Ongelmia 12v kanssa :(
Hei
Poikani on kuudennella luokalla ja tupakka tuli mukaan kuvioihin kavereiden kautta jo viime kesänä. Koko syksy meni asiasta enemmän tai vähemmän tapellessa, puheyhteyskin meni välillä poikaan kokonaan. Nyt olin luulossa, että poika on lopettanut tuon tavan, mutta tänään selvisi että olen väärässä. Tupakka kuuluu edelleen kuvioihin, välillä enemmän ja välillä vähemmän.
Pojan isä on polttanut nuoresta pitäen jo on nyt hankkinut itselleen sähkötupakka, jonka avulla onkin ollut polttamatta oikeaa tupakkaa jo kuukauden. Patruunoina on ollut joko miedointa tai täysin nikotiinitöntä.
Keskustelin taas pojan kanssa asiasta (en onneksi sortunut taas huutamaan vaan ilmaisin huoleni jota poika ei tietenkään tajua, hän tietää paremmin...) ja hän pyysi itselleen myös sähkötupakkaa, tuota nikotiinitöntä, jotta voin halutessaan polttaa sitä.
En halua että poikani polttaa, itse vihaan tupakkaa ja sen koko olemassaoloa. Kuitenkin jos poikani polttaa selän takana (en voi vahtia häntä 24/7) on nikotiinitön sähkötupakka turvallisempi vaihtoehto kuin oikea tupakka. Vai onko? Altistaako se pojan polttamaan vain entistä enemmän?
Laitanko viikkoraha kiellon (ei ollut syksyllä apua, sai aina jostain kavereiltaan), annanko kotiarestia (jatkaa heti sen jälkeen) vai mitä helvettiä teen?
Voi haluaisin takaisin sen pienen palleron, jonka kanssa oli niin helppo olla ja pitää rajat ja lapsi turvassa.
Kommentit (41)
varmasti poistus kotoa kuukauteen ja menettäs varmasti kaiken "hauskan" elämästään pitkäksi aikaa.
En voi nyt oikeen tajuta, miksei tuota poikaa voi laittaa kunnnolla kuriin?
Pelkäätkö sen elämän tuhoutuvan, jos joutuu olemaan kotona vaikka kuukauden ilman pelejä ja kavereita vai mitä pelkäät? Eiköhän nyt ole kuitenkin aika pahasta asiasta kyse jos puhutaan 12v tupakoinnista!!
Saa sitten ruveta opettelemaan uudelleen tapoja, jos aikoo saada vapauksia. Kurinpalautus tuolle pojalle ja äkkiä. Kuka teillä perheessä määrää??!!
Lapset oppii kaiken vanhemmiltaan, ihan kaiken!!!
Milloinkas lapsilla ja aikuisilla on ollut samat säännöt?
Eihän nyt lapsi lopeta sen takia kun joku jotain muuta sanoo ja sitten isä kuitenkin saa tupakoida!!! Tottakai koti on ensin puhdistettava ja sitten mietittävä miten lapselle opetetaan muuta.
Käske miehes lopettaa, se on helpompaa :(
Kyllä mieheni todella koettaa lopettaa, mutta se on niin helvetin vaikeaa kun on polttanut 30 vuotta. Sähkötupakalla on pysynyt poissa oikeasta tupakasta ja tästä olemme jo kotona yhdessä iloinneet ja puhuneet miten vaikeaa eroon pääsy on. Myös mieheni on puhunut poikani kanssa kymmeniäkertoja ja ollut mukana lastenpsykalla puhumassa mutta kun siitä ei ole ollut apua.
Jos vika kerta on huonossa seurassa eikä pojassasi niin miksei hän lähde pois niin huonosta seurasta, eikö hän tiedä oikeaa ja väärää. Onko hän niin pässi, että kulkee narussa mihin muut vie?
Ja juu on itselläni isoja lapsia ja eipä ole ongelmia pahemmin ollut.
Voin vain kiittää Jumalaa ettet ole minun äitini, tuollainen empatiakyvytön kuvotus.
