~~ JOULUMASUT keskiviikko pinoon HEP ~~
Aloitetaanpas pinoa....
Kommentit (27)
No sulla Rölli-peikko on varmasti kunnon toimintaa siellä masussa. Voin vain kuvitella miltä se tuntuu, kun tosiaan tämä yksikin jyllää välillä niin että tuntuu että repeää nahka;) Hauskaa että sulla tosiaan siellä niitä on kaksi! Mites sulla muuten on toi synnytys, siis että leikataanko kaksoset automaattisesti? Vai jos se toinenkin kääntyis niin synnyttäisitkö sit alakautta? Eipä ole noita kaksosraskauksia ollut lähipiirissä niin olen ihan pihalla:)
Tänne omaan napaan ei niinkään mitään uutta. Aamusta huomasin että ain kylkeä kääntäessä meinas tulla kipeä supistus. Siis että alkoi tuntumään jomotusta ja olin varma että kohta sattuu, mutta sitten meni aina ohi. Olis saanu pari tujua vaikka tullakin. Haluaisin niin että huomisella äpoli käynnillä lääkäri sanoisi että hyvin on kypsyneet paikat, että kyllä se syntyy jo parin viikon sisällä;) tai että on kypsyny niin hyvin ettei ole varmasti mitään estettä sille että mahdollisesti käynnistetään jos ei synny ajoissa;) Toiveajattelua ja haaveilua. Jännittää siis hieman.
Mun turvotukset jaloissa on aikamoiset. Nyt on päkiät kipeät?!!!! Johtuukohan noista turvotuksista. Ja kun meillä on vessassa/kylppärissä lattialämmitys niin mun jalkoihin oikein sattuu se, laitoin sit sitä pienemmälle, kun ei pysty vessassa olee ku hetken kun jalkoihin sattuu se kuuma lattia!
Juups, me lähdetään kohta tytön kanssa tohon ihan lähelle perhekerhoon, siellä olis tänään aiheena naamiaiset, siis lasten. Mutta jos ei itellä ole asua niin sieltä saa jotain. Eikä meillä ole...Ja jotenkin luulen ettei tuo tyttö niin semmosista innostuisikaan. Mutta saa nähdä.
Nyt kuitenkin pikaisesti vilkaisemaan muuten mitä tänne palstalle kuuluu ja sitten lähtöä tekemään.
Oksaska rv 36+1
Mulla on tullu ehkä n. 13kg...ainakin neuvolassa viime viikolla niin laskin. Oma puntari näyttää hieman erilailla ja sanoisin sen mukaan että 12kg:) Mutta siis jotain tuota luokkaa. Ja aika lailla tasaisesti on noussu, n. 500g/vko, paitsi kerran oli tullu se 1kg/vko, turvotus lisääntyi just sillon.
Oksaska
Juu, kyllä touhua riittää:) Kokoajan jonkinmoista pyörimistä ja hyörimistä;)
Synnytyksestä ei ole mitään tietoa, ilmeisesti on mahdollista synnyttää alakautta niin kauan kunhan a-vauva on rt:ssa, b-vauva sit käännetään a:n tulon jälkeen tai sit tulee peppu edellä. Lääkäriltä sitä olen jo kysellyt niin hän sanoi että sitä ei voi tietää miten synnytän ennenkuin synnytyssalissa :O Olis se kiva tietty tietää vähän aikasemminkin, mut yritän luottaa siihen et saisin alakautta ainakin yrittää, jos tulee leikkaus niin sit tulee, vauvojen parastahan siinä sit aatellaan:)
Mun tädillä on kaksoset ja harmittaa kun ei olla niin sillain hyvis väleis et voisin soitella ja kysellä, kyl täs aika paljon on sellaista mikä askarruttaa mieltä, mut onneksi on netti ja tuol monikko puolella on kyl hyvin saanut asioihin vastauksia;)
R-P edelleen koneella kun on tylsääää....
