Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

kotihoidon tuen käyttäjäryhmä 2 ikävuoden jälkeen

Vierailija
02.03.2012 |

on todennäköisimmin pienituloinen perhe jossa äiti mahdollisesti työtön. Miettikääpä, että kun työtön äiti on kotihoidontuella, hän hoitaa lapsensa kotona eikä ole kotiäitiytensä aikana oikeutettu työttömyyskorvaukseen.

Kun lapsi täyttää 2v ja kotihoidontuki lakkaa, äiti hakee työttömyyskorvauksia kelasta. Työkkäri kehottaa hakemaan lapselle päiväkotipaikkaa sillä äiti on velvollinen ottamaan työtä vastaan heti kun sitä tarjotaan. Miten kalliiksi tulee se, että äidille maksetaan kotihoidontukea suurempaa työttömyyskorvausta ja tämän päälle päiväkotihoito lapselle, sillä työttömän tuloilla päivähoitolaskua ei tule lainkaan.

Toinen ääripää on sitten tosiaan ne, joilla on varaa jäädä kotiin ihan vain toisen puolison tuloilla. Mutta heidän tulojensa mukaan maksettu kh-tuki on paljon pienempi kuin em. työttömän äidin. Sen lisäksi he maksavat päiväkotilapsen hoidon kustannuksista sentään osan, työttömän äidin saadessa vapautuksen maksuista.

Onko kukaan miettinyt tätä ihan oikeasti todellisuuden kannalta?

Ja ei, itse en ole ikinä ollut lasteni (3kpl) kanssa kotona yli 2-vuotiaiden kanssa, mutta näen silti tilanteen monelta kantilta. Kotihoidontuen leikkaaminen ei tarkoita automaattisesti lisää verotuloa valtiolle palkkatuloista.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kotihoidontuen lyhentämiseen, koska se käytännössä tietää sitä, että niiden kustannettavaksi tulee sekä kohonneet päivähoidon kustannukset, että kohonneet toimeentulotukikustannukset. Monille perheille kotihoidontuki on vaihtoehto työttömyydelle, eivätkä he tuo yhtään enempää verotuloja työttöminä, mutta kunnalle voi yhden perheen lasten hoidon järjestäminen + muut tuet olla useita tuhansia euroja.

Mietin esimerkiksi Oulua, jossa on kaikki päiväkodit tupaten täynnä. Jos näihin päiväkoteihin pitäisi yhtäkkiä sijoittaa vaikkapa 400 uutta lasta, niin miten se hoidettaisiin, kun tiloja lasten hoitamiseen ei konkreettisesti ole? Entä mistä otettaisiin ne miljoonat eurot, jotka tuohon muutokseen tarvittaisiin?

Vierailija
22/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 7 kirjoittaa, että pvähoitopka maksaa kunnalle n. 1200 josta vanhemmat maksaa n. 250. Väliä jää siis 950 euroa. Kyllä moni vanhempi tienaa sen verran, että tämä tulee verokertymänä takaisin - perittynä ennakonpidätyksenä eli tuloveroina ja tämän lisäksi kulutusveroina, kun nettopalkka kulutetaan - onhan siinä paljon enemmän kulutettavaa kuin kotihoidontuessa.

Eri asia sitten työttömät, mutta heidät pitäisi joka tapauksessa saada työllistettyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään perhettä jossa toinen vanhemmista olisi hoitanut yhtä ns. normaalia tervettä lasta kotona kolme vuotiaaksi

Minun tuttavapiirissäni on ihan normaalia, että nuorintaKIN lasta hoidetaan kotona kolmivuotiaaksi, vaikka äidillä on työpaikka odottamassa.

Meidän perheessämme viimeisen vuoden aikoo kotona olla isä. Molemmilla siis työpaikat, ja taloudellisesti tekee tiukkaa, mutta ei vain kerta kaikkiaan haluta laittaa vielä niin pientä lasta päivähoitoon. Ja tämä on syy monissa tuttavaperheissäkin. Meidän piireissämme pidetään murheellisena jos alle 3-vuotiaana täytyy mennä päivähoitoon, toki sellaisiakin tuttavia on eikä heistä pahaa ajatella :)

Vierailija
24/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nro 7 kirjoittaa, että pvähoitopka maksaa kunnalle n. 1200 josta vanhemmat maksaa n. 250. Väliä jää siis 950 euroa. Kyllä moni vanhempi tienaa sen verran, että tämä tulee verokertymänä takaisin - perittynä ennakonpidätyksenä eli tuloveroina ja tämän lisäksi kulutusveroina, kun nettopalkka kulutetaan - onhan siinä paljon enemmän kulutettavaa kuin kotihoidontuessa. Eri asia sitten työttömät, mutta heidät pitäisi joka tapauksessa saada työllistettyä.

Vierailija
25/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä yhtään perhettä jossa toinen vanhemmista olisi hoitanut yhtä ns. normaalia tervettä lasta kotona kolme vuotiaaksi

Minun tuttavapiirissäni on ihan normaalia, että nuorintaKIN lasta hoidetaan kotona kolmivuotiaaksi, vaikka äidillä on työpaikka odottamassa. Meidän perheessämme viimeisen vuoden aikoo kotona olla isä. Molemmilla siis työpaikat, ja taloudellisesti tekee tiukkaa, mutta ei vain kerta kaikkiaan haluta laittaa vielä niin pientä lasta päivähoitoon. Ja tämä on syy monissa tuttavaperheissäkin. Meidän piireissämme pidetään murheellisena jos alle 3-vuotiaana täytyy mennä päivähoitoon, toki sellaisiakin tuttavia on eikä heistä pahaa ajatella :)

ja sen jälkeen vakityöhön joka oli odottamassa. Ja minun tuttava piirissä meitä oli useita.

