinpesua, kun taas kodin huoltotyöt ovat edelleen miesten hertailla, ehkä sinunkin vuorosi tulee ostaa itsellesi porakone.
vuosikaudet! Siksi väsyttää ja tympäsee. Olen ollut kotiäiti ja nyt yrittäjä, jolloin tehnyt tosi pitkää päivää! Silti sanon, että työn mielekkyyden vuoksi pääsen helpommalla ja piste.
Mun siskolla on kuivausteline, jossa on jonkinlainen mekanismi, että sen saa vedettyä narulla kattoon. Se on kylpyhuoneen katossa ja lasketaan alas aina kun tarvitaan. En tiedä merkkiä, mutta se on rautakaupasta ostettu.
Mun mies on töissä ja itse olen kahden pienen lapsen kanssa kotona. En tosiaankaan halua niitä harvoja vapaahetkiä tuhlata kotitöihin, kun molemmat sattuvat nukkumaan päikkäreitä samaan aikaan. Nyt olen netissä, joskus luen lehteä jne. Kotityöt pääsääntöisesti ovat minun vastuulla, mutta viikonloppuna mieskin tekee. Ei nyt olla mitään sovittu, mutta koska hänellä on vaativa työ, niin haluan antaa hänelle vapaata myös välillä.
Ei meilläkään mies yleensä kehu tekemisiäni, eikä meillä koti olekaan yleensä ihan tiptopkunnossa. Mutta auta armias jo erehtyisi vähättelemään tai haukkumaan, sais kyllä kuulla kunniansa!!!!! Sinuna ap sanoisin miehellesi että jos se käy sinun mielestä noin näppärästi, niin ole hyvä ja tee!
ja ottavat aikaa.
Sano miehellesi, että koska ne häneltä hoituisivat niin paljon nopeammin ja helpommin kuin sinulta niin hänhän voisi näppäränä tehdä ne jatkossa :-).
Loppuu muuten äkkiä sanominen. Kokeiltu on :-).
kodin siisteyden taso ei saa laskea.
että kotityöt on raskaita vaan teen ne, mutta jos mies tekee niin pasaa koko ajan. Sitten joskus otetaan oikein kunnolla yhteen ja riidellään kun mies ihmettelee miks olkkari on niin sekaisin. Sanon että mulla on kaikki aika mennyt keittiö-vessa väliä en ole ehtinyt ajatella vielä olkkaria.
Sitten raivoaa kun en koskaan siivoa olkkaria ja paasaa koko oman siivuoksen aikansa. Ja yleensä joudun vielä ite siivoomaan asioita vaikka mies kuinka laittaa kaiken tip top. Silti ei ollut koneesta ottanut puhtaita pyykkejä ja laittanut narulle kun siivosi sitä helkkarin olkkaria!
kiitos kaikista vastauksista! Olen saanut tosi paljon ajateltavaa ja ootte avartanut mun katsontatapaa miestä kohtaan ja niitä kotitöitä kohtaan.
ap
Vakaumus kotitöiden raskaudesta kumpuaa syvältä naisen sisimmästä. Se on uskonkappale, jonka kyseenalaistaminen on lähes henkilökohtainen loukkaus.
Ne on vaan vittumaisia hommia. Tosin ihmettelen, miksi joidenkin ne on kaikki tehtävä yhtenä päivänä viikossa.
On kerrottu, että kunnon nainen/äiti/vaimo pitää kodin aina siistinä eikä se ole homma eikä mikään. Ja ihan 2000-luvulla ollaan.
Ja täytyy sanoa että ns. miesten hommat on paljon mielenkiintoisempia ja monipuolisempia kuin ns. naisten.
Minäkin olen aivan mielelläni tehnyt noin 90% kotimme saneerausprojektin niistä töistä, joissa ei käytetty ulkopuolista apua. Ja lainkaan valittamatta käyttänyt niihin aikaakin tuhottomia määriä verrattuna kotitöiden viemään aikaan. Sukkasirkus, silittäminen ja siivoaminen sen sijaan ovat yksitoikkoisuudessaan vastenmielisintä hommaa, mitä tiedän!
Minäkin ehdottaisin, että jos tosiaan ap:n kotoa löytyy mies, joka tekee kaikki kotityöt 5 minuutissa, niin miehen tosiaan kannattaa jatkossa tehdä ne yksin. Ja kuten jo ehdotettiinkin, ap voi vaikka sitten luoda lumia sen 5 minuuttia enemmän, jolloin kumpikin tekee edelleen yhtä paljon.
t. Iskuporan varteen kiinni kasvanut nainen
Mutta kotityöthän ovat tosi helppoja. Siksi niitä teen itsekin, siinä menevät muun ohessa.
