Keuhkoahtaumatauti - kokemuksia?
Onko sulla tai jollakin lähipiirissäsi keuhkoahtaumatauti? Miten se vaikuttaa/vaikeuttaa elämääsi? Rajoittaako?
Miten luulet sen saaneesi tai uskot tuttavasi sen saaneen?
Omassa lähipiirissäni ketjupolttaja-isälläni on se. Eikä aio vieläkään lopettaa, vaikka lääkärit ovat häntä varoittaneet. Rykii, köhii, kärsii kroonisesta nuhasta, hengästyy pienessäkin ponnistelussa, ei saa öisin kunnolla hengitettyä.... Aina tupakan haittojen yhteydessä korostetaan vain keuhkosyöpää eikä ymmärretä, että keuhkoahtaumatauti on ihan yhtä järkyttävä sairaus!!
Kommentit (22)
Yksi sukulainen kuoli keuhkoahtaumatautiin 68v iässä. Sitä ennen ainakin 15 vuotta oli hengitys hankalaa. Loppuajasta ei pärjännyt paria minuuttia pidempään ilman happiviiksiä.
elämänlaatu kärsi tosi kovin taudista. Viimeiset vuodet oli ihme kipujakin tuosta johtuen. tupakan lopetti kun ei enää kyennyt polttamaan ilman happiviiksiä. Jäi kotinsa vangiksi ja liikkui vain ambulanssilla pakolliset. Joutui käyttää vaippaa kun ei kyennyt enää vessaan.
Lopulta et voi käydä suihkussakaan ilman happea. Kävellä et pysty kun voimat menee pelkkään hengittämiseen. Eläköön tupakka!
Keuhkoahtaumataudissa keuhkot lakkaavat lopulta toimimasta eli ns hukut ilman vettä. Tupakka aiheuttaa muuten ihan pirun paljon kaikenlaisia sairauksia, kuten mahahaavaa, osteoporoosia, impotenssiA ja muitakin syöpiä kuin vain keuhkosyöpää.
mun äitillä on tosi paha keuhkoahtauma tauti ja sitä on ihan hirvee katella... sen keuhkokapasiteetista on jäljellä enää 30 prosenttia ja se ei pysty tekemään oikein enää mitään, makaa vaan sohvalla kun ei kestä yhtään liikkumista, kaikki täytyy tehdä puolesta... en tiedä miten pitkään joutuu vielä kärsimään ku diagnoosin se sai jo kymmenen vuotta sitten ja nyt ikää 62
Millaista keuhkoahtaumataudin aiheuttama lima on? Juoksevaa, kirkasta vai paksua keltaista?
Itsellä siis paksua, kellertävää, ja mietin, voiko olla oire tästä sairaudesta.
[quote author="Vierailija" time="30.11.2013 klo 12:15"]
Yksi sukulainen kuoli keuhkoahtaumatautiin 68v iässä. Sitä ennen ainakin 15 vuotta oli hengitys hankalaa. Loppuajasta ei pärjännyt paria minuuttia pidempään ilman happiviiksiä.
elämänlaatu kärsi tosi kovin taudista. Viimeiset vuodet oli ihme kipujakin tuosta johtuen. tupakan lopetti kun ei enää kyennyt polttamaan ilman happiviiksiä. Jäi kotinsa vangiksi ja liikkui vain ambulanssilla pakolliset. Joutui käyttää vaippaa kun ei kyennyt enää vessaan.
[/quote]
Happea ei kyllä saa kotiin jos tupakkaa polttaa, sehän on hengenvaarallista. Happi syttyy palamaan ja ihminen voi palaa kuoliaaksi jos sytyttää tupakan saatuaan happea. Potilaita on sairaalassakin leimahtanut tuleen tuosta syystä.
Yhdellä entisellä opettajallani oli. Loppuvaiheessa ajeli sähkömopolla, kun seisominen/käveleminen ei onnistunut. Oli kyllä kova polttamaan
Hei kaikille!
Pyytäisin apua minun opinnäytetyöhön, jossa kerron keuhkoahtaumasta.
Tarvitsisin erityisesti tietoa ihmiseltä, kenellä on todettu vaikea COPD..
Olisin erittäin kiitollinen jos saisin vastauksia mahdollisimman pian
Kiitos kaikille etukäteen!
Minuun voi ottaa yhteyttä sähköpostitse, jolloin voin laittaa kysymyksiä joihin tarvitsisin vastauksia ja omia kokemuksia.
s.posti sini.tanner3@hotmail.com
Masentava, tappava tauti. Happipullon kanssa ei paljon vireätä vanhuutta vietetä.
Isäpuolella on. Sairaus siinä vaiheessa että lääkitystä pitäisi aloitella. Varsinkin se aamuköhiminen on kamalaa kuunneltavaa. Polttaa edelleen kaksi askia päivässä, pystyy kyllä kuulemma lopettamaan koska vain, koska se on hänelle vain tapa. Joopa joo...kun yrittää puhua asiasta kääntää puheenaiheen toisaalle.