Kiva ilma ulkona. Aurinko paistaa ja on pikku pakkanen:) Nopeasti pinoudun ennen neuvolaa. Sain vihdoin ja viimein neuvolaajan tälle päivälle. Pääsee kattomaan onko mun paino sitten noussu vieläkään. Pitäs pikaseen vielä kotikin siivota, ennenku lähtee liikenteeseen. Noiden tanavienkaa kun aika aina vierähtää noilla reissuilla. Vähä jänskättää onko hb lähteny nousuun ton uuden lääkityksen myötä. Viimeks sanovat, että jos ei, niin sitten pikasesti verensiirtoon. Täytyy toivoa parasta. Ens viikon maanantaina kun pitäs olla se käynistys, jos nyt kaikki arvot sitten on kunnossa. Mulle tota painoa ei ole tullu kun tällä hetkellä vähän alle 2kg lähtöpainosta. Laihtuminen on ollu hirveää, vaikka tuntuu et olen syönny kun hevonen. Nyt täs lopussa toi närästys on niin kovaa, että koko rintakehä on tules kun syö jotakin, ja sit se puoleenväliin kestäny pahoinvointi verotti kamalast. Periaatteessahan sitä painoa on tullu jotain 6 kg, koska sillon alussa tippu niin paljon. Saapi nähä onko nyt tullu lisää. toivotaan...toivotaan. Viimeyö meni mullakin ihan mukavast, ilman supistuksia. Nukuttua sai siihen saakka hyvin, kunnes vanhimmat lapset kömpi molemmat viereen nukkumaan...tai pikemminkin potkimaan ja kiukuttelemaan. Nyt on kyllä pakko mennä siivoamaan, et kerkiää. Tunti kun olis aikaa, ja sit vielä toi lasten pukemis rumba...mihin pitäs kyllä varata aikaa puolpäivää. Nyt se on täältä moi! Ja voikaahan paksusti=)
lilla79 & vimpulat tasasn 37:)
...sain nimittäin jopa nukuttua viime yönä.alkoi mennä jo hermo niihin valvottuihin,kamaliin öihin.Niskasärky on poissa,tietty mä heräsin vessaaj ja reidet puutui ja esikoinen tuli moukaroimaan keskelle mutta ei ollut kamalia kipuja jonka takia valvoin joten tuntuu hyvältä nyt.
Esikoinen (4,3v) alkaa olla nyt kärsimätön ja odottaa kuten me kaikki että nähtäis jo vauva.Eilen oli mummilleen sanonut että" kun me ollaan odotettu sitä vauvaa jo niiiiin kauan" =)
Suloinen neiti on kun puhuu rakkaasta vauvasta ja pussailee mun jättimahaa(mies ei sitä huomioi,nyyh...).
Mutta pitää mennä kun tytöllä korvakontrolli sen putken takia joka korvassa.Mua ei supistele...voi vauveli kun olisit tulossa...maha laskeutunut mutta ei ehkä kokonaan,perjantaina taas neuvola...
moikka joulumasut!!!!!!
äitiliini ja kultapieni rv 37+5
..mulla on tullut jo 17+ kiloa painoa(esikoisesta 16kg) mutta mulla nyt isompi vauvakin(seliseli) =)
koitetaan olla murehtimatta kiloista,vauva on tärkein,en ole kyllä paras puhuja kun itekin mietin että meneekö 20 kg vielä rikki.Painoa tullut vaihtelevasti,välillä vaan 200g/vko ja kerran 950g/vko ja viimeksi jotain 525g/vko.
Sain juuri tiedon, että hyvä ystäväni sairastunut syöpään ja se on hetkessä levinnyt ihan joka puolelle... Muutama päivä elinaikaa. Aivan järkyttävää. Yhtäkkiä vaan viedään yksi ihminen lopullisesti pois. Ei oikein pysty ajatteleen normaalisti.
Nyt sitä vaan ymmärtää että sillä näköjään oli tarkoituksensa, etteivät tulleet hankkineeksi lapsia miehensä kanssa. Nuori nainen kuitenkin, alta 40v. Ehkä korkeempi voima tiesi näin tapahtuvan, eikä antanut heille lasta. Ristiriitaista, mutta totta. Miehensä on aikalailla alkoholisoitunut, elikkä en tiedä miten hän tästä selviää.
Nyt odottelen lisää tietoa asiasta. On käynyt ilmeiseti niin nopeesti, että ihan tullut kuin salama kirkkaalta taivaalta. Toisaalta, jos ajattelee sitä kautta, että onpa saanut elää mahdollisimman pitkään normaalia elämää.
Nyt ei oikein jaksa iloita edes vauvasta. Näin se menee, ihmiset ovat täällä aikansa ja lähtevät pois. Sitten tilaa " tilalle" uusia ihmisiä...
Painoa mulle on tullut n. 12kg. Toistaiseksi ihan kivasti. Esikoisesta tuli 18kg ja toisesta 15kg eli niille main varmaan tämänkin kanssa päästään. Jospa vaikka vähän alle.