Vierailija
26/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noita lapsia monessa perheessä lähtee kerralla useampi sinne hoitoon. Meiltäkin sitten kerralla pamahtaa tarve kolmelle hoitopaikalle. Eli kun tienaan n. 1600e kk käteen ja sitten noi päivähoitomaksut tämänpäivän taloussanomien mukaan olisi n. 10000e per lapsi vuosi ja alle 3 v 17000 evuosi niin nopeasti laskien meidän lasten hoidon järjestäminen maksaakunnalle n. 3080e kk. Saan nyt hoitorahaa h.490e-verot. Että milläs matematiikalla tämä nyt on säästöä ja kenelle. Mutta siinähän sitten etsitte hoitopaikat lapsilleni,itse jään ansiosidonnaiselle odottelemaan uuden työn löytymistä. Ja tosiaan työkkärihän vaatii että lapset pitää laitaa hoitoon, sääli kun niin mieluusti ne kotona olisin pitänt. Mutta näin kuuden kotivuoden jälkeen kyllä tuo oma aika josta vielä maksetaankin houkuttelee. Voisinpa aloittaa vaikka jonkin harrastuksen.

Vierailija
27/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siitähän saa 9e päivässä lisää kun käy muutaman viikon leikkimässä työssäolijaa.

mitä suuremmat tulot, sitä pienempi kh-tuki, eikö?

tuloista riippumatta. Pienituloisille maksetaan tulosidonnaista HOITOLISÄÄ sen lisäksi.

Vierailija
28/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuntamme päivähoitotilanteeseen. Muutenkin aletaan olla jo äärirajoilla. Tämä ei tuo säästöjä mutta kurjistaa kyllä aika monen elämää. Korottaisivat vaikka mieluummin niitä pk-maksuja.

Vierailija
29/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

suurine taloustietämyksineen... Hohhoijaa.

Oikeastiko te luulette, että se 1200 tai 1300 tai mitä onkin, on se vertailukelpoinen summa siihen, että hoitaa kotona???

Minun ei talousosaaminen riitä laskemaan kaikkia kerrannaisvaikutuksia edes. Noin lähtökohtaisesti voisi ajatella, että on tehokkaampaa, kun yksi hoitaa neljä lasta kuin, että yksi hoitaa 1-2 lasta. Työssäkäyvä maksaa veroja, kuluttamisen kautta lisää talouden dynamiikkaa, hoitotäti saa työnsä, maksaa veronsa, kuluttaa jne. Pitkät ketjut. Periaatteessa talous pyörii siltä pohjalta, että rahan pitää kiertää. Se ei kierrä, jos istutaan kotona minimituloilla.

Vierailija
30/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan kotona neljää alle kouluikäistä omaa lasta. Olen ammatiltani lähihoitaja, palaan takaisin töihin päiväkotiin hoitovapaan päätyttyä. Jos uudistus astuu voimaan jo ensivuonna tarkoittaa se että kolme pientä lähtee kokopäivähoitoon ja yhdelle tarvitaan osapäivähoito. Minä menen töihin hoitamaan muiden lapsia. Ja kuka tietää ehkäpä hoidan juuri sinunkin lapsiasi. Ja olen niin motivoitunut ja hyvin levännyt hoitaja että et uskokkaan. Ja motivaatio pula jos iskee niin tästä kun nopeasti lasken että palkka käteen miinus neljän lapsen hoitopaikkamaksut niin aiai kuullostaa hyvälle mehän siirrymme sika-naudasta sitten jo paistijauhelihaan. Että kyllä se talous pyörii!

Vierailija
31/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidan kotona neljää alle kouluikäistä omaa lasta. Olen ammatiltani lähihoitaja, palaan takaisin töihin päiväkotiin hoitovapaan päätyttyä. Jos uudistus astuu voimaan jo ensivuonna tarkoittaa se että kolme pientä lähtee kokopäivähoitoon ja yhdelle tarvitaan osapäivähoito. Minä menen töihin hoitamaan muiden lapsia. Ja kuka tietää ehkäpä hoidan juuri sinunkin lapsiasi. Ja olen niin motivoitunut ja hyvin levännyt hoitaja että et uskokkaan. Ja motivaatio pula jos iskee niin tästä kun nopeasti lasken että palkka käteen miinus neljän lapsen hoitopaikkamaksut niin aiai kuullostaa hyvälle mehän siirrymme sika-naudasta sitten jo paistijauhelihaan. Että kyllä se talous pyörii!

niin vaihda alaa äläkä valita.

Vierailija
32/32 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo niinhän se menee että jokainen työhönsä väsynyt ihminen lähtee vaihtamaan alaa. Tostanoin vaan. Irtisanoutuu vakipaikasta, hakee uudelleenkoulutukseen, laittaa lapset päivähoitoon ja makselee lainanlyhennyksiä opintotuella.Jos sellaista nyt aikuiset voivat edes saada. Joo ei se kuule niin mene...että hyväksykää nyt vaan te päivähoidon ihannoijat että ei ne teidän Liisojen ja Pekkojen hoitajat aina ole niin kovin motivoituneita. Ja miksi olisikaan jos edeltävässäkin tilanteessa joutuu tämän kotihoidontuen uusituksen myötä vastentahtoisesti laittamaan neljä omaa pientä vieraalle hoitoon. Kyllä sitä minäkin mielummin omia hoitaisin kuin vieraita. Jokaisella lapsella tulee olla oikeus kasvaa ensimmäiset vuotensa niiden kanssa johon kiintymyssuhde on muodotunut.