Mun ukilla on se ja sen lisäksi vielä Astmakin. Nyt viimeisen 4kk sisään joutunut ambulanssilla teholle jo joku 3 kertaa. Pelkkä sormen nostaminenki jo hengästytti. Kotona liikkuminenki todella hankalaa ja väsynyt ihan kokoajan sekä laihtuu vaan.kipujakin on paljon. Aivan kamalaa nähdä miten läheistä sattuu ja miten kärsii. Sen takia myös lääkärit antaneet jo 2 kertaa elvytyskiellonkin. Aina kun puhelin soi ja nään että mummoni soittaa pelkään vastata siihen.
Enollani oli se, sairasti niin kauan kuin muistan, viimeisinä vuosina ei pystynyt enää kävelemään pihalla, eli oli vankina kotonaan vuosia happipullon kanssa, loppuajat oli kauheaa kärsimystä, vaimonsa hoiti kotona, tuli ripulit sänkyyn ym. ei ollut kaunis lähtö... ja lähtö tuli 54 vuotiaana, mies oli näyttänyt jo vuosia seitsemänkymppiseltä :(
Tupakan polttamisen lopetti vasta aika lähellä kuolemaa, olisko 3 vuotta ennen.
Minun isä sai diagnoosin työterveyslääkäriltä. Ensin ko lääkäri antoi syksyllä astma lääkkeet ja nyt sitten päätti että ei ole astmaa vaan keuhkoahtauma. No isä ei usko, eikä saada häntä myöskään erikoislääkärille...
Tupakan lopetti kuiten syksyllä ja sehän on tärkein käsittääkseni tuossa taudissa. Joten venyttäkööt nyt muutaman viikon vielä sitä lääkäriin menoa...
mun naapurin miehellä on se. On omien puheidensa mukaan polttanut 16-vuotiaasta lähtien ja nyt ikää hieman yli 50-v. Äijä on kasvoiltaan harmaa ja kalvakan näköinen, hengitys pihisee ja jatkuvasti röhii ja köhii. Räkii pihalle limaisia ysköksiä. Ja aina on joko polttamassa tai menossa kioskille tupakan hakuun.
Valittelee aina silloin tällöin keuhkoahtaumataudin oireitaan ja samaan aikaan on rööki kellastuneiden sormien välissä palamassa.
Miksei ihmiset ota vastuuta tekemisistään? Itehän tuo naapurin ukkokin on tautinsa itselleen polttamalla aikaansaanut tai ainakin edistänyt sitä omilla valinnoillaan!
Lapsuuden ystävättäreni on tupakoija. Olen yrittänyt olla paasaamatta hänelle tupakoinnin haitoista, mutta joskus harvoin multa on lipsahtanut muistutus keuhkoahtaumataudista.
Hänen tapanaan kun on leuhkien kertoa, miten lääkäri oli "taas kerran" todennut, ettei hänellä ole merkkiäkään keuhkosyövästä vaikka takana on yli 15 vuotta vakituista tupakointia. "Että ähäkutti vaan, eipäs mulla olekaan sitä vaikka poltan kuin korsteeni!"
Ja ne iänikuiset tarinat ja urbaanilegendat siitä "tutun tutusta", joka on polttanut jo 50 vuotta ja keuhkot ovat kuin nuorella ja sitten siitä toisesta "tutun tutusta", joka ei polttanut yhtään tupakkaa koko elämänsä aikana ja kuoli keuhkosyöpään jo alle 30-vuotiaana. Kun se keuhkosyöpä ei ole se ainoa haitta ja vaara! Keuhkoahtaumatauti on kavala kumppani ja siihen kuoleminen on tuskallista ja hidasta kidutusta!
Vierailija kirjoitti:
Yhdellä entisellä opettajallani oli. Loppuvaiheessa ajeli sähkömopolla, kun seisominen/käveleminen ei onnistunut. Oli kyllä kova polttamaan
mua nauratti tää ihan vietävästi :D
Keuhkoahtaumatautiin kuoleminen ei ole mitään miellyttävää. Sairaus on lisäksi parantumaton.
Joissain harvinaisissa tapauksissa keuhkoahtaumataudin voi saada, vaikka ei olisi koskaan tupakoinut.
Hei,
onko jollakulla vielä lisää kokemuksia? En ole itse ikinä polttanut, mutta yskinyt jo useamman vuoden ilman syytä (asunto tarkistettu homeen varalta ym.). Keuhkoista tulee paksua, keltaista limaa. Onko minulla keuhkoahtaumatauti?
Lääkäri nimitti tätä pari vuotta sitten epätyypilliseksi astmaksi (allerginen), mutta pelottaa :(