Tällasta...parempaa päivää teille muille
Käry 35+4
Ensiksi täytyy sanoa Kärylle, että olen todella pahoillani ystäväsi puolesta! Tollaset äkilliset uutiset pysäyttävät aina. Ja tietysti tuntuu pahalle kun kyseessä on nuori ihminen (vaikkei vanhemmankaan sairaus/kuolema mukava asia ole!)... Voimia sinulle.
Täällä HUONOSTI nukuttu yö takana. Oon niin kateellinen teille jotka nukuitte hyvin!! En nukkunut montaa tuntia ja nekin hyvin rikkonaisesti. Vessassa kävin (aikuisten oikeesti) koko yön aikana 10 KERTAA!!! Mua janottaa nykyään vieläkin enemmän kuin ennen. Onko muilla samaa?? Mä juon päivässä varmaan 3-4 litraa vettä...
Eilen liitoskivut paheni niin että kävely/pystyssä olo sattuu koko ajan. Nyt kivut on kiirineet jonnekin häntäluuhun asti, onkohan se ihan normaalia?
Painonnoususta on ollut puhetta. Mulla on tähän mennessä noussut paino 14kg ja neuvolassa sanottiin ettei mikään paha nousu ja lisääkin melkein saisi tulla! Suomessa ollaan kuulemma paljon tiukempia painonnousun suhteen kuin ulkomailla, jossa ajatellaan lisäkilojen olevan oleellisia imetyksessä (kun se kai kuluttaa kovasti energiaa).
Onneksi tänään on jotain mukavaa ja odottamisen arvoista, olen nimittäin menossa kampaajalle! Ihanaa! :) Pääsen värjäämään tämän kamalan juurikasvun ja vähän siistiin latvoja.
Jaksuja kaikille mammoille!!
violet ja masu-Aarre rv 37+5
Olipa ihana aamulla herätä kun ulkona on tollanen kirpakka pakkasilma, toi sade/kura/tuuli rupeskin jo tympäsee. Kyllä on omatkin lenkkeilyt ruvennu olee aika mummomeininkii...koirakin kattelee tylsistyneen näkösenä, et eikö todellakaan pääse lujempaa!!! Vauvan pää painaa nii inhottavasti tonne alas jonnekin, et se on välil yhtä tuskaa toi kävely! No onneks on enää n.6vk laskettuun aikaan. Tuntuu nii hassulta et voi muutama viikko täs vaihees tuntuu niin isolta asialta, meinaan ku kattelee et täälläkin on joillain viikot jo 37+ ja ite on ihan kade, kun joku on jo niin pitkällä:) ja ite " vasta" 34+!!!!
Mul on painoo tullu ihan sopivasti 8,5kg yhteensä, että jos 10 kiloon jäis tää koko raskaudenaikanen painonnousu, ni oisin ihan tyytyväinen. Turvotusta ei onneks oo yhtään, vaik en tosiaankaan oo mikään malliesimerkki ton ruokavalion suhteen;) suolanen maistuu ja niin melkein kaikki muukin!!!!
Joku mainitsi, et tuntuu liitoskivut häntäluussa asti....ni mulla on n. Rv15 lähtien ollu häntäluu ihan sairaan kipee, et sohvaltaki ku nousee ni vihloo ihan älyttömästi...välillä se on parempi ja välillä niin paha, että hyvä et pääsee kävelee.
Nyt taidan lähteä paistamaan lihapullia, ni mies on tyytyväinen, ku tulee nälkäsenä töistä..ja sitten lähetään synnäril tutustuu!!!:)
Melina ja masu 34+5
Päätinpä pinoutua näin muutaman vkon hiljaisuuden jälkeen( Oon kyl joka pvä joulumasujen kuulumiset lukenut).
Neuvolassa tuli käytyä, pissi puhdas, rr 114/78, hb 111 (laskenu, viimeksi 119) sf 32 ja vaavin sydänäänet oli nyt 150 (aiemmin 138-145) meinaiskohan toi et tytsi ois tulos...? Poikaa oon kyl oottanu kuten esikoinen ja ukkoki. ;) Pääasia tietty et saa vaavin terveenä maailmaan. Ai niin, painoo on nyt tullu sit 12kg (n.2kg lisää/joka neuvola kerta)
Vaavi ollu rt:ssä tähän asti, vaan nytpä ei saatukkaan selville mitenpäin köllöttelee. Neuvola-täti tunnusteli ja tunnusteli ja sit jo katto sil vanhal ultrallaki, mut vaavipa pysy pimennossa. Sydän saatiin kuvaan ja siinä kaikki. Ensvkol ois sit lääkäri, ni kait se sit selviää.... :)
Mulle vaan iskee hirvee pelko päällensä, jos ei pian käännykkään oikeenpäin ennen synnytystä ja joutuu sektioon :( mun tuuria tietty.
