Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi kaupan alan työtä halveksutaan?

Vierailija
02.03.2012 |

Olen kaupassa töissä ja rakastan työtäni. Minua kuitenkin harmittaa se, että moni pitää työtäni vain turhana hanttihommana :(

Kommentit (73)

Vierailija
61/73 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja musta oli hämmästyttävää miten vähän ne kokoaikaiset arvostivat omaa työtään.

Oltiin isossa tavaratalossa (minä tuntityöläisenä kävin varmaan suht kaikki osastot läpi), jossa olisi riittänyt koko ajan jotain puuhaa, mutta ellei asiakkaita just sillä hetkellä ollut nenän edessä, ne myyjät mieluummin seisoivat tiskin takana pitkästymässä kuin vaikka järjestelivät esillepanoja, tutustuisivat uuteen kuormaan tms. Kun mä yritin aikaa tappaakseni laitella paikkoja, muakin ohjeistettiin että "ei sun tarvitse". Kaikkeen ylimääräiseen minkä olisi tehnyt työstä monipuolisempaa niiden asenne oli että "tällä rahalla mä teen vain minimin".

Vierailija
62/73 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"tällä rahalla mä teen vain minimin"

Sehän on heidän elämää. Miksi eivät hae jotain kiinnostavampaa työtä. Koko elämä menee negatiiviseksi kun suggeroidaan itseensä tuo asenne että "vihaan työtäni". Miksi on paikassa jota vihaa ja tekee asioita jota vihaa. Eihän kukaan syö ruokaakaan jota vihaa tai seurustele ihmisten kanssa joita vihaa.

Elämässä on niin paljon muuta. Maailma on avoin, pakkotyötä ei voi teettää kellään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/73 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tienasin itse kaupassa n. 14e/h, 7h päiviä ja 5kpl viikossa, joka sunnuntai jolloin tuplapalkka. Eli 35pv/vk.

Elikä,

14*7=98e/pv

98*6 (5pv viikossa töissä, mutta sunnuntaina tuplapalkka eli "6pv") = 588e/vk

588e*4=2352

Tuosta sitten verot ja muut maksut pois. Kyllä sillä eli, nyt oman alan töitä kuitenkin. :)

Vierailija
64/73 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kaupassa töissä ja rakastan työtäni. Minua kuitenkin harmittaa se, että moni pitää työtäni vain turhana hanttihommana :(

Kyllä vaan kaikki oltaisiin pulassa jos kaupan myyjät menisivät lakkoon vaikka pariksi viikoksi.

Itse tein nuorena siivoojan töitä, ja silloin ajattelin työni jotenkin vähemmän arvokkaaksi/tärkeäksi kuin muiden työt. Ihmisten asenteet tuntuivat kurjalta ja vaikuttivat suoraan itsetuntooni.

Sittemmin opiskelin, ja päädyin yleisesti arvostettuun työhön. En kuitenkaan koe työtäni yhtään tärkeämmäksi kuin siivoojan työ on.

Nykyään huomaan arvostavani kaikkia ammatteja ja sellaisia työntekijöitä jotka tekevät työnsä kunnolla.

Kohdallani varmaan oma oppiminen ja kehittyminen auttoivat näkemään asioita laajemmin ja sitä kautta löysin arvostuksen myös niitä ammatteja kohtaan joita nuorena tyttösenä pidin turhina hanttihommina.

Ehkä toisen työn halveksiminen on jonkinlaista henkistä kehittymättömyyttä tai sivistymättömyyttä.

Vierailija
65/73 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa taulukossa ei kaikki ole myyjiä, joku voisi linkata sen. Myyjät ovat muistaakseni toiseksi ylimmällä rivillä. Osa on varasto- ja toimistotyöntekijöitä, en nyt muista ulkoa kuka millekin riville kuuluu.

Itse saan 30h/vko suurin piirtein 1600 lisineen päivineen eli kyllä se suunnilleen kahteen tonniin menee jos olisi täydet tunnit.

Saan täydet ikälisät ja mun tuntipalkka on vähän päälle 11 euroa. Ei Helsingissä.

Vierailija
66/73 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja palkkakatto on saavutettu. Saan siihen päälle 5% vastuulisän ja silti se 2000€/kk on aika hilkulla. Jos ei tule lauantailisiä, niin alle jää. Ei meillä vaan mitään 3000€/kk saa kuin apulaispäälliköstä isommat kihot. Tai sitten pitää tehdä pelkkää iltaa ja sunnuntaita.

Vierailija
67/73 |
03.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen koulutukseltani merkonomi kaupassa olen ollut yli 10 vuotta töissä kokoaikaisena myyjänä. Nykyisessä työpaikassani olen tuoteryhmästäni vastaava myyjä.