Meidän pojan kaveripiirissä kukaan ei polta. Uskon, että polttaminen on täysin kiinni siitä millaisessa porukassa liikkuu. Meidän poika ei myöskaan pidä tupakointia mitenkään hienona tapana.Pikemminkin päinvastoin. Asumme Tampereella, joten pojan luokkaan mahtuu monenlaista.
Me vanhemmat emme myöskään polta. Olen aina puhunut lapsille, miten surullista on menettää sekä rahat, että terveys tupakoinnin myötä. Uskon, että "pohjatyö" tähän tehdään varhaislapsuudessa.
Sinun kannattaa viedä pojan elämästä kaikki kiva vähäksi aikaa esim. viikkorahat pois. Kyllä sinä haistat onko poika poltellut vai ei. Voit luvata tupakoinnin lopettamisesta palkinnoksi vaikkapa etelänmatkan tai muuta kivaa.
Onnea matkaan! Uskon, että voit vielä onnistua!
kun olin nuori perheessä oli että jos olet 14v etkä polta, saat tonnin se oli hyvä juttu sillä elän nykyään puhdasta elämää vaimoni kanssa.
Kurin pitosi on tosi heppoista. Minusta te vanhemmat tarvitsette apua kasvatuksessa.
älä välitä niistä. joskus ei auta, vaikka miten kasvattaisi, jos seura on väärää. ja isähän siinä on antanut tupakoitsijan mallia, ei äiti.
12 -vee on tosiaan liian nuori polttamaan. voisitko ottaa yhteyttä koulukuraattoriin, auttaiskohan se ? ja koko kaveriporukka pitäisi jotenkin saada puhutteluun, koska ikätoovereiden painostus on tuossa iässä suurta. Opettajankin olisi hyvä olla tietoinen asiasta. Kannattaa yrittää pyytää apua, ettei jää asian kanssa yksin ja ensi vuonna mukaan tulekin jo alkoholi. toilailuista huolimatta suurimmasta osasta kasvaa onneksi ihan normaaleja aikuisia :) Tupakointi vaan on tapana epäterveellinen ja huono.
Kiitos vaan tuestanne ja hienoista neuvoista, niitä toki osasin odottaa.
Ihan tiedoksi että olemme olleet pojan kanssa tosi paljon, tukeneet harrastuksissa ja tehneet kaikkea yhdessä. Ongelmia ei todellakaan ole ollut ennen viime kesää ja huonoa seuraa johon poika joutui.
Kuraattori koetti asioista keskustella poikani kanssa jo viime syksynä ja HUOm minun pyynnöstäni koska olin huolissani pojasta. Poika ei kuitenkin luottanut häneen ja lopulta olen hakenut apua lastenpsykalta, jossa poika on käynyt muutamia kertoja. Tätä varten jouduin tekemään omasta lapsestani ls-ilmoituksen ja se ei ollut helppoa.
Aina kyse ei ole vanhemmista, joskus olosuhteet ja huono seura tekevät tehtävänsä.
Ja itsestäni etsimme ensimmäisenä syytä ja olemme koettaneet saada kasvatusapuja, joista ei kuitenkaan ole ollut vielä apua tilanteen ratkaisemiseksi.
Puheyhteys on poikaan ollut, ainakin ennen nyt tätä ystävään yhteydenottoa asian tiimoilta, josta poika raivostui minuun.
Voi perse...
jos isä polttaa poltaa poika todennäköisemmin kuin tytär. jos taas äiti polttaa, poltaa tytär todennäköisimmin kuin poika. http://tyopiste.ttl.fi/Uutiset/Sivut/Tupakointi_periytyy_samaa_sukupuol…
Vaikea tilanne. Tupakointia ihannoivasta seurasta pitäisi päästä pois. Seura tekee valitetavasti kaltaisekseen.
aika varmaa että alkoholikin ja jopa huumeet on pian edessä.
Uhkaa vaikka muutolla peräkorpeen jos ei ota etäisyyttä siihen huonoon seuraan.
Jo se,että päästit poikasi ryntäämään ulos ja annoit hänen kiristää sinua huonolla kaveriporukalla,kertoo siitä,että olet aivan liian kiltti.
Nämä tilanteet pitäisi ennakoida ja aikuisen olla askeleen edelleä."Sinä et lähde mihinkään,etkä uhkaile minua.Niin kauan,kun jalkasi ovat minun pöytäni alla, teet juuri kuten minä sanon."