Kaikille aina hehkuttanu et mä synnytän-SYNNYTÄN enkä varmasti leikkaus-synnytä!
Vaan olipa ihana aamul herätä ku eilen sataneet lumet/rännät oli maassa. Mieltä piristää heti kummasti =D (1½viikon päästä vois viritellä jouluvalojakin, onhan jo eka adventtisunnuntai)
Lahja-Unelmalta voiski kysyy et onko Nivalan rautakaupas/ sisustusliikkeissä paljon lastenhuoneeseen sopivia boordeja? Muutakin kuin vaaleanpunaista tai sinistä tai Nalle-Puh:ia? Pitäs löytää jotain nättiä tän pimento-vauvan huoneeseen ja tääl ku ei paljo vaihtoehtoja ollu.
Nimimerkkiä en nyt muista,mut surunvalittelut ystävästäsi :( Mäki oon kuullut (oman mummon sanomaa) et ystävä/sukulaispiiristä yksi tekisi tietä uudelle tulevalle... Surullista...
Vaan lumisia päivänjatkoja joulumassuille! Mä lähden hyllyn tekoon...
K ja " Pimento-vaavi" 34+5
Meille satoi eilen ensilumi!!! Vitsi miten ihanaa kun on jokapuolella valkoista..
Tuntuu että jokaiselle on tullut virtaa heti lisää kun se ankea pimeä tihkukeli on ainakin hetken pois. Tyttökin jota ei tahdo saada pihalle millään oli jo ennen yhdeksää pihaa kolaamassa, koira piehtaroi hangessa aivan ylityytyväisenä ja heppamammakin pöristeli häntä tötteröllä kun vein pihalle!
Ite nukuin koiranunta koko yön mutta vessaan heräsin vasta kuudelta, tosin sitä myöten tässä on taas ylhäällä oltu.. Pitäs ruveta petivaatteita vaihtamaan yms. Kunhan tuo nakkikeitto eka laskeutuu vähän, sitten..
Ymmärsinkös nyt oikein, että Lillan lapsien olisi tarkoitus ensi viikolla tulla maailmaan?!! Vitsi miten ihanaa! vaikka oon kyllä hiukan kade kun tiedän, että omaani saan vielä hartaasti dotella... Vaikka en haluaisikaan vielä masusta luopua kun jos tämä on viimenen masu jonka kasvattelen, luopumisen tuska on kova.. Tosin on tässä vielä kymmenkunta vuotta lapsentekoikää, että saas nyt sitten nähdä.
Ollaan me kyllä sitkeitä mammoja, oikeasti kun kaikki ollaan loppusuoralla yhä yhtenä vauvat masussa. Kaksosetkin pysyneet mainiosti menossa mukana kenelle sellaset on tulossa. Minea tyttö vain on syntynyt pikkuisena eikä hänelläkään ole hätää. Kiitollisia saadaan olla.
Vaikka keskoshoito onkin tänäpäivänä erinomaista niin raskasta se kuitenkin loppupeleissä on jos vauva joutuu pitkään olla sairaalassa, meilläkin olisi ollut OYKsiin 150 km jos vauva olisi liian aikaisin syntynyt. Kaksi äitin helmoista tiukasti kiinni pitävää lasta kotona.. Onhan tässä toki vielä se loppukoitos edessä eikä sitä sovi vihellellen ohittaa, kaikkea voi vielä sattua mutta eiköhän kaikki mene kaikilla hyvin, niin ainakin toivotaan!
Kärylle pahoittelut täältäkin! Yhdestäkään ystävästä ei luopuisi ja kun nuori ihminen jolla elämää vielä paljon edessä, pahalta tuntuu. Ja väärältäkin.
Vaikka niinhän se on, että kuolemaa seuraa aina elämä.eikoista odottaessani minulta kuoli tuta (äidinisä) joka oli tosi rakas ja isänäiti oli sairas koko odotusajan(syöpä) ja kuoli pojan nähtyään, kyllä ne sellaisen oman suruvärityksensä odotukseen antoi vaikka molempien lähtö tiedossa olikin.
Meidän kylältä on viimesen vuoden aikana kuollut paljon vanhoja ihmisä ja syntyvyyskin on sitä luokkaa, että 2011 tulee ainakin kaksi eskariryhmää kun nyt pärjätään yhdellä. Meidän kyläkoulu pysyy ainakin pystyssä!! Niissä talkoissa olen osallisena ihan hyvällä panoksella, kolmella lapsella..