. Sinäkö sitten sen yksinään määrittelet, että kotityöt ovat raskaita, koske ne rasittavat sinua, mutta ei miestäsi.
varsinkin jos ap itse kokee ne raskaiksi!
mutta ei niitä silti huvita tehdä. Meillä ei ole edes astianpesukonetta, ja tiskit sen kuin kertyy... Argh!
Meillä on 7 henkinen perhe ja 160 neliön ok talo. Ei tuo pyykkikoneen täyttö ja tyhjennys mitenkään raskasta ole. Ei myöskään tiskikoneen. Siivouskaan ei käy rankaks, kun aina jokainen korjaa jälkensä ja päivittäin siivoaa jotain.
Kaikki puhtaat pyykitkin silitän. Joka päivä pyöräytän koneellisen pyykkiä. Sekin menee ihan sivussa.
Mies meillä yleensä laittaa ruoat. Minä harvakseltaan. Se onkin vastenmielisin kotityö.
Tylsäähän tämä kodin pyörittäminen toisinaan on, mutta sellasta se nyt vaan on ihmisen elämä :)
lista kotitöistä seinällä. rasti ruutuun, kun on tehny. ei tarvinu olla viikkoakaan, kun siippa tajusi että
a)helppoja 5 min hommia pitää päivän mittaan tehdä lukematon määrä ja
b)hänen osuutensa tehdyistä töistä oli mitätön
Ei ne kotityöt kovin haastavia ole, mutta tympeitä. Tiski-/pyykinpesukoneiden täyttö/tyhjennys, imurointi... Ei rasita päätä eikä juurikaan kroppaakaan, mutta kuolettavan tylsää se on, myönnetään.
T:miäs
Tuntematon emäntä! Sen katsottua osaa arvostaa omaa tylsää elämää...
Ja kyllä se totta on, että nykypojilta pääsisi itku, jos ne laitettais 15-vuotiaana yksin metsätöihin. Mutta sodan aikaan oli lastenkin tehtävä osuutensa, ja niin se mies siinä kertoi ottaneensa joka aamu eväät mukaansa ja lähteneensä metsään tekemään talveksi polttopuita.
Että kyllä nykyään on toisaalta helppoa.
Toisaalta jos mulle tulisi sellainen tilanne, että yhtäkkiä pitäisi hoitaa tää maatila ilman miestä, niin kyllä vaativuus on osittain ihan toista luokkaa kuin sota-aikaan. Tilat on kooltaan 50-kertaisia sota-aikaan verrattuna, koneet mutkikkaampia, koko tätä supermutkikasta paperibyrokratiaa ei silloin ollut olemassakaan. Toivottavasti mies pysyy hengissä vielä pitkään.
Miehen mielestä kaikki kotityöt on helppoja
mitään ydinfyysikon tehtäviä olekaan. Jopa osa naisista pystyy niihin. Osa taas on niin laiskoja, etteivät viitsi, vaikka ehkä osaisivatkin.
Olen miehen kanssa samaa mieltä siitä, että kotityöt ovat helppoja. Niitä tehdessään, vaikka vaatteita silittäessä voi ajatella aivan muita asiota.
Tietenkin on sellaisia juttuja, että onkin jostakin syystä vaikea. Esim. lyhyelle ihmiselle voi olla vaikea yltää johonkin, vaikka astiakaappiin tai pyykkinaruille.
Hanki "emännänjatkos", eli sellainen porrasjakkara, jolla ulotut korkeammalle.
Aloittajalle ehdotan, että lähde viikoksi johonkin reissuun ja ohjeista miestä kotitöihin.
Et tietenkään sinä voi lähteä mihinkään niin pitkäksi aikaa, miten se miesparka ilman sinua pärjäisi. Ties vaikka joutuisi ottamaan uuden muijan taloustöihin, ja sitähän sinä pelkäät enemmän kuin kuolemaa.
Kokeilepa sitten tätä toista keinoa: jos talossa on vain yksi tietokone, jätä kaikki taloustyöt kesken ja valtaa kone jonkun Todella Tärkeän ja Ehdottoman Kiireisen työn vuoksi. Sinun on istuttava tietokoneella koko ilta ja hyvän aikaa yötäkin etkä millään ehdi tekemään kotitöitä.
Kysy sitten mieheltä uudestaan, PALJONKO AIKAA kului pyykkien ja tiskien laittoon.
Aikaa niihin kuitenkin menee.