Poika hallitsi tilannetta ja pääsi niskan päälle,kun karkasi.
kannattaa lukea tutkimuksia puolesta ja vastaan ennenkuin antaa lapselle etenkään noin nuorelle.
Minulla myös 12-vuotias poika. Hänellä kilpaurheilu vie kaiken vapaa-ajan. Hänen luokalla on on yksi poika, joka liikkuu huonossa seurassa. poika leuhkii tupakalla ja kaljan juomisella. oma lapseni myös kertoo, kuinka kyseinen poika leuhkii muille, jos omat vanhemmat ottavbat alkoholia kotona. Asiaan on puuttunut koulukin, mutta ei lapsen omien vanhempien aloitteesta. Mikäli oma lapseni alkaisi nyt polttamaan, siitä seuraisi todella ankarat rangaistukset, pelit pois, viikkorahat katkolle jne. eikös tupakan aikainen aloitus vaikuta myös pituuskasvuun? Soita huomenna opettajalle ja kysy mitä tehdä. tarvitset tukea. voimia sinulle:)
ei varsinkaan rahaa penniäkään saa antaa niin kauan kuin tupakat kuvioissa!!! Sinuna myös (etukäteen varoittaen) ottaisin pois pelit, puhelimen, herkkupäivät, tvn katselumahdollisuuden jne. Plus sitten kotiarestiin koko jätkänpätkä.
Hänelle voisi mielestäni ostaa sähkötupakan ja nikotiinittomia nesteitä
Kielletty hedelmä on aina maukkaampi ;) Älä soita minnekkään sossutädeille, kerro vaan vaarat ja mielipiteesi. Ei pidä nostaa kamalaa mekkalaa asiasta. Minäkin poltin, mutta en polta enää.
T.15v
Te olette lähteneet ratkomaan asiaa aivan väärältä kantilta. Mitä enemmän valitatte ja lässytätte hänen tupakoinnistaan, sitä enemmän sitä tekee mieli polttaa ja kapinoida vanhempiaan vastaan. Antakaa mieluummin porkkanaa kuin keppiä sen sijaan. Luvatkaa pojallenne jotain kivaa vastineeksi siitä, että lopettaa tupakanpolton. Esim. sanotte sille, että jos jouluun mennessä ei kertaakaan näy tupakka kädessä missään tai haise savulta, niin saa vaikka 200 euroa, tai mikä nyt sitten omasta mielestänne olisi sellainen juttu jota pojalla olisi hyvä syy tavoitella. Kun tämän aikaa se jaksaisi pysyä tupakasta erossa, niin eipä se varmaan niin herkästi tulisi mieleen enää sen jälkeenkään.
Hei Ap,
Vieläkö mahdat lukea tätä kaiken alkup*skan jälkeen? Älä ota itseesi, (tässä tapauksessa valitettavasti) se kuuluu asiaan. Itsellä ei ole tästä kokemusta, mutta ylipäätään viestinnästä: aihe menee yleensä paremmin perille kun sen tuo oikein esille. Esimerkiksi, teillä on vanhempi-lapsi -suhde, ja tämä voi hankaloittaa viestin sisäistämistä. Jos itse ajattelet kieltäväsi lasta auktoriteetilla, tulos saattaa sanomisista huolimatta olla päinvastainen ja jopa rohkaista nuorta käytöksen vahvistamiseen.
En tiedä millä tavalla olet keskustellut pojalle, mutta teinit usein tahtovat että heidät otettaisiiin aikuisina. Kuinka kommunikoisit huolestuttavasta tupakoinnista esim. työkaverille? 'Olen huolissani tupakoinnista, olen nähnyt millaista tuskaa keuhkoahtauma aiheuttaa ihmisille'; 'En voi tehdä valintaa puolestasi, mutta tuen parhaani mukaan jos haluat lopettaa'; 'Kaipaatko sijaistekemistä tauoille? Voisimme esim. mennä kahvittelemaan tupakin sijaan'; 'Voit huutaa minulle, jos nikotiinivaje vaivaa' jne jne jne?