Jo vain, pakko alkaa taas touhuamaan ja joskohan se Vauva-lehtikin pian saapuisi pääsisi lueskelemaan. Toisethan on jo eilen saanut.
Lahja rv 35+5
Täytyy kyllä sanoa, että en tiedä boordeista.. K-kaupassa, siis Rautiassa on kyllä ainakin aina ollut nättejä boordeja mutta siitä on jokunen hetki kun olen katellut. Ja niitä tapettikirjoja on vino pino, niissä lisää valikoimaa, tilata vaan pitää. Postin vieressä on sitten se toinen maalikauppa, sielläkin on jotakin.
Kannattaa siellä varmaan käydä!
Munkin piti tuo tytön huone tapetoida mutta.... Elän toivossa, että se vintti kuitenkin vuoden sisään tehdään, sinne laitan rinsessalle kyllä yli-ihanan neidon kammarin!!
Lahja
Tulihan nukuttua huonosti, jos lainkaan. Yö meni valvoessa ja esikoista rauhoitellessa (näkee ilmeisesti pahoja unia). Supistelee aina kun alan nukkumaan ja selkä on nyt niin pirun kipeä yöllisestä/aaamuisesta pyörimisestä. Alkaa tuntua, että en enää koskaan saa nukkua :((
Mä olen niin väsynyt, että hetkittäin itken silkkaa väsymystä ja sitä miten en jaksaisi " nyt" ainakaan synnyttää, kun en ole saannut edes nukkua.
Kai sitä sitten jotenkin silti jaksaa, mutta vaikea ajatella nyt liki viikon valvomisen jälkeen...
Masussakin taidetaan olla jo aikas väsyneitä mun pyörimiseen, sillä ei liikettäkään vielä tätä päivänä. Kahvia tässä jo hörpin ja leivät syöty + että toffeeta napostelen (ihan vähän vaan), jos vaikka sokerista innostuisi... mutta ei vielä ainakaan mitään tehoa.
Panon noususta täällä puhutaan niin mulla on kiloja tullut tuollaiset 14kg ei paha sillä esikoisesta tuli huikeat 26kg, mutta silloin olin tuplasti turvonnempikin ;) Nyt turvotus vain nimellista mitä nyt iltaisin alkaa pullistus jalat.
Sitten kysymys: Onkos nyt niin, että toista synnyttävää ei kutsuta sairaalaan tutustumaan? Liittyykö se tutustuminen jotenkin valmennukseen (ei ole sitäkään), kun en enää muista? Synnytän eri sairaalassa, kun esikoisen ja olisi ollut mukava käydä katsomassa mihin on menossa... No perjantaina neuvola ja sieltä kysyn sitten viimeistään asiaa, mutta alkoi sekin nyt vaivaamaan.
Mutta nyt pitäisi kai tehdäkin oikein jotakin, käydä esim ihan suihkussa ;)
Bebu 37+3
Ihan ekaksi Kärylle paljon jaksuja!!! Tiedän miltä tuntuu menettää hyvä ystävä, tosin multa se meni ilman minkäänlaista ennakkovaroitusta. Joka tapauksessa TOSI paljon voimia!
Ja sitten kaikille hyvin yönsä nukkuneille: Mä oon NIIN kateellinen teille! Edelleenkään ei supistelujen vuoksi valvottu, nyt ei edes kuumeinen mies pyörinyt niin paljoa kun edellisyönä mutta ei vaan tuu uni silmään. Krääh! Toi kuu ei kyllä ainakaan yhtään myöskään auta, vaikka pilven takana on pysytellytkin.
Sitten kun oon onnellisesti nukahtanut, niin herään yhtäkkiä tolkuttomaan kipuun.. En tajuu mitä tuo vaavi oikein puuhasteli, mutta vaikutti siltä kun seolis yrittäny lähtee kääntymään (ei kulta tarvii, oot aivan oikein päin siellä!) Tossa oikeesta lonkkaluusta pikkusen vasemmalle oli sellanen nyrkin kokonen sairaan kipee kohta, tunnustelin et mitäs tää nyt voi olla niin eiköhän se ollu pää.. Takapuolikin oli heilahtanut normaali sijaltaan ja potkuja ja nyrkkejä sateli ihan omituisiin paikkoihin.. Koetin siinä sitten punnata kädellä takasinpäin ja kertoo että ihan voit lykätä sen pään takaisin lähtökuoppaan.. Kipu onneksi hellitti ja oon sit taas joskus saanu jopa unen päästä kiinni (herätäkseni sitten taas..). Aamulla tilanne oli sit ihan " normaali" . Huh. Melekeen ehdin jo säikähtää, et jospa se nyt päättääkin kääntyä ihan väärinpäin..
