Miten voittaa lentopelko?
Turhaa tätä edes kysyn, kun tiedän, etten koneeseen kuitenkaan astu yritin mitä tahansa... :(
Kommentit (26)
se myös auttaa että haluaa palavasti jonnekin minne pääsee vain lentämällä.
Mikä siinä niin tökkii, oletko koskaan lentänyt ennen?
Mikä siinä niin tökkii, oletko koskaan lentänyt ennen?
ollaan siellä ilmassa tyhjän päällä eikä sieltä pääse pois.
Olen pienenä lentänyt eikä se silloin pelottanut.
Ahtaanpaikan kammostakin kärsin. Kunnes päätin, että ei perkules, annanko mä tommosen pelkopahasen oikeasti estää unelmiani toteutumasta. Pari vuotta suostuttelin itseäni kunnes rohkaistuin.
Kärsin matkapahoinnista voimakkaana ja sain siihen ja osin lentopelkoon diapam 5mg lääkityksen, otan sen ennen lentoa, kerran unohtanutkin mutta oli niin tasainen lento etten voinut pahoin. En tiedä onko lumevaikutus, mutta se tehoaa.
Istun myös aina ihan koneen perällä, joten näen edessäni paljon tilaa, jolloin se koneen ahtaus ei tunnu, käytävän vieressä vielä näkee pitkälle.
Finnairilla on myös pelkokursseja.
jos et ole lentänyt ennen niin miten osaat pelätä asiaa jota et ole koskaan ennen kokenut ja et osaa pelätä????? :)
itse huomasin lentämisen mahtavaksi kun ekaa kertaa nousin koneeseen. kaikki riippuu mielestäni asenteesta..yhtä hyvin voisi pelta joka kerta pahaa autokolari kun autolla ajaa...
jos et ole lentänyt ennen niin miten osaat pelätä asiaa jota et ole koskaan ennen kokenut ja et osaa pelätä????? :)
ja muistan ne lennot hyvin. Viimeiset 10v olen vain jostain syystä pelännyt sitä ihan kamalasti.
Olisi kiva matkustella, mutta ei se onnistu.
Jos autoon tulee moottorivika, sen voi ohjata tien sivuun ja ootella apua. Jos laivasta sammuu koneet niin sen voi ankkuroida ja ootella apuja.
Jos lentokoneessa sakkaa turbiinit kokonaan tilttiin - parkkeerataanko pilven päälle oottelemaan apuja?
Jos autoon tulee moottorivika, sen voi ohjata tien sivuun ja ootella apua. Jos laivasta sammuu koneet niin sen voi ankkuroida ja ootella apuja.
Jos lentokoneessa sakkaa turbiinit kokonaan tilttiin - parkkeerataanko pilven päälle oottelemaan apuja?
1 hirvikolarit
2 tienliukkaus/suistuminen ojaan
3 rattijuopot
4 tahallaan vastaantulijoiden kaistaa ajavat
mahd. on lukemattomia hassu!
Ja onko ne juuri noita ylempänä mainittuja rauhoittavia? Millanen olo niistä tulee? Onko varma, ettei sitten iske kesken lennon paniikkikohtaus?
Ei tilastoilla ole mitään tekemistä pelon kanssa. Aivan kuten kerroin, monelle lentopelon syy on juuri kuvailemani moottorivikajuttu. Aika surkea on tietämyksesi ihmismielestä.
Aivan kuin sanoisit kolmesti salamaniskun saaneelle sen tokan jälkeen, että tokkopa se enää, kun ei tilastollisestikaan..
Ja annostus on pieni. Itse sain rauhallisen olon. Mutta kuitenkin koin oloni terävksi ja skarpiksi.
Ei mitään ongelmaa ollut lennoilla, ei ennen eikä jälkeen.
Mutta älä lotraa viinan kanssa. En ole ottanut alkoholia ennen enkä 2 vrk viimesesrä lääkkeestä.
Mene lääkäriin ja kerro pelkosi.
Ei tilastoilla ole mitään tekemistä pelon kanssa. Aivan kuten kerroin, monelle lentopelon syy on juuri kuvailemani moottorivikajuttu. Aika surkea on tietämyksesi ihmismielestä.
Aivan kuin sanoisit kolmesti salamaniskun saaneelle sen tokan jälkeen, että tokkopa se enää, kun ei tilastollisestikaan..
