Onko ok-talossa asuminen vain rikkaiden juttu?
Tätä palstaa lukiessa tulee sellainen kuva, että olis muka jotenkin erityisen hienoa asua ok-talossa ja se on mahdollista vain hyvin rikkaille.
Näin varmaan onkin ehkä korkeintaan pääkaupunkiseudulla. Asun n 80000 asukkaan kaupungissa ja talon saa vaikka alle 100000 eurolla jos vanhempikin tlao kelpaa ja saa olla muutaman kilometrin päässä keskustasta. Siis ihan tavisduunaritkin asuu ok-talossa. Toki löytyy niitä ökytaloalueitakin, mutta suurin osa taloista on semmoisia vaatimattomia, joita täällä sitten etuoven linkkien kera haukutaan =)
Kommentit (67)
Ainakin meidän tapauksessa.
Tämä on puolet halvempaa kuin vuokralla asuminen.
Lainan lyhennyksiin voi jopa saada lykkyä tiukan paikan tullen, mutta vuokraan ei.
on Suomen kovimmat neliöhinnat. Ei voi puhu samana päivänä jostain Ypäjän omakotitalosta ja Ullanlinnan kerrostalosta.
on Suomen kovimmat neliöhinnat. Ei voi puhu samana päivänä jostain Ypäjän omakotitalosta ja Ullanlinnan kerrostalosta.
Mutta niihin saa pienituloiset asumistukea.
Tai toki riippuu talosta, mutta monesti omakotitalo on edullisin asumismuoto etenkin maaseudulla. Ja eikös nuo vastikkeetkin ole sen verran suuria, että aika kalliiksi se kerrostalo/rivariasuminenkin tulee.
Meillä on omakotitalo kaukana keskustasta eikä todellakaan olla rikkaita. Laskettiin vaan, että edullisempaa on asua omakotitalossa kun rivarissa. Tämä ei tosiaan ole mikään hieno omakotitalo, tämmönen 80-luvun perustönö.
Tai toki riippuu talosta, mutta monesti omakotitalo on edullisin asumismuoto etenkin maaseudulla. Ja eikös nuo vastikkeetkin ole sen verran suuria, että aika kalliiksi se kerrostalo/rivariasuminenkin tulee.
Meillä on omakotitalo kaukana keskustasta eikä todellakaan olla rikkaita. Laskettiin vaan, että edullisempaa on asua omakotitalossa kun rivarissa. Tämä ei tosiaan ole mikään hieno omakotitalo, tämmönen 80-luvun perustönö.
Itse asutaan helsingissä ei meillä todellakaan ole varaa ostaa omakotitaloa, eikä ihan mitä vain kerrostaloasuntoakaan. Täällä on hinnat niin korkeat.
Nyt asutaan hitas-rivarissa.
Kuvitteletko, että Eira sun muut on täynnä asumistukea saavia ihmisiä? Ymmärrätkö miten pieni osuus kuluista katettaisiin sillä tuella? Siinä saa tuen jälkeen maksella pienestäkin asunnosta lähemmäs tonnin kuussa itse.
Kuvitteletko, että Eira sun muut on täynnä asumistukea saavia ihmisiä? Ymmärrätkö miten pieni osuus kuluista katettaisiin sillä tuella? Siinä saa tuen jälkeen maksella pienestäkin asunnosta lähemmäs tonnin kuussa itse.
Ja niin saa mun moni opiskeleva ja jopa töissä käyvä kaveri.
Ei ne katso kelassa osoitetta, vaan tuloja ja neliöitä!
Tonni, salli mun nauraa :D
Mä ainakin saan.
Huh! Ei ihme, että maa on kurjassa kunnossa jos maan kalleimpien alueiden asunnoista maksetaan omistajlle tukea!
Asumme omakotitalossa jossa asuinpinta-alaa n. 200m2. Asumiskulut menee joteskin näin:
-kiinteistövero 150e/vuosi
-jätteet 250e/vuosi
-vakuutukset 400e/vuosi
-sähkö 180e/kk
-vesi, ilmainen
-polttopuut, ilmainen
-likakaivon tyhjennys 90e/vuosi
-pikkukorjaukset ja remontit 500e/vuosi
-puutarha 300e/vuosi
-auraus n. 100e/vuosi
Kaikki keskimäärin 330e kuukaudessa. Ja takuulla edullisemmin kuin kerrostalossa 200m2 huoneistossa asuen.
Ai mut nuohous unohtui, 120e/vuosi.
Mä ainakin saan.
Huh! Ei ihme, että maa on kurjassa kunnossa jos maan kalleimpien alueiden asunnoista maksetaan omistajlle tukea!
Mä ainakin saan.
Puhuttiin vuokralla asumisesta.
Kuten ei myöskään aloitusviestissä. Käsittääkseni tämä ketju kyllä käsittelee nimenomaan omistusasumista. Mitä järkeä olisi edes vertailla vuokra-asujien rikkautta/köyhyyttä, kun heillä asunto ei edes ole omaa omaisuutta?
Lue teksti ja sisäistä se!
Mä ainakin saan.
Puhuttiin vuokralla asumisesta.