Nyt olis kyllä ihan sellanen joulutorttu olo.. Edelliset kun on syöty jo aikaa sitten.. hmm.. Pitänee kävästä kaupassa..
Jaksuja!
Lizzbeth ja myyryläinen, joka onneksi kuunteli äitiä (toistaiseksi..) 35+1
Loikkaanpas tavoistani poiketen pinoon minäkin...
Päivä on sujunut eiliseen verrattuna loistavasti. Eilen illalla oli aivan turkasen ahdistavaa olla, supisteli ihan koko ajan, ei kuitenkaan kipeesti mut kuitenkin, niitä oli ihan vähän väliä. Mikään asento ei auttanut kunnes sitten kokeilin lämmintä suihkua. Sen jälkeen helpotti oloa jo jonkin verran. Samalla helpotti hikoilukin (ukkoraasu palelee kotona kun mun on ihan pakko pitää ikkunoita auki aamusta iltaan). Oli kyllä todella tukalat oltavat! Kun sain supistelut rauhottumaan niin pikkuveikka järjesti sitten meille vanhuksille oikein kunnon shown! Viskeli puolelta toiselle ja tuli potkua ja peppua kylkeen ym! Reilun puoli tuntia se jaksoi kikkailla kunnes taisi uni voittaa... Olihan ilta.
Onneksi se antaa ihan suht´hyvin mun nukkua, pari kertaa heräsin yöllä ja huomasin sen olevan hereillä.
Tänään olenkin sitten ihaillut kauan kaivattua lumisadetta ikkunasta ja pessyt vauvelille vaatteita. Täytynee huilata tämä päivä kun huomenna on shoppailupäivä siskon kanssa ;)
m.tt 34+2
Kärylle voimia tulevaan ja hirvee uutinen kyllä :´(
Täällä kaikki ihan ok. Välillä supistaa ja supistaa kovastikkin mut melkein jo tietää et ne loppuu niin antaa vaan supistaa ;) ja toivon mukaan ne jotain saa aikaseks. No, pe on se synnytystapa-arvio niin sillon saa tietää alakerran tilanteen!
Kuopuksella onkin tunnin päästä 1.5v neuvola.
ÄITILIINI: Meillä tämä isoin lapsi eli nyt 4v2kk on alkanu muuttua sylivauvaks ja muutenkin itkeä miun perään mikä on ihan uutta. Luulen, että poika funtsii minne hän " joutuu" kun tulee uusi vauva ja vieläkö hän saa olla kotona ja tollanen pieni voi miettiä myös että mistä se vauva tulee ulos jne. Eli meillä on vähän eri tavalla otettu tämä uusi sisarus vastaan kun vertaa edelliseen mutta toki 4v tytöllä ja pojallakin on eroja muutenkin =)
Jos sitä pikku hiljaa lähtis herättelee poikaa unilta ja antas sille vielä välipalaa ennen neuvolaa niin jaksas sit olla siellä ja jaksaa se muutenkin =)
Ai joo ja meillä tosiaan isi viikot poissa LA:n asti. Tai no saa sen pois sieltä reissuhommista sit kotiinkin soitettua mut jotenkin vanhastaan tiiän ettei vauva tietämättä miulla ainakaan synny. Ekan synnytys kesti reilut 10h ja toisen 3h..
Painoa on tullu yhteensä 13kg mutta kalliita kilojahan ne ja pääsee niistä eroon nopeesti ;)
-Anu rv 36+2 joka odottaa spinningiin pääsyä kuin kuuta nousevaa ja TIKRUn tavalla " omien" vaatteiden päälle mahtumista
Nyt on pakko tulla hehkuttamaan, ku meidän vauveli on alkanut antaa itsestään sellaisia merkkejä, että saattaisi tulla jopa etuajassa... :) Tosin eihän sitä nyt varmaksi voi mistään päätellä, mistä sen tietää vaikka menis vielä yliaikaseksi... :) Mutta aamuyöstä supisteli vähän kipeämmin kuin aikaisemmin (loppui kuitenkin sitten aamulla). Neuvolassa kävin aamupäivällä ja terkkari totes et vauvan pää on tosi alhaalla ja on kiinnittynyt (uudelleen synnyttäjillä kuulemma yleensä kiinnittyy myöhemmin, joillakin vasta synnytyksessä). Ajattelin nyt sitten vihdoin ja viimein alkaa sairaalakassiakin pakkaamaan siinä toivossa, että pääsisi vähän aikaisemmin masusta eroon.. :) No, mutta ei pidä intoilla liikaa, kun eihän sitä voi kukaan mitenkään sanoa millon se vauva sit päättää syntyä...