Kyllä niitä tuohon tarkoitukseen varmaankin saa. Itsekin sain. Ja kun muistelen, et 10 on pienin pakkauskoko ja 5mg se miedoin (ehkä) niin ei siitä suurta vaaraa ole eikä niistä saa mitään kiksejä, korkeintaan hieman väsyneen olon. Ja annosta voi nostaa, juttele lekurin kanssa, että esim 1 tabu 1h ennen koneeseen menoa ja 1-2 lisää tarpeen mukaan jos alkaa koneessa tuntua pahalta, ne kun alkaa aika nopiaan vaikuttamaa, mutta kesto ei ole kovin montaa tuntia, et ole siis päiväkausia väsynyt.
Tosi kakaramaista laukoa jotain tilastoja, joilla ei ole mitään tekemistä koko pelon kanssa. Tutustu pelon psykologiaan niin ei tuu huudeltua typeriä.
ohis
Tosi kakaramaista laukoa jotain tilastoja, joilla ei ole mitään tekemistä koko pelon kanssa. Tutustu pelon psykologiaan niin ei tuu huudeltua typeriä.
ohis
itse haukut ja syyttelet täällä ihmisiä tyhmiksi ja tietämättömiksi. en väheksy lentopelkoa tai sen psykologisia puolia. tämä on yksi puoli käsitellä asiaa. ja kyllä jollain voi olla autossaolo pelko..toin vain esille eri mahdollisuuksia
Toi on just samanlaista lässyttämistä kun sanois pysyvästi vammautuneelle, että kyllä sä vielä paranet..
Tottakai voi olla yhtälailla autoilupelko, mutta tuskin sitä lohduttaa, esimerkkiäsi noudattaen, kun tokaiset, että "siis tilastollisesti autokolareissa suurin osa jää kuitenkin henkiin, lento-onnettomuuksissa yleensä kuolee kaikki, vaikka tilastollisesti niitä lentsikkaonnettomuuksia tapahtuu paljon vähemmän kuin autokolareita, joita tapahtuu tosi paljon, ihan tilastollisesti, tää sulle niinku esimerkkinä ihan vain yks tapa hahmottaa asiaa.."
Autosta tiedän pääseväni pois halutessani, vaikka rikkomalla ikkunan. Laivalla (siis ruotsinpaatti tms) tiedän, että jos hytti ahdistaa niin pääsen aina kannelle ulos ja (tosin teoriassa, mutta tehoaa ajatuspolkuna :-D) siitä mereen ja "vapauteen". Lentsikassa en voi avata ikkunaa saadakseni raitista ilmaa, enkä pääse sieltä ulos silloin kun iskee tarvis.
Ehkä sitäkin, mutta myös sitä, kun sieltä ei pääse pois milloin haluan. Mulla on myös paha korkeanpaikankammo ja ajatus siitä, että ollaan tuolla tosi korkealla tyhjän päällä tuntuu hirveältä. Järki sanoo, että se on ihan turvallista, lennetäänhän sitä päivittäin ja monta kertaa eikä kenellekään käy kuinkaan.
Se suljettu tila on ehkä se avain sana, koska välillä esim. junassakin alkaa ahdistaa jos ajattelen, että nyt en pääsekään tästä pois. Hissit on myös pahoja ja käytän mielummin portaita.
Taidan noista lääkkeistä kysyä lääkäriltä vielä joku päivä.
Toi on just samanlaista lässyttämistä kun sanois pysyvästi vammautuneelle, että kyllä sä vielä paranet..
Tottakai voi olla yhtälailla autoilupelko, mutta tuskin sitä lohduttaa, esimerkkiäsi noudattaen, kun tokaiset, että "siis tilastollisesti autokolareissa suurin osa jää kuitenkin henkiin, lento-onnettomuuksissa yleensä kuolee kaikki, vaikka tilastollisesti niitä lentsikkaonnettomuuksia tapahtuu paljon vähemmän kuin autokolareita, joita tapahtuu tosi paljon, ihan tilastollisesti, tää sulle niinku esimerkkinä ihan vain yks tapa hahmottaa asiaa.."
miksi loukkaannut vilpittömästä kommentista joka on tarkoitettu lohdutettavaksi eikä loukkaukseksi. ap ei ainakaan näyttänyt suuttuvan mulle..tunnut olevan eri henkilö ku ap....
ja ihan vaan tiedoksi että mun äiti kärsi pahan auto-kolarin missä niska murtui ja etuhampaat lähtivät ja jätti tosi pahan pelon sille pitkäksi aikaa eikä uskaltanut mennä autoon
Lentopelosta pääsee hämmästyttävän helposti eroon NLP:n avulla! Suosittelen tätä: http://wwww.hpaconsulting.fi/index.php?page=eroon-lentopelosta