Mulla on tessin mukainen peruspalkka, joka 1928 €/kk, plus siihen päälle 15 % työkohtaisuuslisä, joka on 290 €/kk. Palkkaan tulee lisäksi ilta-, lauantai- ja sunnuntaityöstä maksettavat erillislisät, jotka vaihtelee vuorojen mukaan ja tekevät noin 160-200 €/kk Eli mä saan yhteesä bruttona n. 2400 €/kk.

Työ on kyllä tuohon palkkaan nähden aika hektistä ja ali arvostettuakin se on. Etenkin juhlapyhien seudut tuntuu kahden alle kouluikäisen lapsen äitinä raskaille ja silloin miehen apu ja tuki kodinhoidossa onkin todella tarpeen. Toisaalta taas tykkään olla ihmisten parissa ja kun parempaakaan ei oo tarjolla, niin tehdään tätä ja ens kuussahan ne palkatkin taas hiukan nousee.

Vierailija
68/73 |
30.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sairaanhoitaja ihan vapaaehtoisesti kaupassa töissä???

"hakijoita on koko ajan satoja (esim. 500 joka kerta kun haetaan lisää työntekijöitä) ja vain 1-5 otetaan." ??? Epäilen!

Kaupan työ on "pussinperä", josta ei pääse etenemään mihinkään. On järkyttävää, että samat ihmiset tekevät jopa pelkkää kassatyötä 20-30 vuotta! Työnkierto pitäisi saada pakolliseksi tavarataloissa ja isoissa kaupoissa.

Kaupan työ on haasteetonta ja yksitoikkoista. Koulutusta ei järjestetä ja uuden työtekijän perehdytys kestää kaksi tuntia. Ainut syy hakea kauppaan töihin on, ettei ihmisellä ole kunnon koulutusta eikä hän pääse muualle töihin.

Kaupassa on huono palkka, ikävät työajat ja henkistä väkivaltaa asiakkaitten ja työkavereitten taholta.

Vierailija
69/73 |
20.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja niin moni muukin. Vaihdoin aikoinaan sairaanhoitajan työt kaupan alalle, ja rakastan työtäni ja nykyistä työpaikkaani. Meillä on kivaa töissä, hyvä porukka ja yhteishenki, työ on vaihtelevaa ja mielekästä, ja useimmat meistä tienaavat vähintään 2000e/kk, vastaavat (johon pääsevät meillä lähes kaikki halukkaat) yli 3000e/kk ihan tavismyyjistäkin. Eikä ole mikään varma eka työpaikka, hakijoita on koko ajan satoja (esim. 500 joka kerta kun haetaan lisää työntekijöitä) ja vain 1-5 otetaan. Toki on ketjuja, joissa asiat eivät ole näin hyvin, ainakin palkkaus paljon huonompi, mutta niissäkin olen viihtynyt. Kauppa se on mikä kannattaa, asiakaspalvelun joko osaa tai ei, ei sovi kaikille todellakaan. Ehkä just ne eivät työtä arvosta, jotka eivät osaa eivätkä pärjää asiakaspalvelussa, vaan kokevat sen rasittavaksi. Suuri osa tämän maan töistä vaan on sitä, apteekeista pankkeihin ja matkatoimistoihin.

- Hoitoalan koulutus menee kaupassa täysin hukkaan.

- "useimmat meistä tienaavat vähintään 2000e/kk, vastaavat (johon pääsevät meillä lähes kaikki halukkaat) yli 3000e/kk ihan tavismyyjistäkin." Kaupan myyjä tai kassamyyjä ei ansaitse edellä mainittuja summia. Esimiesten palkat ovat asia erikseen.

- Kaupassa tavallinen työaika on 0-sopimus tai minimaaliset työtunnit (5-15h/viikko). Kokoaikatyötä on vain esimiehillä.

- Hakijoita ei ole "koko ajan satoja". Hakijoita voi olla muutamia tai muutamia kymmeniä. Kauppakeskuksen avaaminen tms. on eri asia, koska silloin hakemuksia tulee paljon myös työpaikanvaihtajilta.

- "Ehkä just ne eivät työtä arvosta, jotka eivät osaa eivätkä pärjää asiakaspalvelussa, vaan kokevat sen rasittavaksi." Asiakaspalvelijat kohtaavat työssään huutamista, kiroilua, uhkailua ja nimittelyä. Vihainen asiakaspalaute tulee myyjälle tai kassalle, vaikka asian hoitaminen kuulusi muille henkilöille: Esim. ongelma: Ruuhkat, jonot, liian vähän henkilökuntaa - vastuu on esimiehellä ja työvuorosuunnittelussa.