Oliko se Violet vai kuka, joka puhui yöheräämisistä/wc-käynneistä... Minulla on nimittäin nyt ollut ihan päinvastoin... Yöllä ei siis tarvitse lainkaan käydä wc:ssä eikä kauheen usein päivälläkään (vaikka vauvan pää painaakin alhaalla). Olen miettinyt, että juonkohan kenties liian vähän, jos virtsaneritys on vähentynyt... Mutta eipä kauheesti kyllä janotakaan... Outo juttu! Esikoisen kanssa sain loppuraskaudesta joka yö säännöllisesti herätä ainakin 2 kertaa vessaan...
-Angel rv37 (nyt on sitten Haikaranpesäänkin jo " ovet auki" :))
Hei joulukuiset!
Täällä nukuttiin viimeyönä hyvin - toissayö menikin valvoskellessa. Vauva sitkutti potkia mahssa, oli kuuma jne.. Muutenkin kyllä nukun nykyään koiranunta; kuulen lasten yömuminat ja yskimiset. Viime yönäkin kävin antamassa esikoiselle yskänlääkettä, kun yskiä röhisi. Ei-raskaana olotilassa en varmaan heräisi yskimiseen tai muihin tuhinoihin.
Aamulla kävin kampaamossa, joten kylläpä sekin piristi tätä kotiäitilookkia. Saattahan se olla ettei ihan heti sitten pääsekään kampaamoon, kun vauva syntyy. Tai ainakin kolmen muksun kanssa on hivenen monimutkaisempaa..
Nyt on sitten joululahjaostoksillakin käyty - itseasiassa eilen. Oli rankka päivä tallata ympäri kaupunkia ostokset käsipuolessa, mutta hyvä fiilis oli kotia tullessa, että nyt alkaa olla paketit kasassa. Viikonloppuna jos vielä käväisisi käsityömessuilla Pirkkahallissa, niin sittenpä ei tarvitse lahjoilla enää päätään vaivata. Äsken tuossa niitä jo paketoinkin.
Taitaa olla muillakin pesänrakennusviettiä, kun tapettia yms. on suunnitteilla/laiteltu. Meilläkin itseasiassa mies laitteli eilen pikkuneidin huoneeseen suloista punaista sydänboordia. Kummasti piristi maalarinvalkeata lasikuitutapetti (vai mitä lie) seinää. Nuorukaisen huoneeseen mies laittoi viikonloppuna vähän miehekkäämpää pimeässä hetken loistavaa tähti-kuu-taivaankappale boordia. Sekin oli mielestäni erittäin onnistunut ostos.
Kärylle pahoittelut ystäväsi puolesta:( Nuo on aina pysäyttäviä ja järkyttäviä asioita. Kovasti voimia sinulle ja ennenkaikkea ystävällesi.
Eipä tänne kummempia. Voikaahan paksusti ja nauttikaa vielä hetken raskaanaolosta!
