Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletko löytänyt rinnastasi kyhmyn ja näyttänyt lääkärille? Millainen kyhmy oli?

Vierailija
01.03.2012 |

Miltä kyhmy tuntui, minkä kokoinen se oli?

Mitä lääkäri sanoi?

Kommentit (47)

Vierailija
1/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on D-kupit ja aika paljon röpelöistä rintakudosta. Kiinnitin tohon huomiota kun se oli siinä röpelöisen massan seassa sellanen sileä pallura. Lääkäri on vasta viikon päästä, ehkä hyväkin jospa tuo patti laskisikin, jos on vain täynnä nestettä. Oli mitä oli niin kyllähän minä siitä selviän. En aio murehtia, vaikka kieltämättä kyllähän sitä jo nyt asettaa asioita vähän eri valoon. Mikä on tärkeää ja mikä ei.

Jostain muuten luin että joka 9. nainen sairastuu rintasyöpään ja se on kyllä aivan hirmuinen luku. Toki usein siihen sairastutaan vähän vanhempina, itse olen liki neljäkymppinen joten iässä jossa riski alkaa jo kasvaa. Riskiryhmään en katso juuri kuuluvani, en tupakoi, minulla on alle kolmekymppisenä saatuja lapsia, en käytä alkoholia. Noh, lievää ylipainoa on vähän... Tänään tulleessa KuntoPlussassa luki että hiilareiden syöntikin voi vaikuttaa. Oli joku uusi tutkimus jossa rintasyöpää sairastaneita seurattiin niin ne jotka söi enemmän hiilareita sairastuivat helposti rintasyöpään uudelleen, kuin taas ne jotka söivät hiilaria vähemmän. Tässä kohtaa kun mietin niin tosi hiilaripainotteista mun ruokavalio kyl on :(. Pitää tsempata...

ap

Vierailija
2/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekkin olin tiennyt noista "riskitekijöistä". Oman ajatukseni mukaan mikään ei täyttynyt. 3 lasta imettänyt, ei tupakointia tai alkoa. Bmi 19. Hiilareidenkin suhteen melko tarkka. Ikää "vasta" 40.

Kaippa ne sairaudet menee omia teitään, vaikka kuinka terveellisesti eläisi,ei voi tietää, sairastuuko vai ei?

Onneksi rs ennuste (melko) hyvä :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tunnettuja riskitekijöitä löytyy alle puolelta sairastuneista. Onhan se suht harvinaist sairastua alle 40-vuotiaana, mutta kyllä meitä on. Silti sinulla voi olla hyvin jotain harmitonta tuo, kuten jonkun mainitsema fibroadenooma. Hyvä että olet jo varannut lääkärin. Ja jos se kuitenkin olisi syöpää, niin muista, että hoidot on hyvät ja ennuste myös.

Vierailija
4/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

en vastannut kysymykseen. Mun syöpäpatti oli liikkumaton, kova, ei kipeä. Rintakudos sen ympärillä kipeytyi kyllä, mutta kaikilla ei näin tapahdu.

Vierailija
5/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai olisiko parempi ottaa magneettikuvat? Kyllä mä nyt sen mammografiankin kestän.

Mulla on joku ihan tavallinen sairauskuluvakuutus, korvaakohan se mammografian kun yksityiselle olen menossa. Entä jatkon jos jotain on vialla?

ap

Vierailija
6/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sille oli joku hieno nimikin. Ultrataan kerran kahdessa vuodessa. Eikä mitään vaarallista ole löytynyt.

Vierailija
7/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotain 500 e kelakorvauksen jälkeen, mahtaako sun vakuutus korvata sitä? Mammografia + ultra varmaan kannattaa ottaa ensin. KOska olet nuorehko, niin kannattaa mammografian lisäksi ultrata, mammossa ei näy kaikki niin hyvin jos rintakudos on tiivistä. Mammo sattuu kyllä jonkun verran, mutta rinta on litistettynä vain hetken, kyllä sen kestää. Jos kuvissa näkyy jotain, patista todennäköisesti otetaan paksneulanäyte (kannattaa ehdottomasti!) ja jos on pahanlaatuista saat lähetteen lähimpään sairaalaan jossa sitten leikkaus + hoidot tapahtuvat.

Vierailija
8/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

se on mastopatiaa varmaankin sulla

Vierailija
9/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

muutama vuosi sitten sellainen viinirypäleen kokoinen ja tuntuinen patti rinnassa. Otettiin mammografia ja ultrattiin, niitten perusteella päädyttiin ottamaan ohutneulabiopsia. Lopullisesti ei saatu selville, mikä patti oli, mutta ei ainakaan mikään pahanlaatuinen. Tod.näköisesti se oli kysta tai vastaava rakkula, joka puhkesi ohutneulabiopsiassa. Ei tullut mitään jatkotoimenpiteitä.