Jopa Espoosta ja Vantaalta näitä näkynyt viimeisten puolen vuoden aikana myynnissä oikotiellä. Asuinpinta-ala ei toki ole 200m2 ja kaikilla varusteilla.
Tarkoitatko siis purkukuntoisia taloja, joissa hinta tarkoittaa vain maan hintaa ja siihen purkukustannukset ja jätekuljetukset päälle?
Asumme omakotitalossa jossa asuinpinta-alaa n. 200m2. Asumiskulut menee joteskin näin: -kiinteistövero 150e/vuosi -jätteet 250e/vuosi -vakuutukset 400e/vuosi -sähkö 180e/kk -vesi, ilmainen -polttopuut, ilmainen -likakaivon tyhjennys 90e/vuosi -pikkukorjaukset ja remontit 500e/vuosi -puutarha 300e/vuosi -auraus n. 100e/vuosi Kaikki keskimäärin 330e kuukaudessa. Ja takuulla edullisemmin kuin kerrostalossa 200m2 huoneistossa asuen. Ai mut nuohous unohtui, 120e/vuosi.
Me asutaan omakotitalossa Vantaalla, eikä olla mitään hyvätuloisia. Nettopalkkaa kuussa tulee yhteensä n. 4000 euroa meille kahdelle.
Asumisen kustannukset:
- Asuntolaina 1350 eur/kk
- Kiinteistövero 390 eur/kk
- Sähkö 180 eur/kk
- Jätehuolto 10e/kk
Vesi tulee omasta kaivosta. Neliöitä on talossa 160 ja tontilla 1600.
Kyllä tavis-duunarikin saa myös pk-seudulta talon, kunhan ei myöskään tarvi olla sitä uusinta mallia kalleimmilta alueilta. Monesti vaan mielikuva omakotitalosta on kallis..
Asumme omakotitalossa jossa asuinpinta-alaa n. 200m2. Asumiskulut menee joteskin näin: -kiinteistövero 150e/vuosi -jätteet 250e/vuosi -vakuutukset 400e/vuosi -sähkö 180e/kk -vesi, ilmainen -polttopuut, ilmainen -likakaivon tyhjennys 90e/vuosi -pikkukorjaukset ja remontit 500e/vuosi -puutarha 300e/vuosi -auraus n. 100e/vuosi Kaikki keskimäärin 330e kuukaudessa. Ja takuulla edullisemmin kuin kerrostalossa 200m2 huoneistossa asuen. Ai mut nuohous unohtui, 120e/vuosi.
Etelä-Suomessa. Talon iässä on vähennystä -85%. Uutta verotetaan aina kovemmin kuin näin vanhaa.
Maksaako 900eurolla vuokraa rivitalosta tai kerrostalosta vai hankkiiko oman. Tyhmät maksaa vuokraa koska eivät osaa tehdä töitä, säästää saatikka laskea!
muutti keskustasta vuokra-kerrostaloasunnosta omistusok-taloon lähiöön (keskisuuri kaupunki eteläisessä Suomessa), niin kyllä vaan yllätti asumisen kalleus! Emme ole todellakaan rikkaita, vaan ihan keskituloisia, mutta kyllä meillä ainakin menee rahaa jo pelkästään sähköön, veteen ja lämmitykseen ihan älyttömästi ainakin näin talvikaudella. Plus se aika, minkä käytämme pihatöihin ja talon ylläpitoon. Mutta asuminen maksaa jokatapauksessa, että siltä ei oikein voi välttyä.
Olen muuten aikoinaan saanut asumistukea omakotitalossa asumisesta. Asuttiin silloin vuokralla. Nyt meillä on oma kerrostalo-osake, eikä vuokralla asuta.
Mä ainakin saan.
Huh! Ei ihme, että maa on kurjassa kunnossa jos maan kalleimpien alueiden asunnoista maksetaan omistajlle tukea!Mä ainakin saan.
Huh! Ei ihme, että maa on kurjassa kunnossa jos maan kalleimpien alueiden asunnoista maksetaan omistajlle tukea!Puhuttiin vuokralla asumisesta.
Meille tulee tällä hetkellä edullisemmaksi asua vuokralla. Kaikki korjauskulut ym kuuluu vuokranantajan vastuisiin. Asumistukea ei saada. Säästöihin ja sijoituksiin kertyy koko ajan enemmän, kuin mitä omaisuuden arvo olisi, jos omaa makselisi.
Maksaako 900eurolla vuokraa rivitalosta tai kerrostalosta vai hankkiiko oman. Tyhmät maksaa vuokraa koska eivät osaa tehdä töitä, säästää saatikka laskea!
Meillä ei ollut varaa ostaa taloa helsingistä, kerrostaloasuntoon olisi ollut varaa, mutta haluttiin omakotitaloon. Niinpä muutettiin Tuusulaan.
Mitä tulee kaveripiiriin, niin vähävaraiset asuu vuokralla helsingin kaupungin kerrostaloissa. Ne ei saa edes pankista lainaa.
Me ei olla rikkaita, eikä köyhiä, tullaan hyvin toimeen. Me asutaan näin, koska tämä on meille sopivin ja halutuin vaihtoehto.