t.Vipeka rv 34+3
Pakko purkaa taas kun oli niin masentavaa käydä. Ekaks mitattiin verenpaine, no neuvolantädin mielstä normaali. Mulla yleesnä ollu verenpaine 120/70, muutaman kerran hieman koholla 142/92, mut nyt oli kolmen mittauskerran jälkeen kokoajan 156/99. Ja normaali kuulemma??? Kysyin oiken monta kertaa , et onko oikeasti normaali ja niin se väitti. No sitte toinen joka jäi vaivaamaan oli sf mitta. Kuukaus sitten se oli 38, ja nyt täti mittas 32 ja sano että sekin normaali??? No onhan toi maha laskeutunu, mut kyllähän se siinä välissä olis kerenny kasvaakkin...Kyselin siitäkin, ja se sano vaan et yleensä se on jotain reilu 40 ja ylikin mut kaipa se masu on vaan niin laskeutunu. Nyt jäi kamala huoli, kun ei se neuvolan täti sitä sen kummemmin kommentoinu eikä vastaillu. No lopuks sitten pyytelin joitain numeroita, mistä vois kysyä lapsille jotain " hätäapu" hoitoa kun lähtö tulee. Meilläkun lähin apu asuu reilu 100 kilsan päässä. Siihen rakas neuvolasisar totes, että onhan sulla mies joka jää lastenkaa kotiin kun sä lähet synnyttämään. Juu, on mies joka on myös reilu 100 kilsan päässä töissä ja haluaa tulla ehottomasti synnytykseen mukaan. Tän kun sanoin, ni se oiken närkästy ja sano, että ei sitä ennenkään ole miehiä synnytksessä mukana tarvittu, ja onhan sun mies jo 3 synnytystä nähny ni mitä sitä enää kattomaan. Hohhoijaa. Meinas siinä mulla pinna palaa. Valitettavast tääl päin ei kuulemma ole oiken mitään hoitoapua saatavilla, ja se pitää kuulemma varata jo hyvissä ajoin. No onneks tiiän päivän millon lähetään synnärille, mut siitäkin sain tätsyltä kommentin, et miks nyt käynistyspäiviä antamaan, kun ennenaikaanki vauvelit annettu itestään syntyä ilman mitään käynistelyjä.. mut jos sattuis nyt aiemmin alkaa tulemaan noi vauvelit, ni kaipa sitä yksin joutuu menemään.:( Veriarvot vaan sitten senkun lasken, eli ei ollu mun uudesta lääkityksestäkään apua. Taas tutkitaan ja tutkitaan ja otetaa verikokeita. Nyt tuntuu, et onneks tää rumba on kohta ohi. Saapi levähtää, eikä tartte enää juosta jokapäivä jossain. Eiköhän tää vuodatus riitä. Paha mieli vaan jäi taas niin supermukavan ihanasta toiminnasta ja kommenteisa! Täytyy vaan sanoo, et onneks ei tartte enää neuvolaan mennä!
Ai että on ihanaa, kun nyt oon nukkunu jo kaksi yötä ihan taivaallisen hyvin:)) Tyttö on nukkunut jo kaksi peräkkäistä yötä kokonaan omassa sängyssä;) Kumpanakin yönä on kyl täytyny kerran käydä vähän lohduttamassa, mut joka tapauksessa ainakin kerran nousen vessaankin!
Hitsiläinen kun eilen illalla sit vatta nahka veny ja paukku *AUTS*, yritti tuo b-perätilavauva ilmeisesti kääntyä :/ Nousi meinaan sellanen kumpu tuohon vasempaan kylken ja sit oikealle alavattaan kiristi ihan pirusti! Yrtini vähän jelppiä, mut se tuntu ihan iljettävältä kun vauva tosiaan liikkui kun sitä pepusta (?) tönin, huih! Olis kyl saanut kääntyä, mut vaikutti vähän siltä ettei tainnut enää olla tilaa, ainakin äitistä tuntu siltä;) Ja voi a-vauva raukka kun toinen rusikoi tuonne reunaan, toivottavasti ei sattunut;)
Painonnoususta on ollut puhe; mulle on nyt tullut painoa yhteensä tasan 11kg (jee vielä on vähemmän kuin esikoisen odotuksessa, 15kg) ja nuo viikko painot on huimasti heitelleet, välillä on tullut +1kg/vko ja välillä vain +200g/vko ja nyt loppuakohden mennessä on kyl enemmänkin juuri tuo +1kg/vko :O Mut vauvathan siellä kasvaa, eikös?;)
Kävely on alkanut muuttumaan jo aikas hankalaksi, vaikka ei nuo vauvelit ole vielä lähimainkaan laskeutunut (HÖH), mut häpyluuhun painaa tosi kipeesti ja joskus myös tuolla alakerrassa vihloo *auts*
Toivottvasti nää vain ois merkkejä siitä et vauvat laskeutus ja paikat kypsyis, pliiiis!! Supistuksia edelleen tulee ja jännä kun ootte just puhunu siitä kun oikein supistaa niin vattakin toimii, mulla on kyl kokoajan toiminu vatta hyvin (multitabs special 2+ on pitänyt hempan 133), mut eilen kun oli tuo " käännösyritys" niin siinä sit kyl supistikin kokoajan aika railakkaasti ja heti kun helpotti niin eikun vessaan ja lujaa :P
Tänään mennään labraan antamaan tytöltä se kariesbakteeri näyte, ois voinu iteltäkin sen otattaa, mut oon hukannu lähetteen:( Ja viimeksi se multa kyl otettiin, joten ei se kai mulle oo nyt 2v aikana tulla (?) kun ei sitä viimeksikään ollut! Muuta ei sit päivä ohjelmassa ookkaan... toivottavasti satais lunta niin vois mennä ulkoileen!
Kirpakkaa päivänalkua kaikille masuille!
Rölli-peikko ja tylpykät 33+4