- Kaupan työtä pidetään hanttihommana: Työhön pääsee ilman koulutusta. Uralla eteneminen on vaikeaa, jopa mahdotonta. Työtehtävät ovat yksitoikkoisia ja tylsiä: Tavaran purku - varastosta rullakoilla myymälään - hyllytys. Kassalla asiakkaitten rahastus = pakkotahtista työtä ruuhkassa. Työnkiertoa ei ole tai siihen ei pääse. Palkkaus on huono. Vastentahtoisesti osa-aikatyötä tekeviä on alalla paljon. Työajat ovat kurjat.

Hienoa, jos joku viihtyy kaupan töissä! Suurin osa haluaa pois kaupan alalta, koska työllä ei ole merkitystä ja arki kaupassa on pelkkää puurtamista!

Vierailija
70/73 |
13.05.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse ollut nyt muutamassa eri kaupassa myyjänä. 

Tällä hetkellä vastaana kahdesta osastosta ja tilaan niihin tavaraa.

Hyllyttän ne tavarat, istunun kassalla ja palvelen asiakkaita.

Aluksi työ oli ihanaa ja ajattelin, että jes tätä haluan tehdä vähän pidempään.

Työkaverit ovat kuitenkin nuoria, eikä heitä kiinnosta työ yhtään.

Itselläni on kaupalline koulutus ja halaisin tehdä työtä täysillä. Hyviä myyjiä ei kuitenkaan arvosteta. 

Jos olet hyvä, saat lisää vastuuta mutta palkka ei nouse yhtään.

Kun vastuuta alkaa olla liikaa, et enää pärjääkkään koska aika ei riitä.

Työn / työpaikan huonot puolet myyjän näkökulmasta: 

- Ylitöitä ei saa tehdä.

- Vajaalla miehistöllä mennään päivästä toiseen.

- Lomatoiveet eivät mene läpi.

- Vuorojen vaihtaminen on vaikeaa.

- Vapaapäiviä ei ole putkeen kun kerran kolmessa viikossa.

- Jos pyydät yhden viikonlopun vapaaksi olet ainakin seuraavat neljä viikonloppua töissä.

- Nuorten työntekijöiden takia, vaihtelevuuus on suurta.

- Asiakkaat kärsivät kun ei ole tarpeeksi aikaa palvella asiakkaita.

- Myyjät eivät tunne tuotteita, koska heitä ei perehdytetä työhön.

- Varasto on kokoajan täynnä tavaraa, eikä kukaan kerkeä purkaa kaikkea hyllyyn, koska on vajaa miehitys.

- Pieni myymälä ja tavaraa on enemmän kuin myymälässä tilaa. 

- Työntekijöiden ja pomojen kesken ei pidetä palavereja eikä työntekijöitä kuunnella.

Miksi jäisin tällaiseen työpaikkaan koko elämäkseni? 

En yhtään enää ihmettele sitä, miksi myyjät ovat usein huonolla tuulella ja tylyjä..

Uskon, kuitenkin että varmasti jossain kaupan alan työpaikoissa on parempi meininki ja työntekijöitä kuunnellaa. Minusta on hienoa, että opiskelijat saavat töitä, mutta se on myös huono asia sillä oikeat kaupanalan ihmiset jäävät ilman työpaikkaa.

En viitsi mainita missä firmassa olen töissä, mutta suomalaisessa "rautakauppa" tyyppisessä nousevassa yrityksessä, jossa on halvat hinnat.

Vierailija
71/73 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin suoraan sanoa palkkaa ok. Mutta työtoverit yrittää jättää omia töitä tekemättä ett toinen hoitaa sen loppuun. Esim normi myyjä pomottele enemmä ku oma esimies.

Vierailija
72/73 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska kuka tahansa kadulta revitty voisi hoitaa homman. Normijärkinen oppii päivässä vaadittavat hommat.

Koska, hyllyttää osaa jokainen. Kauppoihin otetaan vammaisia hyllyttämään. Se jo kertoo jotain alasta. Jos niin yksinkertainen, joka asuu tietysti, pystyy työhön, niin silloin kaikki osaavat. Näin ollen palkkakaan ei nouse. Miten voisi arvostaa tuollaista työtä?

Kaikki muuttuu digitalisaation myötä. Entistä vähemmän tarvitaan henkilökuntaa mihinkään.

Vierailija
73/73 |
20.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailma olisi parempi paikka jos kunnioitettaisiin kaikkia ammatteja, eikä luokiteltaisi toisiamme tyhmiksi koulutuksen perusteella.