Ei ne kaikki kyhmyt ja pahkurat välttämättä pahanlaatuisia ole, on myös paljon vaarattomiakin!

Tsemppiä!

Vierailija
10/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin että rajähteleeköhän ne pallurat siel mamografiassa kun ne litistetään? Ei kai nyt niin kovin likistetä? Joskus oon lukenut sellaisestakin että mammografia voisi olla syy siihen että rintakudos vaurioituu ja siihen alkaa kehittymään syöpäsoluja... Äh, luulen että mun tie vie mammografiaan täs kuitenkin...

ap

Vierailija
11/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja heti olen mennyt lääkäriin (TIETENKIN)(olin n.24v ja 27v iässä). Kyhmy on ollut kivuton, liikkuva ja toinen oli n 2cm halkaisijaltaan ja toinen n 1 cm. Kumpikin osoittautui hyvänlaatuiseksi kasvaimeksi ja kysyivät haluanko poistoa, mutta päädyttiinkin ettei tarvitse poistaa, jos ei vaivaa. Eli tarkoittaa sitä, ettei ala kasvaa tai muutu jotenkin häiritseväksi. Voi meinaan haitata imetystä myöhemmin. Olen nyt 30v ja ei ole haitannut. Kyhmyt voivat pienentyä ja hävitä ajallaan.

Vierailija
12/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

toisesta rinnasta otettiin ohuneulabiopsia ja toisesta paksuneulabiopsia. Ohutneulabiopsia epäonnistui ja päädyttiin "kunnon" biopsian ottoon. Ensin oli ultraäänitutkimus kummastakin rinnasta.Nuorilta naisilta mammografia ei näytä meinaan koko totuutta. Ultraääni tarkempi.

Vierailija
13/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kyhmy ei liiku ja googlailtuani tuntuu ettei se ole kovin hyvä merkki :(. Olen onneksi imetykseni imettänyt (yht.liki 6v!) joten sitä ei tarvitse enää miettiä...

Olen kyllä ihmeen rauhallinen vielä. Mutta varmasti polvet tutisee kun olen lääkärin odotushuoneessa.

ap

Vierailija
14/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kyhmyni olivat fibroadenoomia kummatkin.

Vierailija
15/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että tilanne huolettaa, mutta ei auta kun ottaa härkää sarvista ja kipittää lääkäriin. Varmasti kamala tilanne, mutta ymmärrän sinua, koska olen ollut samassa kaksi kertaa. Tsemppiä.

Vierailija
16/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja oli rintasyöpä.Olin juuri täyttänyt 40 v. Vasen rinta lähti ja sain pitkän kaavan mukaiset hoidot. Olin poissa töistä 16 kk. Nyt tilanne hyvä.

Vierailija
17/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos joka 9. nainen sairastuu rintasyöpään niin jokainen meistä tuntee useita naisia jotka siihen tulevat vielä sairastumaan. Itse ajattelen mielelläni niin että kyllä siitä selviää, ainoastaan kaikista vanhimmat saattavat siihen menehtyä. En tiedä onko mitään totuuspohjaa. Mut tsemppiä, kaikki menee hyvin :)!

Vierailija
18/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkushokin jälkeen tässä katselen tilannetta ihan kuin ulkopuolisena. Tuntuu ettei tämä koskekaan minua. Käyn asioita läpi ihan kuin jonkun muun ihmisen kautta. En haluaisi mennä lääkäriinkään. Se saa tämän vain tuntumaan todellisemmalta, aina kun on vaihtoehto että lääkäri ei sanokkaan että se on ihan vaaraton. Ajattelen varmaan kuin mieheni, että jos asiasta ei puhu, eikä sille tee mitään niin se varmaan katoaa :). Niin, tai mieheni ei tiedä tästä pattitilanteesta, enkä hänelle haluaisi kertoakaan. Varmaan samasta syystä.

ap

Vierailija
19/47 |
01.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivotan sulle kovasti rohkeutta! Toivon, ettei kyseessä ole rintasyöpä vaan jotain aivan harmitonta, mutta muista, että rintasyövän ennuste on erittäin hyvä.

Vierailija
20/47 |
02.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tuon ulkopuolisen tunteen myös. Vaikka hoitoni jo hyvin pitkällä edelleen ajattelen toisinaan, etteihän tämä minulle tapahdu.

...Eihän minun elämäni yht äkkiä voi heittää näin "häränpyllyä". Täysin terveestä sairaan rooliin hyppääminen ei luonnistu hetkessä.

Koeta vaan jollain ihmeen keinolla saada ajatukset johonkin muuhun. (juu, vaikeaa). Ota lomaa ikävistä ajatuksista katsomalla vaikka hyvä komedia ja nauramalla oikein kunnolla :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi